Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Is multicul een noodzaak?
Ja 35 27,34%
Neen 85 66,41%
geen mening 8 6,25%
Aantal stemmers: 128. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 9 juli 2006, 13:30   #281
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Thx Paulus, Duym en Alvader!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er Bekijk bericht
Leuk als je eens een paar dagen weg bent geweest, en weer zie ik hier een bende kieken kakelen.

JA WE HEBBEN PROBLEMEN MET EXTREME ISLAM, MAAR IS DE HELE ISLAM GELIJK AAN DE HELE MULTICULTUUR?

ZULLEN DE ITALIANEN, AZIATEN EN ANDERE EUROPEANEN NOGAL GRAAG HOREN!
Kan je me eens een paar voorbeelden geven waar de goegemeente problemen heeft met Italianen, Aziaten en andere Europeanen?

Europese cultuur wordt algemeen niet als "multicultuur" beschouwd. Tenzij U een paar jaar achterloopt en niet weet dat Europa een gemeenschap is.

De Aziatische cultuur is gebaseerd op ultieme beleefdheid. In hun ogen moeten we dus echt boeren zijn, maar zijzelf zijn zo beleefd dat ze ons dat niet laten voelen!

Ik zal U een voorbeeldje geven:
Zelf woon ik al sinds 1975 naast "de Chinees"! Eerst jaren naast het restaurant zelf - waar we wekelijks gingen eten - en sindsdien in een toenmalige nieuwe wijk waar toevallig "onze chinees" ook had gebouwd.

We kenden mekaar dus, niet als vrienden maar als kennissen - zelfs al spraken de ouders geen Nederlands.

Bij de geboorte van mijn kinderen brachten ze tweemaal een bezoek én een kadootje. Bij de geboorte van hun kleinkind deed ik hetzelfde, met in mijn kielzog mijn twee dochtertjes. De jongste was op de leeftijd dat het uitpakken van kadootjes leuker is dan het kadootje zelf (drie/vier jaar?).

Ons kadootje werd zeer vriendelijk ontvangen en onmiddellijk ongeopend weggelegd; wat bij de jongste een storm van protest liet opsteken, want het moest "geopend worden"! Iets wat in onze cultuur dus normaal is.

Wel, ze kreeg van de pas-moeder geworden schoondochter toen grandioos de uitleg (en ik dus ook) dat het in hùn cultuur totaal onbeleefd is om kadootjes te openen, want stèl nu dat ze het niet zo leuk vonden dan zou men dat op hun gezicht wel eens kunnen lezen en zouden ze de geschenkenbrenger kùnnen beledigen!
(ik moet toegeven dat indien mijn vierjarige dochter niet zo van haar tak had gemaakt, ik natuurlijk beetje beledigd had gezwegen en daar zelf niet over zou begonnen zijn).

Wij - in onze cultuur - moeten dus wel steeds de moeite doen om oooh en haa te zeggen (en desnoods te liegen), evenzeer uit beleefdheid.
Dat had ik dus gedaan toen ikzelf eerst hun kadootjes had gekregen bij de geboorte van mijn kinderen (ooh en haa bedoel ik dus).
Er werd op dat ogenblik geen enkele verwijzing gegeven naar hùn gebruiken, noch had ik nog maar het gevoel dat ik naar hùn normen in feite niet zo echt beleefd was. En zo hoort het ook!

Deze gebruiken zijn m.i. tamelijk compatibel.
----------

Als ik dan even overstap naar die ene andere cultuur, waar ons gebruik van handenschudden als teken van veilige verwelkoming, blijkbaar onmogelijk is, omdat ze na het aanraken van de - per definitie - onreine vrouwen zich moeten gaan wassen, dan ziet U toch het grote verschil in respectvolle beleefdheid?

Ik vraag me trouwens af of de Nederlandse kwien dit WIST toen ze vorige maand besloot om geen pollekes te geven om alzo de tweede vernedering te vermijden van het niet aanvaarden van een uitgestoken hand?
Moest Claus nog geleefd hebben, hoe had het dan verlopen? Want Claus mocht wel pollekes schudden wegens niet onrein.

Als men dan weet dat het westerse gebruik van pollekes schudden is gebaseerd op het open tonen van ongewapendheid (elke ridder was vroeger bewapend met zwaarden en dolken - en door het uitsteken van de rechterhand kon men moeilijk ofwel zwaard ofwel dolk ter hand nemen), dan is het niet willen beantwoorden van "ons" cultureel gebruik begrijpbaar een teken van vijandigheid. (iets wat de meeste mensen nog steeds zo aanvoelen).
Als dat dan nog eens gepaard gaat met het feit dat je uw tegenpartner met uitgestoken hand "onrein" vindt, dan lijkt me dit niet echt leuk en vooral: INCOMPATIBEL!

