Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 juli 2006, 14:49   #21
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ontroerend hoe hier de intellectuele elite de jaarlijkse miljardentransfers van Vlaanderen naar maffiaparadijs Wallonië onder de tricolore mat vegen.
Verbijsterend hoe de vlaams-nationalisten de kostprijs van de splitsing proberen te verzwijgen ...

Laatst gewijzigd door AyneRand : 8 juli 2006 om 14:49.
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2006, 14:50   #22
kingtiger
Banneling

kingtiger's schermafbeelding

Standaard ongeloofaardig

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
Jouw antwoord kan je vergelijken met een bouwheer die aan zijn architect vraagt hoeveel zijn fermetteke van 200 vierkante meter gaat kosten waarop de architect antwoord : veel minder dan de heropbouw van de Empire State Building ... daarmee zou je genoeg informatie moeten hebben. De democratische belastingbetaler is daar terecht niet tevreden mee, wij willen serieuze cijfers ... en die hebben wij nog altijd niet gehoord ...
De afscheiding van vlaanderen is een principekwestie.Al uw zogenaamde argumentatie is naast de kwestie .8)
kingtiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2006, 14:52   #23
kingtiger
Banneling

Standaard principe

[quote=AyneRand;1808139]Verbijsterend hoe de vlaams-nationalisten de kostprijs van de splitsing proberen te verzwijgen ...[/quote
Vlaamsnationalisten zijn voor de splitsing om principiele redenen.De splitsing zal voor het overige voor de vlamingen economisch voordelig zijn hoewel dat bijzaak is.8)
Oud 8 juli 2006, 14:55   #24
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kingtiger Bekijk bericht
De afscheiding van vlaanderen is een principekwestie.Al uw zogenaamde argumentatie is naast de kwestie .8)
Principes zijn gratis, een splitsing kost geld, de achtbare belastingbetaler wenst te weten hoeveel ...

Laatst gewijzigd door AyneRand : 8 juli 2006 om 14:56.
Oud 8 juli 2006, 14:56   #25
AyneRand
Minister-President

Standaard

[quote=kingtiger;1808147]
Citaat:
Verbijsterend hoe de vlaams-nationalisten de kostprijs van de splitsing proberen te verzwijgen ...[/quote
Vlaamsnationalisten zijn voor de splitsing om principiele redenen.De splitsing zal voor het overige voor de vlamingen economisch voordelig zijn hoewel dat bijzaak is.8)
Daar kan je alleen over oordelen na een kosten/baten analyse, wij wachten nog steeds op de cijfers ...
Oud 8 juli 2006, 14:58   #26
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Een van de Warande-mannen heeft het aan den lijve mogen ondervinden.
Hij had er geen rekening mee gehouden dat zijn bedrijf ook Waalse klanten telde.
Die gasten scheren alle walen en alle Brusselaars over eenzelfde kam. Ze vergeten dat daar ook kapitaal zit, en dat er vele Vlaamse bedrijven ook Waals geld van Waalse klanten nodig hebben. M.a.w. vele vlamingen eten uit de hand van de Walen.
In die hand moet ge niet bijten en dan verschieten dat uw baas u buitenkoekt als ge zijn kliënteel schoffeert.
Stond in dat manifest dan dat er geen handel meer tussen Vlaanderen en Wallonie mag bedreven worden?
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2006, 14:59   #27
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Antwoord VOORAL NIET OP DE VRAAG!!!! Hoeveel zal dat de belgische belastingbetaler kosten!

Antwoord please, het cijfer mag in euros zijn, in dollars of in oude belgische franken ...
begin gij alvast maar te berekenen hoeveel het de Belgische belastingbetaler kost om unitair of federaal te blijven.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2006, 15:05   #28
kingtiger
Banneling

Standaard berekeningen

[quote=AyneRand;1808161]
Citaat:

Daar kan je alleen over oordelen na een kosten/baten analyse, wij wachten nog steeds op de cijfers ...
Die berekeningen zijn al vele malen gemaakt hoewel ze mij niet interesseren aangezien het daar niet om gaat.Uw opmerkingen laten mij dus totaal onverschillig..8)
Oud 8 juli 2006, 15:08   #29
kingtiger
Banneling

Standaard principes

Citaat:
Principes zijn gratis, een splitsing kost geld, de achtbare belastingbetaler wenst te weten hoeveel ...
Mij kan dat hoegenaamd niet schelen.Daar mag voor mij zelfs een serieus prijskaartje aan vasthangen en de belastingbetaler zou dat dan moeten aanvaarden.Voor het overige is het al vele malen bewezen dat vlaanderen van een scheiding beter zou worden.8)
Oud 8 juli 2006, 15:30   #30
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat kunnen we weten als we de volledige balans te zien krijgen.

