Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 augustus 2006, 09:01   #101
ERLICH
Minister-President

ERLICH's schermafbeelding

Standaard Verdraagzaam?

Hoe reageert men, als u thuis komt en uw huis is zo goed als leeggehaald toch de zaken die enige waarde hebben en als tegengift hebben de heren en/of dames (moogt niet discrimineren) hun grote behoefte gedaan op de tafel van uw eetkamer, verdraagzaam en met het nodige begrip? Deze feiten zijn wel niet bij mij gebeurt, maar wil niet zeggen dat ik dit niet verwerpelijk kan vinden en vindt dat iedereen het recht heeft zijn eigendom te beschermen dit ten nadele van ongevraagde bezoekers.

Laatst gewijzigd door ERLICH : 4 augustus 2006 om 09:09.
ERLICH is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2006, 09:02   #102
genehunter
Gouverneur

genehunter's schermafbeelding

Standaard

Spijtig dat Yves in een hoog en beveiligd flatgebouw woont, veel geld verdient met z'n linkse rioolgazet en nog nooit aan den lijve heeft ondervonden hoe het voelt om meermaals slachtoffer te zijn van inbraak. Nu verwijs ik zo'n moraliserend gewauwel liever rechtstreeks het politiek correct verdomhoekje in.
genehunter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2006, 09:10   #103
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves Desmet Bekijk bericht
De graad van beschaving van een samenleving meet zich immers onder meer af aan de manier waarop ze met wetsovertreders omgaat.
Deze paragraaf even uit dit bijzonder maf edito van Yves Desmet gelicht. Op dit punt heeft Yves immers gelijk. En aan de manier te zien waarop onze "beschaving" met verkrachters, steamers en inbrekers omgaat, ziet het er niet goed uit. We gaan stilaan naar een maatschappij die er een erezaak van maakt "rechten" voor dit soort volk op te bouwen en ze te verabsoluteren.

Moeten daaruit conclusies getrokken worden over de aard en de kwaliteit van degenen die aan de top van deze maatschappij zitten? Ik citeer uit het laatste werkstuk van een hedendaags denker:

Who's the man who hired all the criminals
The White House shadows who hide behind closed doors
They bend the facts to fit with their new stories
Of why we have to send our men to war

http://www.azlyrics.com/lyrics/neily...president.html
Oud 4 augustus 2006, 09:13   #104
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Duupje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ERLICH Bekijk bericht
Hoe reageert men, als men thuis komt uw huis is zo goed als leeggehaald toch de zaken die enige waarde hebben en als tegengift hebben de heren en/of dames (moogt niet discrimineren) hun grote behoefte gedaan op de tafel van uw eetkamer, verdraagzaam en met het nodige begrip?
Ge denkt 'Ach, twas zeker en vast iemand die het beter kon gebruiken en nodig had dan ik, ik zal wel verder blijven werken om alles terug te kopen zelf en de volgende ervan te verzekeren dat hij niet minder 'krijgt' dan zijn voorganger, spijtig van dat juweel van mijn meetje, maar ze zou het ook zo gewild hebben naar alle waarschijnlijkheid. Ik ben verdraagzaam dus leg zelfs geen klacht neer, en zet mijn deuren in het vervolg wagewijd open, zodat ze dan de volgende keer misschien geen schade aan de sloten en/ramen hoeven te maken. En ik zal steeds kop koffie en stuk taart op tafel achterlaten, moest de sukkelaar dorst of honger krijgen tijdens zijn 'werk'!'
I'll just kill myself now.
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2006, 09:17   #105
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Een draaideur zal je bedoelen.

In Maasmechelen WAS er niet eens een mijn.
Wél in Waterschei, Zwartberg, Houthalen, Zolder, Beringen.
En reken maar dat daar niet alleen autochtonen werkten.
Foei, Knuppel. En gij zijt uit Limburg? Link

Oud 4 augustus 2006, 09:25   #106
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Als mijn partner voor een diefstal of een inbraak iemand gewoon doodklopt, dan ga ik er toch van weg ze.

ik ben het in grote lijnen eens met dat stuk uit de morgen dat hier gepost werd.

ik wil niét in een beschaving leven waar het gerecht uitgeschakeld wordt, waar alles maar op straat, zonder proces, moet berecht worden.

