Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 juli 2006, 16:23   #2781
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Blablabla. Geen diplomatie dus voor de 2 soldaten vrij te krijgen. En dus geen legitieme aanval van Israël. Zij schenden daarbij hetzelfde vredesakkoord.
Jawel hoor. De hesbollah wil zelfs de gevangen wisselen.

Maar zelfs al zou er geen diplomatie aan te pas komen, dan nog is de aanval van Israël weldegelijk Legitiem, met hoofdletter. Geen enkel land moet het nemen dat een organisatie of een andere staat, haar militairen gevangen neemt. Niet op zijn of niet op haar grondgebied. Zeker niet als dat ook zo staat in een vredesakkoord.

Je moet eens luisteren.

Net op het moment dat Israël de Gazastrook ontruimt heeft. En dat was niet niks. Je eigen volk, ondanks hevige plaatselijke en politieke weertstand deporteren, als onderdeel van een stappenplan voor een onafhankelijk Palestina... Dat is niet niks. Dat is goede wil.

De Istaëlische tegenstanders van het stappenplan, zeiden dat de Hamas zich onmiddelijk zou installeren om Israël te bestoken, vanuit de veel betere positie die de Gazastrook is. Maar de Palestijnse authoriteiten, overtuigden dat Hamas hun probleem was en niet dat van Israël. Om die orde te kunnen handhaven, kregen zij 30 000 man die ze daarvoor vroegen.

Maar wat gebeurd er nu. Er worden weldegelijk aanslagen gepleegd op Israël vanuit de Gazastrook. Als vergeldingsactie doden zij de geestelijke leider van de Hamas, boos op de Palestijnse authoriteit, die haar werk niet deed, zeg maar de afspraak niet nakwam. Dan worden Israëlische militairen gevangen genomen. Israël ziet dit als een oorlogsverklaring en zegt dat ook.

Net op dat moment, doet de hesbollah hetzelfde in het noorden. Je moet mij niet vertellen dat de hezbollah zelf niet kon voorspellen dat Israël dit ook als een oorglogsdaad zou moeten zien. Zo dom zijn die mannen niet. Dat heet provocatie.

Citaat:
Mag ik er jou trouwens op wijzen dat Israël al sinds 1967 VN-resoluties naast zich neerlegt? Dat is me dunkt al een heel pak langer dan Libanon (resolutie 1391 van 2002 en 1496 van 2003). Volgens jouw logica had Israël dus al lang platgebombardeerd mogen zijn.
Mag ik je er op wijzen dat Israël daar ook gegronde redens voor heeft. In elk akkoord staat ook dat de zelfmoordaanslagen moeten ophouden. Er is niemand die Israëls veiligheid waarborgt tegen de onophoudelijke laffe zelfmoordaanslagen. Ook de VN-resoluties niet.

Maar ze moeten wel iets doen. Hun bevolking wordt ongeduldig. Hoe zou je zelf zijn.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 29 juli 2006 om 16:27.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2006, 16:35   #2782
werkgroep morkhoven
Banneling

werkgroep morkhoven's schermafbeelding

Standaard

Het gaat niet goed met Israël. Zonder de onvoorwaardelijke steun van de Verenigde Staten en Engeland zou Israël politiek gezien volledig geïsoleerd staan op internationaal gebied...

Israël wijst wapenstilstand af.

Israël heeft de oproep van Jan Egeland, de coördinator voor noordhulp van de Verenigde Naties, voor een "humanitaire wapenstilstand" van 72 uur in het Libanon-conflict naast zich neergelegd. Voor de hulp aan de burgerbevolking zijn reeds in afspraak met Israël corridors opgericht, zei de Israëlische regeringswoordvoerder Gideon Meir zaterdag.
"Humanitaire hulp bereikt de mensen reeds via de Verenigde Naties", zei hij.

Het Laatste Nieuws, 29.7.2006
werkgroep morkhoven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2006, 16:36   #2783
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De kans wordt groter dan binnen de paar dagen het Israelische leger nogal massaal op "gerichte excursie" gaat in Zuid-Libanon.

Ze zullen dan spoedig ontdekken dat er,behalve wat achterhoede-zelfmoordposten,geen hezbollah-strijder meer levend te vinden is waar ze komen...

Verder wordt het nog leuk met mijnen en booby-traps en zo...

