Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 augustus 2006, 16:28   #181
_Yahya_
Parlementsvoorzitter
 
_Yahya_'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2006
Locatie: De aarde
Berichten: 2.165
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Dan bestaat de Islam niet meer

Das geen zelfmoord maar zelfvolkerenmoord.
hoe bedoel je?

Laatst gewijzigd door _Yahya_ : 18 augustus 2006 om 16:28.
_Yahya_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 16:31   #182
Vorenus
Banneling
 
 
Vorenus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 augustus 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 8.447
Standaard

Allé nu de bewijze zijn gelverd dat Pentagonen WWWTC-torens geen inside job was, is het nu de beurt aan WTC 7 dt een inside-job was.

Heb al geen goesting meer om dat te ontkrachten.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 16:32   #183
_Yahya_
Parlementsvoorzitter
 
_Yahya_'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2006
Locatie: De aarde
Berichten: 2.165
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door smiley Bekijk bericht
Dus islamitische websites zijn te vertrouwen ????????

niet allemaal .. en zeker wat betreft deze zaak ...
maar als je met een fatwa komt, dat je op een amerikaanse site vindt, dat Al-Qaida en de leiders van Al-Qaida (klotzakken) zo en zo hebben gezegd , dan ja soory dat ga ik niet geloven .. wat deze bedrog (the official story of 11/9 is a big lie).
wat is alQaida? wie heeft dat opgericht? waarom bestaat dat ?..
http://www.daanspeak.com/AlQaida01.html

Laatst gewijzigd door _Yahya_ : 18 augustus 2006 om 16:33.
_Yahya_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 16:50   #184
smiley
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
smiley's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2004
Berichten: 10.199
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door yahyazakarya Bekijk bericht
niet allemaal .. en zeker wat betreft deze zaak ...
maar als je met een fatwa komt, dat je op een amerikaanse site vindt, dat Al-Qaida en de leiders van Al-Qaida (klotzakken) zo en zo hebben gezegd , dan ja soory dat ga ik niet geloven .. wat deze bedrog (the official story of 11/9 is a big lie).
wat is alQaida? wie heeft dat opgericht? waarom bestaat dat ?..
http://www.daanspeak.com/AlQaida01.html
De Amerikanen steunden iedereen in hun strijd tegen het communisme. Dus ook de verzetsgroepen in Afghanistan. De Amerikanen hebben daar een blunder van formaat gemaakt door zulk een religieus gebraiwashte idioten die vechten voor de oprichting van hun kalifaat (wereldwijd) te steunen en op te leiden. Zij hadden in hun naiviteit echt niet gedacht dat die verzetslui die vochten tegen het 'goddeloze' communisme zich vroeg of laat ook wel eens tegen hen zelf zou kunnen keren. Ze hadden beter moeten weten !

Waarom al qaeida bestaat? Om dezelfde reden als waarom destijds mohammed zijn gevaarlijke ideologie had opgericht. Om de hele wereld te onderwerpen aan hun ideologie islam !! Angst en terreur zaaien onder de 'disbelievers' is 1 van de vele taktieken die de islamofascisten gebruiken om niet-moslimnaties te verzwakken en de rest van de islamofascisten ondermijnen die vrije kafir landen van binnenuit.

Bekijk dit filmpje eens en kijk en luister wat deze mullah anno 2006 zoal te zeggen heeft.

http://forum.politics.be/showthread.php?t=53333
__________________
De kernoorzaak van alle terreurdaden zijn terroristische ideologieen. De kernoorzaak van het islamitisch terrorisme is de islamitische ideologie.
http://www.exmoslim.org/http://www.youtube.com/watch?v=jHnxdgk3P68

Laatst gewijzigd door smiley : 18 augustus 2006 om 16:54.
smiley is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 17:03   #185
_Yahya_
Parlementsvoorzitter
 
_Yahya_'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2006
Locatie: De aarde
Berichten: 2.165
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door smiley Bekijk bericht
..
Waarom al qaeida bestaat? Om dezelfde reden als waarom destijds mohammed zijn gevaarlijke ideologie had opgericht. Om de hele wereld te onderwerpen aan hun ideologie islam !! Angst en terreur zaaien onder de 'disbelievers' is 1 van de vele taktieken die de islamofascisten gebruiken om niet-moslimnaties te verzwakken en de rest van de islamofascisten ondermijnen die vrije kafir landen van binnenuit.
gij zij nie normaal gij, gij wilt dingen die door us opgericht groepje al-qaida met islam verbinden .. ongelooflijk ..!!

kijk, als je niets weet, dan zou je beter niets zeggen, want je denkt dat islam in de tijd van Mohammed opgericht is .. onzin!!

Angst en terreur zaaien tussen onschuldige mensen doet VS en haar waarden en normen.. in samen werking met Al-Qaida ... omdat islam het enige sociale stelsels op deze aarde die hun waarden en normen afkeurt!!!!!!!!

facisten en facisme .. is een lokale produkt .. en doe ni na als een papagaai, wees realistisch en denk na ..

the moher fuckers al-qaida en hun fucking groep is door VS gemaakt .. Made in US.. en die gaan allemaal in de hel terecht
http://www.daanspeak.com/AlQaida01.html

Laatst gewijzigd door _Yahya_ : 18 augustus 2006 om 17:04.
_Yahya_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 17:18   #186
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Yahya,

Waarom geloof je wel een (belachelijke) site als Daanspeak, waar ik direct een tiental leugens kan in aanwijzen, en geen 'serieuze' info, zoals
de NIST-rapporten en de verslaggeving van de New York Times bijvoorbeeld?

Waarom kies je enkel voor die bronnen die je vooroordeel ondersteunen?
Waaromd die oogkleppen?
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 17:25   #187
_Yahya_
Parlementsvoorzitter
 
_Yahya_'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2006
Locatie: De aarde
Berichten: 2.165
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Yahya,

Waarom geloof je wel een (belachelijke) site als Daanspeak, waar ik direct een tiental leugens kan in aanwijzen, en geen 'serieuze' info, zoals
de NIST-rapporten en de verslaggeving van de New York Times bijvoorbeeld?

Waarom kies je enkel voor die bronnen die je vooroordeel ondersteunen?
Waaromd die oogkleppen?
kijk,
ik kies er verschillende links uit ... ik lees verschillende meningen :
Al-Qaida bestaat niet ...
Al-Qaida is door US opgericht ..
Al-Qaida werkt samen met CIA ..
.. etc
en ieder heeft zijn eigen manier om dat uit te leggen ... wat ik doe is eigenlijk vergelijken..
anders vind jij de waarheid nooit ..
_Yahya_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 17:52   #188
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door yahyazakarya Bekijk bericht
kijk,
ik kies er verschillende links uit ... ik lees verschillende meningen :
Al-Qaida bestaat niet ...
Al-Qaida is door US opgericht ..
Al-Qaida werkt samen met CIA ..
.. etc
en ieder heeft zijn eigen manier om dat uit te leggen ... wat ik doe is eigenlijk vergelijken..
anders vind jij de waarheid nooit ..
Wat is het nu? Is al-quaida door de US uitgevonden of niet?
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 18:20   #189
lyot
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 3 september 2003
Berichten: 2.493
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door yahyazakarya Bekijk bericht
gij zij nie normaal gij, gij wilt dingen die door us opgericht groepje al-qaida met islam verbinden .. ongelooflijk ..!!

kijk, als je niets weet, dan zou je beter niets zeggen, want je denkt dat islam in de tijd van Mohammed opgericht is .. onzin!!

Angst en terreur zaaien tussen onschuldige mensen doet VS en haar waarden en normen.. in samen werking met Al-Qaida ... omdat islam het enige sociale stelsels op deze aarde die hun waarden en normen afkeurt!!!!!!!!

facisten en facisme .. is een lokale produkt .. en doe ni na als een papagaai, wees realistisch en denk na ..

the moher fuckers al-qaida en hun fucking groep is door VS gemaakt .. Made in US.. en die gaan allemaal in de hel terecht
http://www.daanspeak.com/AlQaida01.html
Yahya, op die link wordt vooral geopperd dat Al Qaeda niet eens bestaat als 'formele organisatie'. Wat is het dus : bestaan ze of bestaan ze niet ?
__________________
It's deep how you can be so shallow
lyot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 19:15   #190
smiley
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
smiley's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2004
Berichten: 10.199
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door yahyazakarya Bekijk bericht
gij zij nie normaal gij, gij wilt dingen die door us opgericht groepje al-qaida met islam verbinden .. ongelooflijk ..!!

kijk, als je niets weet, dan zou je beter niets zeggen, want je denkt dat islam in de tijd van Mohammed opgericht is .. onzin!!

Angst en terreur zaaien tussen onschuldige mensen doet VS en haar waarden en normen.. in samen werking met Al-Qaida ... omdat islam het enige sociale stelsels op deze aarde die hun waarden en normen afkeurt!!!!!!!!

facisten en facisme .. is een lokale produkt .. en doe ni na als een papagaai, wees realistisch en denk na ..

http://www.trouw.nl/deverdieping/let...m_bestaat_nietVS gemaakt .. Made in US.. en die gaan allemaal in de hel terecht
http://www.daanspeak.com/AlQaida01.html
Gij kent uw eigen religie niet. Uw eigen misdadiger van een profeet niet, uw eigen boekskes niet.

"the moher fuckers al-qaida en hun fucking groep is door de koran gemaakt"

De gematigde islam bestaat niet

Zijn er twee islams, de een oorlogszuchtig en de ander tolerant en vredelievend? Volgens de Franse juriste en arabiste Anne-Marie Delcambre is dit een westers verzinsel om de onaangename waarheid niet onder ogen te hoeven zien: ,,Tussen islam en islamisme bestaat alleen een gradueel verschil. Het islamisme zit in de islam als het kuiken in het ei. Er is geen goede en slechte islam, zoals er ook geen gematigde islam bestaat. Gematigde moslims bestaan wel:, dat zijn degenen die een deel van hun geloof links laten liggen.’’

Om de islam niet te hoeven betichten van geweld en terreur, hebben niet-islamitische westerlingen en sommige verwesterde moslims de term ’islamisme’ bedacht. Hiermee bedoelen zij een politieke, oorlogszuchtige ideologie die niets te maken zou hebben met de ware islam. Voor hen zijn er twee islams. De ene is verlicht, open, vredelievend, een godsdienst van liefde, tolerantie en vrede – en dit zou de godsdienst zijn zoals die door een overgrote meerderheid in alle rust wordt beleden. De tweede islam, het islamisme, is obscuur en in zichzelf gekeerd, sektarisch, fanatiek en oorlogszuchtig; een politieke, ontspoorde en zieke islam dus die niet te vergelijken is met de eerste, de ware, goede, gematigde, mystieke islam die de broeder is van het christendom en het jodendom, en die door zijn hoge graad van spiritualiteit vele niet-moslims aanzet tot bekering.
De uitvinding van ’de twee islams’ is heel praktisch omdat het de niet-islamitische westerling geruststelt over het karakter van de islam. Maar het is ook een grote leugen omdat er maar één islam is. Eén islam die niet twee gezichten heeft, maar verschillende aspecten. Het mystieke aspect en de terreur zijn twee extremen. Hiertussen bevinden zich vele facetten die altijd naast elkaar hebben bestaan en die alle uit dezelfde bron komen: de Koran, opgevat als het Woord van God dat zich openbaarde in Mohammed, die voor alle moslims, niemand uitgezonderd, het grote voorbeeld is.

