Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 augustus 2006, 16:28   #61
Ferre
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Ah pardon, ik dacht dat u dat was met uw linguistische aangelegenheden wat betreft de Nederlanden...
Feit is dat die ondertiteling er is.

Citaat:
http://www.refdag.nl/oud/for/010613for01.html

Misschien bent u het die meent de waarheid in pacht te hebben...
Ik kan deze tekst alleen maar beamen en de trend aanmoedigen. Doet deze tekst afbreuk aan de mogelijkheid om ook met de Walen overeen te komen?

Slotsom geciteerd:
"De convergentie van Nederland en Vlaanderen is op vele terreinen waarneembaar. Deze hoeft niet noodzakelijkerwijze tot een politiek-juridische structuur te leiden. Indien een politiek-juridische structuur gekozen wordt, is het confederale model het meest aangewezen."

Citaat:
Ik heb dat niet gelanceerd he Ferremans...
De redding van België heb jij ervan gemaakt. Nu niet weglopen tist.

Citaat:
Wat het ene met het andere te maken heeft, weet ik ook niet, maar ik zal ongetwijfeld in de pruimentijd hier een goede verklaring van horen van u...
Ondertiteling zou te zot zijn ... blijkbaar wordt hier wel belastingsgeld aan besteed als het voor Vlaams/Nederlands vertier gaat.

Citaat:
...zei Ferre tussen twee herlaadbeurten door...
Ik heb niet veel munitie meer veil voor jou ... je wordt gespaard.
Ferre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 16:39   #62
Ferre
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Dat het meer dan over taal gaat, Ferremans... Zie gegeven link...

PS: uw pogingen door op Nederland te schieten om België te redden zijn overigens mooi on topic
Link: Wij hebben dan ook een sterke socio/economische band met Frankrijk omwille van Suez-toestanden etc? Alles een beetje in zijn perspectief plaatsen mag ook wel.

De Belgische redding (if ever) zal ook van meer afhangen dan van ondertiteling. Nogmaals dit doet niets af aan het feit dat dit een goed inititief kan zijn.

Ik heb geen probleem met Nederland, nog minder met Nederlandse - Vlaams/Belgische samenwerking.
Oud 23 augustus 2006, 16:45   #63
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ferre Bekijk bericht
Link: Wij hebben dan ook een sterke socio/economische band met Frankrijk omwille van Suez-toestanden etc?
En nog? Want dat is een beetje mager op zich he Ferremans...

Citaat:
De Belgische redding (if ever) zal ook van meer afhangen dan van ondertiteling. Nogmaals dit doet niets af aan het feit dat dit een goed inititief kan zijn.

Citaat:
Ik heb geen probleem met Nederland, nog minder met Nederlandse - Vlaams/Belgische samenwerking.
Ik dacht dat je er niet wakker van zou liggen, maar je bent anders wel aardig op dreef
Oud 23 augustus 2006, 19:01   #64
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LeMmOnN Bekijk bericht
BTW, het Catalaans statuut dat ze hier hebben verkregen, is minder verregaand dan had moeten zijn, maar daar zaten de SOSSEN voor zo ongeveer alles tussen.
...niet alleen van de sociaal-democraten, misschien nog meer de schuld van de CiU. Zij waren zelfs bereid om de federale regering in stand te houden, nadat het Estatut fel afgezwakt werd.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 19:03   #65
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Ik ben blij dat je zegt "zou moeten".

Het lijkt eerder een terugkeer naar 1302 of 1933.
doet dat woordje pijn?
wacht, nog eens:

"revolutionair"
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 19:11   #66
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Een zeer weinig originele maar (zou) een zeer effectieve (zijn) is al de dwaze transfers wegnemen direct en in één keer. Het zou de walen wakker schudden, de vlamingen veel deugd doen, de flaminganten de wind uit de zeilen nemen en in België eindelijk wat meer collectieve verdraagzaamheid stimuleren.
Neem de trasfers weg, en de dag nadien ligt België uit elkaar. In tegenstelling tot Vlaanderen heeft Wallonië wél het lef om België op te doeken als het hen niet meer zint. Als de transfers er niet meer zijn, heeft België voor Wallonië geen enkel nut meer, en doeken ze het land op.
Oud 23 augustus 2006, 19:37   #67
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Neem de trasfers weg, en de dag nadien ligt België uit elkaar. In tegenstelling tot Vlaanderen heeft Wallonië wél het lef om België op te doeken als het hen niet meer zint. Als de transfers er niet meer zijn, heeft België voor Wallonië geen enkel nut meer, en doeken ze het land op.
Daar moet niemand aan twijfelen.
Zelfs ondanks de lieve miljarden kunnen die van aan de overkant van de taalgrens ons nazi-bloed wel drinken.
Nietwaar, Yves Leterme?
Oud 23 augustus 2006, 21:29   #68
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Daar moet niemand aan twijfelen.
Zelfs ondanks de lieve miljarden kunnen die van aan de overkant van de taalgrens ons nazi-bloed wel drinken.
Nietwaar, Yves Leterme?
Ik hoop dat er veel oogjes open gaan... Damascus komt nabij, wie zijn schellen vallen van de ogen?
Oud 23 augustus 2006, 23:23   #69
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
Hier nog een fantastische poging om belgique te redden.

