Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 augustus 2006, 10:20   #101
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Moet er nog zand zijn?
Ach, volgende maand is de doorsnee Vlaming dat weer vergeten, laat staan dat ze er nu wakker van liggen. Het is niet de eerste keer dat een Vlaams politicus een straffe uitspraak doet en dat de Walen/Brusselaars zo idioot reageren.

Hopelijk herhalen ze dit spelletje nog een paar keer voor de federale verkiezingen, misschien komt er dan wat schot in de zaak.
Het is trouwens nog steeds wachten op dat referendum van Di Rupo
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 10:34   #102
Rogier
Banneling

Rogier's schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Rogier Stuur een bericht via Instant Messenger naar Rogier
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac Bekijk bericht
Ach, volgende maand is de doorsnee Vlaming dat weer vergeten, laat staan dat ze er nu wakker van liggen. Het is niet de eerste keer dat een Vlaams politicus een straffe uitspraak doet en dat de Walen/Brusselaars zo idioot reageren.

Hopelijk herhalen ze dit spelletje nog een paar keer voor de federale verkiezingen, misschien komt er dan wat schot in de zaak.
Het is trouwens nog steeds wachten op dat referendum van Di Rupo
Hopelijk maken de franstaligen zich zo druk dat men in Vlaanderen niet anders kan dan er verder op ingaan. Ironie of niet het zijn nu eenmaal itellectuele nietsnutten!
Rogier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 10:44   #103
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boerenverstand Bekijk bericht
Zeer juist, samen met enkele andere hierboven gaat het wel degelijk over de 10 �* 12 miljard transfers.
Brussel/BHV/rand zijn peanuts i.v.m. de transfers, inderdaad zeer vreemd dat daar niets over gezegd wordt ?
Als YL een regering vormt en zich dan in allerlei bochten moet wringen, het maximaal haalbare, we zitten in coalitie,.....dan is de volgende verkiezingsuitslag alweer te voorspellen.
In deze speelt hij met vuur. Want in historisch opzicht zit CD&V in slechte papieren. Vanuit absolute meerderheden is men teruggevallen op een goede 30% van de kiezers met hulp van NVA.
In grootsteden betekent CD&V al niets meer, dit spreidt zich uit naar randgemeenten en verder het platteland in.
Ook in de randgemeenten in v.b. Antwerpen boert CD&V verkiezing na verkiezing achteruit. Hun steunberen vallen één voor één weg: rijke verenigingsleven, fanfare, wat is nog het verschil van "christelijk" onderwijs als er geen geestelijken meer zijn , ouders zelfs niet meer het minmale doen (1X per week naar de kerk), krimpende boerenstand,....
CD&V begint aan een eindfase en die ligt in Vlaanderen, België biedt geen meerwaarde maar achteruitgang, meeregeren met een corrupte PS straalt op je af.
Indien zijn stoer discours niet in daden wordt omgezet (transfers) dan zal ook CD&V kopje ondergaan bij volgende kiezing.
Nu kunnen ze nog een oppositiebonus hebben dankzij het wanbeleid van GV maar zulke bonus is rap opgebruikt.
In deze lijkt het mij zinvoller voor het origineel ,zijndeVB, te stemmen want inderdaad nog nooit sprak een CD&V-er zulke taal over vlaamse-waalse betrekkingen o.i.v. VB.
Mocht VB er niet geweest zijn ,dan was het business as usual: blauwen inruilen voor tsjeven in de federale regering. Maar dat verhaal is defintief over.
VB stemmen is wel degelijk nuttig en zinvol: zij en niemand anders bepalen de agenda !
Bovendien was ik aangenaam verrast door commentaar op hun VB-website, ik citeer:"Al die voorbeelden maken duidelijk dat Brussel binnen België verloren is voor Vlaanderen !"
Zelfs het VB begrijpt dat misschien Brussel moet opgegeven worden om een onafhankelijk staat uit te roepen, Vlaanderen heeft zelf die 10 �* 12 miljard hard nodig om zijn toekomst uit te bouwen.
Bovendien hebben alle steunmaatregelen aan onze francophone buren niets opgeleverd en als we daar nu al eens een dankwoordje voor hadden gekregen dan zou je nog zeggen.
Yves, je hebt maar éénmaal deze troef in handen.
In elk geval juni 2007 wordt razend spannend, wij kunnen er wat aan helpen door VB te stemmen.
het uiteenvallen van de cvp en nu cd&v dat voorspelllen de andere partijen al jaren. Feit is dat die partij zo diep geworteld is in de maatschappij en de politiek, dit is haar sterkte en ook evenees haar zwakte. En als u het kiezerspotentieel aanhaalt van deze partij en alleen uitkomt bij de boeren en de kerkgangers dan vraag ik mij af wie die andere 20% zijn. Misschien de gezinnen, zelfstandigen en de acw'ers vergeten.
Oud 18 augustus 2006, 10:45   #104
ilfalco
Minister-President