Helaas is dit net wat het VB wil.

Proportionaliteit lijkt me een heel belangrijk principe.
Zoniet komen we al gauw in een soort van islamistisch systeem te zitten waarin iemand bij wijze van spreken gestenigd kan worden voor het kijken naar een andere man.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2006, 09:30   #107
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Heb ter juist een mailtje gestuurt naar de Morgen.

Citaat:
Dode inbreker

Ik heb terjuist het stukje van De Smet gelezen, en ik moet zeggen, Ik ben verbolgen.
Dit is voor mij Wettige zelfverdediging.
Ten eerste de inbreker was daar niet onschuldig aanwezig.
Ten tweede hij had een mes en dusdanig bewapend.
Ten derde die wijk had last van een inbraakplaag waar de politie niets aan deed.

Hieruit kan ik concluderen
dat in een wijk met een inbreekplaag een onveiligheidsgevoel heerst. Omdat de politie niet optreed en blijkbaar veel te weinig patroles uitstuurde. Wanneer dan een gewapende inbreker word betrapt is het normaal dat hierop word gereageerd. En als de inbreker dan nog een wapen trekt is dit gewoon zelfverdediging van de buurtbewoners. (dat De Smet de wet op zelfverdediging maar is leest) Achteraf vind men de inbreker dood vanwege zijn verwondingen, dit wil niet zeggen dat de buurtbewoners hem daar dood achterlieten, alleen maar gewond. En wat doet de politie, direkt een onderzoek naar de daders. Iets wat ze nu wel kunnen. Maar een buurt dat een inbrekersplaag kent, daar optreden. hola, blijkbaar niet hun opdracht. En het ergste is nog dat de linkse rakkertjes de gewapende inbreker verdedigen ipv van de buurtbewoners die angst en trauma's hebben opgelopen door typekes als die inbreker. En het word nog erger. Nu blijkt dat het een marrokaan was. Wat nu, een rascistische moord? Nee, gewoon een inbreker die de pech heeft gehad om is tegenstand te ondervinden door mensen die hun eigen en eigendom verdedigde.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2006, 09:31   #108
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
ik wil niét in een beschaving leven waar het gerecht uitgeschakeld wordt, waar alles maar op straat, zonder proces, moet berecht worden.
Helaas leven we al in een systeem waarbij er steeds minder opgespoord en berecht wordt, en verbrekers (een germanisme dat zeer goed de verachtelijke asocialiteit van dat soort criminelen uitdrukt) enkele dagen later weer met de politiecombi naar huis gebracht worden. Het geval Maasmechelen toont dit zeer mooi aan, het is eigenlijk een modelvoorbeeld.
Oud 4 augustus 2006, 09:33   #109
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barvo Bekijk bericht
U denkt toch niet dat bij een gewone arrestatie dat die man nu nog in de cel zat?
Stelen is één vergrijp, iemand doodkloppen is een ander, iets duurder vergrijp.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2006, 09:33   #110
Duym
Minister

