Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: U voelt zich:
unitarist (alle bevoegdheden naar het federale niveau) 4 10,81%
'cultureel federalist' (enkel behoud van culturele en taalgebonden materies op regionaal niveau - zie onder) 5 13,51%
(con)federalist/separatist (behoud/uitbreiding van gemeenschaps én gewestbevoegdheden - zie onder) 28 75,68%
Aantal stemmers: 37. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 7 augustus 2006, 13:58   #21
vulpes
Gouverneur

Standaard

aan Rudy Van Nespen (uiteraard staat het u vrij al dan niet te reageren). Hoe staat u tegenover de taalproblematiek? of is er volgens u geen probleem?
vulpes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2006, 14:07   #22
vulpes
Gouverneur

Standaard

aan Vlijmscherp: zoals gezegd, Europa zit al meer met zijn vinger in de pap van de verschillende lidstaten, dan de Europese burgers beseffen. Daar staat evenwel tegenover dat de Belgische burger (ik wil mij niet uitspreken over andere landen) daar eigenlijk de facto weinig over te zeggen heeft -

1) het parlement is niet zo sterk (of mijn indruk moet volledig verkeerd zijn); en
2) er wordt eigenlijk geen politiek rond gevoerd: welke partij komt naar buiten met een europees project?

belastingen laten doorvloeien: bedoel je daar dan mee een inning van de inkomstenbelastingen door de 'regio's)? of ook bevoegdheden om bijvoorbeeld inkomstenbelastingen te verlagen, amnestie toe te kennen?

als RSZ niet wordt gesplitst (of je krijgt geen mogelijkheden om er op in te spelen) kan je bijvoorbeeld geen lasten verlagen.. Als ik mij goed herinner was men ook aangewezen op het federale niveau om de MOGELIJKHEID te hebben om dienstencheques uit te geven...

als je bevoegdheden zich niet uitstrekken tot RSZ, kan je - denk ik - grosso modo niet veel meer dan :
1) het controleren van werklozen; en
2) begeleiden en opleiden van werklozen.
Zijn dat de bevoegdheden die u voor ogen heeft?
Oud 7 augustus 2006, 14:15   #23
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vulpes Bekijk bericht
aan Vlijmscherp: zoals gezegd, Europa zit al meer met zijn vinger in de pap van de verschillende lidstaten, dan de Europese burgers beseffen. Daar staat evenwel tegenover dat de Belgische burger (ik wil mij niet uitspreken over andere landen) daar eigenlijk de facto weinig over te zeggen heeft -

1) het parlement is niet zo sterk (of mijn indruk moet volledig verkeerd zijn); en
2) er wordt eigenlijk geen politiek rond gevoerd: welke partij komt naar buiten met een europees project?

belastingen laten doorvloeien: bedoel je daar dan mee een inning van de inkomstenbelastingen door de 'regio's)? of ook bevoegdheden om bijvoorbeeld inkomstenbelastingen te verlagen, amnestie toe te kennen?

als RSZ niet wordt gesplitst (of je krijgt geen mogelijkheden om er op in te spelen) kan je bijvoorbeeld geen lasten verlagen.. Als ik mij goed herinner was men ook aangewezen op het federale niveau om de MOGELIJKHEID te hebben om dienstencheques uit te geven...

als je bevoegdheden zich niet uitstrekken tot RSZ, kan je - denk ik - grosso modo niet veel meer dan :
1) het controleren van werklozen; en
2) begeleiden en opleiden van werklozen.
Zijn dat de bevoegdheden die u voor ogen heeft?
er zouden mijn insziens echte Europese partijen moeten komen, ma goed.

je kan de belastingen federaal blijven innen, maar dan wel naar voor een stuk of volledig naar de gewesten laten vloeien. dan kunnen de gewesten kortingen geven of dergelijke. dienstencheques zijn ook zo'n voorbeeld.

maar de RSZ is nog iets anders, trouwens, dat is maar 13,07% dacht ik, terwijl de belastingen rond de 30% hangen?

BTW is al Europees, houden zo.

voor de rest idd de bevoegdheden die je opsomt.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2006, 14:38   #24
vulpes
Gouverneur

Standaard

de dienstencheques kunnen er enkel maar komen bij de gratie van de federale regering (als ik mij niet vergis). Was er immers geen heisa omdat men aan vlaamse zijde ook dienstencheques wou voor kinderopvang hetgeen men niet wenste aan waalse zijde?

de RSZ-bijdragen zijn een stukje hoger... zeg maar stuk: je hebt ook nog allerlei bijdragen voor allerlei fondsen.. elders op het forum heb ik diegenen die vermeld staan op een de RSZ site of zoiets eens opgesomd..

13,07% is enkel de werknemersbijdrage, de werkgeversbijdrage bedraagt rond de 32% afhankelijk van de sector (http://www.mijnsocialezekerheid.be/n...=secu&n=4&q=12)

zie ook bijvoorbeeld: http://www.onsloonverdriet.be/soczekbijdragen.php

het betreft hier in totaal dus maar eventjes meer dan 45%
Oud 7 augustus 2006, 14:43   #25
vulpes
Gouverneur

Standaard

BTW is deels Europees.. ik vermoed dat er vorken zijn of er is minstens een of ander systeem om een verlaging te kunnen krijgen.. In ieder geval de BTW is niet gelijk in geheel europa.

bijvoorbeeld - als ik mij niet vergis - is de BTW in luxemburg op een nachtje hotel of een restaurantje een stuk lager dan in belgië
Oud 7 augustus 2006, 15:01   #26
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
aan Rudy Van Nespen (uiteraard staat het u vrij al dan niet te reageren). Hoe staat u tegenover de taalproblematiek? of is er volgens u geen probleem?
De taal'problematiek', zoals U die wil noemen, is in mijn ogen niet echt een probleem.

De realiteit wil nu eenmaal dat dit land drie officiele talen kent. Als ieder de taal gebruikt van de plaats waar hij aanwezig is, dan is er geen probleem. Als je merkt dat de persoon waarmee je converseert jouw taal niet of nauwelijks machtig is, dan kan je twee dingen doen: de conversatie stoppen of zoeken naar een taal waarin je wel kan communiceren.

Al de rest, en het gezever rond taalimperialisme, is in mijn ogen dikke kak in pakskes!

De enige constante is verandering...

Laatst gewijzigd door Rudy Van Nespen : 7 augustus 2006 om 15:02.
Rudy Van Nespen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2006, 15:05   #27
vulpes
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen Bekijk bericht
De taal'problematiek', zoals U die wil noemen, is in mijn ogen niet echt een probleem.

De realiteit wil nu eenmaal dat dit land drie officiele talen kent. Als ieder de taal gebruikt van de plaats waar hij aanwezig is, dan is er geen probleem. Als je merkt dat de persoon waarmee je converseert jouw taal niet of nauwelijks machtig is, dan kan je twee dingen doen: de conversatie stoppen of zoeken naar een taal waarin je wel kan communiceren.

Al de rest, en het gezever rond taalimperialisme, is in mijn ogen dikke kak in pakskes!
als ik het goed begrijp zou u de taalwetgeving (incl. taalgrens) dus gewoon afschaffen?
Oud 7 augustus 2006, 15:08   #28
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
als ik het goed begrijp zou u de taalwetgeving (incl. taalgrens) dus gewoon afschaffen?
De taalgrens kan je nie afschaffen. Die is gewoon een realiteit, net zoals Belgie een realiteit is.
De taalwetten zou ik serieus (laten) auditeren en de onzinnige punten eruit halen.

Oud 7 augustus 2006, 15:19   #29
Black Cat
Minister-President

Black Cat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
mijn excuses.. 'k ben hier nog niet zo lang... en kan ik daar ook individuele meningen op terugvinden.. ? 'k zou nl. willen weten waar iedere zelfverklaarde belgicist zich in 'het spectrum' ergens bevindt en wat de motieven van de betrokkene zijn..

overigens.. 'k had eigenlijk gehoopt individuele meningen te krijgen en geen op dit forum voorgekauwde.. maar daar is het blijkbaar te laat voor.
Er is niets voorgekwauwd. Het heeft gewoon weinig zin dezelfde onderwerpen over en over en over te doen, maar wel erop voor te bouwen.

Met de zoekfunctie (met rechtermuisknop, openen in ander venster, en zoeken), vind je dit terug onder "Communautair België: een overzicht".

Sommige standpunten werden tot draad, die kan je met dezelfde zoekfunctie opsporen.

Wat je peiling betreft: ik ben voorstander van een federaal België met afgebouwde gemeenschapsbevoegdheden.

Laatst gewijzigd door Black Cat : 7 augustus 2006 om 15:21.
Black Cat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2006, 15:44   #30
vulpes
Gouverneur

Standaard

die zoekfunctie werkt bij mij niet..

wat bedoel je met : een federaal belgië met afgebouwde gemeenschapsbevoegdheden?
Oud 7 augustus 2006, 15:45   #31
vulpes
Gouverneur

Standaard

Citaat:
De taalgrens kan je nie afschaffen. Die is gewoon een realiteit, net zoals Belgie een realiteit is.
De taalwetten zou ik serieus (laten) auditeren en de onzinnige punten eruit halen.
ik heb het over de bestuurlijke taalgrens. tweetalige regio, eentalige regios. Behouden of afschaffen?
Oud 7 augustus 2006, 16:03   #32
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
ik heb het over de bestuurlijke taalgrens. tweetalige regio, eentalige regios. Behouden of afschaffen?
Bestuurlijke taalgrens... De enige bestuurlijke grenzen die volgens mij rol spelen zijn de Belgische landsgrenzen. In dat licht: afschaffen die zogenaamde bestuurlijke taalgrens.

Oud 7 augustus 2006, 16:05   #33
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
die zoekfunctie werkt bij mij niet..
Ik doe zo:
- op "zoeken" klikken met de rechtermuisknop
- op "openen in nieuw venster" klikken
ziezo: zoekvenster.

Citaat:
wat bedoel je met : een federaal belgië met afgebouwde gemeenschapsbevoegdheden?
De federale structuur behouden (dus niet unitair) om Belgisch nationalisme gematigd te houden, maar de gemeenschapsbevoegdheden beperken tot hun noodzakeljk minimum. Verkeer bv kan best terug federaal.

Laatst gewijzigd door Black Cat : 7 augustus 2006 om 16:06.
Black Cat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2006, 16:06   #34
vulpes
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Bestuurlijke taalgrens... De enige bestuurlijke grenzen die volgens mij rol spelen zijn de Belgische landsgrenzen. In dat licht: afschaffen die zogenaamde bestuurlijke taalgrens.
dus afschaffing van de eentaligheid.. wat moet het dan concreet volgens jou worden: individuele twee/drietaligheid van de ambtenaren in geheel belgië of twee/drietaligheid van de dienst in geheel belgië?
Oud 7 augustus 2006, 16:16   #35
vulpes
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
Ik doe zo:
- op "zoeken" klikken met de rechtermuisknop
- op "openen in nieuw venster" klikken
ziezo: zoekvenster.
Merci!

Citaat:
De federale structuur behouden (dus niet unitair) om Belgisch nationalisme gematigd te houden, maar de gemeenschapsbevoegdheden beperken tot hun noodzakeljk minimum. Verkeer bv kan best terug federaal.
'k dacht dat verkeer deels een bevoegdheid van de federale staat was (FOD mobiliteit en vervoer met aan het hoofd Landuyt), en deels de gewesten (kathleen van brempt aan vlaamse zijde) (de gemeenschappen in principe niet: da's cultuur en persoonsgebonden materies)..

voor alle duidelijkheid:

Citaat:
Onderafdeling I:
De gemeenschapsbevoegdheden
  • Art. 127

§ 1. De Parlementen van de Vlaamse en de Franse Gemeenschap regelen, elk voor zich, bij decreet :
    1° de culturele aangelegenheden;
    2° het onderwijs, met uitsluiting van :
    a) de bepaling van het begin en het einde van de leerplicht;
    b) de minimale voorwaarden voor het uitreiken van de diploma's;
    c) de pensioenregeling;
    3° de samenwerking tussen de gemeenschappen, alsook de internationale samenwerking, met inbegrip van het sluiten van verdragen, voor de aangelegenheden bedoeld in 1° en 2°.

