Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 augustus 2006, 18:45   #3221
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Zoals elk groot religieus werk is de koran een spiegel waarin je jezelf ziet.

Mijn informatie over taqiya haalde ik trouwens gewoon uit Merriam-Webster's Encyclopedia of World Religions.
"Vergeestelijken" van lectuur in plaats van die als informatie te verwerken is een geliefkoosde hobby van de meeste gelovigen, vooral waar het doel misleiding van de buitenwacht is (taq�*ya); gel*l over een spiegel enzo, om maar de kern te kunnen blijven ontwijken.

Uitleg en voorbeelden van taq�*ya te over op Internet:
http://www.metaseek.nl/cgi-bin/meta/...=&mi=&cs=UTF-8

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 2 augustus 2006 om 18:50. Reden: reparatie link
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2006, 18:47   #3222
werkgroep morkhoven
Banneling

werkgroep morkhoven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Ik geloof niet dat de Israëli over slechte info en nog minder, dat zij over slechte schutters zouden beschikken.
Dat is zeker. Dat kan niet gezegd worden van iemand die Beiroet gaat bombarderen zonder iets te raken.
werkgroep morkhoven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2006, 18:50   #3223
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
"Vergeestelijken" van lectuur in plaats van die als informatie te verwerken is een geliefkoosde hobby van de meeste gelovigen, vooral waar het doel misleiding van de buitenwacht is (taq�*ya); gel*l over een spiegel enzo, om maar de kern te kunnen blijven ontwijken.
Het is lovenswaardig dat je de koran probeert te lezen. Hou vol, ergens zul je wel iets vinden dat resoneert met je ziel.

Citaat:
Uitleg en voorbeelden van taq�*ya te over op Internet:
Ik verkies nog altijd een respectabele encyclopedie boven het internet waar kromspraak en politieke agenda overheersen.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2006, 18:59   #3224
StevenNr1

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, EXPRES:
- de terroristen gebruiken EXPRES onschuldigen als schild
- de Israëli kunnen het zich EXPRES niet veroorloven daar onder alle omstandigheden voor te zwichten

Ik bedoelde eerder dat Israël met opzet burgers en vluchtelingen (en - waarom ook niet - misschien wel VN-medewerkers?) raakt.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2006, 19:00   #3225
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Het is lovenswaardig dat je de koran probeert te lezen. Hou vol, ergens zul je wel iets vinden dat resoneert met je ziel.

Ik verkies nog altijd een respectabele encyclopedie boven het internet waar kromspraak en politieke agenda overheersen.
Laat die "ziel" (ik houd mij met geen onbewijsbaarheden bezig) maar voor wat (ze) (niet) is.

De link die ik gaf
geeft niet alleen door amateurs en ook niet door alleen maar westerlingen neergelegde toelichting.

Hier nog een iets bredere, "wereldwijde" query:
http://www.metaseek.nl/cgi-bin/meta/...ADya&where=web
Oud 2 augustus 2006, 19:04   #3226
werkgroep morkhoven
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Staat het soms op die foto gedrukt waar dat die gemaakt is?

Om enkele andere forumleden na te apen. "Dit zijn Palestijnse/hezbollah/Libanese leugens"

Maar ik moet zeggen, het feit dat er geen gepansterde buldozer staat, maar een gewoon model, wijst erop dat het geen Israëlische reddingsploeg in gevaarlijk gebied is

Nu een verder punt. Ook Israëlische politici en legerleiding weten dat elk gedood kind of aantoonbare onschuldige burger een strak Pro hezbollah/Palestijns propaganda/actie/public relations punt is. Ze hebben er alles bij te winnen dit niet te veroorzaken. Maar blijkbaar wegen de punten tegen deze soort van acties niet op tegen de voordelen van deze acties an sich.

Wat de Israëlische politici ook weten is dat ze vanuit Europa niet veel steun kunnen verwachten, net zo min als uit Zuid Amerika noch Rusland.

Toch kiezen ze nu voor een keiharde actie. Denken de Pro palestijnen hier nu echt dat de Israëlische regeringsleiders zo reageren puur voor het plezier?
Israël bombardeerde het Libanese dorpje Qana waar 60 burgers waarvan 37 kinderen omkwamen, ook al in 1996. Toen kwamen er 105 burgers om en werden er 4 VN-soldaten gewond. Israël sprak toen ook van een 'ongelukje'. Er kwam echter een golf van kritiek op de Israëlische bombardementen en Israël werd verplicht zijn bombardementen te stoppen.
Oud 2 augustus 2006, 19:07   #3227
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht

Ik bedoelde eerder dat Israël met opzet burgers en vluchtelingen (en - waarom ook niet - misschien wel VN-medewerkers?) raakt.
Je gaat link(s) niet in op het punt dat de terroristen anderen als menselijk schild gebruiken en dus "gevolgen" incalculeren/uitlokken.