Kunnen ze dan de "overwinning" claimen,denk je?

Maar kom;laat de Midden-Oosters maar hun fun hebben...

Wat me meer zorgen baart is dat eventueel Europese landen zo archie-dom zouden zijn een "vredes-macht" ter plekke te installeren om de vechthaantjes uit elkaar te houden en zo te garanderen dat dit "konflict",de oorlog der lafaards,nog decennia kan aanslepen..
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2006, 16:50   #2784
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Hierop zou ik graag antwoorden met een op een andere post van jou geïnspireerde reactie:

Ik vind je voorstel weinig geloofwaardig. Hoe zou jij hezbollah er nu nog kunnen toe brengen om de soldaten vrij te laten? Toch niet met nog meer geweld mag ik hopen?

En op jouw onderstaande statement:

zou ik graag willen reageren met de volgende vraag:

Kan je mij eens vertellen welke dialoog en diplomatie er is gebruikt voor die soldaten vrij te krijgen? Geen! Waarmee je eigenlijk toegeeft dat de aanval van Israël ongerechtvaardigd was.
Ho, graag meer naar het begin: die kidnappings vind ik ongerechtvaardigd.
Oud 29 juli 2006, 16:51   #2785
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Net op het moment dat Israël de Gazastrook ontruimt heeft. En dat was niet niks. Je eigen volk, ondanks hevige plaatselijke en politieke weertstand deporteren, als onderdeel van een stappenplan voor een onafhankelijk Palestina... Dat is niet niks. Dat is goede wil.
Nu de Gazastrook ontruimd is kan Israel daar ongelimiteerd bombarderen zonder risisco te lopen om "eigen volk" te raken.

Een elektriciteitscentrale bombarderen kon vorig jaar nog niet, want dan trof je ook de joodse kolonisten. Maar nu kan het dus lekker wel.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2006, 16:51   #2786
werkgroep morkhoven
Banneling

Standaard

Israël krijgt hoe langer hoe meer kritiek van hulporganisaties te verwerken maar de Europese ministers van Buitenlandse Zaken die verstrikt zitten in het verdeel-en-heersspelletje van de regering Bush, hebben blijkbaar veel tijd nodig om tot een gezamelijke beslissing te komen...

Pax Christi en Broederlijk Delen pleiten voor staakt-het-vuren

Pax Christi Vlaanderen en Broederlijk Delen vragen de Belgische en Europese beleidsmakers om bij Israël aan te dringen op een onmiddellijk staakt-het-vuren in Zuid-Libanon. Op 1 augustus komen de Europese ministers van Buitenlandse Zaken samen over de kwestie.
Volgens Pax Christi Vlaanderen en Broederlijk Delen leidt Israël uit de huidige diplomatieke impasse na de internationale conferentie in Rome af dat het carte blanche krijgt om zijn offensief voort te zetten. Volgens de organisaties moeten de beleidsmakers blijven aandringen op een onmiddellijk staakt-het-vuren.

"De EU moet ook haar inspanningen opvoeren om in de humanitaire behoeften van 700.000 vluchtelingen te voorzien en een ergere crisis te voorkomen. Bovendien moet de Unie druk uitoefenen op alle betrokken partijen om het internationaal humanitair recht te respecteren en burgers te sparen", luidt het in een gezamenlijke mededeling van beide organisaties.

De Belgische beleidsmakers worden opgeroepen om te protesteren tegen het gebruik van cluster- en fosforbommen. "Tot slot kunnen de inspanningen van de Europese beleidsmakers slechts vruchtbaar zijn als ze rekening houden met de regionale context en de Israëlische strategie", aldus nog Broederlijk Delen en Pax Christi Vlaanderen. (belga/hln)

Het Laatste Nieuws, 29/07/06
Oud 29 juli 2006, 16:53   #2787
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Nu de Gazastrook ontruimd is kan Israel daar ongelimiteerd bombarderen zonder risisco te lopen om "eigen volk" te raken.

Een elektriciteitscentrale bombarderen kon vorig jaar nog niet, want dan trof je ook de joodse kolonisten. Maar nu kan het dus lekker wel.
Zo heeft natuurlijk zelfs een rund gelijk...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2006, 16:56   #2788
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jawel hoor. De hesbollah wil zelfs de gevangen wisselen.

