Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Welke hoofdstad voor Vlaanderen?
Antwaarpe 15 27,78%
Bruhhe 1 1,85%
Gent 2 3,70%
Kortrijk 3 5,56%
Leuven 3 5,56%
Mechelen 2 3,70%
toch maar Bruxelles 21 38,89%
Andere 7 12,96%
Aantal stemmers: 54. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 20 juli 2006, 11:22   #201
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN Bekijk bericht
Staatsburgerschap=American people
Niet iedereen denkt in termen van etnische afkomst.
Probeer dat misschien ook even duidelijk te maken aan de franstaligen in de Vlaamse faciliteitengemeenten...
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2006, 11:25   #202
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Wie dus voor een multiculturele samenleving in Vlaanderen is is tegen de eigen cultuur en wil die vervangen zien door een culturele mengelmoes die door de veelvoud aan culturen een noncultuur wordt, een leeg vat. Ik wil onze Vlaamse identiteit niet verloren zien gaan.

Het is totaal off topic maar ik wou het hier even aankaarten doordat we de Amerikaanse situatie doorlichte.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2006, 11:29   #203
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
De VS is door de multiculturele en multi etnische maatschappij een noncultuur geworden. Door de mengelmoes is het inhoudsloos geworden. Voor de VS kan dat geen kwaad omdat ze geen oorspronkelijk cultuur hebben gehad (als je de indiaanse niet meetelt). Ze zijn een immigatiestaat. Europa heeft wel een eigen cultuur, wat zeer waardevol is en dat wil ik niet verloren zien gaan en vervangen worden door een inhoudsloze multikul zonder inhoud.
Multikul is inderdaad een slechte zaak, interculturaliteit is te verkiezen boven de neoliberale cultuursupermakt doctrine, maar dat heeft op zich niks met etnische afkomst te maken. Ik ken zelf twee congolezen die als hun huidskleur niet zo zwart zou zijn voor rasechte antwerpenaren zouden kunnen doorgaan. Ik reken hen dan ook gewoon bij de vlaamse natie.
Oud 20 juli 2006, 11:31   #204
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Staatsburgerschap=American people
Niet iedereen denkt in termen van etnische afkomst.
De betekenis van Amerikaans volk is Amerikaanse mensen. Een volk voor mij spreekt dezelfde taal, heeft dezelfde gebruiken en heeft dezelfde cultuur dat heeft de VS niet. Je hebt little Italie, Chinatown, een zwarte wijk, een latino wijk,... Er is geen eenheid alleen in de zin dat ze allen Amerikanen zijn. We zijn allemaal wereldburgers maar daarvoor behoren we niet tot hetzelfde volk.
Oud 20 juli 2006, 11:32   #205
FISHERMAN
Parlementslid

FISHERMAN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie dus voor een multiculturele samenleving in Vlaanderen is is tegen de eigen cultuur en wil die vervangen zien door een culturele mengelmoes die door de veelvoud aan culturen een noncultuur wordt, een leeg vat. Ik wil onze Vlaamse identiteit niet verloren zien gaan.

Het is totaal off topic maar ik wou het hier even aankaarten doordat we de Amerikaanse situatie doorlichte.
Ik geloof dat het individueel zelfbeschikkingsrecht belangrijker is dan een abstract begrip als "Vlaamse/Europese cultuur".
Als ik verliefd wordt op een exotische deerne ipv. een Vlaamse boerendochter, dan is dat maar zo. Of zoiets negatief is voor de Vlaamse cultuur is mijn probleem niet.
Idem met Vlamingen die zich willen gedragen als een karikatuur van de Amerikaanse samenleving met Hamburgers en Cola ipv. de Vlaamse boerenkost.

(Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt)
FISHERMAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2006, 11:34   #206
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Multikul is inderdaad een slechte zaak, interculturaliteit is te verkiezen boven de neoliberale cultuursupermakt doctrine, maar dat heeft op zich niks met etnische afkomst te maken. Ik ken zelf twee congolezen die als hun huidskleur niet zo zwart zou zijn voor rasechte antwerpenaren zouden kunnen doorgaan. Ik reken hen dan ook gewoon bij de vlaamse natie.
Die twee jongens reken ik er ook bij maar je maakt wel de fout ze Congolezen te noemen. Je kan niet en Congolees zijn en Vlaming. Dat is een contradictie, maar ik begrijp wat je bedoeld. Een kleurling kan ook een Vlaming zijn als hij de taal spreekt, gebruiken en cultuur beleeft.
Oud 20 juli 2006, 11:35   #207
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik geloof dat het individueel zelfbeschikkingsrecht belangrijker is dan een abstract begrip als "Vlaamse/Europese cultuur".
Als ik verliefd wordt op een exotische deerne ipv. een Vlaamse boerendochter, dan is dat maar zo. Of zoiets negatief is voor de Vlaamse cultuur is mijn probleem niet.
Idem met Vlamingen die zich willen gedragen als een karikatuur van de Amerikaanse samenleving met Hamburgers en Cola ipv. de Vlaamse boerenkost.
Natuurlijk je doet wat je wilt maar men mag de Vlaamse cultuur niet in de vuilbak werpen en die vervangen door een allegaartje.
Oud 20 juli 2006, 11:39   #208
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
ik weet niet welke negentiende eeuwse definitie van volk jij dan hanteert, maar ik dacht toch dat een volk in de eerste plaats zelf beslist of het zichzelf als volk beschouwt. Als dus een groep van honderd blanken, honderd zwarten, honderd chinezen en honderd marsmannetjes al tweehonderd jaar samen woont, en daardoor naar elkaar toe gegroeid is, en zij besluiten dat zij een hechte natie zijn, kan je die groep wel degelijk als één volk beschouwen. Tenzij jij er van uitgaat dat de natie bepaald wordt door genetische erfelijke eigenschappen?
Een groep mensen kan kiezen om tot een volk te behoren maar dan moet het wel in het volk opgaan. Ik beschouw een volk niet als puur etnisch, een kleurling kan ook Vlaming zijn maar een volk moet een eenheid vormen naar buiten toe zodat ze als volk gedifineerd en herkend kunnen worden. De eenheid vormt zich met taal, gebruiken en culturele identiteit.
Oud 20 juli 2006, 11:41   #209
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Amerikanen en Canadezen hebben die eenheid niet en kunnen dus onmogelijk als één volk worden bestempeld. België heeft ook die eenheid niet en een Belgisch volk bestaat dus ook niet. De term volkk heeft niks met landsgrenzen te maken. Vlamingen en Nederlanders zijn één volk maar leven niet in hetzelfde staatsverband.
Oud 20 juli 2006, 11:43   #210
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die twee jongens reken ik er ook bij maar je maakt wel de fout ze Congolezen te noemen. Je kan niet en Congolees zijn en Vlaming. Dat is een contradictie, maar ik begrijp wat je bedoeld. Een kleurling kan ook een Vlaming zijn als hij de taal spreekt, gebruiken en cultuur beleeft.
ze zijn van etnisch congolese afkomst, zo goed?

Ze hebben overigens congolese familie en gaan daar soms wel eens naartoe.
Oud 20 juli 2006, 11:57   #211
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Wat ik tracht te weerleggen is de definitie van volk die sommigen hier blijkbaar hanteren. Mensen wonen in één land dus het is één volk. Het volk begint en eindigt waar de landsgrenzen beginnen en eindigen. Dat is fout. Er komt wat meer bij kijken, het is niet omdat mensen zich landgenoten voelen dat ze ook volksgenoten zijn. Bijgevolg bestaat een Amerikaans en Canadees volk niet.
Oud 20 juli 2006, 14:18   #212
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Het woord 'volk' heeft meerdere betekenissen, waaronder 'stam' (de betekenis die Leeuwenhart blijkt te hanteren), maar ook 'bewoners van een land' (de betekenis die ikzelf hanteerde).

Daarom kan men dus gerust spreken van 'het Belgische volk' (tweede betekenis), dat bestaat uit het Vlaamse en Waalse volk (eerste betekenis), waar men dan nog die mensen zou moeten bijrekenen die noch tot het Vlaamse, noch tot het Waalse volk behoren (de 'gemengden', maar ook de 'Nieuwe Belgen').
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2006, 14:24   #213
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Het woord 'volk' heeft meerdere betekenissen, waaronder 'stam' (de betekenis die Leeuwenhart blijkt te hanteren), maar ook 'bewoners van een land' (de betekenis die ikzelf hanteerde).

