Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 augustus 2006, 15:20   #221
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
komkom, dat is belachelijk he. Mensen gaan beoordelen op de taal van hun ouders.
Mensen, niet. De geloofwaardigheid van een partij wel. Een belgicistische partij die voor 90% uit franstaligen zou bestaan is niet geloofwaardig. Dat is mijn punt.

Ik ben zelf franstalig : Vlaamse vader, franstalige moeder. En toch ben ik voor de Vlaamse onafhankelijkheid gewonnen. Je zal mij dus nooit horen zeggen dat de taal van de ouders de man maakt
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2006, 15:20   #222
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Je weet best dat de bubbels niet beoordeeld worden op de taal van hun ouders maar op het feit dat ze nog NOOIT, en op geen enkele wijze, voor de rechten van de Vlamingen zijn opgekomen. Ze ontkennen zelfs het bestaan van Vlaanderen.
hm, ik reageerde eigelijk op kaal z'n reactie die serieus leek. Als hij dat voor de grap of ironisch bedoelde tja dan heb ik niks gezegd.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2006, 15:21   #223
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Ik ben zelf franstalig : Vlaamse vader, franstalige moeder. En toch ben ik voor de Vlaamse onafhankelijkheid gewonnen. Je zal mij dus nooit horen zeggen dat de taal van de ouders de man maakt
okay
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2006, 15:26   #224
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Je weet best dat de bubbels niet beoordeeld worden op de taal van hun ouders maar op het feit dat ze nog NOOIT, en op geen enkele wijze, voor de rechten van de Vlamingen zijn opgekomen. Ze ontkennen zelfs het bestaan van Vlaanderen.
Ja, dat is het eigenlijk. Het valt bij hen heel erg op dat zij de schuld voor het uiteenvallen van België enkel in de schoenen van de Vlamingen duwen.
Oud 24 augustus 2006, 15:27   #225
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Mensen, niet. De geloofwaardigheid van een partij wel. Een belgicistische partij die voor 90% uit franstaligen zou bestaan is niet geloofwaardig. Dat is mijn punt.

Ja, zou, maar het is niet zo. Mijn familie is volledig Nederlandstalig.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2006, 15:31   #226
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
Hans' ouders zijn allebei Nederlandstalig, de mijne ook. Mijn grootouders aan beide kanten spreken zelfs geen woord Frans.

Verder daag ik u uit mij te betrappen op een dt-fout of een andere courante fout tegen het Nederlands.
OK, ik kan mij vergissen. Maar ik zoek nog altijd een verklaring voor die twee maten en twee gewichten die jullie altijd hanteren.

Met "franse invloed' bedoelde ik geen dt fouten of zo, wel sommige zinswendingen die getuigen van franse invloed. Ik ben vertaler, vandaar dat ik daarop let.
Oud 24 augustus 2006, 15:32   #227
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
OK, ik kan mij vergissen. Maar ik zoek nog altijd een verklaring voor die twee maten en twee gewichten die jullie altijd hanteren.

Met "franse invloed' bedoelde ik geen dt fouten of zo, wel sommige zinswendingen die getuigen van franse invloed. Ik ben vertaler, vandaar dat ik daarop let.
Ik hoop dat ik me daaraan niet bezondig.
Oud 24 augustus 2006, 15:55   #228
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Hoofdletters vergeten. Foei!
dat betekent nu weer foldertjes gaan uitdelen, peilingen gaan houden en zijn leven gaan riskeren op de Yzerbedevaart.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2006, 16:12   #229
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik hoop dat ik me daaraan niet bezondig.
Er is niks mis met je gebruik van het Nederlands.
Voor het overige blijft alles wat ik zei overeind.

Je hoort bij een fransdolle en Vlaamsvijandige club.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 24 augustus 2006 om 16:13.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2006, 16:30   #230
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is niks mis met je gebruik van het Nederlands.
Voor het overige blijft alles wat ik zei overeind.

Je hoort bij een fransdolle en Vlaamsvijandige club.
Ik ben er lid van, ondervoorzitter zelfs, en zie dagelijks BUB'ers.
Jij hebt nog nooit een BUB'er gesproken.

Ik denk dat ik zelf dus wel beter weet waar wij voor staan dan jij.
Oud 24 augustus 2006, 16:41   #231
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ja maar de BUB'ers die dagelijks aan op het forum zitten doen weinig aan hun franklijone imago, meer zelfs het wordt elke dag erger.

Zeker sinds jullie die oelewapper hebben binnen gehaald.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2006, 16:59   #232
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Er komt een tijd dat je weet, dat wie met zijn neus tegen de berg geplakt staat, nauwelijks nog iets van de berg ziet.
Wie van op voldoende afstand kijkt ziet veel meer.

Niemand hoeft dus irl met een bubbel gesproken te hebben om te weten dat het een Fransdol clubje kontekruipers van de Belgische adel is.
Lezen wat ze op dit forum uitkramen is RUIM voldoende.
Oud 25 augustus 2006, 01:32   #233
CLAESSENS Joris
Minister-President

CLAESSENS Joris's schermafbeelding

Standaard

Wat is dit voor een ongelooflijk gezever!
Ik maak hier regelmatig typ- en schrijffouten en ben dus geen Vlaming?
Simpele mensen (en kom nu niet af dat dit denigrerend is, bij mij is dit een compliment!) die meer dialect dan ABN spreken en schrijven kunnen dus geen Vlamingen zijn? Kom zeg!