Wie de Koran leest, moet wel erkennen dat de geboden van God alleen dan tot vrede oproepen wanneer er geen andere mogelijkheid bestaat. In soera 47, vers 35 staat: ‘Zo versaagt niet / en roept niet op tot de vrede / daar gij toch de overhand hebt / en God met u is.’
Wie zich hier niet aan houdt, maakt zich schuldig aan heiligschennis. De goddelijke boodschap houdt de gelovige gevangen, en deze denkt er geen moment aan te ontsnappen. Zoals de islamoloog en Turkoloog Jean-Paul Roux schrijft in zijn boek Les ordres d’Allah ’(De geboden van Allah’): ,,In de loop der eeuwen zijn er commentaren geschreven over deze teksten, ze zijn uitgelegd, men heeft geprobeerd ze te ontdoen van onduidelijkheden, maar ze zijn nooit in twijfel getrokken. Alle pogingen tot een liberale interpretatie waren gedoemd te mislukken, of het nou gaat om de Moetazilieten in de 9de eeuw, die betoogden dat de Koran niet van boven maar van beneden kwam, of die van de Ismaëlische sjiieten, die de Koran opvatten als een esoterisch geschrift. Iedereen die zijn intelligentie, zijn eigen vermogen tot oordelen gebruikte, moest wel falen, ook al waren zijn conclusies juist, want het is niet mogelijk het beter te weten dan Allah. Dit betekent dat elke historische en epistemologische studie, zoals die in het Westen is gedaan naar de Bijbel en de Evangeliën, ondenkbaar is en inderdaad ook nooit heeft plaatsgevonden.’

Dit is een ernstige kwestie, omdat ze gaat om de vraag of moslims tot in de eeuwigheid opgesloten zitten in hun heilige teksten. Jean-Paul Roux brengt Allahs geboden in kaart: ,,Moet de moslim in sommige gevallen zijn vrouw slaan, van haar scheiden en haar verstoten, vrouwen verbieden ongelovigen te huwen, het drinken van alcohol en kansspelen veroordelen, joden haten, zich inspannen om op alle mogelijk manieren zijn godsdienst op te leggen, ongelovigen doden? Zoals hij ook bescheiden moet zijn, geduldig en nederig, eerlijk, liefdadig, toegewijd aan zijn ouders? Je zou zeggen van wel, omdat elke innovatie laakbaar is en neerkomt op ketterij.’’
Als Jean-Paul Roux, die streeft naar wederzijds begrip en beslist niet wil provoceren, er al zo over denkt, dan hebben we alle reden ons zorgen te maken. Omdat Roux heeft geschreven over het Mongoolse rijk, Iran en Turkije, weet hij dat wat hij zegt van toepassing is op de gehele islamitische wereld. Het gevaar van de islam zit in het totale karakter ervan: het slokt het hele leven van de gelovige op, van de wieg tot het graf, en beheerst alle aspecten van het leven. Daarom is er geen scheiding tussen publiek en privé of politiek en religie. In de islam is er voor alles een regel, of het nou gaat om juridische, politieke of intieme kwesties.

We worden voorgelogen als wordt beweerd dat de islam een geloof is dat wordt gepraktiseerd in de privé-sfeer, zoals het christendom. De islam is tegelijk geloof, wet en recht. De sjaria schrijft voor de ongelovigen te bestrijden of klein te houden, en kent voor moslims vaste straffen voor precies omschreven misdaden (overspel, geloofsafval, blasfemie, diefstal, struikroverij, moord en natuurlijk het drinken van alcohol).
Mohammed is in alles een voorbeeld voor de gelovigen, maar zou dat dan niet gelden voor de passages uit zijn biografie waarin hij bloed laat vergieten, krijgsgevangenen maakt en de buit verdeelt? Martine Gozlan schrijft in haar boek Pour comprendre l’intégrisme islamiste (’Het begrijpen van de radicale islam’) over de twee gezichten van Mohammed; de een gefascineerd door het voorbeeld van Jezus, aangetrokken tot tederheid en gebed, en de Mohammed van Medina, de veroveraar die zich zo nu en dan van zijn wrede, rancuneuze kant laat zien. ,,Deze dualiteit van de islam kan niemand verdonkeremanen’’, schrijft zij. Maar juist op dit punt is haar analyse misleidend: de profeet met twee gezichten, de twee Korans, de islam en het islamisme. We moeten kennelijk concluderen dat de islam dubbel is, omdat we een verontrustend deel van deze religie niet willen zien. Daarom is ervoor gekozen het slechte deel ’fundamentalisme’, ’islamisme’, ’salafisme’, ’wahabisme’ te noemen. Eigenlijk weten we niet wat deze termen betekenen, maar we zijn tot alles in staat om woorden te vinden die kunnen dienen als zondebok om deze mooie godsdienst te ontlasten, de godsdienst die ten onrechte wordt aangevallen, besmeurd en geminacht.

Het islamisme verantwoordelijk houden voor het geweld van de islam, is praktisch en erg makkelijk. Maar wat nu te doen met de Koran en de Profeet? Gaan we alle geboden die niet in overeenstemming zijn met de Rechten van de Mens schrappen? En de Profeet met zijn twee gezichten, moet dat een nieuwe Januskop worden met twee gezichten, die elk een andere kant opkijken?
Om aanslagen te verklaren, is een blik op het leven van de Profeet voldoende. Hij rechtvaardigde de politieke moord voor het heil van de islam. En mensen bang maken, terreur uitoefenen, werd voorgeschreven als een nobele methode om paniek te zaaien onder de vijanden van het geloof.
Het klopt dus eenvoudig niet om te zeggen dat het islamisme niets te maken heeft met de islam. Voor de moslim van gisteren en die van vandaag, is er maar één Koran zoals er ook maar één Profeet is. De islamist is net zo goed moslim als de mysticus, omdat beiden zich beroepen op deze twee fundamenten. En beide fundamenten, Koran en Profeet, roepen op tot strijd.

Hier op aarde moet de strijd voor de overwinning van de islam doorgaan zolang het pleit nog niet beslecht is. Vrede is alleen een optie wanneer de overwinning onmogelijk of twijfelachtig lijkt. Maar veel meer nog is vrede de beloning van het paradijs, wanneer de hele wereld gepacificeerd is. Natuurlijk is er een onmiskenbaar ideaal van vrede, maar dat is in feite een pacificatie-ideaal. Vandaar dat er geschreven staat, over vijanden: ’En indien zij neigen naar de vrede/ neigt gij dan ook daartoe’ (soera 8, 61-63). Maar lees ook het vers dat hieraan voorafgaat (verzen 60-62): ’En maakt voorbereiding tegen hen/ met wat gij kunt aan weerstandskracht/ En uitrusting van paardenvolk/ om daarmede te verschrikken/ Gods vijand en uw vijand.’

Tussen islam en islamisme bestaat geen wezenlijk, maar slechts een gradueel verschil. Het islamisme is aanwezig in de islam als het kuiken in het ei. Er is geen goede of slechte islam, net zoals er ook geen gematigde islam is. Daarentegen zijn er wel gematigde moslims: dat zijn degenen die een deel van hun geloof links laten liggen.
En daar zit nu het probleem. Wat is een goede moslim? Degene die de ongelovigen, de godslasteraars en de atheïsten stigmatiseert en doodt? Of degene die ervoor kiest de Koran op een westerse, verchristelijkte manier te lezen en die wordt beschouwd als een ketter omdat hij afwijkt van de traditionele islamitische interpretatie?

De struisvogels in het Westen hebben ervoor gekozen deze vraag niet te beantwoorden, en iedereen die durft te beweren dat de islam geen geloof van liefde, vrede en tolerantie is, wegens haatzaaien te veroordelen. Zij voelen zich gesteund door de islamitische struisvogels die het goed uitkomt de islam voor te stellen als een geïdealiseerde godsdienst, terwijl de echte moslims toch wel beter weten. En wat de anderen betreft: een snelle herislamisering zal hen spoedig weer op het rechte pad brengen. Bovendien moeten we niet vergeten dat de taqiyah, het veinzen, een integraal onderdeel van de sjiitische islam is (’Wie niet de taqiyah betracht is geen gelovige.’) De taqiyah is opmerkelijk genoeg ook door de soennieten overgenomen, wat hen in staat stelt ons een islam-light voor te schotelen, om de ware aard van hun religie beter te verbergen. Zij liegen niet werkelijk – zij verhelen en versluieren om de islam terreinwinst te laten boeken. Het aanzienlijke voordeel hiervan is dat niet-moslims zo nog worden aangetrokken tot deze Abrahamitische religie, die wordt voorgesteld als verwant aan het jodendom en het christendom.
Nu begrijpen we dus beter de consensus rond het handhaven of versterken van het onderscheid tussen islam en islamisme. Het ongelukkige is dat deze onwetende of oneerlijke struisvogels geen onbetekenende mensen zijn. Sommigen bekleden hoge posten in de religieuze hiërarchie. Rabbijnen, dominees, pastoors, Witte Paters en jezuïeten zijn het erover eens geworden dat er een dialoog moet komen tussen de religies. Dus wordt alles wat tot verdeeldheid kan leiden, wordt zorgvuldig weggewerkt.
Laten we die geïdealiseerde islam eens goed bekijken. Dat zou een islam zijn van filosofen en mystici. Maar het is gewoon niet waar dat dit niet óók een ’islam van verboden’ is. Geen enkele filosoof of mysticus heeft ooit de Profeet of de Koran ter discussie gesteld. Wie praat over een islam van de Verlichting als tegenpool van de juridische islam, heeft het over een islam die nog geboren moet worden.

Om de islam te accepteren, heeft Europa de mythe van Andalusië geschapen, een gouden tijdperk van de drie religies. Alle gevechten, de vernederende status van de niet-moslims – dat alles is zorgvuldig weggelaten; zozeer zelfs dat we gerust kunnen spreken van geschiedvervalsing. Hoe moeten we anders het commentaar van de joodse filosoof Maimo-nides uit 1204 verklaren over de Almohaden die Spanje veroverden: ,,Nooit eerder heeft iemand ons zo vernederd, getreiterd, naar beneden gehaald en gehaat zoals zij.’’

Je kunt je afvragen waarom de filosoof Avicenna in de 10de eeuw vanwege zijn ideeën gedwongen werd te vluchten voor Turkse soennieten. En waarom de grote mysticus Mansoer Al-Hallaj, geboren in 858, die alleen de liefde voor God tot in extase aanprees, ter dood werd veroordeeld in 922. De beulen hakten zijn voeten en handen af, en gaven hem 500 zweepslagen. Vervolgens werd hij gekruisigd. Zijn onthoofde lichaam werd verbrand, zijn as uitgestrooid. Het hoofd werd, gespietst op een lans, twee dagen aan de oevers van de Tigris tentoongesteld. In 1131 werd Ayn Al-Quzat Hamadani, Perzisch mysticus, van ketterij beschuldigd en levend gevild, opgehangen en in het vuur gegooid.
Het is hoog tijd dat we ons niet langer laten behandelen als idioten die niets weten over de bijdragen van de islam aan de Verlichting. Men vertelt ons nooit dat de Griekse teksten vertaald zijn door christenen in het Westen, vanuit het Oudsyrisch of direct uit het Grieks, en dat noch Averroës, noch Avicenna Grieks kende. Men moet ophouden ons te vertellen dat er een filosofische, mystieke islam is, die werd geaccepteerd door de meerderheid van de moslims. Het is precies andersom. De moslims zullen nooit accepteren dat men zich verwijdert van de letterlijke schriftlezing.

Ik wil de leugens die bedoeld zijn om ons in slaap te sussen niet meer horen. Moslims willen een verklede islam aanvaard krijgen, ontdaan van schokkende elementen. Zoals de islamologe Marie-Thérèse Urvoy opmerkt, ’weten zij aan te sluiten bij de thema’s die de Europeanen bezighouden en het bijpassende vocabulaire te gebruiken: de vrijheid van de vrouw, haar vrije keuze, haar rechten. De westerlingen doen er tegenover al dat moois en al die spirituele waardigheid beleefd het zwijgen toe. Waarom? Omdat we het slachtoffer zijn van onze schuldcultuur, zegt Urvoy. Wij geven onszelf van alles de schuld en koesteren een pathologische zelfhaat. Daardoor minachten we onszelf en prefereren we de ander boven onszelf. En de islam in Europa heeft snel begrepen dat hij de perfecte incarnatie is van die ander.

