Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Softdrugs in de Verenigde Nederlanden
De wetgeving van de Noordelijke Nederlanden toepassen. 12 42,86%
De wetgeving van Vlaanderen toepassen. 6 21,43%
Twee wetten, één voor het noorden, één voor het zuiden, tot er een compromis gesloten wordt. 7 25,00%
Geen mening. 3 10,71%
Aantal stemmers: 28. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 25 juni 2006, 21:20   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
Hoe weet je dat die dokters en wetenschappers en programmamakers het bij het juiste eind hebben?
Je kan alles bewijzen, en beelden kunnen gemanipuleerd worden ook desnoods. Als die dokters persoonlijk iets tegen cannabis hebben zullen ze er wel een 'wetenschappelijk" uitleg aan knopen..maar of het waar is...
Er zijn ook wetenschappers en dokters die zeggen dat cannabis gezond is.
Dan zult u dat eens moeten vertellen aan die dokters. Nu we toch over dokters en wetenschappers hebben, kunt u mij een wetenschapper aanhalen en diens studie waaruit blijkt dat cannabis GEEN schadelijke gevolgen heeft?

Dit gaat niet over de programmamakers, beste vriend. Wel over de conclusies van die wetenschappers.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2006, 21:22   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
welke reportage?
Gisteren op Canvas. In "Terzake op zaterdag". Uitgezonden om acht uur. Getitels "Als
Oud 25 juni 2006, 21:22   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
welke reportage?
Gisteren op Canvas. In "Terzake op zaterdag". Uitgezonden om acht uur. Getitels "Als de rook om je hoofd verdwenen is".

Citaat:
Als de rook om je hoofd is verdwenen … komt Terzake zaterdag tevoorschijn

Cannabis speelt in het hoofd. Vraag het aan elke gebruiker, het is daarom dat ze het roken. De wetenschap heeft echter ontdekt dat het ook blijvend kan spelen.

Terzake zaterdag gaat na wat er is van het verband tussen het gebruik van cannabis en psychotische aandoeningen bij jongeren.

Het roken van een joint verschilt voor veel jongeren niet van alcoholverbruik. Bovendien bestaat het hardnekkige gerucht dat cannabis in tegenstelling tot alcohol niet verslavend zou zijn. En over de langetermijneffecten maakt haast niemand zich dik, omdat die totaal onbekend zijn.

Een aantal jongeren getuigen in Terzake zaterdag dat ze niet enkel veel cannabis roken, maar dat ze er ook psychische problemen van ondervinden. Ook psychiaters merken een stijging van het aantal jongeren met psychische problemen en een verband met overmatig cannabisgebruik.

Terry Hammond is ervan overtuigd dat zijn zoon Steve zijn schizofrenie te danken heeft aan de joint. “Steve had dan misschien een kwetsbare persoonlijkheid en daarom was hij er wellicht vatbaarder voor, maar ik ben zo goed als zeker: had hij geen cannabis gerookt dan zou hij geen schizofrenie hebben ontwikkeld.

De wetenschap lijkt hem gelijk te geven: cannabis verandert de manier waarop mensen denken en zorgt voor chemische verandering in de hersenen van de gebruiker.
http://www.canvas.be/canvas_master/p...ek/index.shtml

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 25 juni 2006 om 21:23.
Oud 25 juni 2006, 21:28   #44
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, dat geldt niet voor alcohol. Alcohol is slechts in grote hoeveelheden schadelijk. Cannabis is schadelijk in gelijk welke hoeveelheid en conditioneert de hersenen tot gemakkelijker gebruik van harddrugs (aldus uit de reportage).
Flagrant fout jan, en daar heb ik u in het verleden al meermaals op gewezen, met wetenschappelijke bronnen (waar u blijkbaar ineens bij hoog en bij laag bij zweert): alcohol is niet enkel schadelijk bij grote hoeveelheden (en wat is in uw ogen grote hoeveelheden?), maar zelfs in lage hoeveelheden verhoogt ethanol onmiddellijk de vorming van vrije zuurstofradicalen, de meest toxische stoffen gevormd binnen in de cel. En dit zelfs bij lage hoeveelheden (als in 2 pinten).

Graag had ik van jou dan die wetenschappelijke bronnen die poneren dat cannabis zeer schadelijk is voor de hersenen, en vooral, dat het de hersenen conditioneert voor harddrugs. ALs dat zo zou zijn, moesten de cijfers uit Nederland dit gemakkelijk kunnen aantonen.

