![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
2. Omdat jullie willen dat mensen deze
"So, excuse me Mr., but I'm a mister too. And you're givin' Mr. a bad name, Mr. like you. And, I'm taking the Mr. from out in front of your name, 'cause it's a Mr. like you that puts the rest of us to shame. It's a Mr. like you that puts the rest of us to shame." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
2. Omdat jullie willen dat mensen deze taal leren,
"So, excuse me Mr., but I'm a mister too. And you're givin' Mr. a bad name, Mr. like you. And, I'm taking the Mr. from out in front of your name, 'cause it's a Mr. like you that puts the rest of us to shame. It's a Mr. like you that puts the rest of us to shame." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
2. Omdat jullie willen dat mensen deze taal leren, of
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
2. Omdat jullie willen dat mensen deze taal leren, of niet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
en waarom antwoord je niet op 3??? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Oh ja en vergeten we de VS en Japan niet... 2. Omdat ik problemen met mijne laptop heb, damn. Batterie kapott. ![]() Verder, wat is 'normaal'? Hoe defineer je dat? Verder ken ik Kortrijk niet, was er nog nooit. Hoeveel Fransen wonen er daar en hoeveel Walen? Hoeveel Fransen in Lille spreken Nederlnds. Ik hoop dat de Walen uit deze streek Nederlands leren... in de toekomst. En hoe kan je dat doel bereiken? Nederlands aantrekkelijk maken zeg ik jullie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kortrijk: het zijn dus Fransen die in Frankrijk wonen die naar Kortrijk komen om te werken, terwijl Walen uit Tournai het weigeren omdat ze anders Nederlands moeten leren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Burgemeester
|
![]() Gaan we zo weer beginnen? Zie maar dat je vanaf nu dus geen enkele fout meer schrijft, want we zullen je posts eens onder de loep nemen.
“België heeft geen nationaliteit en, gezien het karakter van zijn inwoners, kan het er ook nooit een hebben. In feite heeft België geen politieke reden van bestaan.” Leopold I van Saksen-Coburg, Koning der Belgen |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Dus lieve Bruxellois, leer Nederlands. Hoeveel Bruxellois spreken eigenlijk Nederlands, heb je daar ook een statistiek of tellen daar in Bruxelles alleen de 'fait divers'? 2. Tournai vind ik een van de mooiste steden van Wallonie. De hoge werklosheit is daar wegens vele dingen, de geschiedenis, de 'mensen' daar, politicus, belgisch wanbeleid , ieder ondernemer met brein en naast Luxemburg gaat dan ook naar het GDL om zijn bedrijf op te zetten. Verder zie je eigenlijk de gelijke problemen in Wallonie dan in delen van Schottland, Engeland, Frankrijk, Wales, Duitsland etc. Vlaanderen heeft het geluk tussen de zeehavens en Brussel te liggen, die paar km2 europeese toplocation. Trek alleen de autobouwers af en Vlaanderen heeft ook veel meer werklosen. En die autobouwers zijn daar wegens...de havens. En niet omdat het 'Vlaanderen' is'. Brussel heeft trouwens een hoger werklosheit dan Wallonie, maar soit. 3. Kortrijk ken ik niet. Je weet blijkbar wat alle Fransen en Walen uit deze streek willen en denken. Ik niet, sorry. Was je al in Tournai?? Mooi stad, moet ik zeggen. Ziet er ook erg vlaams uit.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Parlementslid
|
![]() Zulke dingen zijn niet zeer 'aantrekkelig' voor 'buitenlanders' om jullie taal te leren en te probeeren AN te gebruiken.
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Burgemeester
|
![]() Het was dan ook geen reactie op een post van een buitenlander maar wel op een arrogante opmerking van vriend Hans I.