Standaard

Feit is dat de vlamingen het de franstaligen maar al te gamkkelijk gamaakt hebben om zich NIET hoeven aan te passen...

De vernantwoordelijkheid ligt dan ook in hoofdzaak bij de PC politici die nog steeds geen actief en stringent beleid voeren inzake de verfransing.
De straffe uitspraken van tsjeven voor de verkeizingne en de platbroekerij na de verkeizingen verandert daar weinig of niets aan.

leterme moet idd op zoek naar 5 minuten moed.

In de franstalige pers stoeft hij over z'n franstalige afkomst en is hij de standaard supporter .. in vlaanderen is hij de geitenmelker en wielerfanaat; De boekhouder met de vele gezichten zou beter de hefbomen die z'n partij steeds gehad heeft en nu in de brusselse regering( waar ze al jaar en dag een sleutelpositie in nemen) en in de vlaamse regering maatregelen treffen om iets aan die verfransing te doen.

verder lijken z'n uitspraken inzake de bestaande onwil van de franstaligen( die uiteraard laakbaar is) op een rookgordijn om z'n lege eisenpakket te verdoelzelen en z'n onwil om iets aan de transfers te doen.

Zoals istromaniac ook zegt is dit een werekerend fenomeen en gebeurt er in de praktijk niets. We kunnen idd enkel hopen dat de franstaligen helemaal doordraiien. De "domme" franstaligen zijne r wel in geslaagd de vlaamse hoofdtstad en rand in te nemen. Wat moeten wij toch blij zijn dat we zo een intelleigten leiders hebben die dat gelukkig tijdig ingezien hebben...

leterme z'n partij die steeds de sleutel in handen heeft gehad en die nu nog heeft is één vand e hoofdveranwtoordelijken voor het minoriseren vand e vlaming in brussel en de rand.

vandaag zijn de franstaligen met 80% in de rand. Die zijn er niet plots gekomen ...

De hypcorisie bijd e tsjeven is mateloos. Ze leveren kritiek op de snel-belgwet ... maar ze keure er elke maand opnieuw enkele duizenden aanvragen goed. Ze hebben kritiek in het federale parlement op de toetreding van Turkije ... en keuren op hetzelfde moment de toetreing( begin ervan) goed in het EU parlement. men heeft kritiek op het vreemdelingenstemrecht... maar de eigen allochtone mandatarissen en eigenlijk de partij zelf doet alle moeite om die kiezers binnen te rijven.

Zulk ambigu gedrag is de reden waarom men de cvp tsjeefs noemt en waarom ze die titel vandaag meer dan ooit verdienen.

Mocht leterme nu bvb er op staan dat de vlamingen inspectierecht zouden krijgen in het door vlaanderen gefnancierd franstalig onderwijs in vlaanderen dat zou veel meer respect opleveren dan allerie valse beloften op stoeren uitspraken over problemen waar men zelf de grootste katalysator van geweest is . Of in bvb vilvoorde nog altijd is.
ilfalco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 11:14   #105
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Walen boos op Leterme: kwetst de waarheid?

Il faut mettre un terme �* Leterme.
Aan de beheersing van het Nederlands af te meten, zijn de Vlamingen ook niet bepaald van een hoogstaand intellectueel niveau.
Ze spreken wel alle talen, maar slecht, zelfs hun eigen taal...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 11:20   #106
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht

Il faut mettre un terme �* Leterme.
Aan de beheersing van het Nederlands af te meten, zijn de Vlamingen ook niet bepaald van een hoogstaand intellectueel niveau.
Ze spreken wel alle talen, maar slecht, zelfs hun eigen taal...
Ze proberen tenminste andere mensen te begrijpen door andere talen te leren.
Oud 18 augustus 2006, 11:24   #107
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boerenverstand Bekijk bericht
Alsof Di Rupo aanvaard zou worden door Vlaanderen !
Hij staat als symbool voor een door en door corrupte partij en is zelf (zie zijn mandaten) een parvenu.
Di Rupo is Waal en zal dus nooit door Vlaanderen aanvaard worden. Je moet zelf niet over politiek te spreken. Hij is een Waal, wat voor Vlaanderen al genoeg zegt............
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 11:25   #108
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Ik ben geen fan van de theocratische, autoritaire en nep-democratische ideologie die Letermes partij uitdraagt, behalve dan hun Belgicisme in de praktijk. Af en toe verbaal voor de verkiezingen even een Vlaamse reflex veinzen om wat kiespubliek af te snoepen van anderen (vroeger VU, nu VB): dat moet kunnen. Eens CVPD&V gesetteld in meerderheid of oppositie valt het in de praktijk allemaal best mee, en moeten wij Belgicisten aan beide zijden van de taalgrens geen schrik, respectievelijk 'pas peur' hebben.

Leterme als boegbeeld wordt dus geacht de CD&V-ideologie uit te dragen, maar ondanks mijn weerstanden daartegenover, zou ik hem er nooit van verdenken een dommekloot te zijn. Zeker geen populistische oelewapper die met stupiede veralgemeningen communautair vuurtje wil stoken.
Zijn uitspraak kan m.i. dus niet anders dan plagerig-ironisch bedoeld zijn. Uiteraard bezit het gros van de franstaligen de intellectuele capaciteiten om Nederlands te leren. Conclusie: ze willen het niet.

Hoeft die onwil dan zo een groot probleem te zijn? Blijkbaar niet, gezien de vorige generaties Vlaamse politici deze onwil stimuleerden door faciliteiten toe te kennen. Het gevolg van die faciliteiten bleek een verdere verfransing in de hand te werken. Er zijn dus intussen gemeenten waar de meerderheid franstalig is, en die dus de facto franstalig geworden zijn. Ik veronderstel dat we het er allemaal over eens zijn, dat het systeem ten dienste moet staan van de burger, en niet omgekeerd. Achterhaalde wetten, zoals in dit geval de faciliteiten en de wettelijke eentaligheid, staan niet langer garant voor een goede overheidsdienst ten aanzien van de burger. Er is dus enkel een bestuurlijk-democratisch probleem, en de Waals-Brusselse politici zouden beter heel nuchter daarop wijzen in plaats van zich uit te leven in kaakslag-Wallingantisme in de beste Vlaamse traditie naar aanleiding van Letermes misbegrepen pastoorsmopje.

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 18 augustus 2006 om 11:26.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 11:30   #109
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
Het gaat niet om het cognitieve, het gaat om de houding en houding heeft alles te maken met intelligentie. In mensentaal uitgedrukt, de franstaligen die weigeren om nederlands te leren hebben geen enkele reden om dat niet te doen. Ze doen dat omdat ze uitgaan van een bekrompen manier van denken. Ze vinden zich zelf zo ongelooflijk goed, zo ongelooflijk beschaafd en blabla. Leterme heeft exact uitgedruk waar het om gaat. Waar het bij de franstaligen nu om gaat is dat ze plotseling en terecht beschuldigd worden mensen te zijn zonder veel culturele diepgang. Hun politieke elite is niet eens in staat om zich behoorlijk in het nederlands uit te drukken, de grootste tafelspringers op kop. Het spijtige is dat Leterme daar niet verder op ingaat, het spijtige is dat hij zich gaat verontschuldigen. Het spijtige is dat men van vlaamse zijde niet gezamelijk met die opmerking komt. Maar goed de lijn is weer even uitgezet

Rogier
Ik woon niet in de Rand maar ik ben er zeker dat er bijna geen contacten tussen de Franstaligen en de Vlamingen zijn en dat zelfs met de Franstaligen die Nederlands kennen. De Franstaligen blijven onder Franstaligen en de Vlamingen blijven onder Vlamigen om zeker te zijn dat er geen conflicten tussen de twee gemeenschappen komen.
Oud 18 augustus 2006, 11:30   #110
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Wat Leterme betreft heb ik volgende bedenking. Wat is het nut van zijn commentaar als de logische conclusie achterwege blijft?