Maar ook de handigste islamitische strategen kijken wel uit om te spreken over afschaffende verzen en afgeschafte verzen. De afschaffende verzen, de meest harde en chronologisch gesproken de laatst geopenbaarde, stellen de zachtere buiten werking. Bovendien hebben de verzen die het meest zachtmoedig en barmhartig zijn, alleen betrekking op de gelovigen, dat wil zeggen de moslims. De moslim is de broeder van de gelovige moslim. Hij voelt zich absoluut niet de broeder van de jood of de christen. En nog minder van de atheïst of de goddeloze. Als het verboden is om te doden (soera 5, vers 32) gaat het over gelovige moslims. Het volgende vers (33) bevestigt dit duidelijk: ‘Doch de vergelding van hen / die God en Zijn boodschapper bestrijden / en zich beijveren / verderf te brengen in het land / is dat zij ter dood gebracht worden / of gekruisigd / of dat hun handen en voeten / worden afgekapt van weerszijden / of dat zij uit het land verbannen worden.’

En de liefde voor de joden komt naar voren in dezelfde soera 5, vers 64: ‘En de joden zeggen: / Gods hand is dichtgeknepen. / Mogen hun de handen / dichtgeknepen worden / en mogen zij vervloekt worden / om wat zij zeggen. / Neen / Zijn beide handen zijn wijd geopend / Hij schenkt gaven zoals Hij wil. / En wat tot u is nedergezonden / vanwege uw Heer / zal velen hunner nog doen toenemen / in overmoed en ongeloof / maar Wij hebben tussen hen / vijandschap en haat geworpen / tot de Dag der Opstanding. / Telkens wanneer zij een vuur / ontsteken tot de oorlog / dooft God het uit / terwijl zij pogen / in het land verderf te stichten. / Maar God bemint niet de verdervers.’

Verre van afgeschaft, is dit vers onlangs nog geciteerd, ter ondersteuning van een fatwa van de UOIF (een grote moslimorganisatie in Frankrijk), die relschoppende jongeren in de voorsteden eind vorig jaar tot kalmte moest manen. De regels over de joden waren geschrapt.
Soera 5 is trouwens de laatst geopenbaarde. Net zoals soera 9 is deze soera niet af te schaffen. Dit is precies tegengesteld aan wat men ons wil doen geloven, in een totale minachting van de traditionele islamitische literatuur (vanaf het commentaar van Tabani in de 9de eeuw tot het werk van Said Qutb, het grote voorbeeld voor de Moslim Broederschap, die werd opgehangen door Nasser in 1966. De commentaren herhalen zich eindeloos en gaan nooit in een milde richting.)

Maar wij luisteren liever naar de kalmerende woorden van onze struisvogels omdat we bang zijn voor wat we voorvoelen: als de islam gewelddadig is, moeten wij hem bestrijden, en daar hebben wij geen zin in.
Maar geheel gerust gesteld worden is moeilijk als we weten, zegt Marie-Thérèse Urvoy, dat in de laatste versie van het handvest van de Musulmans de France (een islamitische organisatie), het recht om van religie te veranderen is geschrapt, zonder dat dit tot grote protesten heeft geleid.

Jean-Paul Roux schrijft: ,,Door het prijzenswaardige streven van het humanisme of eenvoudig door de angst voor racist te worden uitgemaakt, worden netelige kwestie uit de weg gegaan. Of de waarheid wordt verdraaid, alsof het mogelijk is iets op te bouwen op grond van leugens, ook al zijn ze goed bedoeld.’ De waarheid is dat er maar één islam is, en dat in die islam het beeld van de jood, de atheïst en de christen verbroedering tussen hen en moslims onmogelijk maakt. Het probleem is niet het islamisme, maar de Profeet en de Koran.

Vertaling: Paul Kleis Jager.

Anne-Marie Delcambre

Anne-Marie Delcambre studeerde rechten en islamologie en publiceerde diverse boeken over de islam, waaronder La schizophrenie de l’islam (’De schizofrenie van de islam’)’ en L’islam des interdits (’De islam van de verboden’). Beide studies verschenen bij uitgeverij Desclée de Brouwer. Delcambre geeft Arabisch op het lycée Louis le Grand in Parijs, een van de meest elitaire scholen in de hoofdstad. Volgens Delcambre heeft niet zozeer het islamisme, als wel de Koran een probleem met de moderniteit: ,,De Koran is tegen gelijkheid tussen mannen en vrouwen, tegen gelijkheid tussen moslims en niet-moslims. De Koran is tegen de vrijheid van religie, tegen de vrijheid de islam te verlaten. De Koran is tegen de broederschap tussen moslims en niet-moslims.’’

Bron: http://www.trouw.nl/deverdieping/let...m_bestaat_niet
__________________
De kernoorzaak van alle terreurdaden zijn terroristische ideologieen. De kernoorzaak van het islamitisch terrorisme is de islamitische ideologie.
http://www.exmoslim.org/http://www.youtube.com/watch?v=jHnxdgk3P68

Laatst gewijzigd door smiley : 18 augustus 2006 om 19:19.
smiley is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 19:21   #191
_Yahya_
Parlementsvoorzitter
 
_Yahya_'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2006
Locatie: De aarde
Berichten: 2.165
Standaard

Ik ga op jou post reageren ...

Laatst gewijzigd door _Yahya_ : 18 augustus 2006 om 19:25.
_Yahya_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 19:23   #192
_Yahya_
Parlementsvoorzitter
 
_Yahya_'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2006
Locatie: De aarde
Berichten: 2.165
Standaard

....

Er bestaat nog altijd geen eensgezindheid over wat terreur precies inhoudt. Sommige gevallen zijn duidelijk, andere bewegen zich op een moeilijke grens waarbij wie voor de ene een terrorist is, voor de andere een verzets- of vrijheidsstrijder is.

Vermits ik het hier wil hebben over wat de Islam zegt over terrorisme, leek het me aangewezen een door Muslims zelf geformuleerde definitie van terrorisme op te zoeken. De 'Islamic Fiqh Council' van Saudi Arabië definieert terrorisme als volgt:

"Terrorisme is een afschuwelijke aanval uitgevoerd door individuen, groepen of staten tegen de mens (zijn godsdienst, leven, intellect, eigendom en eer). Het omvat alle vormen van intimidatie, schade, bedreiging, doden zonder gerechtvaardigde oorzaak en alles wat verband houdt met om het even welke vorm van gewapende diefstal waardoor de wegen onveilig worden, banditisme, elke daad van geweld of van bedreiging die bedoeld is om een misdadig plan individueel of collectief uit te voeren, met de bedoeling de mensen angst aan te jagen en met afschuw te vervullen door hen te kwetsen of hun levens, vrijheid, veiligheid of omstandigheden aan gevaar bloot te stellen; het kan ook de vorm aannemen van het toebrengen van schade aan het milieu of aan een openbare of private voorziening of het blootstellen van een nationale of natuurlijke rijkdom ('resource') aan gevaar. Dit zijn allemaal uitingen van onheil in het land, die God aan Muslims verboden heeft te begaan." (Islamic Fiqh Council, Saudi Arabia [1])



--------------------------------------------------------------------------------


2. Soorten terrorisme

Om het 'islamitisch terrorisme' beter te kunnen situeren, worden even een aantal soorten terrorisme overlopen: [2,3]

nationalistisch terrorisme:
Heeft als doel een eigen staat in het leven te roepen voor de eigen nationale of etnische groep. Dit is een moeilijk te definiëren vorm van terrorisme vermits wat voor de één een terrorist is, voor de ander een vrijheidsstrijder is. Voorbeelden zijn het IRA (Ierland) en de ETA (Baskenland, Spanje).

religieus terrorisme:
Gebruikt geweld om wat zij als door God voorgeschreven doelstellingen beschouwen te bewerkstelligen. Vaak willen zij brede maatschappelijke veranderingen veroorzaken. Zij erkennen gewoonlijk de seculiere overheid niet. Religieuze terreur is van alle religies. Een paar voorbeelden:

door Muslims: GIA (wil met gewelddadige middelen van Algerije een islamitische staat maken), Harakt Mujahideen (wil islamitische controle van Kashmir via het vernietigen van westerse belangen), ...

door Buddhisten/Hindus: Aum Shinrikyo (bekend van de aanslag met saringas op de metro in Tokio)

door Sikhs: Babbar Khalsa (Indië)

door Christenen: Ku Klux Klan (USA) en God's Army (Burma)

door Joden: Kach (Israël – o.a. bekend van de dodelijke aanslag met machinegeweren op 29 Arabieren in Hebron in 1994 ); Yigal Amir (Israël – bekend van o.a. de moord op Yitzhak Rabin in 1995)

staatsterrorisme:
Hierbij onderscheidt men twee vormen. Enerzijds kan de staat terreurgroepen steunen als instrument voor zijn binnen- of buitenlandse politiek. Anderzijds kan de staat zelf overgaan tot het uivoeren van terreur.

links terrorisme:
Komt typisch voor in hoog geïndustrialiseerde landen. Gaat er van uit dat burgers lijden onder kapitalistische uitbuiting en wil het kapitalisme daarom vernietigen. Voorbeelden: Baader-Meinhof Groep (Duitsland), Rode Brigades (Italië).

rechts terrorisme:
Is meestal geassocieerd met neo-nazisme. Wil democratische regeringen weg en wil die vervangen door fascistische systemen. Aanvallen zijn vaak gericht tegen vreemdelingen en tegen Joden.

anarchistisch terrorisme:
Kwam vooral voor in de periode 1870-1920 en keerde zich voornamelijk tegen regeringen en staatsleiders.

single issue terrorisme:
Terreur voor een bepaalde zaak, zoals radicale ecologisten enz.

Uit dit overzicht blijkt dat 'islamitisch terrorisme' zeker geen uniek fenomeen is. Er zijn tal van soorten terrorisme. Religieus terrorisme is er daar één van, en komt voor bij alle godsdiensten. Waarom lijkt het ons dan tegenwoordig evident dat terrorisme iets exclusief islamitisch is? Omdat andere terreurdaden in de pers niet aan het geloof van de daders gekoppeld worden. Een aanslag door Kach wordt geen joods terrorisme genoemd, een aanslag door Aum Shinrikyo wordt geen buddhistisch-hinduïstisch terrorisme genoemd, een aanslag op een (VS-)abortuskliniek door Christenen wordt geen christelijk terrorisme genoemd enz. De gewezen premier van Maleisië, Dr. Mahathir, wijst erop dat toen in de jaren 1990 in Bosnië-Herzegovina, in de Balkan, Muslims gedood werden door de terreurdaden van de Serven, de pers het nooit had over het feit dat het 'christelijke terroristen' waren waren die Muslims vermoordden. [4] Op die manier is de indruk ontstaan dat alleen Muslims aan terreur doen. Dat heeft meteen ook de misvatting gevoed dat de Islam zèlf een moorddadige, gewelddadige godsdienst is.



--------------------------------------------------------------------------------


3. Geschiedenis van het terrorisme [5,6,7]

Wat ook opvalt in de huidige beeldvorming over terrorisme, is het totaal gebrek aan historisch referentiekader. Men behandelt de huidige golf van door Muslims uitgevoerd terrorisme alsof het een uniek kwaad in de menselijke geschiedenis betreft. [8] Nochtans leert de geschiedenis ons een gans andere les. Terrorisme is een eeuwenoud fenomeen dat zich in de loop der jaren op alle continenten heeft voorgedaan, door fanatici van verschillende religieuze achtergronden, van verschillende culturen, van verschillende politieke ideologieën.