Daarom kan men dus gerust spreken van 'het Belgische volk' (tweede betekenis), dat bestaat uit het Vlaamse en Waalse volk (eerste betekenis), waar men dan nog die mensen zou moeten bijrekenen die noch tot het Vlaamse, noch tot het Waalse volk behoren (de 'gemengden', maar ook de 'Nieuwe Belgen').
staatshuishoudkundig, de terminologie waar jij je redenering op ent, zijn die lid van ofwel de Duitstalige, ofwel de Franstalige ofwel de Vlaamse Gemeenschap ... ook de nieuwe Belgen zijn dus ofwel Nieuwe Vlamingen ofwel Nieuwe Walen of Nieuwe Duisttaligen) ... neemt niet weg dat naar mijn aanvoelen het toch moeilijk blijft een groep mensen een 'volk' te noemen als ze zelfs de taal niet delen ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2006, 14:25   #214
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Amerikanen en Canadezen hebben die eenheid niet en kunnen dus onmogelijk als één volk worden bestempeld. België heeft ook die eenheid niet en een Belgisch volk bestaat dus ook niet. De term volkk heeft niks met landsgrenzen te maken. Vlamingen en Nederlanders zijn één volk maar leven niet in hetzelfde staatsverband.
waarom zouden Amerikanen die eenheid niet hebben ? waarin verschilt een Amerikaan van de Westkust met een van de Oostkust ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2006, 14:35   #215
Bratskos Di Mola
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
Als de belgicisten dát nu eens zouden inzien ipv de schuld bij de flaminganten-Vlamingen te leggen, waren we al een heel stuk verder.

un saldudo
We erkennen wel degelijk de problemen , laat daar geen twijfel over bestaan, het enige wat verschilt is dat wij problemen willen oplossen door de oorzaken er van aan te pakken in plaats van ons te ontdoen van de gevolgen.
Bratskos Di Mola is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2006, 14:56   #216
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Hetgeen dat de Canadezen nog meest bijenbrengt, is hun hekel aan de VS.

Het is altijd leuk om rond te hangen op Amerikaanse politieke fora. Maar als je kritiek hebt op de VS, dan kan je hen er onmogelijk van overtuigen dat je geen Canadees bent.
Oud 20 juli 2006, 14:58   #217
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bratskos Di Mola Bekijk bericht
We erkennen wel degelijk de problemen , laat daar geen twijfel over bestaan, het enige wat verschilt is dat wij problemen willen oplossen door de oorzaken er van aan te pakken in plaats van ons te ontdoen van de gevolgen.
Duidelijk... Alle schuld van het niet-werken van België op de flaminganten steken en terug willen keren naar de tijd van onderdrukking ofwel de opbouw van de staatsschuld...

Goe bezig mannen...
Oud 20 juli 2006, 14:58   #218
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht

Aaaah, de oude discussie tussen volksnationalisme en staatsnationalisme. Dat is al lang geleden zeg...
Oud 20 juli 2006, 16:38   #219
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bratskos Di Mola Bekijk bericht
Nergens en door niemand van de bub of andere belgicisten zijn die problemen ooit aangekaart geweest. Enkel Kim geeft -schoorvoetend- toe dat belgique lang de Noord-Belgen heeft onderdrukt en uitgebuit.
en laat ons aub niet eens beginnen over de voortgaande taalgenocide van de franstaligen op nederlandstalig grongebied

Wat belgicisten á lá bub doen is hameren op de collaboratie en vergeten erbij te vertellen dat de roi de eerste was om te collaboreren. In bub--logica heet dat dan het land proberen te beschermen.
De Vlamigen zijn aan alles schuld.
Dat de franstaligen geen nederlands willen leren ligt aan de verzuurde houding van de vlamingen, de transfers zijn een afbetaling van de omgekeerde transfers, ...., de staatsschuld is schuld van de Vlamingen, het zijn allemaal verzuurde egoïstische racisten.

Het zijn de Vlamingen geweest die belgique altijd kost wat kost tezamen hebben gehouden en nog steeds doen.
Ze hebben steeds stank voor dank gekregen, een opgestoken vinger en flamin naar het hoofd geslingerd gekregen.
Zonder "noord-belgique", zouden U en Uw kornuiten in een provinciaal verarmde regio van la france wonen.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2006, 12:22   #220
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
waarom zouden Amerikanen die eenheid niet hebben ? waarin verschilt een Amerikaan van de Westkust met een van de Oostkust ?
Ik heb het niet op geografisch vlak. Er is geen eenheid in de zin van er zijn tal van bevolkingsgroepen. Een Amerikaan kan (rootsgewijs) een aziaat zijn, een zwarte, een Italiaan, een ier,... Elke bevolkingsgroep heeft zijn eigen feesten, gebruiken en gewoonten en zelfs eigen wijken. Er is dus geen eenheid. Wat wel juist is is dat Amerikanen zich landgenoten voelen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be