Duym's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
...Het was hier trouwens niet eens oog om oog. Hier ging het over juwelen en kredietkaarten die een mensenleven hebben gekost.
uit De Morgen ...
Beroepsleugenaar Yves Desmet toont hier weer een staaltje van zijn Stalinistische kijk op de feiten. Zelfs (!) al zou die man geen mes getrokken hebben, dan gaat het hier nog altijd over heel wat meer dan juwelen en kredietkaarten. Yves Desmet heeft blijkbaar nog nooit gehoord over het trauma dat iemand kan oplopen wanneer hij een wildvreemde plots naast zijn bed ziet staan.
Arme Yves, arme lezers van de leugenkrant De Morgen.
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2006, 09:36   #111
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Mensen toch. Ik ben wel degelijk al eens het slachtoffer geweest van een inbraak. Terwijl ik lag te slapen dan nog. Heel vervelend allemaal en dat er mensen in je huis hebben rondgelopen terwijl je sliep geeft wel even een vreemd gevoel, maar dat is ook even snel weer verdwenen. Ik ben er niet paranoia van geworden en het ging alleen maar om materiële zaken hé. En als ik de dief zou betrappen zou ik waarschijnlijk enkel hard roepen om hem op de vlucht te doen slaan. Geen haar op mijn hoofd dat er aan zou denken om hem te achtervolgen. Maar als je dat dan toch doet en hij trekt een mes, dan laat je die toch zeker lopen. Wie waagt er nu zijn leven voor materiële zaken? Trouwens, het ging hier duidelijk niet over overmeesteren, maar over een regelrechte lynchpartij (de man was zwaargewond). Wie voor zo'n maatschappij staat, is niet helemaal bij zijn hoofd!
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2006, 09:37   #112
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Helaas leven we al in een systeem waarbij er steeds minder opgespoord en berecht wordt, en verbrekers (een germanisme dat zeer goed de verachtelijke asocialiteit van dat soort criminelen uitdrukt) enkele dagen later weer met de politiecombi naar huis gebracht worden. Het geval Maasmechelen toont dit zeer mooi aan, het is eigenlijk een modelvoorbeeld.
Dat lijkt me nog geen reden om iedereen die de wet overtreedt dood te kloppen. Tegenwoordig proberen ze je al te vermoorden voor het stelen van een wortel, remember?

Als het zo door gaat, zitten we binnen een paar jaar misschien wel snoepjesstelende 8-jarigen openbaar te executeren. Want waar ligt de grens?
Oud 4 augustus 2006, 09:38   #113
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Dood door Yves Desmet
Een 28-jarige man, van allochtone afkomst zoals dat heet, is gisteren overleden. Tenzij hij een bijzonder zwak hart had, is dat meer dan waarschijnlijk het rechtstreekse gevolg van de slagen die hij kreeg van een groep buurtbewoners die hem achtervolgden nadat hij midden in de nacht op heterdaad was betrapt bij een inbraak.

Van zelfverdediging was dus geen sprake. Het was, zo lijkt het alvast uit de eerste vaststellingen, het verstrekken van instantjustitie. Een lynchpartij, daar midden in het bronsgroene eikenhout.

Buiten enkele meldingen van omstanders dat zij er niets mee te maken hadden, kon de politie voorlopig geen nuttige getuigenissen noteren. Niemand had iets gezien, niemand had iets gehoord, niemand kon zeggen wie de slagen dan wel uitgedeeld had.

De wet van de stilte, de veiligheid van de buurt voor alles.

Het is het zoveelste in de rij van incidenten met zinloos geweld, de zoveelste dode. Vermoedelijk zullen de aandacht en de verontwaardiging van de publieke opinie ditmaal een stuk kleiner zijn, want een Marokkaanse inbreker, die zoekt het tenslotte toch een beetje zelf? Nietwaar, mevrouw, nietwaar, meneer? Veel medelijden moet je daar niet mee hebben. Je mag trouwens verwachten dat de moord vanuit een bepaalde hoek verdedigd, zo niet toegejuicht zal worden.

Toch is ook hier meer dan verontwaardiging op zijn plaats. In een democratische samenleving behoort het geweldsmonopolie nog altijd toe aan de overheid, en daar kan alleen van afgeweken worden in gevallen van wettige zelfverdediging. Daarvan was hier geen sprake. Het komt niet toe aan een vigilante van burgers om eigenmachtig het principe van oog om oog, tand om tand op straat in de praktijk toe te passen.

Het was hier trouwens niet eens oog om oog. Hier ging het over juwelen en kredietkaarten die een mensenleven hebben gekost.

Natuurlijk kan er geen vrijgeleide zijn voor diefstal en inbraak, maar in een beschaafde samenleving speelt nog altijd het principe van de proportionaliteit tussen misdaad en straf, bepaald door een onafhankelijke rechterlijke macht, en heerst de wet van de jungle niet.

