![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#261 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#262 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
What's the big deal? Het gaat hier om een waardevol bos (met bomen van meer dan 100 jaar) dat bovendien Europees beschermd is. En het wordt gekapt om drogredenen (veiligheid). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#263 | ||
|
![]() Over die "veiligheid":
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Edina : 19 augustus 2006 om 12:47. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#264 |
|
![]() Wel, na 8 dagen kappen zijn die bomen inderdaad nog niet weg. In de eerste plaats omdat het wel degelijk over een echt bos gaat en niet over enkele bomen zoals sommigen tegen beter weten in willen blijven doen uitschijnen. En in de tweede plaats ook dankzij de actievoerders die elke dag weer voor de nodige vertragingen zorgen.
Maar er is wel degelijk al lelijk huisgehouden. Dit is wat minister Peeters verstaat onder "snoeiwerken": bomen kappen tot op de grond en alle vegetatie eronder platrijden (compleet in overtreding met de natuurvergunning, maar daar lijkt van overheidswege zich niemand iets van aan te trekken): ![]() Meer nog, dankzij het geknoei van onze minister en de luchthaven, zullen de bomen sowieso dit jaar niet allemaal verdwijnen. Ze zijn namelijk zo stom geweest om een totaal onbevoegd persoon de aanvraag voor natuurvergunning te laten opstellen, waardoor er enerzijds boomsoorten in vermeld staan die er niet eens voorkomen en anderzijds boomsoorten niet in vermeld staan die nota bene het hoogste zijn (en dus logischerwijs voor het meeste hinder zouden moeten zorgen). En die laatste mogen ze dus niet kappen met de natuurvergunning die ze nu hebben (en een nieuwe natuurvergunning aanvragen duurt maanden). Maar wedden dat de vluchten na 1 september toch gewoon zullen doorgaan ondanks de zogenaamde veiligheidsproblemen? Laatst gewijzigd door Edina : 19 augustus 2006 om 13:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#265 | |
|
![]() Citaat:
En er is geen vraag naar vrachtverkeer via de luchthaven van Deurne. Ook dat is een pertinente onwaarheid. Meer nog: men wil speciaal een bedrijventerrein naast de luchthaven inrichten om de vraag naar vrachtvervoer te creëren, maar zelfs dan is het niet zeker of die vraag er daadwerkelijk ook zal komen. De DIAMANT is GEEN VRAGENDE PARTIJ voor een uitbreiding van de luchthaven. Voor hen is die luchthaven perfect zoals ze nu is. De reden voor het wegtrekken van de diamant uit Antwerpen moet echt elders gezocht worden (goedkopere arbeid en minder controle). En ook de HAVEN is GEEN VRAGENDE PARTIJ voor een uitbreiding van de luchthaven. Voor hen is een tweede spoorontsluiting van de haven een veel grotere prioriteit. Conclusie: de enige vragende partij voor een uitbreiding van de luchthaven is VLM. Reden: het onrealistische idee dat de luchthaven van Deurne zo rendabel wordt (iets wat verschillende studies tegenspreken). Want het is dat gebrek aan rentabiliteit dat de luchthaven en haar jobs bedreigd. Niet de veiligheid en de bomen! Voor de geïnteresseerden: je kan hier luisteren naar een programma van Radio Centraal over dit dossier. Laatst gewijzigd door Edina : 19 augustus 2006 om 13:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#266 |
|
![]() Het ironische aan de hele zaak is zelfs dat het protest tegen de bomenkap hoofdzakelijk afkomstig is van mensen/verenigingen die zich nog nooit tegen de luchthaven hebben verzet. Maar dankzij de arrogante aanpak van de luchthaven in dit dossier zijn ze volop bezig met ook die mensen tegen hen in het harnas te jagen. Erg slim is dat dus niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#267 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#268 | |
Minister-President
|
![]() Ondertussen wil Annick De Ridder de actievoerders laten betalen voor het opgelopen kostenplaatje.
Citaat:
Laatst gewijzigd door Monocle : 19 augustus 2006 om 18:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#269 |
|
![]() Hilarisch! De actievoerders hebben geen enkele wet overtreden en de kosten kunnen dus onmogelijk op hen verhaald worden. Dus ze kan haar plannetje mooi opbergen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#270 | |
|
![]() Citaat:
Niet van de actievoerders. Mogen ze daar blijven van de eigenaars? Neen. In dat geval is er sprake van een schending van het eigendomsrecht. Mocht dat mijn bos zijn, ik had er al lang antipersoonsmijnen gelegd, maar ja.