De eerste ons bekende organisatie die terreurmethodes toepaste, waren de Zeloten uit de eerste eeuw na Christus. Deze joodse groep sneed Romeinse overheidsfunctionarissen en Joden die met hen collaboreerden de keel over vanuit de overtuiging dat je niet tegelijk én je joods geloof trouw kon blijven én Romeins onderdaan zijn. Uiteindelijk werden ze belegerd en pleegden ze massaal zelfmoord. [9,10]. In de zevende eeuw werden voorbijgangers in Indië door de gevreesde Thuggee sekte ritueel gewurgd en aan een Hindu godheid geofferd. Uit de elfde tot dertiende eeuw zijn ons de Assassijnen bekend, een sekte die zich afgescheurd had van de Shi'iten en die omwille van haar kleine aantallen geen open gevecht aankon. Zij pasten daarom de tactiek toe van moord op vijandige leiders.

Het woord 'terreur' duikt in Europa voor het eerst op na de Franse Revolutie, toen de nieuwe revolutionaire regering geweld niet uit de weg ging om onwillige burgers in de pas van het nieuw bewind te doen lopen. De agenten van het Comité voor Openbare Veiligheid en de Nationale Conventie werden 'terroristen' genoemd. Hiermee was meteen duidelijk dat terrorisme ook een zaak van de staat zelf kon zijn.

In de loop van de 19de eeuw geraakte terrorisme geassocieerd met groepen die zich tegen staatsleiders keerden. De Eerste Wereldoorlog begon toen een 19-jarige nationalist van Bosnië-Herzegovina, die een einde wou maken aan het Habsburgse bewind, aartshertog Franz-Ferdinand vermoordde in Sarajevo. Ook in de kolonies gebruikten verschillende groepen terreurmethoden om koloniale machten onder druk te zetten het land te verlaten. Maar met het einde van de koloniale tijd werd het terrorisme niet ten grave gedragen. Zuid-Amerika, het Midden-Oosten en Zuidoost-Azië kregen te maken met ontvoeringen en vliegtuigkapingen waarbij steeds meer gewone burgers het doelwit werden van de terreuroperaties.

Bij modern terrorisme denken we aan de KuKluxKlan in de VS die vanuit een exclusief Protestants denkpatroon de 'blanke suprematie' wilde vestigen, het Ierse IRA dat Noord-Ierland los wou van het Brits bewind, de Rode Brigades in Duitsland en Italië die het kapitalisme ten val wilden brengen, en diverse vormen van religieus terrorisme, zoals de aanslag met saringas in de metro van Tokio door de buddhistisch-hinduïstische sekte Aum Shinrikyo, de aanslag door het joodse Kach waarbij 29 Arabieren met machinegeweren werden doodgeschoten in Hebron, en het islamitisch terrorisme zoals GIA (Algerije), Harakat Mujahideen (Afghanistan), enz.

Van meer recente datum is Al Qaida, dat volgens tal van specialisten geen religieus maar een vorm van politiek terrorisme is. Voor de ontstaansgeschiedenis van Al Qaida verwijs ik naar de tekst van een onlangs door de BBC geproduceerde driedelige documentaire 'The Power of Nightmares' [11]



--------------------------------------------------------------------------------


4. Terrorisme en de Islam

Om te kunnen nagaan hoe Islam zich verhoudt tot terrorisme, is het nodig ter inleiding na te gaan wat het maatschappijbeeld is van de Islam. Ook een aantal onderwerpen die vaak in één adem genoemd worden met terrorisme (extremisme, jihad, enz) worden van naderbij bekeken. Op die manier wordt eerst onrechtstreeks bekeken of terrorisme al dan niet past in het islamitisch model. Vervolgens wordt geanalyseerd wat Koran en Sunnah concreet te zeggen hebben over terrorisme, hoe de Koran de aanpak van terrorisme ziet en hoe Muslims op terrorisme reageren.

4.1. Maatschappelijk doel van de Koran en wereldbeeld

Men hoort Muslims vaak zeggen dat terreur volslagen onislamitisch, zelfs anti-islamitisch is. Straks wordt nader ingegaan op wat de Koran en Sunnah zeggen over terreur. Om dat te kunnen situeren, wordt eerst bekeken welk soort maatschappij-ideaal de Koran en Sunnah naar voor schuiven.


4.1.1. een rechtvaardige samenleving

De Koran heeft als maatschappelijk doel een rechtvaardige samenleving tot stand te brengen.

"Wij hebben onze gezanten met de duidelijke bewijzen gezonden en Wij hebben het boek en de weegschaal met hen neergezonden, opdat de mensen de rechtvaardigheid in stand zouden houden..." (Koran 57:25)

Rechtvaardigheid wordt nagestreefd door een wisselwerking van aanmoedigen/belonen van het goede en ontraden of verbieden van het onwenselijke:

"... jullie gebieden het behoorlijke, verbieden het verwerpelijke..." (Koran 3:110)

De Koran werkt een gans stelsel van fundamentele mensenrechten uit die ertoe moeten leiden dat mensen zich veilig en geborgen voelen in een rechtvaardige samenleving die barmhartigheid hoog in het vaandel voert. [12] Muslims worden er voortdurend op gewezen dat ze rechtvaardig moeten handelen. [13,14]

"Zeg: "Mijn Heer heeft bevolen rechtvaardig te zijn..." (Koran 7:29)
"God gebiedt rechtvaardig te handelen, goed te doen, en aan de verwanten giften te geven en Hij verbiedt wat gruwelijk, verwerpelijk en gewelddadig is." (Koran 16:90)

Ook wanneer het eigen belang erdoor geschaad wordt, moet men rechtvaardigheid nastreven:

"Jullie die geloven! Weest standvastig in de gerechtigheid als getuigen voor God, al is het tegen jullie zelf of de ouders of de verwanten. Of het nu om een rijke of om een arme gaat, God staat hen beiden zeer na. Volgt dus niet je geneigdheid om niet rechtvaardig te zijn. Maar als jullie verdraaien of jullie afwenden, dan is God welingelicht over wat jullie doen." (Koran 4:135)

De Koran vermeldt uitdrukkelijk hoe men tegenover mensen van wie men een afkeer heeft of tegenover de vijand, rechtvaardig moet zijn. Geloven wordt hierbij omschreven als standvastigheid in het getuigen van rechtvaardigheid.

"... En laat de afkeer van bepaalde mensen, omdat zij jullie de weg naar de heilige moskee versperren, jullie er niet toe brengen overtredingen te begaan, maar staat elkaar bij in vroomheid en godvrezendheid en staat elkaar niet bij in zonde en overtreding, maar vreest God. ..." (Koran 5:2)
"Jullie die geloven! Weest standvastig voor God als getuigen van de rechtvaardigheid. En laat de afkeer van bepaalde mensen jullie er niet toe brengen niet rechtvaardig te zijn. Weest rechtvaardig, dat is dichter bij godvrezendheid. En vreest God. God is welingelicht over wat jullie doen." (Koran 5:8)

4.1.2. Een gemeenschap van de middenweg die extremen schuwt [15]

Het koranisch model omschrijft de gemeenschap van Muslims als een {ummat wasatan}. {Ummah} is een gemeenschap (in het bijzonder de gemeenschap van alle Muslims over alle landsgrenzen heen). {Wasatan} komt van de wortel {w-s-t} en betekent: in het midden, bemiddelend, intermediair. De muslimgemeenschap wordt met andere woorden gemodelleerd als een gemeenschap van gematigden, van mensen die het evenwicht bewaren en extremen schuwen. Zulke voorschriften zijn niet vrijblijvend. Leiders van de {ummah} moeten de gemeenschap zodanig uitbouwen dat extremen voorkomen worden en dat evenwicht in alle aspecten van het leven nagestreefd wordt.

"Zo hebben Wij jullie gemaakt tot een evenwichtige gemeenschap opdat jullie getuigen zullen zijn over de mensen en opdat de gezant getuige zal zijn over jullie." (Koran 2:143)

In deze 'gemeenschap van de middenweg', wordt extremisme krachtig afgewezen. De toon wordt duidelijk gezet door een uitspraak van Profeet Mohamed, die Muslims waarschuwt voor extremisme in de godsdienst en hen erop wijst dat er vóór hen gemeenschappen bestonden die door God uitgeroeid werden omwille van hun extremisme.

"De Boodschapper van God zei: "Ik waarschuw jullie voor extremisme in de godsdienst want er waren gemeenschappen die voor jullie kwamen die vernietigd werden als gevolg van hun extremisme in de godsdienst." (Gemeld door an-Nasaa'ee [5/268], ibn Maajah [no. 3029], Ahmad [1/215, 347])

Godsdienst - God dienen - is niet alleen een religieuze aangelegenheid in de Islam, maar ze beslaat alle facetten van het leven. Men dient God niet een keer per week in de moskee, maar betracht dat elk moment van het leven te doen. Daarom is deze waarschuwing voor extremisme zeer ruim te noemen. Het is ook een erg krachtige verwittiging: extremisme in de godsdienst wordt niet beloond met de hemel, maar wordt door God zeer zwaar bestraft. De Koran raadt de mensen dan ook aan de grenzen niet te buiten te gaan.

""Wees daarom standvastig op het rechte pad zoals aan u, en aan diegenen die zich met u tot God richten, werd aanbevolen en overtreedt de grenzen niet want Hij ziet alles wat jullie doen." (Koran 11:112)

De Koran verbiedt Muslims extremisten te volgen. Het Arabisch woord dat hier gebruikt wordt is {musrifeen} van de wortel {s-r-f} wat betekent: alle grenzen te buiten gaan, onmatig zijn, overdrijven. Volgens de Koran zaaien diegenen die geen maat kennen en de grenzen te buiten gaan, verderf en mag men hun bevel niet gehoorzamen.

"Vreest dan God en gehoorzaamt mij. En gehoorzaamt niet het bevel van de onmatigen, die op de aarde verderf zaaien en die geen orde op zaken stellen." (Koran 26:150-151)

God houdt volgens de Koran immers niet van buitensporigheid:

"Jullie die geloven! Zeg niet dat de goede dingen die God jullie heeft toegestaan verboden zijn en begaat geen buitensporigheden; God bemint diegenen die buitensporigheden begaan niet." (Koran 5:87)

Niemand kan echter extremisten 'excommuniceren' uit de Islam. In de Islam bestaat er geen 'Vaticaan' - er is geen kerkinstituut dat de leerstellingen bepaalt voor alle leden. Er bestaat dus niet zoiets als 'de' enige juiste interpretatie van de Koran, waardoor er ook niet zoiets als 'de' Islam bestaat. Er zijn wel clusters van mensen die een of andere religieuze leider en zijn interpretatie volgen. In de meeste gevallen, gaat het om interpretaties die aansluiten bij de voorschriften tot matiging. Aan de periferie van de grote groep gematigde Muslims bevinden zich groepjes extremisten die de Koran helemaal anders interpreteren en ge(mis)bruiken om politieke doelstellingen een zweem van legitimiteit te geven. Over hun geloof of ongeloof spreken Muslims zich zelden uit. In de Islam geldt immers de regel dat alleen God kan oordelen over het geloof van mensen. Wie als mens oordeelt over het geloof van anderen, meet zichzelf goddelijke taken aan en stelt zichzelf buiten de Islam vermits dit ingaat tegen het centrale geloofspunt dat er geen god is dan God. Daarom hoort men Muslims niet vaak zeggen dat extremisten 'geen Muslims' zijn. Dit houdt echter zeker geen aanvaarden, laat staan omarmen, van extremisme in. Men keurt hun gedrag krachtig af en wanneer extremisten de wet overtreden, kunnen zij ook gerechtelijk vervolgd worden.