Hier enkele cijfers over wat Wallonié aan Vlaanderen kost, Staaf.
Dit gaat enkel nog maar over de werkloosheidscijfers hé.

Vlaming betaalt steeds meer voor Waalse werklozen
Vlaanderen betaalt 800 miljoen euro meer dop dan het krijgt.

De transfers in de werkloosheid tussen Vlaanderen en Wallonië bedroegen in 2004 ruim 800 miljoen euro. Dat is een stijging van liefst 10 procent tegenover het jaar daarvoor. Dat blijkt uit een berekening die Vlaams volksvertegenwoordiger Johan Sauwens (CD&V) maakte op basis van het pas gepubliceerde RVA-jaarverslag.

In dat verslag wordt voor de eerste keer een aantal gegevens regionaal opgesplitst. Van de werknemers die werkloosheidsbijdragen betalen, woont 60,1 procent in Vlaanderen, 30,5 procent in Wallonië en 9,4 procent in Brussel. Maar de werkloosheidsuitgaven gingen in 2004 voor 50 procent naar Vlaanderen (3,954 miljard euro), voor 38,8 procent naar Wallonië (3,068 miljard euro) en voor 11,1 procent naar Brussel (0,893 miljard euro). In die cijfers zitten ook de uitgaven voor brugpensioenen en loopbaanonderbreking. In Wallonië zijn er relatief minder bruggepensioneerden en tijdskredietnemers, maar relatief veel meer volledig werklozen.

Volgens de berekeningen van Sauwens zijn de transfers in de werkloosheidsuitgaven steeds sneller aan het stijgen. In 1990 bedroegen ze nog 220 miljoen; in 1995 al 380 miljoen om in 2000 door te groeien naar 480 miljoen. In 2003 ging er 728 miljoen van noord naar zuid en in 2004 steeg de RVA-transfer tot een recordbedrag van 804 miljoen.

,,Dat wordt echt dramatisch", zegt Sauwens. ,,Wallonië wordt echt een blok aan ons been. De economische heropleving van Wallonië moet ons aller prioriteit zijn. Maar daarvoor moeten het tewerkstellingsbeleid en de loonakkoorden gesplitst worden. Als de Walen zich blijven vastklampen aan die hoge uitgavensystemen, dan gaan beide landsdelen de dieperik in. Vlaanderen heeft dat geld zelf nodig voor innovatie en onderwijs", zegt Johan Sauwens.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2006, 15:34   #31
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Mij kan dat hoegenaamd niet schelen.Daar mag voor mij zelfs een serieus prijskaartje aan vasthangen en de belastingbetaler zou dat dan moeten aanvaarden.Voor het overige is het al vele malen bewezen dat vlaanderen van een scheiding beter zou worden.8)
De belastingbetaler moet NIETS aanvaarden, hij zal daar zelf over beslissen. Het is ondertussen hopeloos wachten op het kostenplaatje... kunnen ze niet rekenen of weten ze het niet?
Oud 8 juli 2006, 16:03   #32
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Antwoord VOORAL NIET OP DE VRAAG!!!! Hoeveel zal dat de belgische belastingbetaler kosten!

Antwoord please, het cijfer mag in euros zijn, in dollars of in oude belgische franken ...

Maakt niet uit. Er zit een onmiddelijke bonus van 7% van het vlaams BBP in (wordt nu afgegeven aan de PS) + er kan een beleid komen op maat van de vlaamse situatie.

In het slechtste geval, i.e. het wordt een 'moeilijke' scheiding kan het zaakje wel een paar jaar aanslepen, maar op iets langere termijn zijn we sowieso beter af.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2006, 16:12   #33
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

@Daiwa

Ge belicht enkele voor Vlaanderen ogenschijnlijk 'verlieslatende' segmenten uit het volledige kostenplaatje, in de huidige situatie, terwijl ge de baten verzwijgt.