DS schrijft vandaag dat LT zich afvraagt wsat Vlamingen en franstaligen nog gemeen hebben, maar ziet op korte termijn geen toegevoegde waarde in een onafhankelijk Vlaanderen. Het is die contradictie die mij dwars zit. Hij zegt A maar durft B niet te zeggen. En zo wordt een nieuwe legislatuur vierkant draaien voorbereid.
Niets aan toe te voegen.
Volgens mij roffelt Leterme gewoon de Vlaamse trom in het licht van de verkiezingen. Eens de verkiezingsbuit binnen wordt die 'V' aan het staartje van de CD weer tot normale tsjevenproporties herleid. Tot nul dus. Let op mijn woorden!

Ik wil best op Leterme stemmen, als premier van Vlaanderen. Zolang Leterme echter oppergaai van Belgique kan worden mag hij fluiten naar mijn stem.
Oud 18 augustus 2006, 11:31   #111
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Zie onze frankiljonskes en francofielekes op hun achterste poten staan!
De waarheid moet toch wel heel erg kwetsen!
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 11:32   #112
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ik woon niet in de Rand maar ik ben er zeker dat er bijna geen contacten tussen de Franstaligen en de Vlamingen zijn en dat zelfs met de Franstaligen die Nederlands kennen. De Franstaligen blijven onder Franstaligen en de Vlamingen blijven onder Vlamigen om zeker te zijn dat er geen conflicten tussen de twee gemeenschappen komen.
Waarom blijf je dan Belgique verdedigen?
Je ziet toch zelf ook dat de twee gemeenschappen nooit anders dan wildvreemden voor elkaar gebleven zijn?

Laatst gewijzigd door Knuppel : 18 augustus 2006 om 11:33.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 11:32   #113
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waaromblijf
Oud 18 augustus 2006, 11:32   #114
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Niets aan toe te voegen.
Volgens mij roffelt Leterme gewoon de Vlaamse trom in het licht van de verkiezingen. Eens de verkiezingsbuit binnen wordt die 'V' aan het staartje van de CD weer tot normale tsjevenproporties herleid. Tot nul dus. Let op mijn woorden!

Ik wil best op Leterme stemmen, als premier van Vlaanderen. Zolang Leterme echter oppergaai van Belgique kan worden mag hij fluiten naar mijn stem.
Ik denk dat de Franstaligen nu niet echt happig nog zijn op Leterme. Zelfs haar Waalse zusterpartij wind er geen doekjes om.

Laatst gewijzigd door Jong N-VA'er : 18 augustus 2006 om 11:33.
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 11:32   #115
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
Hopelijk maken de franstaligen zich zo druk dat men in Vlaanderen niet anders kan dan er verder op ingaan. Ironie of niet het zijn nu eenmaal itellectuele nietsnutten!
U haat dus Franstaligen. Ieder zijn mening, he, u bent tenminste eerlijk. Niet zoals anderen...............
Oud 18 augustus 2006, 11:35   #116
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U haat dus Franstaligen. Ieder zijn mening, he, u bent tenminste eerlijk. Niet zoals anderen...............
Jij hebt er een gewoonte van gemaakt je eigen gevoelens op anderen te projecteren.
JIJ haat namelijk Vlamingen.
Oud 18 augustus 2006, 11:35   #117
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid

Standaard

In principe hebben de Waalse politici er niks mee te maken en hebben ze ook geen recht om kwaad te zijn. Het enige wat er gebeurd is dat Leterme tegen franstalige Vlamingen heeft gezegd dat ze nederlands moeten leren.

Als Balkenende het tegen de franstalige Nederlandsers had gezegd, dan hadden de Walen evenveel recht van spreken als nu. Dat is mijn mening.
Oud 18 augustus 2006, 11:36   #118
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er Bekijk bericht
Ik denk dat de Franstaligen nu niet echt happig nog zijn op Leterme. Zelfs haar Waalse zusterpartij wind er geen doekjes om.
Verwachtte je dan iets anders van Franstaligen?
Oud 18 augustus 2006, 11:39   #119
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Waarom blijf je dan Belgique verdedigen?
Je ziet toch zelf ook dat de twee gemeenschappen nooit anders dan wildvreemden voor elkaar gebleven zijn?
Je kent mijn standpunt, Knuppel : Liever dan naar Frankrijk verhuizen. Maar dat gaat het niet over hier.
Oud 18 augustus 2006, 11:51   #120
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Onckelinckx wil excuses van Leterme!

Uitgerekend zij, het levende bewijs van de stelling van Leterme.

Laatst gewijzigd door Zeno! : 18 augustus 2006 om 11:52.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be