(Ik pleit trouwens voor de herinvoering van de handkus! Bij vrouwen werd niet alleen duidelijk gemaakt dat de ridder ongewapend was, maar vooral boog hij en door de handkus laat hij de kwetsbare nek zien: een teken van overduidelijk vertrouwen!).

En dat men er nu niet de apologetische beschouwingen van kronkelende Linda Bogaerts van het CEI bij gaat halen ivm "het respect" dat ze in het niet handenschudden van vrouwen is gaan zoeken!
Ik las vorige week het boek "Sultana" (Er zijn 3 delen, deel 1 heet Sultana, deel 2 heet Sultana's dochters en deel 3 heet Sultana's droom. (*))onmiddellijk uitgeleend aan anderen, maar dit verslag van het leven van één telg uit de Saoudische koninklijke familie vermeldt weldegelijk dat het niet-pollekes-geven aan vrouwen gebaseerd is op de onreinheid van die laatsten!
Misschien dat Linda Bogaert dit boek OOK eens zou moeten lezen!

(*) ik wou voor jullie het ISBN nummer opzoeken en zag via Google dat dit boek toch ook al besproken werd op www.maroc.nl ! positief punt dus.
ondertussen dus gevonden:
Paperback | 246 Pagina's | A.W. Bruna Uitgevers | 2003
ISBN: 9022985725

Een aanrader! zeker voor de multiculturalisten!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 9 juli 2006 om 13:39.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2006, 13:31   #282
smiley
Perm. Vertegenwoordiger VN

smiley's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
@ C uit W: gevonden
Ja zelfs die Nederlanders en al moeten maar buiten! Zij zijn vreemden in onze cultuur! Nestbevuilers! Dat ze hun cultuur maar gaan uitoefenen op hun eigen stukske grond!
Van wie komt dit? Dat geloof je toch zelf niet.
Is dat van iemand van de partij? Is dat een standpunt van de partij? Ik denk het niet

Laatst gewijzigd door smiley : 9 juli 2006 om 13:33.
smiley is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2006, 13:35   #283
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door smiley Bekijk bericht
Van wie komt dit? Dat geloof je toch zelf niet.
Is dat van iemand van de partij? Is dat een standpunt van de partij? Ik denk het niet
Een VB-forumganger, maar er stond 'banneling' bij. Moet ik nu weten of dat iemand van de partij is? Ik ken die persoon niet hoor!

Maar goed, ik ga eens naar de Tour gaan zien, even kijken of McEwen nog eens wint (ja ik ben voor Davitamon-Lotto, want in die ploeg zit je tenminste niet met een overvloed aan buitenlanders zoals bij Quick Step - Innergetic)
Oud 9 juli 2006, 13:54   #284
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een VB-forumganger, maar er stond 'banneling' bij. Moet ik nu weten of dat iemand van de partij is? Ik ken die persoon niet hoor!

Maar goed, ik ga eens naar de Tour gaan zien, even kijken of McEwen nog eens wint (ja ik ben voor Davitamon-Lotto, want in die ploeg zit je tenminste niet met een overvloed aan buitenlanders zoals bij Quick Step - Innergetic)
als dooddoener in deze - volgens mij -interessante topic kan dit wel tellen!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2006, 14:01   #285
Sinistra
Banneling

Sinistra's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco Bekijk bericht
Dewever de de N-VA schreven onlangs in een bijdrage dat de Multiculturele samenleving een noodzaak is?

Is dat zo? Ik zou graag de verhouding op het forum eens zien.
Elke moderne samenleving is multicultureel wat niet wil zeggen dat de autochtone bewoners hun eigenheid dienen op te geven. Mij gaat het vooral om het feit of de extremistische moslim(waarden) te verenigen zijn met onze westerse samenlevingen. En, neen er zijn in Vlaanderen geen problemen met Peruvianen, noch met Malinezen, Ghanezen,Joden, Italianen en andere nationaliteiten. Het is slechts een bepaalde soort groep van allochtonen die het hier grondig verpest nml. de Noord-Afrikaanse moslim-immigranten maar voor mij geen reden genoeg om de gehele multi-culturele samenleving aan de kaak te stellen
Sinistra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2006, 14:10   #286
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

@circe

Uw ervaringen met Aziatische culturen kan ik inderdaad beamen, ik ken zelf ook enkele Chinezen én Japanezen, vele Europeanen zouden van hen wel eens iets kunnen leren van beleefdheid en respect.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2006, 14:50   #287
Figy
Schepen

Figy's schermafbeelding

Standaard

"Multiculturele samenleving" klinkt mooi is het niet? Misschien daarom dat de regering dit als dekmantel wil gebruiken om bij de bevolking over te komen als een goede huisvader die door de inburgering van allochtonen de beste bedoelingen heeft met het land.