Om te kunnen oordelen of de baten van een splitsing voor de meeste Vlamingen hoger liggen, moet een volledige berekening gemaakt worden. En ook een gedetailleerde berekening voor alle sectoren. Geloof maar niet dat een splitsing voor elke Vlaming een netto batig saldo zal opleveren.
Oud 8 juli 2006, 16:14   #34
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Maakt niet uit. Er zit een onmiddelijke bonus van 7% van het vlaams BBP in (wordt nu afgegeven aan de PS) + er kan een beleid komen op maat van de vlaamse situatie.
Een absurde drogredenering.
Van die 'onmiddelijke bonus' moet ook een onmiddelijke kost afgetrokken worden (sociaal passief-economisch verlies-verlies van naambekendheid-etc. etc.)

Citaat:
In het slechtste geval, i.e. het wordt een 'moeilijke' scheiding kan het zaakje wel een paar jaar aanslepen, maar op iets langere termijn zijn we sowieso beter af.
Vaag luchtkasteel zonder concrete cijfers.
Oud 8 juli 2006, 16:23   #35
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Inderdaad.
Daar wordt in alle talen over gezwegen.
De gevolgen voor elke burger die dankzij België zijn boterham met beleg verdient.
Als daar eens een eerlijke studie over verschijnt, dan wordt het separatisme begraven met de laagste dienst.
Je bezorgdheid voor "elke burger" grijpt me werkelijk naar de keel. Maar er is een element aan dat ik niet begrijp. Je hebt op dit forum al verschillende malen verkondigd dat je met plezier een halve wagen jaarlijks betaalt om dit apenland draaiende te houden. Alhoewel 1600 euro per inwoner een meer realistische benadering is.

Exact becijferen wat een boedelscheiding zou kosten is een aartsmoeilijke opgave. Je moet immers ook rekening houden met onze immense staatsschuld, het probleem Brussel en talrijke andere factoren. Je weet dat evengoed als ik. Maar ik begrijp dat op het karretje van een would-be kapitalist springen in deze zeer aanlokkelijk is voor jou. Wat mij betreft mag de scheiding wat kosten, betalen is voor ons bijna een tweede natuur geworden. Al zal het jaarlijks wel geen halve wagen bedragen. Een mens moet iets over hebben voor zijn vrijheid.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2006, 16:39   #36
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Je bezorgdheid voor "elke burger" grijpt me werkelijk naar de keel.
Je merkt het, ik heb ook een sociale kant.

Citaat:
Maar er is een element aan dat ik niet begrijp. Je hebt op dit forum al verschillende malen verkondigd dat je met plezier een halve wagen jaarlijks betaalt om dit apenland draaiende te houden. Alhoewel 1600 euro per inwoner een meer realistische benadering is.
Het is heel normaal dat je dat niet van me begrijpt.
Ik heb immers nooit zoiets beweerd.

In het beste geval heb je mijn woorden een beetje verdraaid.
Ik geloof doodgewoon niet in de halve wagen/jaar die Bourgeois ons voorspiegelt.

Citaat:
Exact becijferen wat een boedelscheiding zou kosten is een aartsmoeilijke opgave.
Conclusies trekken omtrent een niet-becijferde boedelscheiding lijkt me nog véél moeilijker.......

Citaat:
Je moet immers ook rekening houden met onze immense staatsschuld,
Juist: voor minstens 60 % in te schrijven op Vlaamse passief.
Dat is om te starten al andere koffie dan de paar miljard SZ-transfers.

Citaat:
het probleem Brussel
Goed gezien.
Naar Brussel en de Euro-winkel kan Vlaanderen schuifelen, zoveel is zeker.
Direct een hele hap pendelaars werkloos en in te boeken op het sociaal passief.
Brussel zal ook terecht een schadevergoeding vragen voor de infrastructuur die versleten werd door de Vlaamse pendelaars: andermaal een dikke streep door de rekening.

Citaat:
en talrijke andere factoren.
Juist.
En zeggen dat we in uw raisonnement nog niet veel Vlaamse winst moesten tellen, nietwaar?

