![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's. Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Gouverneur
|
![]() met 'eigendom' an sich is niets mis. ik wil ook niet dat de eerste de beste zomaar mijn frigo uit mijn huis kan komen halen. ik wil vrij over mijn frigo kunnen beschikken. alleen heb ik een probleem met het feit dat iemand de fabriek waar de frigo's gemaakt worden kan monopoliseren, er mensen aan het werk zetten en vervolgens eigendom claimen over de frigo's die door anderen gemaakt zijn. of die mensen er dan 'vrijwillig' zijn gaan werken is van weinig belang aangezien 'vrijwillig' hier sterk moet gerelativeerd worden. het is zo dat mensen zich maar 'vrijwillig' in een loonarbeidssituatie begeven omdat dit zo voorgeschreven wordt door de abstracte, wiskundige marktwetten
"Kapitalisme is allerminst een onderdrukkingssysteem, maar veeleer een selectie van de waardevolsten, het bijeenbrengen van de besten en een sterk ontwikkeld gevoel voor individuele verantwoordelijkheid" - Het VBO had het niet beter kunnen zeggen, maar neen: het is Benito Mussolini |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niets staat een coöperatieve in de weg, me dunkt, alles kan - zolang het de producten van het leven en de vrijheid van mensen, en dat is eigendom, niet onvrijwillig afneemt. Zolang de staat in zijn huidige vorm bestaat, kan geen van onze idealen bereikt worden.
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
met 'monopoliseren' bedoelde ik overigens niet 'monopoliekapitalisme', maar bedoelde ik het eeuwige streven naar verhoging van het marktaandeel, zodat dit niet meer door andere bedrijven kan ingenomen worden, die failliet gaan en dus op zoek moeten naar werk bij degene die zn marktaandeel heeft kunnen vergroten. een direkt gevolg van de wiskundige efficiëntie van de markt. nogal simplistisch gesteld - alsof er maar 1 sector bestaat-, maar je begrijpt wel wat ik bedoel. de activiteit van verschillende bedrijven in een sector en dus hun concurrentie om marktaandeel kan ook -en doet dat in veel gevallen, ook zonder enige staatsinmenging- zelf leiden tot een uitschakeling van de concurrentie. naar analogie met drugsdealende straatbendes - wat ook een markt is - zal de markt uitkristalliseren tot een marktaandeeldeling tussen de verschillende bendes, met af en toe eens een stevige 'turf war', namelijk van zodra 1 bende meent dat het meer te winnen heeft bij zo'n turf war dan dat ze te verliezen heeft. in de reguliere economie zorgt dit er bv. voor dat bedrijven afspreken om niet elkaars doelgroepen af te snoepen door, weet ik veel, krek dezelfde tv te maken. dit alles is opnieuw niet in strijd met de homo economicushypothese dat elke economische beslisser z'n eigen maximaal voordeel nastreeft Citaat:
Citaat:
maar dan -logischerwijs- ook weg met die groep mensen voor wie het ontstaan van de staat nuttig was en zonder wiens 'afschaffing' de staat gewoon opnieuw opgericht wordt, nadat wij al dat bloed, zweet en tranen hebben gegeven om hem in de eerste plaats af te schaffen. een staatloos kapitalisme is een complete utopie
"Kapitalisme is allerminst een onderdrukkingssysteem, maar veeleer een selectie van de waardevolsten, het bijeenbrengen van de besten en een sterk ontwikkeld gevoel voor individuele verantwoordelijkheid" - Het VBO had het niet beter kunnen zeggen, maar neen: het is Benito Mussolini |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Gouverneur
|
![]() beste lombas, we zijn intussen trouwens heel erg off-topic gegaan. misschien een nieuwe topic beginnen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Leuk om te zien dat je de krach van '29 aanhaalt, wat een mooi staaltje van overheidsrepressie en verkrachte geschiedenis is. Die werd namelijk tot zijn destructieve "zijn" gebracht door overheidsinmenging, niet door de vrije markt. Overigens is de vrije markt niet perfect en belooft het kapitalisme u geen utopie - maar zo is het leven. Niemand vraagt dan ook in een vrij model dat je je aan dat model houdt. Je hoeft niet te produceren, je hoeft je niet aan de vrije regels te houden. Je kan mensen verzamelen en regels oprichten, je kan een sekte oprichten en pleiten geen wapens te leveren aan Osama. De Amish, de communes van Epicurus en Tolstoy &c (hebben) laten zien hoe dat in zijn werk gaat. Zoals ik reeds herhaalde malen gezegd heb, kan er niets tegen zijn dat een bepaald aantal mensen (dat kan 99% zijn) besluit om alleen zelfvoorziend te gaan leven zonder private eigendom (in feite is het gewoon een samenvoegen van private eigendom - gemeenschap van private goederen dan), met als bonus dat de vrijheid er in blijft zitten. Rond je zestiende mag je bij de Amish ook beginnen te beslissen of je er bij blijft of niet.
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Enfin, ik begrijp uiteraard wel dat zulke begrippen - zelfs in eigen kringen - wegens hun uiteenlopendheid en interne verscheidenheid zoveel mogelijke interpretaties kunnen opleveren.
![]() |
![]() |
#28 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Godsdienst spiritualiteit zou dan een tussenstap zijn voor materialistische spiritualiteit?
![]() |
![]() |
#29 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#30 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |