Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Links
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 augustus 2006, 16:30   #61
Samsa
Gouverneur

Samsa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Makhno, de CNT, Lefevre, Bakunin, Kropotkin, Goldman, &c zou ik niet "klein"-links noemen.
dat zijn stuk voor stuk anarchisten en die hebben absoluut geen uitstaans met anarchokapitalisten als jij. ze hebben meer gemeen met marxisten, nl afschaffen van het kapitalisme -dat ze heel terecht als autoritair beschouwen- en de staat (enfin, voor marxisten eerder 'laten afsterven' dan 'afschaffen')
"Kapitalisme is allerminst een onderdrukkingssysteem, maar veeleer een selectie van de waardevolsten, het bijeenbrengen van de besten en een sterk ontwikkeld gevoel voor individuele verantwoordelijkheid" - Het VBO had het niet beter kunnen zeggen, maar neen: het is Benito Mussolini
Samsa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2006, 19:13   #62
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Makhno, de CNT, Lefevre, Bakunin, Kropotkin, Goldman, &c zou ik niet "klein"-links noemen.
Lefebvre is een zuivere marxist, net zoals Goldmann.
Oud 3 augustus 2006, 22:39   #63
Samsa
Gouverneur

Samsa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Lefebvre is een zuivere marxist, net zoals Goldmann.
lefebvre heb je gelijk in, met goldman bedoelt hij waarschijnlijk emma goldman, de anarchiste
"Kapitalisme is allerminst een onderdrukkingssysteem, maar veeleer een selectie van de waardevolsten, het bijeenbrengen van de besten en een sterk ontwikkeld gevoel voor individuele verantwoordelijkheid" - Het VBO had het niet beter kunnen zeggen, maar neen: het is Benito Mussolini
Samsa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2006, 12:01   #64
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Harko Bekijk bericht
Ja, inderdaad, zoals steeds ken je ons beter van wij onszelf kennen. We zijn inderdaad enorm geïntimideerd door het initiatief. Daarom dat we het op alle mogelijke manieren stokken in het wielen gaan proberen steken.

We zien momenteel voor onszelf als partij niet de meerwaarde van het instappen in een zoveelste eenheidsinitiatief. Let op de woorden 'momenteel', waarmee ik wil zeggen dat het goed kan zijn dat er op een gegeven moment wel aangesloten gaat worden bij een of ander initiatief, zoals we in het verleden al gedaan hebben, en 'voor onszelf', waarmee ik wil benadrukken dat alle initiatieven toejuichen maar dat wij daar nu niet in gaan meestappen.
Dat is wat in het persbericht stond en alle speculaties en 'analyses' ten spijt is dat wat wij erover denken.
Dan vraag ik mij toch af waarom men daar perse een persbericht over moest verspreiden... Denk je nu echt dat iedereen idioot is?
Oud 4 augustus 2006, 13:42   #65
Praetorian

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Samsa Bekijk bericht
lefebvre heb je gelijk in, met goldman bedoelt hij waarschijnlijk emma goldman, de anarchiste
Ik had het op Lucien Goldmann.
Oud 4 augustus 2006, 18:47   #66
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov Bekijk bericht
Dan vraag ik mij toch af waarom men daar perse een persbericht over moest verspreiden... Denk je nu echt dat iedereen idioot is?
Uit de Standaad en andere artikelen had men kunnen opmaken dat de PVDA betrokken was met "Een andere politiek" wat niet het geval is. Het persbericht was wellicht om dat duidelijk te maken. Nu het is duidelijk dat ze alles zien zitten behalve "Een andere politiek" maar dat moeten ze voor zich zelf uitmaken.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2006, 20:46   #67
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Uit de Standaad en andere artikelen had men kunnen opmaken dat de PVDA betrokken was met "Een andere politiek" wat niet het geval is. Het persbericht was wellicht om dat duidelijk te maken. Nu het is duidelijk dat ze alles zien zitten behalve "Een andere politiek" maar dat moeten ze voor zich zelf uitmaken.
Klopt niet, in het artikel stond duidelijk dat de PVDA als enige linkse formatie niets met EAP te maken had, dus daar viel helemaal niets duidelijk te maken:

"De maoïstische PVDA heeft als enige communistische partij niemand in Jef Sleeckx' Comité voor een Andere Politiek."

