![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Van wie stamt de mensheid af volgens u? | |||
De aap |
![]() ![]() ![]() |
44 | 70,97% |
Adam en Eva |
![]() ![]() ![]() |
12 | 19,35% |
Ik twijfel. |
![]() ![]() ![]() |
6 | 9,68% |
Aantal stemmers: 62. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Als hij zowel kwaadaardig als goedaardig is, lijkt mij dat véél logischer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Wel breng ik de mens terug naar de plaats die hem toebehoort: nl. iemand die vooral niet moet pretenderen om Gods bedoelingen volledig te doorzien. Hij kan dat slechts in die mate dat God Zich aan hem openbaart. En dat doe ik niet zozeer om een argument te scheppen tegen niet-gelovigen, maar vooral tegen sommige gelovigen die Zijn naam op bijzonder grove wijze misbruiken, het Tweede Gebod met voeten tredend. En dat Tweede Gebod houdt écht wel méér in dan een verbod op vloeken. Het is gewoon een oproep aan elke (gelovige) mens om zélf de verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen handelen, en die niet op God af te schuiven. Wat dacht je van lui die hun handelswijze "in naam van God" rechtvaardigen, zelfs al plegen ze daarmee veel onrecht tegenover vele medemensen? Ik keur hun handelswijze af, en ontneem hun precies elk argument door te stellen dat zij vooral niet moeten pretenderen een kijk in Gods agenda te hebben, die anderen niet hebben. Zogenoemde "verlichte" geesten bejegen ik dan meestal ook met bijzonder veel wantrouwen; zeker wanneer zij daden plegen die lijnrecht en overduidelijk tegen het geloof, het evangelie ingaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Situeert jouw inzicht zich dan eveneens buiten het menselijke denken, zodat je je van de omnipotentie van je god een idee kan vormen?
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dit botst eveneens met de aan godheden vaak toegekende eigenschap van alles geschapen te hebben. Een oneindig liefhebbende almachtige god die het kwade schept is een contradictie. Zo hij het kwade niet geschapen heeft, dan heeft hij niet alles geschapen. Als hij het kwade schiep, dan kan je hem bezwaarlijk liefhebbend heten. Andere optie: het kwade bestaat helemaal niet. Maar dan moest de zoon gods niet sterven om het kwade van de wereld op zich te nemen, zoals het de katholieke godsdienst leert. Je merkt het: hoe meer eigenschappen je aan een god toekent, hoe inconsistenter het beeld ervan wordt. Als de oplossing er dan in schuilt van een godheid géén eigenschappen toe te kennen, dan is de godheid niet echt belangrijk en het bediscussiëren waard.
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Zijn kritiek op het christendom luidde dat God in Zijn almacht het helemaal niet nodig had om aan dat kruis te sterven en Zich als een lam naar de slachtbank te laten leiden. Over het algemeen benadrukken moslims inderdaad méér de almacht van God dan christenen. De voornaamste reden waarom zij Jezus' goddelijkheid verwerpen. Ik wierp daarop tegen dat God zelfs zó almachtig is dat Hij zélf de keuze heeft om al dan niet gebruik te maken van Zijn almacht. Inderdaad: één woord van Hem, en Jezus zou van dat kruis afgekomen zijn, om Zijn bespotters te vernederen. God deed dit niet, niet omdat Hij dit niet zou gekund hebben, maar omdat Hij het niet wilde. Zo openbaarde Hij Zich, zo en niet anders - althans volgens mijn christelijk geloof. Dat is dan ook één van mijn kritieken aan het adres van de islam: nl. dat daar het begrip "almacht" wordt ingevuld vanuit een menselijk redeneer- en gevoelspatroon, waarbij God a.h.w. de keuze wordt ontzegd om anders te reageren dan wij, mensen, zouden doen. De zgn. "zwakheid" van God - vanuit het standpunt van de islam dan, want voor christenen is het juist Zijn "sterkte" - wordt overigens perfect weerspiegeld in het evangelie, waar Christus ons oproept om onze vijand de andere wang toe te dienen. Je hoeft zelfs geen gelovige te zijn om te erkennen dat een conflict lang niet altijd met geweld moet worden uitgevochten, integendeel: geweld is slechts de allerlaatste oplossing. Soms helpt het, je juist kwetsbaar op te stellen. Een universele waarheid, die volledig onderschreven wordt, én door het christendom, én door het humanisme, én door nog een hele rits andere gezindten. Een universele waarheid die zelfs in de dierenwereld geldt: kijk eens naar twee honden die mekaar voor het eerst ontmoeten. Ze besnuffelen mekaar, en wanneer ze bij elkaar agressie opwekken, zal één van hen zich spontaan onderwerpen aan de andere, door op zijn rug te gaan liggen en zijn weke, kwetsbare buikzijde aan de andere aan te bieden, in de hoop dat die daardoor net niét zal bijten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Met alle respect, doch ik verwacht van een niet-gelovige niet dat hij duidelijk een Goddelijke logica kan scheiden van een menselijke. Immers, voor hem is God slechts een verzinsel, dat aan de wetten van de menselijke logica gehoorzaamt. Daarin onderscheiden gelovigen zich principieel en fundamenteel van niet-gelovigen: God, die volgens hen géén verzinsel is, doch echt bestaat, laat Zich niets gelegen aan onze beperkte logica. Het kan dus gerust ongerijmd klinken dat oneindige liefde en almacht mekaar uitsluiten, althans in de oren van een niet-gelovige, maar niet in die van een gelovige. Ik vrees dat ik jou het onderscheid tussen Goddelijke en menselijke logica nooit zal kunnen laten aanvoelen, omdat het water tussen ons - tenminste wat dat betreft - te diep is. Ik kan alleen getuigen dat ik dat onderscheid wel aanvoel, zonder daarom te pretenderen dat ik volledig inzicht heb in die Goddelijke logica. (Want dat zou blasfemie inhouden!!!) Mag ik dat "leren" aanvoelen vergelijken met bvb. de sterke aantrekkingskracht die Bachs muziek op me uitoefent, terwijl ik heel goed besef dat er mensen zijn die Bach absoluut niet kunnen waarderen. (Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat zij daarom minderwaardig zouden zijn.) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
|
![]() Wat een domme discussie. In oosterse religies hebben ze dit soort gedoe allang voorbijgestreefd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Opmerkingen in de zin van "domme discussie" heb ik uit hun mond nog nooit gehoord. Ze zijn daarvoor veel te sereen. Ik stel dan ook de vraag of jij wel veel ervaring hebt met oosterse mystiek. Zo ja, dan hoorde ik graag van je welke. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik geloof in een God die zowel omnipotent als oneindig goed is. Zijn oneindige goedheid en liefde voor de mens merk ik bvb. juist in het feit dat er mensen zijn die voor het kwade kiezen. In plaats van zich als een ware despoot te gedragen en vrije wil aan de mens te verbieden, geeft Hij ons de vrijheid om een keuze te maken.. De mensen die het slachtoffer worden van al het kwaad in de wereld, laat God echter nooit in de steek. Zo zijn er over heel de wereld talloze mensen die door onheil getroffen zijn maar toch troost en steun vinden bij God. Daarnaast geloof ik ook dat de heel wat zaken die wij als kwaad beschouwen, uiteindelijk zullen bijdragen tot een nog betere wereld.
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | ||||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
M.a.w: Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Banneling
|
![]() [quote=ElFlamencoLoco;1881733]Allez vooruit, ik breng hier een discussie te berde die ik een hele tijd geleden nog met een moslim had, een heel minzaam persoon overigens.