Hoe hoger het concentraat van allochtonen die niet de beste bedoelingen met dit land hebben, hoe meer mensen zich gaan vragen stellen bij het huidig immigratiebeleid. Ik ben ervan overtuigd dat de gemiddelde vlaming zeer verdraagzaam is, maar ook terecht trots is op zijn/haar land. En wanneer de huidige cultuur met al haar waarden wordt bedreigd door een andere cultuur (ik denk maar aan het hoog allochtoons straatcriminaliteit, het enorm aantal moskeeën (maar liefst 70 in het Brussels gewest alleen al, er kunnen er nu nog bijgekomen zijn!) dan is het denk ik maar logisch dat een groot aantal van de bevolking zich daar niet zo goed bij voelt. Multicultuur ok maar op de rug van de oorspronkelijke cultuur: niet ok!

Een actueel voorbeeld, Moskeeën en Imams krijgen nu ook subsidies �* volonté, terwijl onze kerken door elkaar vallen, eergisteren in Meldert bij Lummen was het prijs. De hoogdringende renovatiewerken kwamen veel te laat. Dus hier krijgen de moskeeën zelfs subsidies, terwijl in Turkije een niet-islamitische kerk zelfs niet eens formeel mag bestaan! "Turkije beschouwt kerken als buitenlands, behalve als het de Islam is" en "De staat intereseert zich niet voor andere kerken dan de Islam" dit zijn citaten uit de Telegraaf. Wie is er dan onverdraagzaam (of racistisch)? Geen wonder dat daar nog heel wat werk is voor er kan gedacht worden aan een toetreding bij de EU.

Dus ik ben ervan overtuigd dat de vlamingen heel verdraagzaam zijn, maar het moet niet van één kant komen, overal zijn grenzen. Wanneer dat andere culturen niet voldoende respect opbrengen voor de waarden van onze cultuur en samenleving, dan is een "wreedzame" samenleving met deze cultuur een utopie. Als je dan toch krampachtig die multicultuur wil opbouwen dan krijg je ipv een multiculturele samenleving een multiculturele chaos.

Mvg.
Figy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2006, 16:48   #288
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AntiDeutsch Bekijk bericht
Elke moderne samenleving is multicultureel wat niet wil zeggen dat de autochtone bewoners hun eigenheid dienen op te geven. Mij gaat het vooral om het feit of de extremistische moslim(waarden) te verenigen zijn met onze westerse samenlevingen. En, neen er zijn in Vlaanderen geen problemen met Peruvianen, noch met Malinezen, Ghanezen,Joden, Italianen en andere nationaliteiten. Het is slechts een bepaalde soort groep van allochtonen die het hier grondig verpest nml. de Noord-Afrikaanse moslim-immigranten maar voor mij geen reden genoeg om de gehele multi-culturele samenleving aan de kaak te stellen
Dank u.
Oud 9 juli 2006, 16:49   #289
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duym Bekijk bericht
Flauw, flauw, flauw, dat is pas bochtenwringerij en een ontkenning van de problemen; bovendien een uiting dat je er niets van begrepen hebt.
Wat kan mij het schelen dat er een straat in Antwerpen is met voornamelijk Chinezen (loop ik trouwens graag door en wip soms de supermarkt binnen). Wat kan mij het schelen dat er naast mij een vriendelijk iemand woont (al dan niet een kleurling) die in niks of in alles gelooft en er andere levensgewoonten op nahoudt. Als jij dat multicultureel wilt noemen, mij goed. Maar nogmaals, dan heb je van ons bezorgheid niets begrepen, of beter gezegd dan wil je er niets van begrijpen of tracht je er omheen te fietsen.
Ik snap ze maar al te goed, maar als jullie de gehele multicultuur willen verwerpen dan is het ook de hele multiculuur en niet een klein stukje.