4.1.3. Een samenleving van barmhartige, minzame, vergevingsgezinde mensen

De Koran betracht het ideaal van een rechtvaardige samenleving waarin mensenrechten gerespecteerd worden, niet enkel langs wettelijke weg tot stand te brengen, maar ook en bovenal door de mensen op een hoger niveau te tillen. Muslims wordt voorgeschreven een leven lang aan een persoonlijk groeiproces te werken dat moet leiden naar een ideaal van een 'islamitische Persoonlijkheid' die omschreven wordt als rechtvaardig, geduldig, tolerant, betrouwbaar, discreet en dergelijke meer. Dit hangt samen met het koranisch psycho-spiritueel zingevingsproces. [16] Volgens de Koran legt de ziel voor ze geboren wordt in een lichaam, een gelofte af aan God waarbij ze God als haar Heer erkent. De ziel daalt neer in de foetus en een kind wordt geboren, zuiver, puur, vrij van enige zonde (de Islam kent geen erfzonde), in een toestand van paradijselijke harmonie. Het leven zelf wordt beschouwd als een test. Men wordt voortdurend geconfronteerd met allerhande situaties waarin men moet kiezen het goede of het kwade te doen. Naarmate men het kwade doet, dekt men de innerlijke paradijselijke toestand steeds verder toe en geraakt men verstrikt in agressie, hebzucht, en zo meer. De Koran nu, draagt de mensen op zichzelf te bevrijden van de greep van het lagere zelf dat neigt naar het kwade, en de persoonlijkheid zodanig te transformeren dat men die primordiale innerlijke paradijselijke toestand beetje bij beetje opnieuw kan blootleggen. In dat hele proces, moet het tot het kwade aanzettende lagere zelf onderworpen en overwonnen worden, om uiteindelijk te komen tot een volledige overgave aan God via een leven dat zich laat leiden door de Goddelijke leidraad van wat goed en kwaad is en daarbij enkel nog het goede doet. Het gaat dan ook in wezen om het ontwikkelen van een morele, normen- en waardegebonden persoonlijkheid, die zich laat omschrijven in termen van geduld, tolerantie, integriteit, rechtvaardigheid, hulpvaardigheid, en zo meer. Al doende, doet men precies datgene waarmee men de kansen vergroot dat men in het hiernamaals ook in het Paradijs zal terechtkomen. Het werk om de persoonlijkheid om te vormen tot het ideaal, is voor elke Muslim een levenslange opdracht.

Die hele transformatiegedachte komt niet alleen het individu ten goede maar heeft ook een belangrijke maatschappelijke implicatie want niet alleen het individu is gebaat bij de persoonlijke transformatie, de samenleving vaart er ook wel bij. Omgekeerd, moet de maatschappij ruimte scheppen die die transformatie ondersteunt. Op die manier wil de Islam een ideale maatschappij tot stand brengen die rechtvaardig is en waarin men een goed leven kan hebben. De rechtvaardige samenleving moet dan ook vooral het resultaat zijn van een transformatieproces van de mensen zelf, eerder dan van opgelegde wetten al zijn die er natuurlijk wel nodig. De Koran en de Sunnah verschaffen daarover heel veel informatie, zowel wat betreft middelen voor dit transformatieproces als wat betreft het doel ervan. Het leven van de Profeten (en in het bijzonder van Profeet Mohamed omdat over hem veel gedetailleerde gegevens bewaard bleven) fungeert daarbij als rolmodel, als een soort toepassing in de praktijk van het Woord van God. Omdat er een erg negatieve beeldvorming heerst over Islam en Muslims, worden hierna een paar uitspraken van Mohammed en Koranverzen geciteerd die het islamitische persoonlijkheidsideaal verduidelijken. Het zal meteen duidelijk worden dat terrorisme, totaal haaks staat op dit ideaal.

De ideale Muslim...

... wordt gedreven door goede intenties

'Umar ibn al-Khattab zei dat Gods Boodschapper zei: "De beloning voor handelingen hangt af van de intenties en elke persoon zal beloond worden volgens wat zijn intenties waren. Dus diegene wiens emigratie voor God en Zijn Boodschapper was, dan was zijn emigratie voor God en Zijn Boodschapper, en diegene wiens emigratie was om een wereldlijk doel te bereiken of een vrouw te huwen, dan was dat waarom hij emigreerde." (Bukhari, Muslim)

... doet voor zijn naaste wat hij zelf graag heeft

"Je bent geen gelovige tot je voor je broeder graag hebt wat je voor jezelf graag hebt" (Mishkaat)

... is nederig, niet hoogmoedig noch verwaand

"Wend je wang niet hoogmoedig van de mensen af en loop niet verwaand op de aarde rond. God bemint geen enkele ingebeelde en verwaande." (Koran 31:18)
"'Gaat de poorten van de hel binnen om er altijd in de blijven.' Dat is pas echt een slechte verblijfplaats voor de hoogmoedigen." (Koran 16:29)

... neemt in alles matiging in acht en schuwt extremen

Gods Boodschapper zei: "Bemin degene van wie je houdt met mate, misschien zal hij op een dag iemand worden waarvoor je haat voelt, en haat diegene voor wie je haat draagt met mate, want misschien wordt hij op een dag iemand die je graag zal zien." (Gemeld door Abu Hurayrah, in Tirmidhi)
"En wees gematigd in jullie lopen en spreek met een zachte stem...." (Koran 31:19)
"Jullie die geloven! Zeg niet dat de goede dingen die God jullie heeft toegestaan verboden zijn en begaat geen buitensporigheden; God bemint diegenen die buitensporigheden begaan niet." (Koran 5:87)

... doet goede werken

"God is met hen die godvrezend zijn en hen die goed doen." (Koran 16:128)
"Als iemand iets goed doet is het in het voordeel van zijn eigen ziel, en als iemand verkeerd doet dan is dan in zijn nadeel. Uiteindelijk zullen jullie tot jullie Heer teruggebracht worden." (Koran 45:15)

... is vrijgevig, niet krenterig

"Zij die gierig zijn met wat God hun van Zijn goedgunstigheid gegeven heeft, moeten niet denken dat het goed voor hen is. Welnee het is slecht voor hen; op de opstandingsdag zal dat waarmee zij gierig waren hen om de nek worden gehangen..." (Koran 3:180)
"(...) En wie voor de eigen hebzucht begoed worden, zij zijn het die het welgaat." (Koran 59:9)
"Jullie die geloven! Maakt jullie aalmoezen niet waardeloos door gepoch en ergernis zoals hij die zijn bezit weggeeft om door de mensen gezien te worden maar zonder te geloven in God en de laatste dag..." (Koran 2:264)
"Jullie zullen de vroomheid niet bereiken totdat jullie van wat jullie liefhebben bijdragen geven, God weet ervan." (Koran 3:92)
"...En wie voor de hebzucht van het zelf behoed worden, dat zijn zij die het welgaat..." (Koran 64:16)

... heeft verantwoordelijkheidszin

"De Boodschapper van God zei: "Elk van u is een bewaker en is verantwoordelijk voor diegenen voor wie hij instaat. Dus de heerser is een bewaker en is verantwoordelijk voor zijn onderdanen; een man is de bewaker van zijn gezin en is verantwoordelijk voor diegenen voor wie hij moet zorgen; een vrouw is bewaker van de woning van haar man en is verantwoordelijk voor diegenen voor wie zij moet zorgen; een bediende is bewaker van de rijkdom van zijn baas en is verantwoordelijk voor datgene dat aan hem toevertrouwd werd; en een man is bewaker van de rijkdom van zijn vader en is verantwoordelijk voor datgene waarvoor hij moet zorgen. Dus elk is een bewaker en is verantwoordelijk voor hetgeen aan hem toevertrouwd werd." (Gemeld door Umar, in: Bukhari, Muslim)

... is trouw aan gegeven woord en bewaart een geheim

"Komt Gods verbintenis na wanneer jullie een verbintenis aangaan en verbreekt de eden niet na de bekrachtiging ervan ..." (Koran 16:91)
"En gebruik jullie eden niet voor onderlinge arglistigheid, want dan glijdt een voet na stevig gestaan te hebben uit en proeven jullie het kwade omdat jullie Gods weg versperden en is er voor jullie een pijnlijke bestraffing." (Koran 16:94)
"Profeet Mohamed zei: diegene die iets ziet dat verborgen moet blijven en het verbergt zal zijn zoals iemand die een meisje dat levend begraven werd weer tot leven brengt." (Gemeld door Uqbah ibn Amir, in Abu Dawud)

... is oprecht, en schuwt hypocrisie

"De huichelaars en de huichelaarsters horen bij elkaar, zij gebieden het verwerpelijke, verbieden het behoorlijke en houden hun handen stijf op hun beurzen; zij vergeten God en dus vergeet Hij hen. De huichelaars, dat zijn de verdorvenen." (Koran 9:67)

... is minzaam en vermijdt leugens en conflicten

De Profeet zei: 'Ik garandeer een huis in de omgeving van het Paradijs voor iemand die geruzie vermijdt zelfs als hij in zijn recht is, een huis in het midden van het Paradijs voor iemand die leugens vermijdt zelfs al grappend, en een huis in het bovenste deel van het Paradijs voor iemand die zijn karakter goed gemaakt heeft." (Gemeld door Abu Umamah, in Abu Dawud)

... belichaamt zachtmoedigheid, zelfbeheersing, vriendelijkheid en vergevingsgezindheid

"Streeft naar vergeving van jullie Heer en naar een tuin zo breed als de hemelen en de aarde die klaargemaakt is voor de godvrezenden die bijdragen geven in voorspoed en tegenspoed en die hun woede inhouden en de mensen vergeving schenken." (Koran 3:133-134)
De Profeet zei: "Minacht geen enkele goed daad, zelfs is het maar het groeten van uw broeder met met een blij gezicht." (Muslim)
De Profeet zei: "uw glimlachen naar uw broeder is een daad van liefdadigheid." (Tirmidhi)
De Profeet zei: "Maak de zaken gemakkelijk, niet moeilijk, en wees opgewekt, niet bedreigend" (gemeld met eenstemmigheid)

... kent geen afgunst maar is tevreden met wat hij heeft

De Profeet zei: "Rijkdom is niet het hebben van veel bezit, maar rijkdom is de rijkdom van de ziel, het zelf (tevredenheid)" (Gemeld door Abu Hurayrah, in: Muslim)
De Profeet zei: "Vermijd afgunst, want afgunst verslindt goede daden zoals vuur brandstof verslindt." (Gemeld door Abu Hurayrah, in: Abu Dawud)

... onderdrukt de anderen niet maar beschouwt alle mensen als gelijken

"De Profeet zei: "God heeft aan mij geopenbaard dat jullie nederig moeten zijn, zodat niemand de andere onderdrukt, noch opschept." (Gemeld door Iyad ibn Himar, in: Abu Dawud)
"O mensen! Waarlijk jullie Heer is Eén en jullie vader (Adam) is één. Een Arabier is niet beter dan een niet-Arabier, en een niet-Arabier is niet beter dan een Arabier; een blanke is niet beter dan een zwarte en een zwarte is niet beter dan een blanke - behalve in termen van vroomheid en goede daden". (Uitspraak van de Profeet Mohamed, gemeld door Imaam Ahmad)
De Profeet zei: "Er is geen zonde die meer in aanmerking komt om door God aan diegene die deze zonde begaat op voorhand in deze wereld bestraft te worden samen met wat Hij voor hem in petto houdt voor het hiernamaals, dan onderdrukking en het verbreken van relaties." (Gemeld door Aby Bakrah, in: Abu Dawud)
De Profeet zei: "Kijk uit voor het begaan van onderdrukking want op de Dag van de Verrijzenis zal onderdrukking duisternis zijn, en kijk uit voor hebzucht want hebzucht heeft diegenen die voor jullie kwamen vernietigd, het leidde hen naar bloedvergieten en naar het wettig maken van datgene wat voor hen verboden was." (Gemeld door Jaabis ibn Abdullah, in: Muslim)

... kenmerkt zich door geduld

"Jullie die geloven! Neem jullie toevlucht tot geduld en salaat [gebed]. God is met hen die geduldig volharden." (Koran 2:153)

... respecteert de gewetensvrijheid van anderen

"Waarschuw de mensen, want jij bent slechts een waarschuwer. Je hebt niet de autoriteit om iemand te dwingen." (Koran 88:22-23)

... is verdraagzaam en gaat niet in op provocaties

"Wanneer jij hen ziet die onze tekenen bespotten, wend je dan van hen af totdat zij op een ander gesprek overgaan..." (Koran 6:68)

... gaat geen scheldpartijen aan en bespot anderen niet

"En hoont niet hen die zij in de plaats van God aanroepen, zodat zij God niet uit vijandigheid en zonder kennis gaan honen." (Koran 6:108)
"Jullie die geloven! Mensen moeten elkaar niet belachelijk maken. Misschien zijn zij juist beter dan zij! (...) En maakt geen aanmerkingen op elkaar en geeft elkaar geen scheldnamen..." (Koran 49:11)

...zwijgt tenzij hij iets goed te zeggen heeft

"Abu Hurayrah vertelde dat de Profeet van God zei: "Wie gelooft in God en de Laatste Dag, laat hem zeggen wat rechtschapen is, of zwijgen. Wie gelooft in God en de Laatste Dag, laat hem vriendelijk zijn voor zijn buur. En wie gelooft in God en de Laatste Dag, laat hem vrijgevig zijn voor zijn gast." (Uitspraak van Profeet Mohamed, in Saheeh Muslim)

... is goed voor zijn buren, ongeacht hun geloof

"Hij die eet tot hij gevuld is terwijl zijn buur naast hem honger heeft, is geen gelovige" (Uitspraak van Profeet Mohamed, in Saheeh Bukhari)
Een man vroeg! "O Boodschapper van God! Er is een vrouw die bidt, aan liefdadigheid doet en vaak vast, maar ze kwetst haar buur met haar woorden (door hem te beledigen)." De Boodschapper van God zei: "Ze zal naar de Hel gaan". De Man zei: "O Boodschapper van God! Er is een andere vrouw die bekend staat voor hoe weinig zij vast en bidt, maar ze geeft aan goede werken van de gedroogde yoghurt die ze maakt, en ze doet haar buren geen kwaad.". Hij zei: "Zij zal naar het Paradijs gaan". (Uitspraak van Profeet Mohamed, in Musnad Ahmad, gemeld door Abu Hurayrah)

... moeit zich niet in andermans zaken, doet niet mee aan achterklap, verspreidt geen laster, geen leugens en geen roddels

"Zal Ik jullie mededelen tot wie de satans neerdalen? Zij dalen neer tot elke zondige lasteraar. Dezen luisteren scherp en de meesten van hen zijn leugenaars." (Koran 26:221-223)
"Jullie die geloven! Vermijdt vele vermoedens - sommige vermoedens zijn zonde - en spioneert niet en roddelt niet over elkaar..." (Koran 49:12)
De Profeet zei: "Behorende tot de perfectie van iemands Islam is dat hij hetgeen waarmee hij geen zaken heeft, met rust laat." (gemeld door Abu Hurayrah, in Tirmidhi en anderen)

... springt met alles zuinig om en verkwist niets

"Kinderen van Adam! Doe jullie mooie kleding aan bij elke moskee en eet en drinkt, maar weest niet verkwistend. Hij bemint de verkwisters niet." (Koran 7:31)
"De verspillers zijn de broeders van de satans en de satan is jegens zijn Heer ondankbaar." (Koran 17:27)

... gaat zorgzaam om met het milieu en de dieren [17]

"Er is geen man die zelfs maar een spreeuw of iets kleiner kan doden zonder dat het dit verdient, of God zal hem erover ondervragen." (Gemeld door Ibn 'Omar en door Abdallah bin Al-As An-Nasai).

... is genadevol, vergevingsgezind

De Profeet zei: Wie geen genade heeft voor anderen zal geen genade ontvangen van God" (Gemeld door Hadrat Jarir bin Abdullah, in: Bukhari, Muslim)

... voert zoals gezegd rechtvaardigheid hoog in het vaandel

"Jullie die geloven! Weest standvastig in de gerechtigheid als getuigen voor God, al is het tegen jullie zelf of de ouders of de verwanten. Of het nu om een rijke of een arme gaat, God staat hen beiden zeer na..." (Koran 4:135)
"En geeft de volle maat en behoort niet tot hen die verlies veroorzaken. En weegt met de juiste weegschaal. En doet de mensen niet tekort in de dingen die van hen zijn en veroorzaakt geen ellende op de aarde door verderf te zaaien." (Koran 26:181-183)
"Jullie die geloven! Weest standvastig voor God als getuigen van de rechtvaardigheid. En laat de afkeer van bepaalde mensen jullie er niet toe brengen niet rechtvaardig te zijn. Wees rechtvaardig, dat is dichter bij godvrezendheid. En vreest God. God is welingelicht over wat jullie doen." (Koran 5:8)

... respecteert zijn ouders

"En jouw Heer heeft bepaald dat jullie alleen Hem zullen dienen en dat men goed moet zijn voor de ouders; of nu een van tweeën of allebei bij jou de ouderdom bereiken, zeg dan niet:'Foei' tegen hen, bejegen hen niet onheus en spreek op een hoffelijke manier tot hen. En wees uit barmhartigheid voor hen nederig en ontvankelijk en zeg: 'Mijn Heer, erbarm U over hen, zoals zij mij grootbrachten toen ik klein was.' (Koran 17:23-24)

... beantwoordt gedrag met iets dat beter is:

"En de goede daad en de slechte daad zijn niet gelijk; weer die [slechte daad] af met iets dat beter is. Dan zal hij, tussen wie en jou vijandschap was, een boezemvriend worden. Maar het wordt slechts aan hen die geduldig volharden aangeboden; het wordt slechts aangeboden aan iemand met geweldig geluk." (Koran 41:34-35)


4.1.4. Een wereldbroederschap van mensen [18]

De Koran en de Sunnah leggen een stevige basis voor een wereldbroederschap van alle mensen, ongeacht ras, taal, huidskleur, geslacht, nationaliteit, rijkdom, of welk criterium ook. Een paar weken voor zijn dood hield Profeet Mohamed een preek die later bekend werd als zijn afscheidsrede. Hij overliep daarin de belangrijkste aspecten van de leer die hij jarenlang verkondigd had. Hij zei onder meer:

"O mensen! Waarlijk jullie Heer is Eén en jullie vader (Adam) is één. Een Arabier is niet beter dan een niet-Arabier, en een niet-Arabier is niet beter dan een Arabier; een blanke is niet beter dan een zwarte en een zwarte is niet beter dan een blanke - behalve in termen van vroomheid en goede daden". (Uitspraak van de Profeet Mohamed, gemeld door Imaam Ahmad, 22391, al-Silsilat al-Saheeh 2700)

Enkel God kan oordelen over de godvrucht en de goede daden van de mensen. Daarom moeten alle mensen elkaar als gelijken beschouwen. Zelfs de meest godsvruchtigen vormen geen klasse apart. Devote Muslims spreken elkaar aan met 'broeder en 'zuster'. Ze erkennen daarmee niet enkel een spirituele verwantschap maar beklemtonen daarmee vooral dat alle mensen elkaars gelijken zijn in een wereldbroederschap van mensen. In de Islam is er enerzijds God, anderzijds allemaal aan elkaar gelijke mensen. Die gelijkheid van de mensen wordt in de Koran verschillende keren beklemtoond.

Uiteraard zit er in de eenheid diversiteit. Het verschil in talen, godsdiensten, enz. wordt echter beschouwd als een teken van God:

"En tot Zijn tekenen behoren de schepping van de hemelen, en de aarde en het verschil in jullie talen en kleuren. Daarin zijn tekenen voor de wereldbewoners." (Koran 30:22)

Volgens de Koran heeft God met die verscheidenheid willen in de hand werken dat mensen elkaar leren kennen, niet dat ze elkaar zouden bestrijden.

"O mensen, Wij hebben jullie uit een man en een vrouw geschapen en Wij hebben jullie tot volkeren en stammen gemaakt opdat jullie elkaar zouden kennen..." (Koran 49: 13)

De diversiteit in de gelijkheid niet erkennen, zowel als ingaan tegen de gelijkwaardigheid van mensen, komt neer op een regelrecht ingaan tegen God.

Volgens een mooie islamitische traditie zou God vóór het scheppen van Adam, Engelen over de aarde uitgestuurd hebben, met de opdracht om van de verschillende bodemkleuren, een staal mee te brengen. Al die stalen werden vermengd met water om uit de aldus ontstane klei Adam te scheppen. Dit verklaart de verschillende huidskleur van zijn afstammelingen:

"God schiep Adam van een handvol stof dat Hij van de hele aarde nam: wat rode aarde, wat witte, wat zwarte, en wat mengeling, ook zachte, ruwe, goede en slechte." (Abu Dawud, opgetekend door door Abu Musa al-Ashari)

Profeet Mohamed, stelde dat alle mensen van alle tijden zo gelijk zijn aan elkaar als de tanden van een kam.

"Waarlijk, mensen van het begin der tijden van Adam tot op vandaag zijn allemaal gelijk als de tanden van een kam, en er is geen superioriteit van een Arabier over een niet-Arabier of van de mensen met rode huidskleur over die met blanke huidskleur, behalve in godvrucht en goede daden." (Bukhari, Mustadrak-ul-Wasa'il )

De Koran pleit dan ook voor wereldbroederschap van minzaam met elkaar omgaande mensen. Vroomheid wordt overigens niet in termen van gebedsrichting gedefinieerd, maar in termen van goede daden voor de medemens:

"Vroomheid is niet dat jullie je gezicht naar het oosten en het westen wendt, maar vroom is wie gelooft in God, in de laatste dag, in de engelen, in het boek en in de profeten en wie zijn bezit, hoe lief hij dat ook heeft, geeft aan de verwanten, de wezen, de behoeftigen, aan hem die onderweg is, aan de bedelaars en voor de (vrijkoop van) de slaven, en wie de salaat [gebed] verricht en de zakaat [verplichte liefdadigheid] geeft en wie hun verbintenis nakomen en wie volhardend zijn in tegenspoed en rampspoed en ten tijde van strijd. Zij zijn het die oprecht zijn en dat zijn de godvrezenden." (Koran 2:177)
"Iedere heeft een richting waarheen hij zicht wendt. Wedijver dan met elkaar in goede daden." (Koran 2:148)

Hieruit blijkt eens te meer dat het ideaal dat de Koran betracht, erin bestaat een rechtschapen mensen voort te brengen. De klemtoon ligt niet op dogma's maar op goede daden - er wordt zelfs uitdrukkelijk erkend dat er meerdere wegen (meerdere gebedsrichtingen) mogelijk zijn om tot God te komen. Belangrijk is dat men op de eigen weg, oprecht, waarachtig en rechtvaardig handelt.



4.2. Verduidelijkende en onderscheidende koranische 'issues'

In de gedachtekronkels van islamofoben worden allerhande concepten op een hoopje gegooid. Terreur brengt men in verband met een vermeende obsessie om de wereld desnoods met geweld te islamiseren of met jihad die dan steevast als 'heilige oorlog' geduid wordt. Het is dan ook nodig deze onderwerpen stuk voor stuk te overlopen om dit web te ontrafelen.

4.2.1. Godsdienstvrijheid, steunpilaar van de Islam [19-22]

Zoals eerder ter sprake kwam, is volgens de Islam het leven een test om te zien of de mens op aarde zijn vrije wil zal aanwenden om het goede te doen of het kwade in te willigen. Deze testperiode mondt uit in een Oordeelsdag, waarop bepaald wordt of men het eeuwig leven in het paradijs of in de hel zal doorbrengen. Uit dit zingevingsproces blijkt al meteen hoe essentieel godsdienstvrijheid is in de Islam: zonder de vrijheid al dan niet voor God te kiezen, is er van een test geen sprake, en is een keuze voor God, of overgave aan God (= Islam), onmogelijk. Godsdienstvrijheid is werkelijk een hoekpilaar van de Islam. Vandaar ook de grote klemtoon die op vrijheid van godsdienst gelegd wordt in het koranisch maatschappijbeeld. Muslims moeten ijveren voor een maatschappij waarin volledige godsdienstvrijheid geldt - het is immers enkel in zo een maatschappij dat een vrijwillige keuze voor God mogelijk is en dat het pad naar het paradijs bewandelbaar is. Godsdienstvrijheid wordt in de Koran door God zelf gegarandeerd.