Zijn kritiek op het christendom luidde dat God in Zijn almacht het helemaal niet nodig had om aan dat kruis te sterven en Zich als een lam naar de slachtbank te laten leiden. Over het algemeen benadrukken moslims inderdaad méér de almacht van God dan christenen. De voornaamste reden waarom zij Jezus' goddelijkheid verwerpen. Ik wierp daarop tegen dat God zelfs zó almachtig is dat Hij zélf de keuze heeft om al dan niet gebruik te maken van Zijn almacht. Inderdaad: één woord van Hem, en Jezus zou van dat kruis afgekomen zijn, om Zijn bespotters te vernederen. God deed dit niet, niet omdat Hij dit niet zou gekund hebben, maar omdat Hij het niet wilde. Zo openbaarde Hij Zich, zo en niet anders - althans volgens mijn christelijk geloof. Dat is dan ook één van mijn kritieken aan het adres van de islam: nl. dat daar het begrip "almacht" wordt ingevuld vanuit een menselijk redeneer- en gevoelspatroon, waarbij God a.h.w. de keuze wordt ontzegd om anders te reageren dan wij, mensen, zouden doen. De zgn. "zwakheid" van God - vanuit het standpunt van de islam dan, want voor christenen is het juist Zijn "sterkte" - wordt overigens perfect weerspiegeld in het evangelie, waar Christus ons oproept om onze vijand de andere wang toe te dienen. Je hoeft zelfs geen gelovige te zijn om te erkennen dat een conflict lang niet altijd met geweld moet worden uitgevochten, integendeel: geweld is slechts de allerlaatste oplossing. Soms helpt het, je juist kwetsbaar op te stellen. Een universele waarheid, die volledig onderschreven wordt, én door het christendom, én door het humanisme, én door nog een hele rits andere gezindten. Een universele waarheid die zelfs in de dierenwereld geldt: kijk eens naar twee honden die mekaar voor het eerst ontmoeten. Ze besnuffelen mekaar, en wanneer ze bij elkaar agressie opwekken, zal één van hen zich spontaan onderwerpen aan de andere, door op zijn rug te gaan liggen en zijn weke, kwetsbare buikzijde aan de andere aan te bieden, in de hoop dat die daardoor net niét zal bijten.[/quote is dat ook uw reaktie, op de grond gaan liggen, op uw rug, met de pootjes omhoog, als men u agressief behandelt? Jij bent echt een beetje "loco" hé....net alsof mensen honden zijn.Met zulk een reaktie heb je niks te winnen.Op andermans genade rekenen is een uiterst slechte gok. |
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
Minister
|
![]() Ik denk dat de huidige apen enorm met zichzelf gelukkig zijn bij het zien van hun ver-geëvolueerde soortgenoten.
![]() |
#156 |
Banneling
|
![]() ooit las ik een boek (een roman) waarin uitgelegd werd dat de mens afstamde van een varken en een aap, dat de kruising gebeurt was door een aap, en een zwijn dat allebeide in een zelfde ravijn gevallen waren, er niet meer uitkonden, en tenslotte genegenheid voor elkaar kregen.Dit alles in een tijdperk waar de scheiding tussen de verschillende zoogdieren minder onherroepelijk was als vandaag.Ik vond die theorie niet slechter als wat men vertelt in sommige "heilige boekskes", wiens enige verdienste is , dat ze wat ouder zijn...Het is niet omdat die zever al héél lang geleden (volgens menselijke normen) geschreven is, dat er ook maar één woord van waar moet zijn.Fantasten , leugenaars en gekken hebben er waarschijnlijk altijd al bestaan...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Omnipotentie en schepper van alles (dus ook het kwade!) maakt van een godheid een gemene pestkop. Dat rijmt niet met alomvattende goedheid en liefde.
![]() |
![]() |
#158 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar gelukkig heeft God van de mens geen slaven gemaakt, Hij houdt van ons als zijn kinderen. En net zoals goede ouders hun kinderen niet opsluiten om ze te beschermen, doet God dat ook niet met de mens. Net zoals een goede ouder staat God echter steeds klaar om zijn kinderen te troosten, te steunen, kracht te geven, ... wanneer ze met het kwade geconfronteerd worden. Daarin schuilt zijn oneindige goedheid.
Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 22 augustus 2006 om 08:24. |
|
![]() |
![]() |