En ja, als de Israëli daarvoor niet voldoende zwichten dan is dat waarschijnlijk juridisch uit te leggen als "voorwaardelijke opzet", hoewel mogelijk "noodweer-exces" een ook niet geheel kansloze betiteling zou zijn.

Erg, hoe weinig een mensenleven wederzijds telt.
Oud 2 augustus 2006, 19:09   #3228
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkgroep morkhoven Bekijk bericht
Israël bombardeerde het Libanese dorpje Qana waar 60 burgers waarvan 37 kinderen omkwamen, ook al in 1996. Toen kwamen er 105 burgers om en werden er 4 VN-soldaten gewond. Israël sprak toen ook van een 'ongelukje'. Er kwam echter een golf van kritiek op de Israëlische bombardementen en Israël werd verplicht zijn bombardementen te stoppen.
Wederom: je vindt dus dat Israël zich van de kaart behoort te laten vegen..

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 2 augustus 2006 om 19:09. Reden: typo
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2006, 19:14   #3229
werkgroep morkhoven
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynikus Bekijk bericht
Gij ook niet.8)
Sinds wanneer publiceer jij zowel onder Chippie als Cynicus, Daman ?

Als onze vriend Daman zowel onder 'Chippie' als 'Cynicus' mag publiceren, dan krijgen we helemaal niets meer te lezen wat de moeite waard is.

Laatst gewijzigd door werkgroep morkhoven : 2 augustus 2006 om 19:22.
Oud 2 augustus 2006, 19:16   #3230
werkgroep morkhoven
Banneling

Standaard

Citaat:
Wederom: je vindt dus dat Israël zich van de kaart behoort te laten vegen..
Maar jongen toch, dat heb ik toch niet gezegd.

Oorspronkelijk bericht door werkgroep morkhoven:
"Israël bombardeerde het Libanese dorpje Qana waar 60 burgers waarvan 37 kinderen omkwamen, ook al in 1996. Toen kwamen er 105 burgers om en werden er 4 VN-soldaten gewond. Israël sprak toen ook van een 'ongelukje'. Er kwam echter een golf van kritiek op de Israëlische bombardementen en Israël werd verplicht zijn bombardementen te stoppen."

Laatst gewijzigd door werkgroep morkhoven : 2 augustus 2006 om 19:18.
Oud 2 augustus 2006, 19:18   #3231
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sinds wanneer publiceer jij zowel onder Scippie als Cynicus, Daman ?
Hela, hela... ik was toch Daman?
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2006, 19:22   #3232
StevenNr1

Standaard

@willem1940NLD:
Citaat:
Een ander principe van het typisch islamitisch pragmatisme, dat hier verdient vermeld te worden, is dat van de taqiyya, "verdoezeling" (letterlijk: "voorzichtigheid, vrees", cf. taqwâ). Het geeft de gelovige het recht (eventueel: de plicht), wanneer hij of zij onder dwang staat of gediscrimineerd of vervolgd wordt, en dus lichamelijk of materieel leed riskeert, aan zijn of haar religieuze verplichtingen te verzaken, en op die manier zijn of haar ware geloof voor anderen te "verdoezelen". Geloof dient normalerwijze beleden te worden met het hart (qalb), de tong en de hand. Het belangrijkste echter is het hart - d.w.z. de niyya, of intentie, en dus de innerlijke oprechtheid van het geloof (in tegenstelling tot de innerlijk ónoprechtheid van het geloof, bij de zogenaamde munafiqûn, of "hypocrieten", zie hoger). Zoals de Koran bevestigt, heeft God wel degelijk begrip voor de praktisch moeilijke situatie van een gelovige, mits hij of zij standvastig blijft bi'l qalb, cf. s. 16:106:

¶ Wie na geloofd te hebben aan God geen geloof meer hecht - en dan niet wie gedwongen is, terwijl zijn hart in het geloof rust gevonden heeft, ... (m.o.).