Bron: destandaard.be

zoals je kan lezen willen slechts NEGEN van 162 Nederlands leren. We gaan er op vooruit. Als de BUB in 2007 een sprong maken naar 20-40-80% kunnen ze op beide oren slapen met hun individuele tweetaligheid.
Leg me eens uit hoe u Franstaligen kan overtuigen Nederlands te leren als ze uw Vlaams-Nationalisme zien groeien. Ja, ik ken het Nederlands maar toen ik uw taal op school leerde, waren de tijden verschillend. Was ik nu een Waalse tiener, zou ik Engels als tweede taal kiezen. Zeker niet omdat ik iets tegen het Nederlands zou hebben. Ik heb helemaal niets tegen het Nederlands maar ik blijf realist : er is geen toekomst meer in België. Het land verlaten zal ik toch zowiezo doen. Was ik nu een Waalse tiener, zou ik dus Engels als tweede taal kiezen om later in het buitenland te gaan leven en werken.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 23:34   #70
Ferre
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Leg me eens uit hoe u Franstaligen kan overtuigen Nederlands te leren als ze uw Vlaams-Nationalisme zien groeien. Ja, ik ken het Nederlands maar toen ik uw taal op school leerde, waren de tijden verschillend. Was ik nu een Waalse tiener, zou ik Engels als tweede taal kiezen. Zeker niet omdat ik iets tegen het Nederlands zou hebben. Ik heb helemaal niets tegen het Nederlands maar ik blijf realist : er is geen toekomst meer in België. Het land verlaten zal ik toch zowiezo doen. Was ik nu een Waalse tiener, zou ik dus Engels als tweede taal kiezen om later in het buitenland te gaan leven en werken.
Everytime,

alsof er duchtig Nederlands geleerd werd in Wallonië/Brussel toen de Vlaming nog niet zo'n 'Vlaams-nationalist' was. Trouwens vanaf de eerste Vlaamse stuiptrekkingen werden deze al als nationalistisch aanzien door de Franstaligen. Niets nieuws onder de zon.

Je kan perfect meerdere talen leren als je wil. Het is niet het ene of het andere (dit geldt evenzeer voor de Vlamingen).
Oud 23 augustus 2006, 23:39   #71
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als de rattachistisch ratt..eu...rekels geen Nederlands wil leren, dan is dat inderdaad te begrijpen. Maar Belgistische Waaltjes zouden toch goed hun best moeten doen, misschien kunnen ze er wel hun geliefde land mee redden. Pour le Roi et la Patrie, apprenez le néerlandais!
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2006, 08:45   #72
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Leg me eens uit hoe u Franstaligen kan overtuigen Nederlands te leren als ze uw Vlaams-Nationalisme zien groeien.
De feiten geven je ongelijk, Everytime. De opgang van het Vlaams nationalisme heeft geen invloed op de bereidheid van de franstaligen om hun kinderen naar een nederlandstalige school te sturen. Of hoe verklaar je dat steeds meer franstaligen hun kindren naar een nederlandstalige school sturen terwijl dat 20 jaar geleden niet het geval was?

Die beslissing wordt trouwens door de ouders genomen. Jij hebt hoogstwaarschijnlijk niet zelf beslist om NL te leren. Dat hebben je ouders voor jou gedaan. In mijn geval was dat niet anders. Als ouder kan je het Vlaams nationalisme verfoeien en toch inzien dat Nederlands belangrijk is om een goede job te vinden in Brussel of aan de taalgrens. Je wil het beste voor je kinderen en je denkt als franstalige niet aan Filip Dewinter wanneer je een school gaat kiezen voor je kinderen.

Laatst gewijzigd door Kaal : 24 augustus 2006 om 08:46.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2006, 09:34   #73
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Everytime heeft een punt. Nu de kloof tussen Vlaanderen en Wallonie-Bruxelles groter wordt dan ooit en Belgie in sneltreinvaart afstevent op een splitsing is het niet meer nodig dat we "de tweede landstaal" (Frans dus) verplicht moeten leren als eerste vreemde taal. In Wallonie is dat vandaag al zo, daar mag men kiezen. Wel, voer dat systeem ook in Vlaanderen in. Laat de leerlingen kiezen tussen Engels, Frans, Duits, of zelfs Chinees,.... als tweede taal.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2006, 11:14   #74
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Draait u misschien ook eens de situatie om: denkt u dat veel Vlamingen in de toekomst nog zullen staan springen om de taal te leren van een volk dat niet anders doet dan hen schofferen? In Belgique is Frans nog altijd verplichte tweede taal in het Nederlandstalige onderwijs, maar eens daarna?

