![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's. Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden. |
Bekijk resultaten enquête: wat denk je van vlaams linksnationalisme? | |||
spreekt mij wel aan. |
![]() ![]() ![]() |
19 | 34,55% |
niks voor mij. |
![]() ![]() ![]() |
36 | 65,45% |
Aantal stemmers: 55. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De tijd verslindt de steden, geen tronen blijven staan: De legerbenden sneven, een volk zal nooit vergaan. Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dat beweer ik ook niet, maar ik heb ook nog geen marxistisch Sinn-Fein-lid horen spreken over romantische Gaelic-ideaalbeelden. Sinn Fein had juist komaf gemaakt met dergelijk reactionair denken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ergens wel spijtig, want Gaelic is een bijzonder mooie taal die mag verdedigd worden
![]() Nu eerlijk gezegd zie ik niet in wat er reactionair is aan de vlaamse leeuw, het is maar een vlag, een symbool, je kan het elke lading geven die je wil. Plak er een hamer en sikkel op ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
|
![]() Citaat:
Elk teken heeft zijn meerdere betekenissen, zie Barthes' theorie inzake semiotiek. Niets is louter "een teken". ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je mag nog de grootste trotskist/liberaal zijn, maar je kan toch niet ontkennen dat dit een geniale strofe is. Dit is 19e eeuwse romantiek tot in het extreme! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#87 |
Vreemdeling
|
![]() Ik vind dat de discussie nogal een beetje de abstracte toer op gaat, daarom zou ik enkele duidelijke standpunten van m'n mede-forumgangers willen vragen.
Wat is het politiek antwoord op de taalproblemen in de Brusselse rand? Op de splitsing van B-H-V? Op het feit dat er een franstalige van een franstalige partij is verkozen in het Vlaams parlement? Zijn er standpunten over de veranglicanisering van de Nederlandse taal en de pogingen tot de vollegide veranglicanisering in het hoger onderwijs? Is er een amadeesje die daar een zinnig antwoord op heeft? of een lsp'ertje? Of gaat links zich weer oeverloos belachelijk maken daar zich oorverdovend stil te houden over dossiers die de politiek al jarenlang bepalen en nog zullen bepalen?
![]() |
#88 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De verfransingsdruk, die zeer reëel is, kan overigens ook niet worden opgelost door wat halfslachtige 'leer nederlands' maatregeltjes van de regering, maar kan enkel structureel opgelost worden door het probleem van de huisvesting aan te pakken (concreet dus: sociale huisvesting in en rond Brussel en massaal veel). Eerste voorwaarde is dat het absurde Gewest Brussel wordt afgeschaft. Volgens mij is het ook dom om franstaligen (allochtonen) te verplichten Nederlands te leren als daarvoor niet voldoende middelen beschikbaar zijn. Dus ook: uitbreiding van het cursus aanbod. Een Franstalige in het Vlaams parlement hoeft geen probleem te zijn. Als er in de Vlaamse republiek een franstalige minderheid bestaat (Brussel dus) dan heeft die minderheid vanzelfsprekend recht op vertegenwoordiging. Ik zou dat heel tof vinden want dan kunnen wij daarmee uitpakken en laten zien dat wij vlamingen toch niet zo bekrompen zijn als men beweert, als men nog eens zegt dat wij racisten zijn schuiven we onze eigen nationale minderheid naar voor, compleet met alle rechten die zij hebben. ![]() De verengelsing van de taal moet tegengehouden worden, maar dat kadert dan weer slechts in een bredere anti-imperialistische strijd. Ons onderwijs moet hoedanook Vlaams blijven, daar hebben we lang genoeg sociale strijd voor gevochten (het waren trouwens de linksen die destijds in Leuven riepen: 'Walen buiten!'). Het bedroeft me overigens dat de Fransen hun taalchauvinisme een beetje aan het kwijtspelen zijn en nu ook hoe langer hoe minder de verengelsing tegenhouden.
pri alies opinioj, nepre legu! Laatst gewijzigd door Pelgrim : 26 juli 2006 om 11:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Het is niet moeilijk om de standpunten van de PVDA en de LSP te vinden hé op hun website.