Er zijn slechts twee motivaties voor een dergelijk persbericht;

-Een poging om onmiddelijk stokken in de wielen te steken, omdat ze haar eigen positie ondermijnd ziet.
of
-Een poging om zeker elke illusie te ontrekken bij de eigen leden, wat betreft EAP, zodat ze er geen leden aan verliezen.

Beiden zijn te begrijpen, maar niettemin is het zeker niet de juiste stap vooruit om de klassebelangen te verdedigen.
Oud 4 augustus 2006, 20:53   #68
Proletariër
Minister-President

Proletariër's schermafbeelding

Standaard

voor sommige partijen is het partijbelang veeel belangrijker dan het klassebelang.
Proletariër is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2006, 20:54   #69
Praetorian

Standaard

Citaat:
Klopt niet, in het artikel stond duidelijk dat de PVDA als enige linkse formatie niets met EAP te maken had, dus daar viel helemaal niets duidelijk te maken:

"De maoïstische PVDA heeft als enige communistische partij niemand in Jef Sleeckx' Comité voor een Andere Politiek."

-Een poging om onmiddelijk stokken in de wielen te steken, omdat ze haar eigen positie ondermijnd ziet.
of
-Een poging om zeker elke illusie te ontrekken bij de eigen leden, wat betreft EAP, zodat ze er geen leden aan verliezen.

Beiden zijn te begrijpen, maar niettemin is het zeker niet de juiste stap vooruit om de klassebelangen te verdedigen.
In een ander krantenartikel, ik dacht het nieuwsblad, stond dat alle kleinlinkse partijen zich hadden verenigd. De journalisten hadden zich gewoon niet ingelicht en schreven maar wat lukraak iets op papier. Dat zie je ook in DS, soms gooien ze anarchistische groepen op één hoopje met de marxisten. Je gaat toch niet verwachten dat ze de intelligentie hebben om iets te snappen van het marxisme?

Laatst gewijzigd door Praetorian : 4 augustus 2006 om 20:55.
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2006, 20:55   #70
Praetorian

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Proletariër Bekijk bericht
voor sommige partijen is het partijbelang veeel belangrijker dan het klassebelang.
Hij die zonder zonden zijt, ....
Oud 4 augustus 2006, 23:14   #71
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hij die zonder zonden zijt, ....
ofwel is het Gij die zonder zonden zijt, ofwel is het Hij die zonder zonden is.

Tot zover deze provospam.

Laatst gewijzigd door Pelgrim : 4 augustus 2006 om 23:14.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2006, 23:27   #72
Praetorian

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
ofwel is het Gij die zonder zonden zijt, ofwel is het Hij die zonder zonden is.

Tot zover deze provospam.
Gvd, gij dus.

Laatst gewijzigd door Praetorian : 4 augustus 2006 om 23:27.
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2006, 23:46   #73
ingenious

Standaard

Citaat:

of

mss willen ze gewoon duidelijk maken waarom ze voorlopig niet mee doen. dat zou ik althans doen. toevallig is dat ook de inhoud van dit persbericht.

vraagje: wie is met dit initiatief begonnen? en is PVDA van in het begin gevraagd om mee te doen? of zijn ze pas achteraf gevraagd om aan te sluiten?

ik weet niet wat de verhoudingen zijn, en ik vind het jammer dat er niet 1 initiatief komt, maar ik kan me gerust genoeg redenen indenken waarom PVDA liever past.

Citaat:
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2006, 23:53   #74
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious Bekijk bericht
mss willen ze gewoon duidelijk maken waarom ze voorlopig niet mee doen. dat zou ik althans doen. toevallig is dat ook de inhoud van dit persbericht.

vraagje: wie is met dit initiatief begonnen? en is PVDA van in het begin gevraagd om mee te doen? of zijn ze pas achteraf gevraagd om aan te sluiten?

ik weet niet wat de verhoudingen zijn, en ik vind het jammer dat er niet 1 initiatief komt, maar ik kan me gerust genoeg redenen indenken waarom PVDA liever past.
Er zijn verschillende contacten geweest tussen Sleeckx en PVDA dacht ik op hetzelfde moment als met ons en anderen. Nu, Sleeckx heeft al verschillende malen gezegd dat ie graag zou hebben dat de PVDA zou meedoen. Wij ook overigens. Ik vind het een beetje jammer dat ze eerst met iemand als Jahjah in zee gaan om dan opeens de andere kant uit te gaan en dit initiatief aan zich voorbij laten gaan, tot nu toe. Enfin zij moeten het voor zichzelf uitmaken wat ze willen.
Oud 5 augustus 2006, 00:04   #75
ingenious