Een wet aangenomen met de in artikel 4, laatste lid, bepaalde meerderheid, stelt de in 1° vermelde culturele aangelegenheden, de in 3° vermelde vormen van samenwerking, alsook de nadere regelen voor het in 3° vermelde sluiten van verdragen vast.

§ 2. Deze decreten hebben kracht van wet respectievelijk in het Nederlandse taalgebied en in het Franse taalgebied, alsmede ten aanzien van de instellingen gevestigd in het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad die, wegens hun activiteiten moeten worden beschouwd uitsluitend te behoren tot de ene of de andere gemeenschap.
  • Art. 128

§ 1. De Parlementen van de Vlaamse en de Franse Gemeenschap regelen, elk voor zich, bij decreet, de persoonsgebonden aangelegenheden, alsook, voor deze aangelegenheden, de samenwerking tussen de gemeenschappen en de internationale samenwerking, met inbegrip van het sluiten van verdragen.

Een wet aangenomen met de in artikel 4, laatste lid, bepaalde meerderheid, stelt deze persoonsgebonden aangelegenheden vast, alsook de vormen van samenwerking en de nadere regelen voor het sluiten van verdragen.

§ 2. Deze decreten hebben kracht van wet respectievelijk in het Nederlandse taalgebied en in het Franse taalgebied, alsmede, tenzij wanneer een wet aangenomen met de in artikel 4, laatste lid, bepaalde meerderheid er anders over beschikt, ten aanzien van de instellingen gevestigd in het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad die, wegens hun organisatie, moeten worden beschouwd uitsluitend te behoren tot de ene of de andere gemeenschap.
  • Art. 129

§ 1. De Parlementen van de Vlaamse en de Franse Gemeenschap regelen, bij uitsluiting van de federale wetgever, elk voor zich, bij decreet, het gebruik van de talen voor :
    1° de bestuurszaken;
    2° het onderwijs in de door de overheid opgerichte, gesubsidieerde of erkende instellingen;
    3° de sociale betrekkingen tussen de werkgevers en hun personeel, alsmede de door de wet en de verordeningen voorgeschreven akten en bescheiden van de ondernemingen.

§ 2. Deze decreten hebben kracht van wet, respectievelijk in het Nederlandse taalgebied en in het Franse taalgebied, uitgezonderd wat betreft :
    - de gemeenten of groepen van gemeenten palend aan een ander taalgebied en waar de wet het gebruik van een andere taal dan die van het gebied waarin zij gelegen zijn, voorschrijft of toelaat. Voor deze gemeenten kan in de bepalingen betreffende het gebruik van de talen voor de aangelegenheden bedoeld in § 1 geen verandering worden aangebracht dan bij een wet aangenomen met de in artikel 4, laatste lid, bepaalde meerderheid;
    - de diensten waarvan de werkkring verder reikt dan het taalgebied waarin zij gevestigd zijn;
    - de door de wet aangewezen federale en internationale instellingen waarvan de werking gemeen is aan meer dan één gemeenschap.
  • Art. 130

§ 1. Het Parlement van de Duitstalige Gemeenschap regelt bij decreet :
    1° de culturele aangelegenheden;
    2° de persoonsgebonden aangelegenheden;
    3° het onderwijs, binnen de grenzen bepaald in artikel 127, § 1, eerste lid, 2°;
    4° de samenwerking tussen de gemeenschappen, alsmede de internationale samenwerking, daarin begrepen het sluiten van verdragen, voor de in 1°, 2° en 3° bedoelde aangelegenheden.
    5° het gebruik van de talen voor het onderwijs in de door de overheid opgerichte, gesubsidieerde of erkende instellingen.