LSP : http://www.lsp-mas.be/lsp/archief/20...nferentie.html PVDA : (stukje uit "BHV in de koelkast en het brugpensioen op de grill" ik weet niet goed de link te realiseren dus neem herneem ik het maar hieronder) Voor Brussel-Halle-Vilvoorde zou de meest rationele oplossing erin bestaan een grote, tweetalige provincie Brussel-Hoofdstad te maken. Een groot deel van de 300.000 pendelaars die in Brussel werken, leven in de twee Brabantse provincies (Vlaams- en Waals-Brabant). De economische activiteit van Brabant is voor een groot deel gericht op Brussel. Volgens een studie van de UCL uit 1999 "maken ten minste 31 gemeenten, waaronder Grimbergen, Dilbeek en ook Waterloo (Waalse gemeente), in de feiten economisch en geografisch deel uit van de Brusselse agglomeratie". Noch "Bruxelles francophone", noch "geen faciliteiten" In dat nieuwe Brussel moet de ontwikkeling van de twee gemeenschappen gewaarborgd worden en mag er geen enkele discriminatie bestaan. Dus niet "Bruxelles francophone", noch"geen faciliteiten". Er moeten maatregelen komen om de beide talen aan te leren aan alle inwoners, en in de administratie en de openbare diensten. Er moet op nationaal vlak een herfinanciering komen van het onderwijs, met bijzondere aandacht voor het onderwijs in de tweede taal (in Brabant maar ook in de rest van het land). Ten slotte zou men ook op electoraal vlak moeten ophouden het land in twee te delen. En komen tot één enkele kiesomschrijving voor heel België. Bijvoorbeeld voor de verkiezing van senatoren. Nu zijn er twee kiesomschrijvingen voor de Senaat: een voor Franstalige, een andere voor Nederlandstalige kiezers. Universiteitsprofessoren uit het noorden en het zuiden van het land - Deschouwer (VUB), Delwit (ULB), Rihoux en Van Parijs (Louvain-la-Neuve), Coolsaet en Raes (Gent), Vandevelde (Leuven), Martiniello en Verjans (Luik), Walgrave (Antwerpen) stellen voor om een enkele, nationale kiesomschrijving te creëren. Dat voorstel kan er voor zorgen dat "ten minste een deel van de verkozenen bezorgd zijn over de belangen van kiezers van verschillende taalgroepen". |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
|
![]() Het probleem met deze peiling is dat ik totaal geen links-nationalist ben (ik ben een (hevige) anti-marxist, nog wel harder anti-liberaal) maar ik zou wel sympathie hebben voor een grote links-nationalistische (actie)groep in de Vlaamse Beweging.
Niet links, niet rechts, solidaristisch! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#94 |
|
![]() Fascisme met corporatisme als economisch stelsel, solidarisme is het broertje.
Corporatisme is dan ook een duidelijke vorm van bonapartisme, het kapitaal zoekt bondgenoten om de klassieke kapitaalgroepen te verenigen met een autoritaire beweging uit de middenklasse(met eventueel arbeiders). Laatst gewijzigd door Praetorian : 4 augustus 2006 om 01:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
|
![]() Citaat:
Stalin, Mao, Pol Pot, etc...gebruikten allemaal het marxisme als basis voor hun beleid. Stel ik hier ergens dat alle marxisten automatisch stalinisten, maoïsten of erger zijn? Bonapartisme is volgens mij (niet dat ik er enorm in thuis ben) contra-revolutionair en reactionair terwijl ik als solidaristisch volksnationalist zelf een revolutionair ben en evenveel kogels zou te slikken krijgen van de reactie als de marxisten.
![]() |
![]() |
#96 | |
|
![]() Citaat:
Ik kan alleen maar besluiten dat die andere socio-economische ordening het kapitalisme niet afschrijft, kapitaal blijft in handen van een elitistische groep met steun door een sterke (partij)staat. De arbeidersklasse wordt gedwongen in bepaalde staatscategorieën te luisteren naar de executieven, onder de mom van klassenverzoening en "volkswil". Of dat nu geïnspireerd is op middeleeuwse gilden of het futurisme van Mussolini maakt voor mij tevens weinig verschil uit. Bonaparte had zijn eigen revolutionaire lexicon, net zoals de VS nog altijd dweept met het revolutionaire patriotisme. Maar ik zou ze toch niet als een stap voorwaarts aanschouwen. Laatst gewijzigd door Praetorian : 4 augustus 2006 om 01:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#98 | |
|
![]() Citaat:
Analyseer de zaak gewoon zuiver economisch en materialistisch: wie bezit wat via welke mechanismen. Solidarisme is te metafysisch, "volkswil", "natie", "volksverbondenheid" zijn zaken waarmee ik mijn brood niet koop. Laatst gewijzigd door Praetorian : 4 augustus 2006 om 01:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | ||
|
![]() Citaat:
Het libertarisme is een ideologie die draait om winst maken en extreme subsidiariteit (ik kan mij het gevoel niet ontdoen dat libertariërs zoals lombas stieken terugwillen naar stadsstate). Solidarisme vertrekt vanuit het volk en is vastgeketend aan volksnationalisme. Als je bedoelt met "geketend zijn aan de logica van de kapitaalsaccumulatie" dat wij de vrije markt en winst maken niet afschrijven, dan is dat correct. Wij verwerpen echter monopolievorming, vorming van volksvijandige elites en de vormen van elites van het grootkapitaal zoals nu het geval is. Citaat:
![]() |
![]() |
#100 | |
|
![]() Citaat:
Dat kan best zijn, lombas vertrekt vanuit een soort van individueel utilitarisme en jij vanuit een volksnationaal ideologisch brandpunt. Dat betekent niet dat het daarom niet alletwee het kapitalisme in stand kan houden. Monopolievorming hou je niet alleen tegen door een louter institutionele hervorming (zie Schumpeter), lombas' libertair systeem zou evenmin bestand zijn tegen dergelijke kapitaalconcentraties. Je bent tegen elites maar je accepteert de klassenmaatschappij? Lijkt mij een onmogelijke combinatie. Dus je aanvaardt mijn stelling dat het in wezen maar ideologische concepten zijn, niet iets wat direct de economische mechanismen kan veranderen? Laatst gewijzigd door Praetorian : 4 augustus 2006 om 02:49. |
|
![]() |
![]() |