“België heeft geen nationaliteit en, gezien het karakter van zijn inwoners, kan het er ook nooit een hebben. In feite heeft België geen politieke reden van bestaan.” Leopold I van Saksen-Coburg, Koning der Belgen |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Minister
|
![]() dan zouden de franstaligen het uitdovend karakter van de faciliteitengemeenten al voor 10 jaar aanvaard hebben en zou de tweetaligheid van brussel wel een realiteit zijn ipv van een theorie
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Miguelito : 11 juli 2006 om 18:15. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Maar er bestaat toch een bizaare sfeer in Vlaanderen rond dit AN. Ik ken mensen die bang zijn ander talen te spreken omdat ze bang zijn fouten te maken.... En om eerlijk te zijn, als mijn vlaamse coleguas echt vlot Nederands onder elkaar spreken verstaa ik niet veel. Bijnae niks om eerlijk te zijn. Dan kijk ik de VRT... en daar verstaa ik dan alles.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
de grootste troeven van Vlaanderen zijn: hoog opleidingsniveau, goeie werkmentaliteit en talenkennis. Zaken die Wallonië ook dus kan hebben, maar blijkbaar kan het daar niet. oja, ik ben in Tournai al geweest, niet zo héél ver van Vlaanderen maar toch kan je er nergens heen met je Nederlands.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
2. Zeker zijn dit de troeven van Vlaanderen. + de locatie. Het opleidingsniveau in Wallonie is goed, vergelijkbar met Duitsland. Werkmentaliteit weet ik niet, van waar ik kom kunnen de 'Welschen' werken, zijn dan ook Ardenner, hé. 3. Tristig. Er was er een forumer van Tournai hier en die kun Nederlands. Wat vind je trouwens van de stad, architecture en dit al?
"So, excuse me Mr., but I'm a mister too. And you're givin' Mr. a bad name, Mr. like you. And, I'm taking the Mr. from out in front of your name, 'cause it's a Mr. like you that puts the rest of us to shame. It's a Mr. like you that puts the rest of us to shame." Laatst gewijzigd door restons courtois : 11 juli 2006 om 19:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Parlementslid
|
![]() ----
(damn computer)
"So, excuse me Mr., but I'm a mister too. And you're givin' Mr. a bad name, Mr. like you. And, I'm taking the Mr. from out in front of your name, 'cause it's a Mr. like you that puts the rest of us to shame. It's a Mr. like you that puts the rest of us to shame." Laatst gewijzigd door restons courtois : 11 juli 2006 om 19:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Gouverneur
|
![]() ja.. het opleggen van het Frans in Nederlandstalige gebieden was ontzettend erg... Immers, het beroofde de Nederlandstalige inwoners van toegang tot het gerecht (men sprak immers niet de Franse taal), van toegang tot onderwijs (franstalig) en op die manier van alle mogelijke (theoretische) carrière.. De Vlaamse strijd is eigenlijk een sociale strijd..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
vandaag nog bevestigd gekregen van een Franstalige collega: tja.. Vlamingen scoren beter op vlak van talenkennis.... (wat uiteraard een goed punt is... maar 't kan toch geen excuus zijn om van Nederlandstaligen te verwachten dat ze zich in het Frans uitdrukken? wat meestal toch véél gebrekkiger en vééél minder genuanceerd is dan in de eigen taal? Op die manier stop je de Nederlandstaligen in een mindere positie, want zij kunnen zich in discussies - omwille van de taal - moeilijker 'weren') trouwens.. 'k ken er nog één: een Franstalige persoon vroeg zich van een Nederlandstalige collega luidop af of die wel Frans WOU spreken... Nu is het wel zo dat de eerste nog een eerste paragraaf in het Nederlands tegen mij moet zeggen... Kijk.. ik vind het allemaal mooi... en 'k ben daar principieel allemaal voorstander van: ieder spreekt zijn taal (Ned of Frans) en de ander moet het maar verstaan.. Na enige jaren in Brussel te hebben gewerkt heb ik evenwel in 95% (en dan ben ik nog mild) moeten vaststellen dat het niet werkt.. het Frans blijkt steeds weer dominant te zijn/worden... |
|
![]() |
![]() |