Moest dit zo zijn eh, Jan, die fameuse stepping stone theorie (die al ontelbare keren is ontkracht), dan zouden tegenstanders zoals u dat al lang in het lang en in het breed uitgesmeerd hebben in de media. Totdat u die wetenschappelijke bronnen hebt aangemeld,
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2006, 21:30   #45
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Flagrant fout jan, en daar heb ik u in het verleden al meermaals op gewezen, met wetenschappelijke bronnen (waar u blijkbaar ineens bij hoog en bij laag bij zweert): alcohol is niet enkel schadelijk bij grote hoeveelheden (en wat is in uw ogen grote hoeveelheden?), maar zelfs in lage hoeveelheden verhoogt ethanol onmiddellijk de vorming van vrije zuurstofradicalen, de meest toxische stoffen gevormd binnen in de cel. En dit zelfs bij lage hoeveelheden (als in 2 pinten).
Ja? Welk onderzoek heeft dan aangetoond dat het schadelijk is? Dat er blijvende psychologische en lichamelijke veranderingen optreden zoals men heeft kunnen vaststellen bij cannabisgebruikers?
Oud 25 juni 2006, 21:31   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Graag had ik van jou dan die wetenschappelijke bronnen die poneren dat cannabis zeer schadelijk is voor de hersenen, en vooral, dat het de hersenen conditioneert voor harddrugs. ALs dat zo zou zijn, moesten de cijfers uit Nederland dit gemakkelijk kunnen aantonen.
Bekijk eens de reportage die gisteren werd uitgezonden. Ik kan niet zomaar de reeks namen van wetenschappers en onderzoeken hier opsommen die allemaal in de reportage de revue passeerden. De VRT zal u desgewenst graag een kopie voor educatieve doeleinden toesturen.
Oud 25 juni 2006, 21:40   #47
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bekijk eens de reportage die gisteren werd uitgezonden. Ik kan niet zomaar de reeks namen van wetenschappers en onderzoeken hier opsommen die allemaal in de reportage de revue passeerden. De VRT zal u desgewenst graag een kopie voor educatieve doeleinden toesturen.
Grote stellingen poneren, en dan enkel een reportage als bron hebben. Nogal zwak eh Jan. Nogmaals, graag had ik van u de wetenschappelijke bronnen, die aantonen dat bv een eenmalig gebruik van cannabis leidt tot blijvende veranderingen in de hersenen, en dat dit conditioneerd voor harddruggebruik

Edit: of internetlinks, als dat voor u gemakkelijker is

Laatst gewijzigd door Pieke : 25 juni 2006 om 21:40.
Oud 25 juni 2006, 21:51   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Grote stellingen poneren, en dan enkel een reportage als bron hebben. Nogal zwak eh Jan.
Blijkbaar heeft u dan niet goed gelezen. Ik poneer helemaal geen grote stellingen: ik herhaal slechts wat wetenschappers hebben verklaard in die reportage op basis van hun onderzoeken. Meer of minder heb ik niet beweerd.

Indien u zich geroepen voelt die wetenschappers tegen te spreken, dan heeft u daartoe de vrijheid. Hopelijk kunt u ook naar iets concreets verwijzen dat hun bevindingen weerlegt.
Oud 25 juni 2006, 21:52   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Grote stellingen poneren, en dan enkel een reportage als bron hebben. Nogal zwak eh Jan.
Nogmaals om de volgorde van de discussie te respecteren:

http://forum.politics.be/showpost.ph...2&postcount=11
Oud 25 juni 2006, 22:09   #50
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Cannabis roken is op zich schadelijk: het tast de longen aan en heeft een nadelige invloed op de hersenen.
Oud 25 juni 2006, 22:16   #51
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

U verwijst naar bericht 22, daar waar ik in eerdere berichten al gesteld had waar ik info uit werd geput. Niet echt ernstig van u.

In de reportage werd immers letterlijk gezegd dat cannabis roken vele malen schadelijker was dan een gewone sigaret. Ook toonden twee wetenschappers aan dat cannabis roken daadwerkelijke veranderingen in de hersenen teweeg bracht.

Dus nogmaals: indien u zich geroepen voelt de bevinden van die wetenschappers in die reportage te weerleggen, ga uw gang. Gelieve dan er wel eerst voor te zorgen dat u de reportage heeft gezien.
Oud 25 juni 2006, 22:24   #52
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Blijkbaar heeft u dan niet goed gelezen. Ik poneer helemaal geen grote stellingen: ik herhaal slechts wat wetenschappers hebben verklaard in die reportage op basis van hun onderzoeken. Meer of minder heb ik niet beweerd.