Hierbij nog twee opmerkingen. Vooreerst staat het principe van taqiyya wat haaks op de algemene religieuze plicht, je geloof daadwerkelijk te belijden: hoe érg moet de situatie zijn om inderdaad religieus "verschoond" te zijn? Tot een afgelijnde, algemene regel daaromtrent is het binnen de islam nooit gekomen. Tweedens, het principe is vooral van betekenis geworden voor het shi'isme (wat op het eerste gezicht vreemd mag lijken, gelet op de koppeling tussen shi'isme en martelaarschap): de verschillende sekten ervan hebben inderdaad doorgaans als (minder of meer vervolgde) minderheid moeten leven temidden van een soennitische meerderheid (ook de "verborgenheid" waarin de twaalfde Imam, sedert 941, is getreden en zich nog altijd bevindt - volgens de zgn. Twaalfders of Imamiten -, is te begrijpen als een vorm van taqiyya). Het zou nochtans fout zijn het principe zonder meer te vereenzelvigen met het shi'isme: een voorbeeld van soennitische taqiyya was bijvoorbeeld de situatie van de vervolgde Spaanse Moriscos, in de 16de eeuw; taqiyya werd toen gerechtvaardigd door de rechtsgeleerden. (42tris) Afsluitend, kunnen we stellen dat er vanuit de islamitische visie een reële bekommernis is om leed voor de zaak van het geloof te voorkomen (ook de hijra, of migratie uit vijandig gebied, heeft die bedoeling).
Bron: http://www.flwi.ugent.be/cie/hdeley/...l5.htm#taqiyya (van de Universiteit van Gent dus het zal wel min of meer correct zijn zeker)

Ik heb zo de indruk dat die 'taqiyya' weer zoiets als 'dhimmitude' is, zo'n woordje waar mensen die het hele schouwspel gewoon als een Islam-Westen-vijandschap en louter als een religieus/ideologisch/beschavingsconflict zien, de hele strakke houding van sommige moslims (de fundamentalisten dus) die misschien inderdaad die begrippen wel zeer strikt toepassen en bepleiten willen veralgemenen en toekennen aan iedere moslim om zo moslims af te doen als onbetrouwbare, vijandige, ... mensen waar nooit overeenstemming mee bereikt zal worden.

Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 2 augustus 2006 om 19:27.
Oud 2 augustus 2006, 19:25   #3233
StevenNr1

Standaard

Citaat:
dat de terroristen anderen als menselijk schild gebruiken en dus "gevolgen" incalculeren/uitlokken.
Bewijs. (Btw je mag ook Hezbollah zeggen hoor, het is niet allemaal één pot nat, allehoewel de propagandamachine van het angstklimaat dat wel graag zo voorstelt.)
Oud 2 augustus 2006, 19:27   #3234
werkgroep morkhoven
Banneling

Standaard

Israëlische soldaten zouden van nacht per helikopter naar Baalbek gebracht zijn waar ze een ziekenhuis bestormden (daar zijn ze erg goed in).

Bij de aanval werden volgens Libanon elf mensen gedood.

Baalbek, een bolwerk van Hezbollah, ligt meer dan 100 kilometer ten noorden van de Israëlische grens in de Bekaa-vallei.

Ik dacht dat Israël enkel een Veiligheidszone in Zuid-Libanon wilde instellen.
Die Israëli zijn voor niets te vertrouwen...
Oud 2 augustus 2006, 19:31   #3235
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Wanneer gaat Jordanië nu eens het stuk" Palestina" teruggeven? Niemand die daar een probleem over maakt precies. Nochtans is het 78% van het "palestijnse" grondgebied hoor.
.
klopt. De britten splitsen het palestina ten oosten van de Jordaan of om hiermee een clanleider van de omgeving van Mekka te bedanken voor zijn diensten .
Oud 2 augustus 2006, 19:33   #3236
StevenNr1

Standaard

Citaat:
Israëlische soldaten zouden van nacht per helikopter naar Baalbek gebracht zijn waar ze een ziekenhuis bestormden (daar zijn ze erg goed in).

Bij de aanval werden volgens Libanon elf mensen gedood.

Baalbek, een bolwerk van Hezbollah, ligt meer dan 100 kilometer ten noorden van de Israëlische grens in de Bekaa-vallei.