Citaat:
Wat mij betreft mag de scheiding wat kosten, betalen is voor ons bijna een tweede natuur geworden. Al zal het jaarlijks wel geen halve wagen bedragen. Een mens moet iets over hebben voor zijn vrijheid.
Ik vraag me af wat er vrijheidsverhogend is aan het samenhokken in een Vlaams dwergstaatje met extra grenzen, met een gigantische schuldenberg, en met dezelfde ondemocratische kwieten aan het roer.
Bovendien weet je niet eens wat het je precies gaat kosten.
Onverstandig plannetje m.i.
Oud 8 juli 2006, 17:41   #37
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Een absurde drogredenering.
Van die 'onmiddelijke bonus' moet ook een onmiddelijke kost afgetrokken worden (sociaal passief-economisch verlies-verlies van naambekendheid-etc. etc.)
Naambekendheid is een leuke. Voor de Amerikaanse ondernemer staat Belgique al voor hoge belastingen en pesterijen van vakbonden en staat.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2006, 17:47   #38
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
In het beste geval heb je mijn woorden een beetje verdraaid.
Ik geloof doodgewoon niet in de halve wagen/jaar die Bourgeois ons voorspiegelt.
De becijfering van de Warande groep en andere studies zijn dus fake, volgens u ?

Indien niet:

11,6 miljard/jaar gedeeld door 6 miljoen Vlamingen = 1933,33 euro per inwoner per jaar. (ben niet zeker van het cijfer en te lui om op te zoeken, maar neem je rekenmachine en probeer het ook eens voor 11.3 miljard).

Je argument over naambekendheid blijft onnozel. Als België splitst dan zal de naam van de vragende regio wereldnieuws zijn. Of ken jij Tsjechië dan niet ? Nooit van gehoord ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2006, 18:25   #39
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
De becijfering van de Warande groep en andere studies zijn dus fake, volgens u ?
Ze becijferen in feite slechts een heel klein deel van eventuele scheidingskosten.
Ze laten ook na de eventuele verliezen, voortkomend uit een scheiding, te becijferen en van het saldo af te trekken.

Na de scheiding is Vlaanderen voor Wallonië buitenland.
Als Walen dan toch moeten importeren, dan zal een Waal sneller geneigd zijn om in Frankrijk te 'shoppen' al was het alleen maar voor het taal-comfort.
Voorts zou het heel begrijpelijk zijn mochten vele Walen Vlaamse bedrijven de wacht aanzeggen. Als vlamingen willen scheiden voor de lasten, zou ik hen als Waal ook de lusten niet langer gunnen............
Oud 8 juli 2006, 19:04   #40
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voorts zou het heel begrijpelijk zijn mochten vele Walen Vlaamse bedrijven de wacht aanzeggen. Als vlamingen willen scheiden voor de lasten, zou ik hen als Waal ook de lusten niet langer gunnen............

Ik heb verleden jaar een programma gezien op TV1 maar gemaakt door RTBF over de eventuele splitsing en die was heel verhelderend, Staaf.

Ik weet niet of u het weet (ik wist het niet) maar de Waalse overheid heeft enkele jaren geleden al een studie bestelt wat de eventuele gevolgen zouden zijn voor Wallonié.

Uit die studie bleek dat Wallonié 8%!!! boven zijn stand leeft en dat dit slechts mogelijk is met Vlaams geld.
Vlaanderen zou er dus 8% op verbeteren, logisch natuurlijk.
De bijdragen voor de sociale zekerheid zouden omhoog moeten gaan omdat het zonder de steun, lees geld, van Vlaanderen niet meer houdbaar zou zijn daar de uitgaven fors boven die van Vlaanderen liggen en hun eigen inkomsten niet toereikend zijn.
Enkele bedrijfsleiders die aan het woord kwamen, Vlaamse en Waalse, gaven toe bij een eventuele splitsing te overwegen hun zaak naar Vlaanderen over te brengen omdat ze van mening zijn dat een zelfstandig Vlaanderen fiscaal aantrekkelijker zal zijn daar Wallonié onvermijdelijk zijn belastingen zal moeten verhogen zonder de steun/geld van Vlaanderen.

Ik denk dus niet dat Vlaanderen er slecht bij zal varen,Wallonié daarentegen...........?
Het is niet voor niets dat Di Rupo na decenia lang niets gedaan te hebben nu plots met zijn marchalplan voor de dag komt, men ziet de bui al hangen wat ook duidelijk blijkt uit de studie die de Waalse overheid bestelde.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be