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Er zijn verschillende contacten geweest tussen Sleeckx en PVDA dacht ik op hetzelfde moment als met ons en anderen. Nu, Sleeckx heeft al verschillende malen gezegd dat ie graag zou hebben dat de PVDA zou meedoen. Wij ook overigens. Ik vind het een beetje jammer dat ze eerst met iemand als Jahjah in zee gaan om dan opeens de andere kant uit te gaan en dit initiatief aan zich voorbij laten gaan, tot nu toe. Enfin zij moeten het voor zichzelf uitmaken wat ze willen.
mja, ik kan wel begrijpen dat ze na het resist-debacle even geen zin hebben in samen naar de verkiezingen trekken hoor.

ik kan me ook al de machtstrijd voorstellen moesten ze nu in het initiatief stappen. ik zou er ook geen zin in hebben. als iedereen eerlijk is, dan denk ik dat je niet anders kan dan zeggen dat het water momenteel veel te diep is om samen naar de verkiezingen te trekken. mss eerst de aanvallen op mekaar temperen en de profileringsdrang van alle spelers onder controle krijgen, en dan eens kijken of samenwerking mogelijk is. dat zou duurzamer zijn alleszins. en dat zou de arbeidersbeweging vooruit helpen.

Citaat:
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2006, 00:07   #76
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
mja, ik kan wel begrijpen dat ze na het resist-debacle even geen zin hebben in samen naar de verkiezingen trekken hoor.

ik kan me ook al de machtstrijd voorstellen moesten ze nu in het initiatief stappen. ik zou er ook geen zin in hebben. als iedereen eerlijk is, dan denk ik dat je niet anders kan dan zeggen dat het water momenteel veel te diep is om samen naar de verkiezingen te trekken. mss eerst de aanvallen op mekaar temperen en de profileringsdrang van alle spelers onder controle krijgen, en dan eens kijken of samenwerking mogelijk is. dat zou duurzamer zijn alleszins. en dat zou de arbeidersbeweging vooruit helpen.
Er valt op dit moment bitter weinig macht te verdelen hoor links van de SP.a dus as such denk ik niet dat dit het probleem mag zijn. Inhoudelijk denk ik dat we op de meeste punten geen menigsverschillen hebben. Het probleem is alleen dat sommigen vinden dat er iets nieuws moet komen en anderen niet of vinden dat dit te vroeg komt.
Oud 5 augustus 2006, 09:50   #77
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

wat heeft de pvda precies te verliezen? Niks. Een kwalijke reputatie misschien, want als ze nou wel zouden meedoen zouden ze dat sectarische imago van zich afschudden. Als het initiatief eenmaal op gang is gekomen dan is het wel ferm te laat, terwijl ze nu nog kans hebben op een paar goeie lijstplaatsjes.
Oud 5 augustus 2006, 10:50   #78
Proletariër
Minister-President

Proletariër's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Hij die zonder zonden is, ....

idd, de kp zal dat niet zijn
Proletariër is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2006, 14:37   #79
Harko
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
wat heeft de pvda precies te verliezen? Niks. Een kwalijke reputatie misschien, want als ze nou wel zouden meedoen zouden ze dat sectarische imago van zich afschudden. Als het initiatief eenmaal op gang is gekomen dan is het wel ferm te laat, terwijl ze nu nog kans hebben op een paar goeie lijstplaatsjes.
Laat ons duidelijk zijn, een eventueel negatief imago gaan we niet verliezen door in zee te gaan met een zoveelste eenheidsinitiatief.
Ten tweede al dan niet sectair zijn heeft niets te maken met al dan niet meestappen in een of ander initiatief denk maar aan de enige revolutionaire voorhoede van dit land waarvan enkele fameuze exemplaren de leukste uitspraken ooit hebben gedaan op dit forum o.a. door eens goed te kakken op oxfam of eerder dit jaar op vvs.
Ten derde zoals de vorige gemeenteraadsverkiezingen duidelijk hebben aangetoond heeft al dan niet succes hebben in de verkiezingen niets te maken met al dan niet samenwerken met anderen maar alles met de manier van werken, dit hebben voorbeelden als Mie Branders en Dirk Goemare duidelijk aangetoond.
Harko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2006, 14:51   #80
Praetorian

Standaard

Citaat:

idd, de kp zal dat niet zijn
Als jullie ooit een 100ste bereiken, dan mag de lsp tevreden zijn.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be