Ik dacht dat Israël enkel een Veiligheidszone in Zuid-Libanon wilde instellen.
Die Israëli zijn voor niets te vertrouwen...
"De Litani is een rivier in Libanon. De bron van de rivier is in de Bekavallei en de monding is ten noorden van de havenstad Tyrus. De lengte van de rivier is 140 km en daarmee is het de langste rivier van het land.
Het is een belangrijke bron van water in Zuid-Libanon."
Doet me denken aan dit artikel: ISRAELS HYDRONATIONALISME
Oud 2 augustus 2006, 19:57   #3237
werkgroep morkhoven
Banneling

Standaard

Citaat:
"De Litani is een rivier in Libanon. De bron van de rivier is in de Bekavallei en de monding is ten noorden van de havenstad Tyrus. De lengte van de rivier is 140 km en daarmee is het de langste rivier van het land.
Het is een belangrijke bron van water in Zuid-Libanon."
Doet me denken aan dit artikel: ISRAELS HYDRONATIONALISME
Ik heb het artikel gelezen. Het valt op hoe weinig er op al die jaren eigenlijk veranderd is. Condoleezza Rice probeert de wereld dan nog wijs te maken dat het 'Nieuwe Midden-Oosten' eraan komt...
Oud 2 augustus 2006, 20:12   #3238
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
@willem1940NLD:
Bron: http://www.flwi.ugent.be/cie/hdeley/...l5.htm#taqiyya (van de Universiteit van Gent dus het zal wel min of meer correct zijn zeker)

Ik heb zo de indruk dat die 'taqiyya' weer zoiets als 'dhimmitude' is, zo'n woordje waar mensen die het hele schouwspel gewoon als een Islam-Westen-vijandschap en louter als een religieus/ideologisch/beschavingsconflict zien, de hele strakke houding van sommige moslims (de fundamentalisten dus) die misschien inderdaad die begrippen wel zeer strikt toepassen en bepleiten willen veralgemenen en toekennen aan iedere moslim om zo moslims af te doen als onbetrouwbare, vijandige, ... mensen waar nooit overeenstemming mee bereikt zal worden.
Het komt mij voor dat Hr De Ley zaken partijdig en onvolledig toelicht. Dit lijkt mij echter off topic in DEZE draad.

Wel even gekeken wat Hr De Ley zoal meer nog voorstaat en beweert:

Deze week nodigen we Prof. Dr. Herman De Ley (Universiteit Gent) uit als forumgast op kifkif.be. Herman De Ley doceert vooral filosofiegeschiedenis, maar is daarnaast ook reeds vele jaren geboeid door de Islam (civilisatie en religie). Hij stond mede aan de wieg van het Centrum voor Islam in Europa (www.flwi.ugent.be/cie), dat de (her)inbedding van islam en moslimtradities in Europa en de strijd tegen het groeiende racisme tot doel heeft.

http://www.forum.kifkif.be/showthread.php?t=239
Oud 2 augustus 2006, 20:27   #3239
StevenNr1

Standaard

Citaat:
Dit lijkt mij echter off topic in DEZE draad.
U bent er over begonnen.

(En toch, mensen die op KifKif in discussie gaan kunnen geen juiste informatie geven?)

Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 2 augustus 2006 om 20:27.
Oud 2 augustus 2006, 20:27   #3240
werkgroep morkhoven
Banneling

Standaard

Citaat:
Het komt mij voor dat Hr De Ley zaken partijdig en onvolledig toelicht. Dit lijkt mij echter off topic in DEZE draad.

Wel even gekeken wat Hr De Ley zoal meer nog voorstaat en beweert:

Deze week nodigen we Prof. Dr. Herman De Ley (Universiteit Gent) uit als forumgast op kifkif.be. Herman De Ley doceert vooral filosofiegeschiedenis, maar is daarnaast ook reeds vele jaren geboeid door de Islam (civilisatie en religie). Hij stond mede aan de wieg van het Centrum voor Islam in Europa (www.flwi.ugent.be/cie), dat de (her)inbedding van islam en moslimtradities in Europa en de strijd tegen het groeiende racisme tot doel heeft.

http://www.forum.kifkif.be/showthread.php?t=239
Het verbaast mij dat je een lid van KifKif bent. Het wordt misschien tijd om mijn mening over KifKif te herzien. Een aantal uitspraken die je hebt gedaan en het feit dat je me vroeg of ik 'misschien wil dat men Israël in zee drijft' vond ik nogal merkwaardig.

Laatst gewijzigd door werkgroep morkhoven : 2 augustus 2006 om 20:30.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be