Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Wat denkt u van het idee openbare bibliotheken 24/7 open te houden?
Ja, goed idee. Het huidige aanbod is ontoereikend. 10 24,39%
Neen, geen goed idee. Het huidige aanbod volstaat. 25 60,98%
Daar heb ik geen mening over. 0 0%
Openbare bibliotheken moeten geprivatiseerd worden. 6 14,63%
Aantal stemmers: 41. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 22 juli 2006, 18:02   #61
La Chunga
Minister

La Chunga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
Alleen kapiatisatiepensioen heeft ook nadelen. Het is spaargeld, en om te sparen heb je overschot nodig. Moeilijk te combineren met een maatschappij gebazeerd op consumptiedwang.

Dat is is een punt dat mij verwondert: de sociale zekerheid is veel meer bedreigd door ontsparen (tgv consumptiedwang) en lage hypotheekrenten op 40 jaar, dan door gebrek aan geld bij de overheid. Wie bv vroeger op 25 een huis kocht met een lening op 20 jaar, had op 60 pensioen+huis. Wie nu op 35 een lening aangaat op 40 jaar, heeft op 65 geen huis (alleen nog maar intrest betaald) maar misschien ook geen pensioen.

Door dat ontsparen verminderen de mensen juist hun "kapitalisatie". En wie zorgt er voor dat ontsparen? Juist, het kapitalisme.

Consuminderen, dat is de boodschap.

Voor de BIB: ik ben voor normale openingsuren.
Ik ga nog even reageren, BC, maar eigenlijk dwaalde ik in mijn vorige reactie al af van de topic. Toch dit...
Indien de overheid het bedrag der belastingen dat dient voor de opbouw van pensioenen in mindering van de arbeidskosten zou brengen én binnen elke onderneming wordt de helft van deze besparing voorzien als groepsverzekering voor de werknemers dan kunnen we spreken van:

a. een reële lastenverlaging op de arbeidskost
b. pensioenzekerheid voor iedereen (tegen de meest optimale voorwaarden wegens concurrentiewerking)
c. weliswaar minder inkomsten voor de overheid, maar evenveel minder rechtstreekse uitgaven; onrechtstreeks een enorme besparing voor de overheid door het delegeren van de pensioenverantwoordelijkheid naar de private sector.

Nu zal je zeggen dat pensioenfondsen in de private sector risicodragend zijn, maar dat is het typische argument waarmee men mensen angst wil aanjagen.
Het tegendeel is waar, als we het over risico hebben, BC, laat de overheid eens alle middelen zien die ze voortdurend opzij zette ter financiering van de pensioenen? Dat moet een enorme spaarpot zijn, die jaarlijks enkel aan intresten miljarden euro's moet betekenen voor de begroting.
Je zal ferm moeten zoeken naar die spaarpot, omdat die er eenvoudigweg niet is. Hij is opgesoupeerd tijdens de organisatie van de verzorgingsstaat die mensen in slaap wiegt waardoor velen lak hebben aan enige verantwoordelijkheid en al panikeren bij het kleinste gerucht dat ze vanaf een bepaald moment iets zelf zullen moeten doen omdat hun verzorgingsstaat het niet meer kan.
Het is door het jarenlange pensioenwanbeleid van de verzorgingsstaat dat de pensioenen via de overheid in gevaar zijn, een gevaar dat nog wordt versterkt met de oprukkende vergrijzing.

Hoe werkt het plaatje?
De overheid int belastingen waarvoor een deel bestemd is voor het toekomstig pensioen. Elk normaal iemand zet dat bedrag dus opzij. Niet zo voor de overheid van een verzorgingsstaat, want die moet haar inwoners blijvend verwennen. Zoiets kost geld natuurlijk!
Wat doet een overheid: Goh, we gebruiken het geld van de pensioenen nu en schuiven de problemen vooruit.
Nog eens, ik wil hier geen discussie gaan voeren over de al dan niet privatisering van de pensioenen, want die komt er sowieso aan. De evolutie is nu al bezig. Het begon met het pensioensparen, dan de groepsverzekering.
Wie niet in staat is om vanaf nu en gedurende redelijke termijn vanuit een eigen inkomen reserves aan te leggen voor een pensioen, zal binnen een jaar of twintig (ik ben hier optimistisch) rare ogen trekken.
Het gaat er niet om òf privatisering van de pensioenen kan of niet, wél hoe ze het best kan worden georganiseerd.

Het is allemaal snel en eenvoudig getikt, maar ik moet dan ook gaan eten.
Smakelijk!
Oud 22 juli 2006, 19:07   #62
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Tja... in kleinere centra wonen natuurlijk enkel kleinere mensen...
Neen, mijn beste grapjurk.

In kleinere centra wonen MINDER mensen, dus zal de behoefte aan 24/7-diensten ook kleiner zijn.

