Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 augustus 2006, 21:15   #41
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar BCD Stuur een bericht via Skype™ naar BCD
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHW Bekijk bericht
Dat begrijp ik niet : je zegt dat de Vlaamse overheid het Nederlands moet gebruiken als bestuurstaal en anderzijds moeten Franstaligen geen Nederlands gebruiken in hun contacten met de Vlaamse overheid. De bestuurstaal is toch de taal die wordt gehanteerd in de contacten met de burgers?
Misschien even opnieuw lezen
Of hoe groot die verschillen ook wel weer zijn.
BCD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2006, 21:21   #42
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid

Standaard

Als ze beginnen over faciliteiten wordt het heel simpel. Dan moeten er ook faciliteiten komen in o.a. Borgworm, Waterloo, Eigenbrakel, Hannuit, heel de Jeker-vallei (Geer,....) en zo kan ik doorgaan.

Er zijn veel gemeentes tegen de taalgrens waar de nederlandstaligen een aanzienlijk percentage van de bevolking uitmaken.

Laatst gewijzigd door 100% VLAMING : 17 augustus 2006 om 21:24.
100% VLAMING is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2006, 21:30   #43
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Ff off-topic: is Tervuren eigenlijk echt zo'n goede gemeente om in te wonen?
gm10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2006, 21:35   #44
Jos_be
Burger

Standaard

De Franstaligen hebben het echt niet begrepen.
Misschien mogen de Franstaligen deel uitmaken van de volgende regering.....
Jos_be is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2006, 21:45   #45
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er Bekijk bericht

En dat komt hard aan...
De waarheid kwetst, Franstaligen!8)
Leterme n'a qu'�* changer son propre nom de famille s'il déteste tant les Francophones. D'ailleurs, Yves, ca sonne aussi fort Francophone.............

Een idee? Klinkt Ief Determ beter?

Laatst gewijzigd door Everytime : 17 augustus 2006 om 21:49.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2006, 22:06   #46
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Voor zij die nog twijfelden over de franstaligen : http://www.youtube.com/p.swf?video_i...lksmMjNLh96sRC
C uit W is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2006, 22:10   #47
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Leterme n'a qu'�* changer son propre nom de famille s'il déteste tant les Francophones. D'ailleurs, Yves, ca sonne aussi fort Francophone.............

Een idee? Klinkt Ief Determ beter?
Er is hier iemand in zijn kruis getast, vrees ik... Kijk, de uitspraak van Leterme was ironisch, mogelijk wat cynisch bedoeld, zoveel is duidelijk. Stellen dat het een uiting is van rabiate haat tegenover de Franstaligen getuigt óf van slechte wil, óf van schrijnende zelfoverschatting (zó belangrijk zijn de Franstaligen ook weer niet). Met je gebeten reactie bevestig je ergens wel een beeld dat Leterme net op de hak nam, namelijk die van het culturele kruidje-roer-me-niet. Als Di Rupo er op het journaal er meteen het wederzijdse respect en het voortbestaan van België bij komt sleuren, waarmee hij dan in feite de onaantastbaarheid van de Franstaligen in de Rand (en België?) bedoelt, dan is hij het die met vuur speelt, niet Leterme die op een fundamentele kwestie raakt.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2006, 22:14   #48
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Voor zij die nog twijfelden over de franstaligen : http://www.youtube.com/p.swf?video_i...lksmMjNLh96sRC
Zoiets zou ook in Vlaanderen kunnen gebeuren..............
Oud 17 augustus 2006, 22:23   #49
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert Bekijk bericht
Er is hier iemand in zijn kruis getast, vrees ik... Kijk, de uitspraak van Leterme was ironisch, mogelijk wat cynisch bedoeld, zoveel is duidelijk. Stellen dat het een uiting is van rabiate haat tegenover de Franstaligen getuigt óf van slechte wil, óf van schrijnende zelfoverschatting (zó belangrijk zijn de Franstaligen ook weer niet). Met je gebeten reactie bevestig je ergens wel een beeld dat Leterme net op de hak nam, namelijk die van het culturele kruidje-roer-me-niet. Als Di Rupo er op het journaal er meteen het wederzijdse respect en het voortbestaan van België bij komt sleuren, waarmee hij dan in feite de onaantastbaarheid van de Franstaligen in de Rand (en België?) bedoelt, dan is hij het die met vuur speelt, niet Leterme die op een fundamentele kwestie raakt.
Dat hij de Franstaligen van de Rand in vrede laat, zo simpel is het.
Oud 17 augustus 2006, 22:42   #50
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10 Bekijk bericht
Ah Leterme wil gewoon geen premier worden en wil hiermee wat flaminganten-kiezers ronselen. Er komen verkiezingen aan, weet je wel.
het feit dat de flaminganten blijkbaar met genoeg in aantal zijn om te ronselen zegt wel genoeg he 8)
Oud 17 augustus 2006, 22:42   #51
tasmdevil
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Bij het doornemen van de pers, heb ik nog niets gelezen over het al dan niet ter diskussie staan van de transferts. Misschien te vlug geweest ..

Maar vanwege een tsjevenvoorzitter is de huidige taal van Leterme dag en nacht verschil met zijn voorgangers.
De reaktie van Di Pupo liegt er niet om. Hij sprak van gevaarlijk !!
De tsjevenbroeders en -zusters van Waalse kant reageren ook als een koe die saffraan gegeten heeft. Du jamais vu.

Ik feliciteer de NVA en haar leiding: niemand kreeg ooit een makke partij als die van de tsjeven zover.