Wanneer burgers zich eigenmachtig het recht toe-eigenen om inbrekers dood te slaan, dan is er meer dan één brug overschreden.

Wanneer die burgers zich vervolgens in een omerta hullen omdat de belangen van de rust en de veiligheid van hun wijk primeren boven menselijke waarden en elementaire rechtsprincipes, dan is er iets meer dan grondig mis.

Net zozeer als in die andere gevallen van zinloos geweld kan een samenleving dit niet tolereren, en zijn politie en parket het aan zichzelf verplicht deze zaak helemaal uit te vlooien.

De graad van beschaving van een samenleving meet zich immers onder meer af aan de manier waarop ze met wetsovertreders omgaat. En dat is niet om ze standrechtelijk te laten doodslaan door burgers die denken dat stilaan alles gepermitteerd is in deze samenleving.

uit De Morgen ...

het woord racisme is er nog niet uit, maar nu het slachtoffer (?!) een Marokkaan blijkt zal dat wel niet lang meer uitblijven zeker ...

Yves heeft dat blijkbaar NIET gehoord dat de inbreker een mes zou getrokken hebben, wat het wel wettige zelfverdediging zou kunnen maken ... geen woord van nuance ...

Desmet negeert compleet het achterliggende probleem: het bagatelliseren van de "kleine criminaliteit". Geminimaliseerd, niet vervolgd...

En laat dat nu net het type criminaliteit zijn waar Fons met de Klak voornamelijk mee in contact komt. Fons ziet met lede ogen aan dat de overtreders niet gevonden worden, of niet vervolgd worden, of sneller terug vrij zijn dan dat zijn aanklacht vertikaal geklasseerd kan worden.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2006, 09:41   #114
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat lijkt me nog geen reden om iedereen die de wet overtreedt dood te kloppen. Tegenwoordig proberen ze je al te vermoorden voor het stelen van een wortel, remember?

Als het zo door gaat, zitten we binnen een paar jaar misschien wel snoepjesstelende 8-jarigen openbaar te executeren. Want waar ligt de grens?
als de burger een signaal van straffeloosheid krijgt, dan moet je niet verwonderd zijn dat ooit de emmer overloopt.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2006, 09:42   #115
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duym Bekijk bericht
Beroepsleugenaar Yves Desmet toont hier weer een staaltje van zijn Stalinistische kijk op de feiten. Zelfs (!) al zou die man geen mes getrokken hebben, dan gaat het hier nog altijd over heel wat meer dan juwelen en kredietkaarten. Yves Desmet heeft blijkbaar nog nooit gehoord over het trauma dat iemand kan oplopen wanneer hij een wildvreemde plots naast zijn bed ziet staan.
Arme Yves, arme lezers van de leugenkrant De Morgen.
Een trauma is nog geen reden om iemand dood te kloppen.
Wellicht is de familie van de inbreker ook wel getraumatiseerd. Misschien heeft de man kindjes, die zijn nu hun papa kwijt. Ze hebben het verdiend, wellicht.
Wat zou je er nu van vinden mochten familieleden opnieuw wraak nemen en diegene die hem in elkaar geslaan hebben een 'koekje van eigen deeg' geven?
En zo kan het weer verder gaan...
Oud 4 augustus 2006, 09:42   #116
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Mensen toch. Ik ben wel degelijk al eens het slachtoffer geweest van een inbraak. Terwijl ik lag te slapen dan nog. Heel vervelend allemaal en dat er mensen in je huis hebben rondgelopen terwijl je sliep geeft wel even een vreemd gevoel, maar dat is ook even snel weer verdwenen. Ik ben er niet paranoia van geworden en het ging alleen maar om materiële zaken hé. En als ik de dief zou betrappen zou ik waarschijnlijk enkel hard roepen om hem op de vlucht te doen slaan. Geen haar op mijn hoofd dat er aan zou denken om hem te achtervolgen. Maar als je dat dan toch doet en hij trekt een mes, dan laat je die toch zeker lopen. Wie waagt er nu zijn leven voor materiële zaken? Trouwens, het ging hier duidelijk niet over overmeesteren, maar over een regelrechte lynchpartij (de man was zwaargewond). Wie voor zo'n maatschappij staat, is niet helemaal bij zijn hoofd!
Voor sommige hebben die materiële zaken ook een gevoelswaarde... niet iedereen is/reageert zoals jij 'het is maar materieel'.
Indien iemand een mes trekt, is het al te vaak niet meer om af te schrikken, maar om te steken, er zijn heus wel andere manieren om iemand af te schrikken. Dat was zo elke keer ze het nodig vonden een mes onder mijne neus te duwen. Gelukkig is het hen nooit gelukt of ik zat hier ook niet meer. Wie voor zo'n maatschappij staat, waarin je inbrekers (pleger van criminele feiten) hun gang maar moet laten gaan, is niet helemaal bij zijn hoofd.
Enfin, hopelijk schrikt heel deze actie dan verdere inbrekers daar af, en kunnen die mensen gewoon hun leven hervatten.
Laat mij wel duidelijk stellen dat die inbreker niet echt dood had gemoeten voor mij. Maar aan de andere kant, fair is fair, zijn er wel geen gepaste straffen meer mogelijk wettelijk gezien vermits kleine criminaliteit niet meer bestraft wordt.
(Wat ik mij nu wel bedenk, bij de Islam straft men ook met stenigingen etc. Onze cultuur gaat hoelanger hoe meer dezelfste weg op.
Jep culturele verrijking noemen ze dat...NIET goed bezig !)