![]() |
![]() |
![]() |
#271 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#272 | |
|
![]() Citaat:
Nog iemand die dus duidelijk het dossier niet kent en houdt van simplisme. Het betreft hier recreatiegebied!!! En het wordt dagelijks gebruikt door wandelaars en talrijke verenigingen. (trouwens: antipersoonsmijnen zijn wel verboden in België) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#273 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#274 | ||
|
![]() Citaat:
Maar zolang niet duidelijk gesteld werd dat het bos niet (meer) mag betreden worden, lijkt er me inderdaad weinig grond om kosten van ontruiming te verhalen op de actievoerders. Het zou me echter niet verwonderen dat het verboden is om 's nachts (van zonsondergang tot -opgang) in het bos te verwijlen. Een bos bezetten valt niet onder meningsuiting, maar onder manifestatie. Een recht impliceert echter geen verplichting van anderen: mijn recht op meningsuiting is geen aanspraak op x uren zendtijd van de VRT; mijn recht om te betogen is geen aanspraak om andermans bos te bezetten. Ik had een situatie zoals het Brugse Lappersfortbos in gedachten, waarbij sommigen het blijkbaar nodig achtten om privaat domein te bezetten, in weerwil van het voornemen van de eigenaar, de milieuvergunningen, het BPA en zelfs de historische achtergrond van het terrein in kwestie. Duidelijk liggen de kaarten hier enigszins anders; dan nog blijft m.i. overeind dat de eigenaar van het bos (de gemeente) in zijn rechten geschonden wordt. Indien gemeentes eigenaar mogen zijn van een bos, lijkt het me logisch dat de democratische beslissingen gerespecteerd worden? Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#275 |
Schepen
|
![]() Het is allemaal héél simpel eigenlijk. De bossen moeten uitgebreid worden. De verkavelingspolitiek moet gestopt worden. We moeten respect beginnen tonen voor ons leefmilieu en onze omgeving. De democratie heeft al genoeg geknoeit met de natuur, waar we allen afhankelijk van zijn, de laatste 50 jaar.
Dat bepaalde bomen of stukken natuur "in de weg" staan of liggen ten bate van veiligheid of economische uitbreiding etc...kan ik gerust geloven en ook begrijpen. Maar we dienen het tot een absoluut minimum te beperken. Maar het is en blijft noodzakelijk dat de verantwoordelijke regeringen (en dat zijn er een hoopje) van dit land een duidelijke bos-vriendelijke politiek begint uit te schrijven. Persoonlijk opteer ik voor een uitbreiding van de niet-in industriegebieden (haven Antwerpen, Zeebrugge, luchthaven Zaventem,...)gelegen bossen met minstens 10% binnen de komende 5 jaar. mvg R. |
![]() |
![]() |
![]() |
#276 |
Minister-President
|
![]() zitten die zeveraars nu nog altijd in die bomen ons handen vol geld te kosten
|
![]() |
![]() |
![]() |
#277 |
|
![]() bomen en ook mensen die bomen nodig hebben om te kunnen ademen hebben alle belang bij een hoge marktprijs van het omhakken van bomen in een wereld waar alles om geld draait.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. |
![]() |
![]() |
![]() |
#278 |
|
![]() dat bos is natuurrechtelijk gezien van iedereen of ook van niemand. Die bomen zijn eigenlijk gewoon van hun eigen. Geen enkele mens heeft in alle geval arbeid verricht om ze te doen groeien. Voor een echte liberaal kan er dus ook niemand eigendomsrechten op doen gelden.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 20 augustus 2006 om 13:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#279 |
Minister-President
|
![]() dat ze dan maïs zetten die zouden meer zuiveren dan bomen
![]() |
#280 |
|
![]() zuurstofproductie is recht evenedig met bladoppervlakte. Grote bomen benutten de ruimte driedimensionaal en produceren dus veel meer zuurstof dan gewassen zoals mais die enkel de bodem bedekken. Of heb je referenties naar studies die aantonen dat een maisveld meer zuurstof produceert dan eenzelfde oppervlakte met bomen beplant mss ?
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 20 augustus 2006 om 13:17. |
![]() |
![]() |