Maar zelfs al zou er geen diplomatie aan te pas komen, dan nog is de aanval van Israël weldegelijk Legitiem, met hoofdletter. Geen enkel land moet het nemen dat een organisatie of een andere staat, haar militairen gevangen neemt. Niet op zijn of niet op haar grondgebied. Zeker niet als dat ook zo staat in een vredesakkoord.

Je moet eens luisteren.

Paulus.
beste paulus,

over dat laatste toch een kleine toevoeging.
Sharon heeft toen een bewuste keuze gemaakt met de ontruiming van gaza omdat hij had een ander gevoelig punt dat hij wel wilde en daarvoor wilde hij de gaza strook wel opgeven maar eigenlijk was zijn doel gebieden op de westelijke jordaan oever, gebieden die toen palestijns waren maar die sharon wilde en omdat hij dit niet zomaar kon nemen en niet mocht van de amerikanen deed hij een voorstel voor wat hoort wat en hij had de gaza opgegeven.
is maar een detail gegeven dat ik ook nog maar onlangs gelezen hadn tis daarom dat ik het nog wist. maar soit dit is eigenlijk bijzaak.

Het is duidelijk dat we hetzelfde voor ogen hebben en dat maakt debatteren hierover makkelijker
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2006, 16:57   #2789
werkgroep morkhoven
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht

Ze moeten nu alleen nog rekening houden met de muur die ze gebouwd hebben. En ze kunnen eindeloos blijven bombarderen nu dat ze weten dat de VN-Veiligheidsraad helemaal niets te betekenen heeft.

Laatst gewijzigd door werkgroep morkhoven : 29 juli 2006 om 17:01.
Oud 29 juli 2006, 16:57   #2790
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hierop zou ik graag antwoorden met een op een andere post van jou geïnspireerde reactie:
Citaat:
Oorspronkelijk bericht door Paulus [IMG]images/misc/backlink.gif[/IMG] Moest ik Bush zijn, zou ik zeggen dat de Hezbollah best die twee militairen terug vrijlaat en Israël niet anders kan dan daar positief op te reageren.
Ik vind je voorstel weinig geloofwaardig. Hoe zou jij hezbollah er nu nog kunnen toe brengen om de soldaten vrij te laten? Toch niet met nog meer geweld mag ik hopen?

En op jouw onderstaande statement:
Citaat:
Oorspronkelijk bericht door Paulus [IMG]images/misc/backlink.gif[/IMG]
Een oorlog is de laatste mogelijkheid van politiek voeren als de dialoog, de diplomatie blijken te falen.
zou ik graag willen reageren met de volgende vraag:

Kan je mij eens vertellen welke dialoog en diplomatie er is gebruikt voor die soldaten vrij te krijgen? Geen! Waarmee je eigenlijk toegeeft dat de aanval van Israël ongerechtvaardigd was.
Groot gelijk, heb identiek dezelfde analyse gemaakt maar had niet de tijd/goeting om een geconditioneerde Paulus erop te wijzen.

Laatst gewijzigd door Gun : 29 juli 2006 om 16:59.
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2006, 17:00   #2791
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door garfield Bekijk bericht
mss wilden Bush en Blair een gebalanceerde resolutie, dat zag de rest dan weer niet zitten en net zoals de Darfurresolutie verdwijnt deze in de frigo.
Dream on garfield, dream on!
Oud 29 juli 2006, 17:00   #2792
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie Bekijk bericht
beste paulus,

over dat laatste toch een kleine toevoeging.
Sharon heeft toen een bewuste keuze gemaakt met de ontruiming van gaza omdat hij had een ander gevoelig punt dat hij wel wilde en daarvoor wilde hij de gaza strook wel opgeven maar eigenlijk was zijn doel gebieden op de westelijke jordaan oever, gebieden die toen palestijns waren maar die sharon wilde en omdat hij dit niet zomaar kon nemen en niet mocht van de amerikanen deed hij een voorstel voor wat hoort wat en hij had de gaza opgegeven.
is maar een detail gegeven dat ik ook nog maar onlangs gelezen hadn tis daarom dat ik het nog wist. maar soit dit is eigenlijk bijzaak.

