![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U leest trouwens niet goed wat ik schrijf. Ik heb het over menselijk leven. Een embryo is menselijk leven, waardoor het volledige bescherming hoort te genieten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Op basis van wetenschappelijke vaststellingen is er wel degelijk zo'n "ijkingspunt". Die vind je bv. terug in de abortuswetgeving, nl. de twaalfde week. Terzijde: zelfs volgens uw bijbel is een vrucht geen "mens", maar een object. Lees er Exodus 21, 22-23 maar op na. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uw "massa wereldburgers" heb ik nog niet horen instemmen met uw stelling. In meerdere landen bestaan er (al dan niet) strenge wetten tegen abortus en is stamcelonderzoek bij wet verboden. Over de bijbelpassage waarnaar u verwijst, weet u blijkbaar niet al te veel. In dat geval gaat het niet zozeer over de vraag van welk ogenblik we spreken over een mens, maar wel over de strafbepaling bij het slaan van een vrouw. Leer eens lezen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
U vroeg naar een "ijkingspunt", ik gaf u dat. Geen enkele wetenschapper zal beweren dat een embryo voor de 12e week geen mens is en daarna wél. Ook ik heb dat helemaal niet beweerd. Maar ik kan uw mislukte aanval gemakkelijk terugkaatsen: nu moet mij eens verklaren welke grote verschillen er zijn tussen een eicel net voor, en een net na de bevruchting, opdat we met zekerheid kunnen verklaren dat men in het ene geval met een mens te maken heeft en in het andere geval niet. De rechten die men aan mensen toekent, komen in principe enkel toe aan volwaardige mensen, die levend en levensvatbaar geboren zijn. Je kan dat wel uitbreiden (en dat gebeurt ook in de praktijk; zie de abortuswet) tot de foetus en de laatste stadia van het embryo. Maar embryo's in de eerste weken hebben niet eens een centraal zenuwstelstel. Die kan je dus geen kwaad doen. Waarom zou je ze dan niet mogen gebruiken om genezing te geven aan volwaardige maar zieke mensen? Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zoals de wetenschap heeft vastgesteld, is onmiddellijk na de bevruchting de genetische structuur van de mens die hier uit zal groeien, reeds bepaald. Bij de bevruchting staat vast of het om een jongen of meisje gaat. Welke haar- en oogkleur hij zal hebben. Er komt een nieuwe, unieke DNA-ladder tot stand, daar waar dit niet het geval is bij een onbevruchte eicel. Uit dit alles is duidelijk dat het niet gaat om een hoopje cellen, maar om menselijk leven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uw redenering "er is geen centraalzenuwstelsel, dus kan het geen kwaad" is het meest bevreemdende dat ik ooit gelezen heb. Is pijngewaarwording in deze een ethisch criterium? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij mijn weten waren er in het verleden nauwelijks culturen waar abortus normaal werd geacht. Juist dat is het criterium. Niet de vraag of het bestond. Nu ben ik wel benieuwd in welke cultuur of beschaving abortus al heel normaal werd beschouwd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Statenvertaling: Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De discussie is totaal overbodig.
Wie laat zich iets gelegen liggen aan excommunicatie? Je doet je onderzoek, en laat 'Ratzi' lekker mummelen. ![]()
![]() |
![]() |
#31 |
Parlementslid
|
![]() edit
Laatst gewijzigd door puud : 3 juli 2006 om 10:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Trouwens: ook in een afzonderlijke zaadcel en eicel zit alle nodige informatie, die in de juiste omstandigheden (de bevruchting om te beginnen), die cellen KAN doen uitgroeien tot een individu. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Legt u die gelijkenis met de nazi's eens uit?? Citaat:
Het is volstrekt absurd om volwaardige, pijnlijdende mensen het recht op genezing te ontzeggen omwille van vermeende rechten van een hoopje cellen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
En over welke psalm hebt u het precies? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
De kerk zou zich moeten bezighouden met wat ze al 2000 jaar doet, onbewezen sprookjes vertellen en voorts zijn neus niet in zaken te steken waar het niet thuishoort. Een dokter of laborant gaat ook niet verkondigen dat hun geloof verboden moet worden, of dat ze niet meer behandeld zouden worden indien ze zouden geloven... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Niemand hoeft zich echter van die mening een zak aan te trekken. Citaat:
Citaat:
Een dokter verkreeg zijn toestemming tot praktizeren op konditie van het afleggen van de hyppocratische eed. Hij is dus gehouden aan zijn eed om personen in nood bij te staan.
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
En wat betreft de context: U, en niet ik, is degene die zich beter zou moeten informeren. Gelijkaardige wetten vind je immers ook in vergelijkbare Sumerische, Babylonische en Asstrische wetgevingen (ook al iets waar Dölger op heeft gewezen!). Zie bijvoorbeeld de Codex van Hammurabi (dat qua ius talionis niet voor de bijbel moet onderdoen) : 209. If a man strike a free-born woman so that she lose her unborn child, he shall pay ten shekels for her loss. 210. If the woman die, his daughter shall be put to death. bron: http://eawc.evansville.edu/anthology/hammurabi.htm |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |||
Schepen
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Alvorens iemand te vermoorden, verkrachten, geweld aan te doen, te bestelen of te bedriegen,... moet er "IEMAND" BESTAAN om te vermoorden, verkrachten enz... Het is gewoon belachelijk om een blastocyst (het embryostadium dat wordt vernietigd bij stamcelonderzoek; zie foto) een persoonsstatus te geven! Een blastocyst is niet "iemand", het is een ongevoelig hoopje cellen. Zelfs een amoebe is complexer!. Hoe kan je nu iemand kwaad doen, pijn doen, schade berokken... die niet eens bestaat? En zo denkt een massa wereldburgers erover. Wie precies berokken je schade door een blastocyst te vernietigen? ![]() Laatst gewijzigd door drosophila : 3 juli 2006 om 15:45. |
|
![]() |
![]() |