De wet stelt de in 1° en 2° vermelde culturele en persoonsgebonden aangelegenheden vast, alsook de in 4° vermelde vormen van samenwerking en de wijze waarop de verdragen worden gesloten.

§ 2. Deze decreten hebben kracht van wet in het Duitse taalgebied.
Citaat:
De bevoegdheden van het GewestNet als het Vlaamse Gewest en het Waalse Gewest oefent het Brusselse Gewest specifieke bevoegdheden uit. Dit zijn de volgende bevoegdheden:
  • de ruimtelijke ordening (planning, stedenbouw, stadsvernieuwing, grondbeleid, bescherming van monumenten en landschappen);
  • het leefmilieu en het waterbeleid;
  • het natuurbehoud;
  • de huisvesting;
  • de economie (economische expansie, buitenlandse handel...);
  • het energiebeleid;
  • de bevoegdheden van de plaatselijke besturen (provincies, gemeenten, intercommunales);
  • het tewerkstellingsbeleid;
  • de openbare werken;
  • het vervoer;
  • de buitenlandse betrekkingen;
  • het wetenschappelijk onderzoek.
http://www.bruxelles.irisnet.be/nl/r...petences.shtml

Laatst gewijzigd door vulpes : 7 augustus 2006 om 16:17.
Oud 7 augustus 2006, 16:28   #36
Black Cat
Minister-President

Standaard

Van dit lijstje zou ik dus het allernoodzaakelijkste overhouden (dwz alles schrappen en terug invullen wat nodig is):

minister-president van de Vlaamse Regering[vice-minister-president van de Vlaamse Regering (2)
Institutionele Hervormingen,
Landbouw,
Zeevisserij
Plattelandsbeleid;
Vlaams minister van Economie,

Ondernemen,
Wetenschap,
Innovatie
Buitenlandse Handel Vlaams minister van Werk,
Onderwijs en Vorming
Welzijn,
Volksgezondheid en Gezin;
Financiën, Begroting
Ruimtelijke Ordening;
Cultuur, Jeugd, Sport

Brussel;
Bestuurszaken, Buitenlands Beleid,

Media en Toerisme;
Openbare Werken,
Energie,
Leefmilieu en Natuur;
Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid

Wonen en Inburgering;
Mobiliteit,

Sociale Economie en Gelijke Kansen.
Oud 7 augustus 2006, 16:29   #37
vulpes
Gouverneur

Standaard

wat is dan het allernoodzakelijkste?
Oud 7 augustus 2006, 16:34   #38
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
wat is dan het allernoodzakelijkste?
Financiën, eventueel onderwijs, Zeevisserij, bestuurszaken,

toe te voegen: "Nederlandse taal".

Alleen dus die bevoegdheden die federaal geen zin hebben. Meer bevoegdheden betekent meer politici, en minder kans om er een bekwame te vinden: die zijn al zo schaars, en ook nodeloze versnippering natuurlijk.
Oud 7 augustus 2006, 17:43   #39
vulpes
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
Financiën, eventueel onderwijs, Zeevisserij, bestuurszaken,

toe te voegen: "Nederlandse taal".

Alleen dus die bevoegdheden die federaal geen zin hebben. Meer bevoegdheden betekent meer politici, en minder kans om er een bekwame te vinden: die zijn al zo schaars, en ook nodeloze versnippering natuurlijk.
geen cultuur?
Oud 7 augustus 2006, 18:05   #40
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Ik ben Belgicist in die zin dat ik voorstander ben van het behoud van België (en eerlijk gezegd enkel en alleen omdat ik mij aan België identificeer, enkel en alleen om subjectieve, sentimentele, redenen dus).

Ik ben wel voorstander van een federaal België omdat dit mi het enig goed model is waarin België kan blijven bestaan, dus om pragmatische redenen.

Maar ik ben ook wel van mening dat het eens tijd wordt om het federaal België "volledig" te maken, dwz een definitief akkoord vinden (in zoverre dit mogelijk is) die coherentie brengt in de bevoegdheidsverdeling en dit zonder taboes, een "totaalpakket" dus.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be