Het is duidelijk dat we hetzelfde voor ogen hebben en dat maakt debatteren hierover makkelijker
Dat is een gerucht dat verspreidt werd door mensen die denken zoals flippend rund. Maar daar staat niks van op papier of is niks van besproken geweest in het Israëlische parlement. Zeker weten. Het is niet waar. De israëlies gaven blijk van goede wil met de ontruiming.

Paulus.

PS ik ga nu BBQ-en tot later.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2006, 17:01   #2793
slegie
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkgroep morkhoven Bekijk bericht
Ze moeten nu alleen nog rekening houden met de muur die ze gebouwd hebben.
die muur is een niet echt menselijk oplossing maar in dit geval misschien wel noodzakelijk.

de berlijnse muur was ook een niet menselijke oplossing maar het was noodzakelijk opdat de zaken niet verder zouden escaleren

zo is ook de muur een tijdelijke noodzakelijke oplossing.
ik zelf had hem liever niet gebouwd zien worden maar nu hij er staat kan hij van nut zijn.

alleen zie ik niet in waarom fel gefouilleerde palestijnse boeren niet continu naar hun gronden achter de muur zouden kunnen gaan. dus in de checkpoints kan men in stabielere perdiodes gerust wat menselijker zijn.
Oud 29 juli 2006, 17:01   #2794
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door garfield Bekijk bericht
Mr is duidelijk géén kenner van diplomatie en int politiek.
res maken en stemmen kost tijd. de res die op Israël betrekking hebben raken net iets sneller gestemd.
U zei?
Oud 29 juli 2006, 17:02   #2795
slegie
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Dat is een gerucht dat verspreidt werd door mensen die denken zoals flippend rund. Maar daar staat niks van op papier of is niks van besproken geweest in het Israëlische parlement. Zeker weten. Het is niet waar. De israëlies gaven blijk van goede wil met de ontruiming.

Paulus.

PS ik ga nu BBQ-en tot later.
ok kan wel zijn maar wel raar dat ze het uitzenden op nederland en da de personen in kwestie zelf hebben mogen spreken en mij deze interpretatie duidelijk werd
in dat programma hebben ze iedereen zowat aan het woord gelaten
Oud 29 juli 2006, 17:03   #2796
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er was een vredesakkoord die zes jaar lang standhield en door heel veel gepraat en overleg tot stand kwam. Israël had het er moeilijk mee omdat zij vermoedde dat Libanon geen actie ging ondernemen tegen de hezbollah als zij de vrede ging breken. En Israël heeft gelijk gekregen.

Libanon beweert nu dat ze niet bij machte was om de hezbollah te controleren zoals in het akkoord, maar dat had ze volgens datzelfde akkoord tijdig moeten melden aan de VN. Ze heeft dat niet gedaan, integendeel zelfs.

Tot zover de diplomatie.

Paulus.
Logisch, Libanon beschikt over een zee-, lucht- en landmacht die zelfs tijdens WO II al versleten waren
Oud 29 juli 2006, 17:04   #2797
willem1940NLD

Standaard

@Paulus: de veelgebruikte betiteling "laf" voor zelfmoordaanslagen kan ik niet goed plaatsen; "krankzinnig" eventueel wel.
Ik vermoed dat in bepaalde culturen mentaal gestoorden worden opgeleid tot "soldaten van god", een soort van recycling, her-gebruik; mogelijk zorgt inteelt ook voor voldoende voorraad.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2006, 17:04   #2798
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
De VN is natuurlijk een zeer zwak punt...
en dat is nog eufemistisch uitgedrukt8)
Oud 29 juli 2006, 17:05   #2799
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkgroep morkhoven Bekijk bericht
Ze moeten nu alleen nog rekening houden met de muur die ze gebouwd hebben. En ze kunnen eindeloos blijven bombarderen nu dat ze weten dat de VN-Veiligheidsraad helemaal niets te betekenen heeft.
indien u zich zou informeren ipv te copy pasten zou je weten dat slchts een klein gedeelte van het veiligheidshek uit muur bestaat .
Oud 29 juli 2006, 17:06   #2800
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik steun je voorstel. Ik vind ze zelfs beter dan die van mij.

Vollediger.

Paulus.
klein vraagje, kan Israël nog steeds militairen stationeren buiten zijn grenzen zonder goedkeuring van VN of het 'gastland'?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be