Dus de hele multicul weg of een deel, of is die vraag nu nog te moeilijk (examenvragen zijn véél moeilijker)?
Oud 9 juli 2006, 16:57   #290
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik snap ze maar al te goed, maar als jullie de gehele multicultuur willen verwerpen dan is het ook de hele multiculuur en niet een klein stukje.
Waarom, wij doen wat we willen, ondanks je spelletjes met semantiek.
Citaat:
Dus de hele multicul weg of een deel, of is die vraag nu nog te moeilijk (examenvragen zijn véél moeilijker)?
Waarom ben je zo gebrand om te discussie te verwringen?
Oud 9 juli 2006, 17:57   #291
Duym
Minister

Duym's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wat ben jij toch een dommerik; je begrijpt er niets van. Jammer.
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2006, 19:30   #292
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Ik heb voor 'neen' geopteerd. Echter, deze enquête schiet enorm tekort in keuzemogelijkheden en is te oppervlakkig om overzichtelijk te werken.

Ook al vind ik het een perfecte mogelijkheid om te leven in een monoculturele samenleving, toch is het zo niet meer. De multiculturele maatschappij is niet iets waar ik tegen ben, maar ik ben wèl de laatste persoon om het als een doelstelling te zien daar ik de nadelen ervan zeker wel erken.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 9 juli 2006 om 19:33.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2006, 19:33   #293
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Ik heb voor 'neen' geopteerd. Echter, deze enquête schiet enorm tekort in keuze mogelijkheden en is te oppervlakkig om overzichtelijk te werken.

Ook al vind ik het een perfecte mogelijkheid om te leven in een monoculturele samenleving, toch is het zo niet meer. De multiculturele maatschappij is niet iets waar ik tegen ben, maar ik ben wèl de laatste persoon om het als een doelstelling te zien daar ik de nadelen ervan zeker wel erken.
Ewel, ik kan daar inkomen. Ik zie het ook een beetje zo.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2006, 00:33   #294
Shadowman
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Casca Bekijk bericht
Moest een van jullie haatkonijnen mij eens kunnen zeggen wat de multiculturele samenleving precies inhoudt (zonder in een soort razernij te ontsteken) dan kunnen we eens wat duidelijkheid hebben in dit debat.
Ik begrijp ook niet goed waar al die hetze over gaat. Jongeren die het begrepen hebben voor de technocultuur moeten toch kunnen samenleven met jongeren die zich veeleer identificeren als "rockers": twee verschillende (sub)culturen die toch met elkaar moeten kunnen omgaan. Waarom zou dan de reggae-cultuur niet passen in onze samenleving? De vraag is eigenlijk gewoon: welke idioot ziet geen verschil tussen techno en rock, maar wel tussen rock en reggae? Welke idioot ziet geen verschil tussen protestant en katholiek, maar wel tussen katholiek en moslim? De multiculturele samenleving is onvermijdelijk. Het is onvermijdelijk met andersdenkenden samen te leven... tenzij je jezelf afzondert natuurlijk.
Shadowman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2006, 00:43   #295
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus Bekijk bericht
Waarom zou dat multiculturele wangedrocht een noodzaak moeten zijn ?????????????????????????? .
En dat bewijs je dan door een reeks vlaams-nationalistische of VuilB-threads te citeren, als een 78 toerenplaat die gekrast is ? Sjonge, sjonge toch...als je niet beter dan d�*t hebt

Laatst gewijzigd door filosoof : 10 juli 2006 om 00:48.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2006, 00:45   #296
filosoof
Banneling

Standaard

.

Laatst gewijzigd door filosoof : 10 juli 2006 om 00:47.
Oud 10 juli 2006, 00:45   #297
Boadicea

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
En dat bewijs je dan door een reeks vlaams-nationalistische of VuilB-threads te citeren? Sjonge, sjonge toch...als je niet beter dan d�*t hebt
Filosoof, zou jij graag rechter willen zijn in een multicul staat, waar je iedereen volgens zijn eigen normen mag gaan berechten?
Oud 10 juli 2006, 00:49   #298
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Filosoof, zou jij graag rechter willen zijn in een multicul staat, waar je iedereen volgens zijn eigen normen mag gaan berechten?
Kan best interessant zijn..
Oud 10 juli 2006, 00:53   #299
voicelesscharlie
Eur. Commissievoorzitter

voicelesscharlie's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar voicelesscharlie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Kan best interessant zijn..
Mss wel.
Vooral voor de moslims zou ik de straffen naar hun eigen normen (sharia)uitspreken.
http://www.youtube.com/watch?v=lgh6w...eature=related

Laatst gewijzigd door voicelesscharlie : 10 juli 2006 om 00:54.
voicelesscharlie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2006, 01:05   #300
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duym Bekijk bericht
Het is zoals het feit dat er almaar meer kanker voorkomt, maar wie dat leuk vindt mankeert toch iets.
Of er meer kanker voorkomt weten we niet, we weten wel beter de doodsoorzaak te bepalen...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be