"In de godsdienst is er geen dwang." (Koran, 2:256)
"Wie het wil, die moet dan geloven en wie het wil, die moet maar ongelovig zijn." (Koran 18:29)

Elke beperking, elke beknotting van deze fundamentele vrijheid, komt dan ook neer op een ingaan tegen God zelf. De Koran is formeel: anderen dwingen tot de Islam is verboden.

"Waarschuw de mensen, want jij bent slechts een waarschuwer. Je hebt niet de autoriteit om iemand te dwingen." (Koran 88:22-23)

Er is trouwens ook geen theologische noodzaak voor. Dit is een van de verschilpunten met het Christendom. Volgens de christelijke theologie wordt elke mens geboren met een erfzonde, waarvan men slechts verlost kan worden te geloven dat Christus gestorven is ter opheffing van de erfzonde, en door zich bij het Christendom aan te sluiten. Christenen zijn zeker van de hemel (eventueel na een tijdelijk verblijf in het vagevuur), alle niet-Christenen gaan naar de hel. Vandaar dat bekeringsijver voor Christenen zo belangrijk is: het is immers de enige manier om zielen te redden. In de Islam is dat niet zo. Islam kent geen erfzonde, elk kind komt puur en zonder zonde ter wereld. Paradijs en hel zijn in de Islam niet aan de naam van de religie gebonden maar aan de manier waarop men zich gedraagt. Een Muslim kan in de hel terechtkomen daar waar volgens de Islam ook Joden en Christenen naar het paradijs kunnen gaan op voorwaarde dat ze zich gedragen volgens de aan hun Profeten geopenbaarde richtlijnen.

"Zij die geloven, zij die het Jodendom aanhangen, de Christenen en de Sabiërs die in God en de laatste dag geloven en die deugdelijk handelen, voor hen is hun loon bij de Heer en zij hebben niets te vrezen noch zullen zij bedroefd zijn." (Koran 2:62)

In weerwil van het gangbare misverstand, is een staat die op grond van koranische principes geordend wordt, dus geen staat waar de Islam als staatsgodsdienst wordt opgelegd, maar is het in tegendeel een land waarin de overheid godsdienstvrijheid garandeert. Godsdienstvrijheid houdt volgens de Koran trouwens ook in dat men niet mag oordelen over het geloof of ongeloof van de ander. Alle mensen zijn immers voor God gelijk, behalve in godvrucht en goede daden maar daarover kan alleen God oordelen. Men moet dat oordeel dan ook aan God overlaten.

"Het oordeel komt alleen God toe." ( Koran 12:67)
"Hij [God] maakt niemand deelgenoot van Zijn oordeel." (Koran 18:26)

Volgens de Koran en de Sunnah hebben mensen tevens recht op recht op respect voor de religieuze gevoelens. Daarbij wordt uitdrukkelijk voorgeschreven niet de spot te drijven met andere godsdiensten en hun aanhangers:

"En hoont niet hen die zij in de plaats van God aanroepen, zodat zij God niet uit vijandigheid en zonder kennis gaan honen." (Koran 6:108)

Men moet de eigenheid van anderen respecteren, het geloof van anderen niet willen veranderen. Immers, God zal op Oordeelsdag de verschillen wel uitklaren:

"God zal op de opstandingsdag tussen jullie over dat waarover jullie het oneens waren oordelen". (Koran 22:69)

In het algemeen geldt dat men enkel op de beste manier met anderen moet omgaan, zodat geen wrevel, geen bitterheid, geen vijandigheid opgewekt wordt:

"En twist niet met de Mensen van het Boek behalve op de beste manier ..." (Koran 29:46)


4.2.2. Doden van ongelovigen omwille van hun geloof is verboden

Dat God in de Koran godsdienstvrijheid garandeert en verbiedt mensen te dwingen tot de Islam suggereert al dat het doden van mensen omwille van hun (on)geloof in de Islam volkomen verboden is.

Over hoe Muslims met niet-Muslims horen om te gaan, bestaan in het Westen nogal wat misvattingen. Die zijn gebouwd op het vaak door islamofoben geciteerde vers:

"En wanneer jullie hen die ongelovig zijn [in de strijd] ontmoeten, sla hen dan dood, maar wanneer jullie dan de overhand over hen verkregen hebben boeit hen dan stevig vast, hetzij om hen later als gunst vrij te laten, hetzij om hen los te laten kopen, wanneer de lasten van de oorlog zijn afgelegd. ..." (Koran 47:4)

Islamofoben maken hiervan dat de Koran Muslims de opdracht geeft alle ongelovigen die men tegenkomt te vermoorden. Maar is dat wat hier staat? Raadpleging van de Sunnah van Mohamed leert dat het vers geopenbaard werd naar aanleiding van de strijd om Badr, een slag die in de Koran aangegrepen wordt om regels van de krijgswet te verduidelijken opdat Muslims ook in zulke omstandigheden zouden weten waaraan ze zich moeten houden. De regel die in dit vers gevestigd wordt is dan ook enkel van toepassing op een vijand op het slagveld van een oorlog ("in de strijd"). Het gaat niet om wat er moet gebeuren wanneer men in het dagelijks leven ergens een ongelovige tegenkomt, maar wel over hoe men zich tijdens een oorlog in het heetst van de strijd tegenover een vijand moet gedragen. De hoofdregel in de Islam is dat alle leven heilig is. De Koran stelt dat wie iemand doodt, "het is alsof hij de hele mensheid heeft gedood" (Koran 5:32) - op deze regel wordt straks dieper ingegaan. Als er op dit algemeen recht op leven evenwel geen uitzondering zou gemaakt worden, zou een Muslim zich op het slagveld moeten laten doden zonder enig verweer. Daarom werd vers 47:4 geopenbaard, als uitzondering op de algemene regel die doden verbiedt: in een oorlogssituatie kan het doden van de vijand onder bepaalde omstandigheden toegestaan zijn. Het vers verduidelijkt dat dit onder meer het geval is wanneer het om logistieke of militaire redenen niet mogelijk is de vijand gevangen te nemen. Het doden van een vijand in oorlogstijd, is op zich evenwel geen algemene oorlogsregel, want hetzelfde koranisch vers bepaalt dat zodra het mogelijk is, de vijand gevangen genomen moet worden en niet gedood mag worden. In het Westen is de krijgswet niet van toepassing op het burgerlijk leven en omgekeerd. Dat is in de Islam niet anders. De verzen die op oorlogsvoering slaan, zijn niet van toepassing op hoe burgers met elkaar horen om te gaan. Dit vers zegt dan ook niets over hoe Muslims in hun dagelijks leven horen om te gaan met niet-Muslims.

De Koran en de Sunnah hebben een zeer omvangrijk sociaal kader uitgewerkt voor de manier waarop Muslims met niet-Muslims horen om te gaan. [23] Centraal daarin staat rechtvaardigheid. Respect voor de ander, vergevingsgezindheid, vriendelijkheid, barmhartigheid en naastenliefde staan hoog aangeschreven. Dat geld niet enkel voor mensen die de Islam gunstig gezind zijn. Muslims worden voorgeschreven ook mild en geduldig te zijn tegenover Islamhaters en niet in te gaan op provocaties.

"Verdraag wat zij zeggen dus geduldig en prijs de lof van jouw Heer ..."(Koran 50:39)
"Wanneer jij hen ziet die onze tekenen bespotten, wend je dan van hen af totdat zij op een ander gesprek overgaan..." (Koran 6:68)

Scheldpartijen of de spot drijven met anderen passen niet binnen het islamitisch gedragsmodel.

"En hoont niet hen die zij in de plaats van God aanroepen, zodat zij God niet uit vijandigheid en zonder kennis gaan honen." (Koran 6:108)
"Jullie die geloven! Mensen moeten elkaar niet belachelijk maken. Misschien zijn zij juist beter dan zij! (...) En maakt geen aanmerkingen op elkaar en geeft elkaar geen scheldnamen. (...)" (Koran 49:11)

Integendeel, Muslims wordt voorgeschreven enkel op de beste manier te dialogeren en daarbij met zachte stem te spreken:

"En wees gematigd in je lopen en spreek met zachte stem. De afschuwelijkste stem is immers de stem van de ezels." (Koran 31:19)

Zelfs tegenover vijanden moet men mildheid in acht nemen en hoop koesteren want:

""Misschien dat God tussen jullie en hen die jullie als vijand beschouwen genegenheid zal brengen, God is Almachtig, en God is Vergevend en Barmhartig". (Koran 60:7).

Naastenliefde is een bouwsteen van de Islam - ook tegenover niet-Muslims. Zo moet een Muslim wanneer hij het goed stelt, er voor zorgen dat zijn (gelovige of niet-gelovige) buren geen honger hebben. Doet hij dat niet, dat vervalt hij zelfs in ongeloof:

"Hij die eet tot hij gevuld is terwijl zijn buur naast hem honger heeft, is geen gelovige" (Uitspraak van Profeet Mohamed, in Saheeh Bukhari)

Het spreekt voor zich dat terrorisme helemaal niet in dit plaatje past maar er in tegendeel haaks op staat.


4.2.3. Strijden tot de hele wereld islamitisch is?

Een vers dat door nogal wat Islam-bashers geciteerd wordt is het volgende:

"En strijd tegen hen tot er geen fitnah meer is en de gehele godsdienst God toebehoort." (Koran:8:39)

Dit vers 'bewijst' volgens islamofoben 'zwart op wit' dat de Koran Muslims opdraagt iedereen met dwang de Islam op te leggen (of hen bij weigering om te brengen), en dit totdat heel de wereld Muslim is. Is dat wat hier staat? Wel neen, het gaat zelfs om het tegendeel. Dit blijkt zowel op het niveau van de krijgsleer als op het niveau van de koranische psychologie.

-- Krijgsleer --

Wat was hier gebeurd? Surah 8 van de Koran met als titel Al-Anfaal (De Buit), werd geopenbaard na de strijd om Badr. Het was de eerste veldslag tussen Muslims en de Kafirun (Ongelovigen) van Mekka die de Muslims vervolgden omwille van hun geloof:

“Dat is omdat zij God en zijn gezant tegenwerken” (Koran 8:13)

....

Verder >> >> >> >> >>
_Yahya_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 19:24   #193
_Yahya_
Parlementsvoorzitter
 
_Yahya_'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2006
Locatie: De aarde
Berichten: 2.165
Standaard

...........
Citaat:

** Ze hebben twee atombommen op twee grote steden in Japan (Nakazaki en Hiroshima) op onschuldige mensen gegooid?? zijn die Mohammadaans ?
Hiroshima :: http://mediatheek.thinkquest.nl/%7Ell120/weapons.php?show=3
Nagasaki :: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nagasaki

** Sharoun 1984-2006 elken dag onschuldige mensen in Palastijne doden, twee slavaernijen (Sabra en Shatila), trouwens, waar is die? komt nooit op tv? is hem ook een mohammadaans??
sabra en shatila :: http://www.sabra-shatila.be/
** Boush, Blair, inval Irak, met F-16 raketten op onschuldige mensen, Afghanistan, honderd duizenden onschuldige burgers, Vietnaam ..
Vietnam :: http://devis.web-log.nl/log/1628069
Irak:: http://www.intal.be/nl/article.php?articleId=562&menuId=1
** Lenin, Stalin, Mao Tsi Tungh, (140 miljoen) onschuldige mensen tijdens de communistische revoluties ?? opvolgers van Mohammed?
communisme revoluties:
1
2
3
** Heeft afrika europa veroverd of andersom ?? wie heeft afrika leeg gezonden? wie heeft twee miljoen mensen in Algerije gedood?? Frankrijk of saudi arabië ?? alle islam landen behalve saudi arabië en alle heel de afrika, er zijn miljoenen mensen het leven omgekomen door de verovering?? wie heeft dat gedaan , Mohammadaans ??