Nog nooit heeft een ernstige kandidaat premier zo'n duidelijk-Vlaamse taal gesproken.

We moeten niet langer vrezen dat het Vlaams (on)Belang de enige woordvoerder van de Vlaamse zaak zou worden. Ja dat moet pikken bij de Blokkers !!

Ik heb nog nooit de toekomst op het vlak van Vlaams-Waalse verhoudingen zo positief gezien.

(ps: zoveel lof, omwille van een uitspraak die de Vlaming reeds meer dan 150 jaar weet als de waarheid, als een paal boven water: ze willen geen Vlaams leren, ze zijn te lui, te dom, of niet gemotiveerd. Begint niet iedere oplossing met een haarscherpe vaststelling van het probleem zelf??)
ik hou van u manier van schrijven, meer van dat!
tasmdevil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2006, 22:46   #52
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tasmdevil Bekijk bericht
ik hou van u manier van schrijven, meer van dat!
Dus, voor Schoofzak : Walen= lui, dom. Misschien toevoegen dat ze geen mensen zouden zijn en dat Frans geen taal zou zijn, wie weet...................
Oud 17 augustus 2006, 22:52   #53
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Ff off-topic: is Tervuren eigenlijk echt zo'n goede gemeente om in te wonen?
als ge de poen hebt
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2006, 23:06   #54
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
QED, wat dat kruidje-roer-me-niet betreft. De Grondwet is geen vodje papier, voor wat de rest aangaat. Wie in Vlaanderen komt wonen, mag thuis kouten wat hij wil, maar moet weten en aanvaarden dat het Nederlands daar de officiële taal is. Wie dat niet begrijpt is óf onwillig die realiteit te aanvaarden (om welke reden dan ook), óf, nou ja, te dom om Nederlands te leren. De ironie van deze uitspraak is je wel duidelijk, niet? Nu sta je wel een beetje voor het blok, denk ik: of je moet erkennen dat het ondenkbare waar is (en de intelligentie bezuiden de taalgrens dun gezaaid is, of je moet wel een erg goede reden verzinnen waarom de Franstaligen in de Rand zich niet aan de Grondwet hebben te houden. Ik ben benieuwd...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2006, 23:09   #55
CHW
Burgemeester

CHW's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BCD Bekijk bericht
Misschien even opnieuw lezen
Enlighten me, want na twee herlezingen haal ik er nog steeds hetzelfde uit.
Oud 17 augustus 2006, 23:15   #56
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert Bekijk bericht
QED, wat dat kruidje-roer-me-niet betreft. De Grondwet is geen vodje papier, voor wat de rest aangaat. Wie in Vlaanderen komt wonen, mag thuis kouten wat hij wil, maar moet weten en aanvaarden dat het Nederlands daar de officiële taal is. Wie dat niet begrijpt is óf onwillig die realiteit te aanvaarden (om welke reden dan ook), óf, nou ja, te dom om Nederlands te leren. De ironie van deze uitspraak is je wel duidelijk, niet? Nu sta je wel een beetje voor het blok, denk ik: of je moet erkennen dat het ondenkbare waar is (en de intelligentie bezuiden de taalgrens dun gezaaid is, of je moet wel een erg goede reden verzinnen waarom de Franstaligen in de Rand zich niet aan de Grondwet hebben te houden. Ik ben benieuwd...
De meeste Franstaligen die in de Rand wonen, passen zich aan. Het is dus wel iets anders die Leterme stoort. En wat is die "iets anders"? Simpel : hun aanwezigheid op Vlaamse grondgebied. Misschien zou de Vlaamse bevolking ook eerlijker moeten zijn en in alle eerlijkheid zeggen als Franstaligen nog welkom in Vlaanderen zijn of als ze het liever hebben dat de Franstaligen niet naar Vlaanderen komen (om te wonen of zelfs gewoon met vakantie).
Oud 17 augustus 2006, 23:15   #57
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Ah Leterme wil gewoon geen premier worden
Hij heeft groot gelijk wat dat betreft. Laat Verhofstadt zijn eigen **** maar opruimen. Wie wil er nu puin ruimen van 8j paars. Je moet wel gek zijn. paars laten sudderen tot het kompleet versmacht is en nooit meer terug komt, en vrhfstdt en consoorten het land niet meer binnen willen. That's the goal.

Laatst gewijzigd door born2bewild : 17 augustus 2006 om 23:16.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2006, 23:25   #58
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

tja Leterme slaagt natuurlijk nagels met koppen, maar het lijkt me niet echt slim de franstaligen openlijk de oorlog te verklaren. Hopelijk komt er snel een oplossing voor de overdracht van bevoegdheden desnoods gaan we maar voor onafhankelijkheid
maarte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2006, 23:28   #59
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, de franstaligen in de rand moeten ne keer gaan beseffen dat ze op vlaams grond gebied wonen en dat wij niet voor de zoveelste keer naar hun pijpen gaan dansen
Oud 17 augustus 2006, 23:38   #60
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
De meeste Franstaligen die in de Rand wonen, passen zich aan. Het is dus wel iets anders die Leterme stoort. En wat is die "iets anders"? Simpel : hun aanwezigheid op Vlaamse grondgebied. Misschien zou de Vlaamse bevolking ook eerlijker moeten zijn en in alle eerlijkheid zeggen als Franstaligen nog welkom in Vlaanderen zijn of als ze het liever hebben dat de Franstaligen niet naar Vlaanderen komen (om te wonen of zelfs gewoon met vakantie).
Als de meeste zich aanpassen, waarom hebben ze dan faciliteiten nodig?
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be