Laatst gewijzigd door Duupje : 4 augustus 2006 om 09:49.
Oud 4 augustus 2006, 09:44   #117
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
als de burger een signaal van straffeloosheid krijgt, dan moet je niet verwonderd zijn dat ooit de emmer overloopt.
Nog steeds geen reden om het proportionaliteitsbeginsel te verlaten.
Oud 4 augustus 2006, 09:45   #118
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:

Alleen maar stoer verbaal gedoe. Niet veel van aantrekken...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2006, 09:52   #119
Duym
Minister

Duym's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mensen toch. Ik ben wel degelijk al eens het slachtoffer geweest van een inbraak. Terwijl ik lag te slapen dan nog. Heel vervelend allemaal en dat er mensen in je huis hebben rondgelopen terwijl je sliep geeft wel even een vreemd gevoel, maar dat is ook even snel weer verdwenen. Ik ben er niet paranoia van geworden en het ging alleen maar om materiële zaken hé.
Al een even grote leugenaar als Ives. Denk je nu echt dat iemand jouw verhaaltje gelooft? Vraag maar eens aan de oudjes met wie ik in contact kom hoe het hen vergaan is.

Laatst gewijzigd door Duym : 4 augustus 2006 om 09:53.
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2006, 09:53   #120
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een trauma is nog geen reden om iemand dood te kloppen.
Wellicht is de familie van de inbreker ook wel getraumatiseerd. Misschien heeft de man kindjes, die zijn nu hun papa kwijt. Ze hebben het verdiend, wellicht.
Wat zou je er nu van vinden mochten familieleden opnieuw wraak nemen en diegene die hem in elkaar geslaan hebben een 'koekje van eigen deeg' geven?
En zo kan het weer verder gaan...
Ik kan mij vaak vinden in uw posts, deze keer even niet. Die papa had dan maar eerder eraan moeten denken, noem dit geval even 'het risico van het vak'. Als die kerel al kinderen had, en dan toch op dievenpad gaat, is hij enorm onverantwoordelijk naar zijn kinderen toe wetend dat je altijd wel eens tegen de lamp kan lopen.
Niemand heeft het recht om het recht in eigen handen te nemen, maar dan hoort het gerecht wel iets te ondernemen, en het enige wat ze doen, is duidelijk signaal geven, dat inbreken kan/mag, want het wordt toch niet meer vervolgd.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be