** wie heeft palastine veroverd en die land aan zionisten geven ?? uk of Soudan ?? Mohammadaans ??
** Wie heeft duizend onschuldige mensen in elf september in New York gedood? Mohammadaans?? mmm dat kan niet want dat is dezelfde organisatie die duizend onschuldige mensen heeft gedood in twee boomaanslagen in Riyad (Saudi arabië), in Amman , in een hotel (Jordanië), in Casablanca (Marokko), in Sharam Seihk (Egypte), 11 boomaanslagen Kabul (Afghanistan) ...

** Wie heeft die twee boomaanslagen in London (50 mensen het leven omgekomen) en in Madrid (Spanië, 100 mensen het leven omgekomen), zijn die niet Irakezen omdat deze twee landen Irak hebben veroverd om olie, en ze hebben dat gedaan om hun familie, hun vrienden die vermoord zijn door deze landen, hun land en olie die verkracht is, en hun broers in Irak in Abu Ghraib gevangenis behandeld worden zoals ze dieren zijn .. zijn ze niet dan diezelfde irakezen ..???

*** waar zijn de oorspronkelijke bewoners van VS, indianen ?? waar zijn ze ?? miljoenen en miljoenen bewoners?? zijn ze niet vernietigd ?? en wie heeft dat gedaan?? Mohammadaans ??
*** Eerste en tweede wereld oorloog?? wat is de oorzaak, en wie heeft dat uitgevoerd ?? Mohammadaans ??
*** Eerste en tweede wereld oorloog?? wat is de oorzaak, en wie heeft dat uitgevoerd ?? Moslims ??
*** Rode legers van Japan ?? Moslims ??
*** Ierland teroristische troepen ?? Moslims ??
*** Spaanse Eta del baske ?? Moslims ??
*** Wie is Adolf hitler die 50.000.000 mensen heeft gedood?? moslim ??
*** Wie is bush die tien duizenden onschuldige burgers in Fallujah met fosfor heeft aangevallen ?? moslim????

... ik heb er nog 1278 voorbeelden, maar ik ga ze stap voor stap posten ..
Jullie hebben harten waarmee jullie niet begrijpen, of ogen waarmee jullie niet zien ?? Mohammed de boodschapper van God naar ons, is THE MERCY FOR MANKIND .. maar de meeste mensen denken niet na, zij volgen media, media had eerder gezegd dat Saddam atoomwapens had, en dat hij een relatie had met bin laden .. enz

?????????????????????????????????????????????????? ???????????????????
*** Wie heeft er 15.000 atoombommen ?? moslims?? wie heeft het gemaakt en gebruikt tegen onschuldige burgers in hiroshima en nakazaki (kijk boven voor bron),??? moslims?

België

68 veldslagen ?? ????????????? !!!!!!

* Alamo, de (1836)
* Ardennenoffensief (1944-1945)
* Arnhem, slag om (17-21 september 1944)
* Austerlitz, slag bij (1805)
* Bautzen, slag bij (1813)
* Borodino, slag bij (7 september 1812)
* Capelse Veer, slag om het (december 1944-januari 1945)
* Castricum, slag bij (6 oktober 1799)
* Celaya, slag bij (6 - 15 april 1915)
* Champaubert, slag bij (1814)
* Cuddalore, slag bij (20 juni 1783)
* D-day (6 juni 1944)
* Doggersbank, slag bij de (24-25 januari 1915)
* Doggersbank, slag bij de (5 augustus) 1781
* Engeland, slag om (1940)
* Fallen Timbers, slag bij (20 augustus 1794)
* Fleurus, slag bij (1794)
* Slag bij Florennes 1015 (12 september)
* Fontenoy 1745
* Gallipoli, slag om (1915 - 1916)
* Gettysburg, slag bij (1863)
* Grenzen, slag der (20-25 augustus 1914)
* Guadalcanal, slag om ( 7 augustus 1942)
* Heiligerlee, slag bij (23 mei 1568)
* Hohenlinden, slag bij (3 december 1800)
* Ieper, Eerste slag om (21 oktober - 10 december 1914)
* Ieper, Tweede slag om (17 april - 25 mei 1915)
* Ieper, Derde slag om (31 juli - 10 november 1917)
* Ieper, Vierde slag om ( 18 maart - ? 1918)
* IJzer, slag om de (18 oktober - 20 november 1914)
* Javazee, slag in de (27 - 28 februari 1942)
* Koraalzee, slag in de (begin mei 1942)
* Kulm, slag bij (1813)
* Lafelt tussen Tongeren en Maastricht (1747)
* Leipzig, slag bij (1813)
* Ligny, slag bij (1815)
* Marengo, slag bij (14 juni 1800)
* Midway, slag bij (5 juni 1942)
* Millesimo, slag bij (1796)
* Mokerheide, slag op de (14 april 1574)
* Neerwinden, Tweede slag bij (18 maart 1793)
* Negapatam, slag bij (6 juli 1782)
* Nijl, slag op de (1798)
* Normandië, invasie in (6 juni 1944)
* Overloon, slag om (30 september 1944)
* Pearl Harbor, aanval op (7 december 1941)
* Piramiden, slag bij de (21 juli 1798
* Providion, slag bij (12 april 1782)
* Puebla, slag bij (1862)
* Rivoli, slag bij (14 januari 1797)
* Sadowa, slag bij (1866)
* Sadras, slag bij (17 februari 1782)
* San Jacinto, slag bij (1836)
* Savo, zeeslag bij het eiland ( 9 augustus 1942)
* Sedan, slag bij (1870)
* Skagerrak, slag voor het (31 mei - 1 juni 1916)
* Smolensk, slag bij (1812)
* Somme, slag aan de (1 juli - 18 november 1916)
* Stalingrad, slag om (19 november 1942 - ?)
* Tannenberg, slag bij (1914)
* Toulon, beleg van (1793)
* Trafalgar, zeeslag bij (21 oktober 1805)
* Trincomalee, slag bij (3 september 1782)
* Turnhout, slag bij (1789)
* Valmy, slag bij (20 september 1792)
* Verdun, slag om (21 februari - 15 december 1916)
* Zilveren Helmen, slag der (12 augustus 1914)
* ...

Moslims ???
allé zoekopdracht en googelen over die veldslagen ..!
???????? moslims ??
waar zijn die mensen die afrika hebben veroverd, die afrika leeg gezonden hebben, waar is die diamant, ijzer, goud, olie, natuurlijke gaz ?? afrika is in principe het rijkste continent ter wereld maar waarom zijn ze zo arm ?? waar is die dief die het bezit van afrikanen heeft gestolen ??
Congo, Sudan, Somalië, Ethiopie, Siralione.. elken dag oorlog, burgersoorlog ??waarom ?? in plaats om de mensen te helpen, fabriceren ze wapens !!!! wie geeft wapens voor die mensen ?? wie fabriceert wapens en geeft ze voor afrikanen om elkaar te doden ??
????????????????
alles draait om geld, economie .. en 11 september ook
de onderwerp is toch ... waarom 11 september en wat zijn de meningen van forum bezoekers hierover ..
niet terrorisme zelf.. en de interpretaties van anti-islam voor islam is weer iets anders ..

Laatst gewijzigd door _Yahya_ : 18 augustus 2006 om 19:34.
_Yahya_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 19:49   #194
Ploertendoder
Banneling
 
 
Ploertendoder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2006
Berichten: 1.110
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door yahyazakarya Bekijk bericht
1 Ten eerste vervang Allah met God, anders gaan een paar mensen denken dat het om een andere God gaat ..
2 Ten tweede de link die je gaf is niet te vertrouwen, de site is een amerikaanse site ... ga naar islamitische website ..
3 Ten derde , dat fatwa is van leaders of Al-Qaida .. en Al-Qaida werkt voor US .. daarom hebben zij honderden onschuldige mensen gedood : Sharam Sheikk (Egypte) , 2 keer Riyyad (saduië Arabie), Casablanca (Marokko), Omman (Jordanië), Istanbul (Turkije) .. en mischien samen met CIA de 11 september gepleegd ..

....
Zoals ik in een ander topic al heb aangetoond kan de God van de moslims en die van de Joden en christenen NIET dezelfde zijn. De twee goden geven aan hun onderdanen immers tegenstrijdige geboden, normen en waarden mee.

Of, jawel OF : God moet een schizofrene persoonlijkheid hebben ?!?

Laatst gewijzigd door Ploertendoder : 18 augustus 2006 om 19:50.
Ploertendoder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 20:03   #195
lyot
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 3 september 2003
Berichten: 2.493
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door yahyazakarya Bekijk bericht
...........

alles draait om geld, economie .. en 11 september ook
de onderwerp is toch ... waarom 11 september en wat zijn de meningen van forum bezoekers hierover ..
niet terrorisme zelf.. en de interpretaties van anti-islam voor islam is weer iets anders ..
uiteindelijk is het dat inderdaad waar 9.11 om draait : Geld, economie, en macht in het algemeen . Maar wat doet je ervan uitgaan dat er in de wereld geen moslims zijn die door middel van terreuraanslagen dergelijke doelen willen bereiken. Zoals je hierboven aantoont is het duidelijk dat terrorisme bij alle soorten religies en bevolkingsgroepen voorkomt, dus OOK bij moslims. Het is mooi dat je hier een interpretatie geeft van hoe de Koran tégen terreur zou zijn, en ik ben blij dat je er zo tegenover staat. Maar de waarheid is dat bepaalde groeperingen er een andere interpretatie op nahouden en wél terreur legitimeren op basis van de Koran.
__________________
It's deep how you can be so shallow
lyot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 21:51   #196
ERLICH
Minister-President
 
ERLICH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juli 2006
Berichten: 5.035
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door yahyazakarya Bekijk bericht
niet allemaal .. en zeker wat betreft deze zaak ...
maar als je met een fatwa komt, dat je op een amerikaanse site vindt, dat Al-Qaida en de leiders van Al-Qaida (klotzakken) zo en zo hebben gezegd , dan ja soory dat ga ik niet geloven .. wat deze bedrog (the official story of 11/9 is a big lie).
wat is alQaida? wie heeft dat opgericht? waarom bestaat dat ?..
http://www.daanspeak.com/AlQaida01.html
Kleine vraag, soms de bedoeling om met iemand z'n KL.... te spelen. Grote leugen, de islam in woord en beeld, hoop dat het duidelijk is.
ERLICH is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 21:55   #197
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ploertendoder Bekijk bericht
Zoals ik in een ander topic al heb aangetoond kan de God van de moslims en die van de Joden en christenen NIET dezelfde zijn. De twee goden geven aan hun onderdanen immers tegenstrijdige geboden, normen en waarden mee.

Of, jawel OF : God moet een schizofrene persoonlijkheid hebben ?!?
Het is zeker en vast de zekere God.

Wat is God? Materie, lucht,...? Een hersenschim?
hier laat ik u zelf over oordelen.
Mischien is God de hoop in ieder van ons; een deel van ons?
Mischien is God de leidende kracht achter het leven zoals wij het kennen?
Mischien is God gewoon wat eenieder er van maakt?

Gebruik het woord "persoonlijkheid" toch niet op een God...
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 21:57   #198
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

yahyazakarya ontken je de terreurgroepen (en dus ook AL hun terreuraanslagen)?

Ja of Nee?
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 22:05   #199
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.826
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
yahyazakarya ontken je de terreurgroepen (en dus ook AL hun terreuraanslagen)?

Ja of Nee?
How, how, gaan we alweer een vonnis vellen
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 22:17   #200
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun Bekijk bericht
How, how, gaan we alweer een vonnis vellen
Neen,een simpele vraag. (trouwens wat kom jij in deze discussie doen?)
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be