Indien u zich geroepen voelt die wetenschappers tegen te spreken, dan heeft u daartoe de vrijheid. Hopelijk kunt u ook naar iets concreets verwijzen dat hun bevindingen weerlegt.
Zo maar dingen overnemen van wat anderen mensen zeggen...
Probeer het eerst zelf en trek DAN je conclusies!
Oud 25 juni 2006, 22:24   #53
restons courtois
Parlementslid

restons courtois's schermafbeelding

Standaard

Is dat niet eerder 'buitenlands politiek' of 'K&K'?
Iemand van de moderatie daar?
restons courtois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2006, 22:26   #54
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo maar dingen overnemen van wat anderen mensen zeggen...
Probeer het eerst zelf en trek DAN je conclusies!
Ik geloof de dokter en wetenschappers als die ons leren dat bepaalde zaken af te raden zijn. Ik ga ook een bepaald gif niet innemen om te controleren of de apotheker wel gelijk heeft me daarvoor te waarschuwen. Als mijn vader me indertijd waarschuwde voor bepaalde bosbessen, ging ik die ook niet eens opeten om te kijken of vader wel gelijk had.
Oud 25 juni 2006, 22:27   #55
Duvelke

Standaard

Citaat:
Ik geloof de dokter en wetenschappers als die ons leren dat bepaalde zaken af te raden zijn. Ik ga ook een bepaald gif niet innemen om te controleren of de apotheker wel gelijk heeft me daarvoor te waarschuwen. Als mijn vader me indertijd waarschuwde voor bepaalde bosbessen, ging ik die ook niet eens opeten om te kijken of vader wel gelijk had.
Dus u vindt cannabis een vergif dat de volksgezondheid zwaar kan schaden?
waarom denkt u dan dat zoveel mensen cannabis consumeren? Zooo slecht zal het dan toch wel niet zijn e?
Oud 25 juni 2006, 22:38   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus u vindt cannabis een vergif dat de volksgezondheid zwaar kan schaden?
waarom denkt u dan dat zoveel mensen cannabis consumeren? Zooo slecht zal het dan toch wel niet zijn e?
Er zijn ook mensen die roken, alhoewel het voldoende en omstandig is aangetoond dat het schadelijk is. Er zijn mensen die dagelijks veel te veel cola drinken, alhoewel de gevolgen ook al meermaals bestudeerd zijn van het overmatig drinken van commerciële frisdranken. Enzovoort.

Mensen doen niet altijd wat goed is voor hun gezondheid. Jammer genoeg.
Oud 25 juni 2006, 22:40   #57
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Long-term effects of exposure to cannabis

Leslie Iversen

University of Oxford, Department of Pharmacology, Mansfield Road, Oxford OX1 3QT, UK

Available online 21 December 2004.

The long-term use of cannabis, particularly at high intake levels, is associated with several adverse psychosocial features, including lower educational achievement and, in some instances, psychiatric illness. There is little evidence, however, that long-term cannabis use causes permanent cognitive impairment, nor is there is any clear cause and effect relationship to explain the psychosocial associations. There are some physical health risks, particularly the possibility of damage to the airways in cannabis smokers. Overall, by comparison with other drugs used mainly for ‘recreational’ purposes, cannabis could be rated to be a relatively safe drug.
Indien u wilt haal ik de gehele paper af. Wetenschappelijk genoeg voor u ? Dit is enkel een abstract.

Laatst gewijzigd door Tavek : 25 juni 2006 om 22:41.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2006, 22:45   #58
Duvelke

Standaard

Citaat:
Er zijn ook mensen die roken, alhoewel het voldoende en omstandig is aangetoond dat het schadelijk is. Er zijn mensen die dagelijks veel te veel cola drinken, alhoewel de gevolgen ook al meermaals bestudeerd zijn van het overmatig drinken van commerciële frisdranken. Enzovoort.

Mensen doen niet altijd wat goed is voor hun gezondheid. Jammer genoeg.
Idd, waarom zou iedereen gezond moeten leven?
Je zegt zelf ook dat er mensen zijn die teveel cola drinken of teveel tabak roken. Dat is dan niet verboden? Waarom zou cannabis dan wel verboden moeten zijn. Het is mss niet gezond, maar speelt dat een rol? nee
Trouwens, hoe meer mensen doodgaan, hoe minder volk op deze aarde. En dat is goed, want onze planeet is al overbevolkt, er is dus geen rede om ongezonde dingen te verbieden.
Oud 25 juni 2006, 22:45   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Indien u wilt haal ik de gehele paper af. Wetenschappelijk genoeg voor u ? Dit is enkel een abstract.
De wetenschappers gehoord in de reportage kwamen tot andere conclusies. Het onderzoek waarnaar u verwijst, is trouwens ondertussen twee jaar oud. In de reportage werd verwezen naar recentere experimenten.
Oud 25 juni 2006, 22:47   #60
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Trouwens, hoe meer mensen doodgaan, hoe minder volk op deze aarde. En dat is goed, want onze planeet is al overbevolkt, er is dus geen rede om ongezonde dingen te verbieden.
Start alvast met uzelf. Begin maar ferm te paffen, cannabis te roken, liters cola te drinken en alle dagen vette frieten te eten! Uw verdwijning van deze aarde is volgens uw eigen bericht immers een goede zaak.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be