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 24 augustus 2006 om 11:14.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2006, 12:37   #75
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Everytime heeft een punt. Nu de kloof tussen Vlaanderen en Wallonie-Bruxelles groter wordt dan ooit en Belgie in sneltreinvaart afstevent op een splitsing is het niet meer nodig dat we "de tweede landstaal" (Frans dus) verplicht moeten leren als eerste vreemde taal. In Wallonie is dat vandaag al zo, daar mag men kiezen. Wel, voer dat systeem ook in Vlaanderen in. Laat de leerlingen kiezen tussen Engels, Frans, Duits, of zelfs Chinees,.... als tweede taal.
Werk aan de winkel dus voor Yves Leterme.
Uiteindelijk is dit een Vlaamse bevoegdheid en is hij de minister-president van Vlaanderen.

Ik heb alleen zelfs geen plannen in die richting opgevangen....
Oud 24 augustus 2006, 13:18   #76
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Ik ben blij dat je zegt "zou moeten".

Het lijkt eerder een terugkeer naar 1302 of 1933.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2006, 13:19   #77
LeMmOnN
Gouverneur

LeMmOnN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
...niet alleen van de sociaal-democraten, misschien nog meer de schuld van de CiU. Zij waren zelfs bereid om de federale regering in stand te houden, nadat het Estatut fel afgezwakt werd.
Het spijtige en tevens het grappige was dat de PP, u hoort het goed zowat het VB van Spanje, de nagel op de kop sloeg door te zeggen dat de CATALAAN dit statuut niet kon goedkeuren want het is een FAKE statuut.

Maar de PSOE en inderdaad ook de rukkers van CiU moesten persé tegen de PP van leer kunnen trekken.

Heel Cataluña hing vol met affiches van: "Stem voor het Statuut, Tegen de PP" en dan zijn die Catalanen nog zo lomp van dat te geloven. Doet me vreselijk hard denken aan de aanpak van de zogezegde democratische PC-partijen die ook alles over hebben om het VB te pakken.

Stellling wordt: goochel met termen als "democratische" en "PC" en je kan de burger laten eten wat je hem maar voorschotelt. Zo werkt het hier en zo werkt het al JAREN in Belziek
Oud 24 augustus 2006, 23:26   #78
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus je bedoelt dat al die hautaine franskiljons in de Rand geen Nederlands kennen omdat ze vandaag al hun valiezen aan het pakken zijn, om naar het buitenland te vertrekken?
Oud 24 augustus 2006, 23:34   #79
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Deze uitleg staat in schril contrast met wat je hier normaliter predikt: de zegevierende franse cultuur die een voet heeft op het sidderende lijk van dat boerenvolkske.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2006, 23:36   #80
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het spijtige en tevens het grappige was dat de PP, u hoort het goed zowat het VB van Spanje, de nagel op de kop sloeg door te zeggen dat de CATALAAN dit statuut niet kon goedkeuren want het is een FAKE statuut.
Bedoel je het feit dat er een grondwetswijziging nodig is voor dat nieuw statuut?
PSOE en CiU altijd maar aan het mekkeren dat het stauut moest afgezwakt worden, want ze hadden voor die grondwetswijziging de steun van de PP nodig. Alsof de neo-franquisten ooit enig nieuw statuut gingen goedkeuren...
Elke vorm van bijkomende autonomie voor de regio's is des duivels in de ogen van de PP. Als je je statuut dus zal moeten afzwakken tot de PP ermee akkoord gaat, zal er niets meer instaan.

Citaat:
Maar de PSOE en inderdaad ook de rukkers van CiU moesten persé tegen de PP van leer kunnen trekken.

Heel Cataluña hing vol met affiches van: "Stem voor het Statuut, Tegen de PP" en dan zijn die Catalanen nog zo lomp van dat te geloven. Doet me vreselijk hard denken aan de aanpak van de zogezegde democratische PC-partijen die ook alles over hebben om het VB te pakken.
Ik zou er niet van verschieten wanneer in dergelijke campagne's de ERC opgevoerd werd als zogezegde bondgenoot van de PP...

Citaat:
Stellling wordt: goochel met termen als "democratische" en "PC" en je kan de burger laten eten wat je hem maar voorschotelt. Zo werkt het hier en zo werkt het al JAREN in Belziek
Het grote verschil tussen Vlaanderen en Catalonië, is dat je daar tenminste nog één partij hebt die het waard is om erop te stemmen: ERC.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be