Het voorstel om tegelijkertijd en op éénzelfde plaats allerlei diensten (postkantoor, gemeentelijke administratie, Belgacom helpdesk, bibliotheek, ...) 24/7 toegankelijk te houden lijkt me daarentegen zeker de moeite van het overwegen waard, zelfs in de kleinere centra.

Laatst gewijzigd door djimi : 22 juli 2006 om 19:08.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2006, 20:34   #63
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht

In kleinere centra wonen MINDER mensen, dus zal de behoefte aan 24/7-diensten ook kleiner zijn.

Het voorstel om tegelijkertijd en op éénzelfde plaats allerlei diensten (postkantoor, gemeentelijke administratie, Belgacom helpdesk, bibliotheek, ...) 24/7 toegankelijk te houden lijkt me daarentegen zeker de moeite van het overwegen waard, zelfs in de kleinere centra.
Ik kom juist terug thuis uit Thailand. En wel uit het achtergebleven noord-oostelijke deel, waar ongeschoolden werken voor 2.5 euro per dag.
Velen van ons zouden daar eens een paar weken moeten verblijven en de levensomstandigheden van die mensen zelf aan den lijve ondervinden. Wellicht zal men dan beseffen in welke bevoorrechte maatschappij wij hier leven. Het moet niet altijd nòg meer zijn.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2006, 03:39   #64
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

In veel kleine centra zou 1 punt voor post, gemeentelijk administratie, belgacom, bib, OCMW, enz... dat overdag (of pakweg nog maar van 12u tot 20u) open is al een oplossing zijn voor heel wat problemen. Veel dorpen zijn te klein (of te weinig renderend) om die diensten apart te organiseren, zodat er geen enkele dienst georganiseerd wordt. Door zo'n "post-administratie-OCMW-bib"-dienst te plaatsen worden er veel vinden kosten gemaakt en moeten de bewoners geen vakantiedagen op nemen om voor al die zaken kilometers te vreten (de reis naar de grote stad zelf + nog eens binnen die stad van de ene dienst naar de andere te crossen).
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2006, 06:38   #65
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik geef toe : ik dacht eigenlijk aan daklozen toen ik op dat idee kwam.

Ik dacht : als we die nu eens in bibliotheken lieten overnachten, dan kunnen ze ook een beetje lezen, zodat ze misschien een beetje ontsnappen aan hun toch wel deprimerende leefsituatie (dacht ik).

En dan dacht ik : mja, en als we alle mensen die hun laatste trein/bus gemist hebben, en de late uitgaanders, en diegenen met een speciale uurregeling op het werk, en diegenen die de slaap maar niet kunnen vatten, en studenten die alleen maar 's nachts leven, en de vroege vogels, en ... ook toelaten, dan kunnen we misschien maar beter die bibliotheken ineens 24/7 openhouden.

Maar misschien is het een beetje overdreven, en zouden we ons bijvoorbeeld kunnen beperken tot de bibliotheken in de grotere centra.
Ik denk dat u minder moet denken.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2006, 07:34   #66
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik geef toe : ik dacht eigenlijk aan daklozen toen ik op dat idee kwam.

Ik dacht : als we die nu eens in bibliotheken lieten overnachten, dan kunnen ze ook een beetje lezen, zodat ze misschien een beetje ontsnappen aan hun toch wel deprimerende leefsituatie (dacht ik).
Ik betwijfel toch of een dakloze daar voor geintresseerd is, ik veronderstel dat wanneer je een ganse dag op straat hebt rondgezworven dan je dan enkel s'nachts nog wil slapen, dat ze zullen komen dat zal wel, ze liggen er warm, maar lectuur doornemen dat betwijfel ik.

Citaat:
En dan dacht ik : mja, en als we alle mensen die hun laatste trein/bus gemist hebben,
Ik zou naar huis bellen om mij te komen halen of een taxi, ik ben moe en wil gaan slapen.

Citaat:
en de late uitgaanders, en diegenen met een speciale uurregeling op het werk, en diegenen die de slaap maar niet kunnen vatten, en studenten die alleen maar 's nachts leven, en de vroege vogels, en ... ook toelaten, dan kunnen we misschien maar beter die bibliotheken ineens 24/7 openhouden.
de late uitgaanders willen feesten en zuipen, vrouwen of venten versieren, een boek lezen hoort daar niet bij, denk ik, hetzelfde voor studenten die s'nachts leven.

Citaat:
Maar misschien is het een beetje overdreven
Dat denk ik ook, er zullen er altijd zijn die dit een uitstekend idee vinden en opzicht is dat misschien wel zo maar het zal niet echt rendabel zijn veronderstel ik.

Misschien moet men de huidige openingsuren/dagen van de bibliotheken eens erbekijken, een uurtje of twee vroeger en later open en 7/7?
Ofdat dit nut heeft in kleine gemeenten betwijfel ik, maar men kan het eens uitproberen.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2006, 08:08   #67
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Alberto is een man met gezond verstand
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be