Als Vlaming of Waal of wat dan ook zijn zich beperkt tot de taal is dat maar supertriestig hoor!

En wat dan bijvoorbeeld met (verfranste) Brusselaars die een duidelijk Vlaamse naam hebben, zich bewust weer beginnen te intereseren in hun herkomst en van daaruit weer voor Vlaaanderen en het Nederlands beginnen te kiezen. Die kunnen dus onmogelijk Vlaming zijn?

Het laatste deel van de discussies hier is gewoon een schande.
Vlaming zijn zit in je hart en ziel en niet in de taal waarin je identitteitskaart is opgesteld! En als dat niet zo is dan ben je geen ware Vlaming, ongeacht hoe perfect je taalgebruik wel is!
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2006, 08:33   #234
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht
En wat dan bijvoorbeeld met (verfranste) Brusselaars die een duidelijk Vlaamse naam hebben, zich bewust weer beginnen te intereseren in hun herkomst en van daaruit weer voor Vlaaanderen en het Nederlands beginnen te kiezen. Die kunnen dus onmogelijk Vlaming zijn?
Joris lees die berichten nog eens rustig door. De vraag was of je de francofiele (in de politieke zin van het woord) houding van de BUB kon verklaren door het feit dat de BUB-leden zelf franstalig zijn. Ik heb die vraag gesteld. Men heeft eruit afgeleid dat ik franstaligen niet als echte Vlamingen zou aanvaardden. Een begrijpelijke misverstand, maar dat was de bedoeling niet. Hoe zou het ook kunnen, ik ben immers zelf franstalig en maak ook regelmatig fouten en/of rare zinsconstructies .
Oud 25 augustus 2006, 09:20   #235
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Niet akkoord.
Je schrijft minder fouten dan ik, en aan je zinconstructies mankeert niets.
Bovendien spreek je zelfs Nederlands zonder frans accent.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 25 augustus 2006 om 09:21.
Oud 25 augustus 2006, 09:48   #236
CLAESSENS Joris
Minister-President

CLAESSENS Joris's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hans' ouders zijn allebei Nederlandstalig, de mijne ook. Mijn grootouders aan beide kanten spreken zelfs geen woord Frans.

Verder daag ik u uit mij te betrappen op een dt-fout of een andere courante fout tegen het Nederlands.
Beste, jou originele opmerking;
"Joris lees die berichten nog eens rustig door. De vraag was of je de francofiele (in de politieke zin van het woord) houding van de BUB kon verklaren door het feit dat de BUB-leden zelf franstalig zijn. Ik heb die vraag gesteld. Men heeft eruit afgeleid dat ik franstaligen niet als echte Vlamingen zou aanvaardden. Een begrijpelijke misverstand, maar dat was de bedoeling niet. Hoe zou het ook kunnen, ik ben immers zelf franstalig en maak ook regelmatig fouten en/of rare zinsconstructies ." was nog niet eens zo slecht. En uiteraard hebt u volkomen gelijk.

Anderzijds geeft De qoute hierboven volgens mij wel degelijk 'taalgebonden' denken aan. Verder zit deze denktrant onder een aantal opmerkingen als het ware als een addertje onder het gras verborgen. En dat gebeurt niet alleen hier.
Ik wordt daar ook regelmatig mee geconfronteerd in het Brusselse. Zowel vanuit de angst van Franstalige (van Vlaamse families afkomstige) jongeren die ons zouden willen benaderen om verwijten te krijgen zoals verrader enzoverder als van mensen die er van uit gaan dat wij 'tegen' Franstaligen zijn.

En ik wil daar wel hetvolgende op zeggen.
Om Franstaligen in Brussel te benaderen die eigenlijk zelfs nog geen interesse betonen zal je ... Frans moeten spreken. Zelfs voor geïnteresseerde Franstaligen zal je je moeten bedienen van het Frans. Ik heb daar geen moeite mee maar kreeg bijvoorbeeld nog niet zolang geleden door een relatief jonge NVAer de levieten gelezen. "Dat soort mensen (families die zich tot het Frans bekeerden) zijn de grootste verraders, dat ze eerst maar Vlaams leren en dan terugkomen!" En die stelling hoor je in Vlaamse kringen wel meer. Het simplisme van zulke bewering hoeft geen betoog. Deze Franstaligen zijn al meer dan twee generaties Franstalig en hebben daar niet voor gekozen. En zelfs al verkiezen ze als Franstalige verder door het leven te gaan, in Brussel, de tweetalige regio bij uitstek, siert het hen dat ze met hun hart onze zaak omhelzen.
Wat ik bedoel is dat de Vlaamse taal en haar verdediging weliswaar belangrijk zijn, maar er is meer dan dat.
Dat ik in Brussel zoveel mogelijk Nederlands spreek tenzij het niet anders kan (dat werpt trouwens wel degelijk vruchten af) neemt niet weg dat ik ook bereid ben Frans te spreken. En Engels, Duits en moest ik het kunnen zelfs Chinees ook.
Willen wij Brussel bewaren en misschien zelfs veroveren moeten wij groot genoeg zijn om onze hand over de taalbarriere te reiken. Niet de Franstaligen in Brussel zijn onze vijanden, wel hun beleidspersonen. In ce zijn zij net zoveel onze vijanden als de VLDers en de NVAers in Vlaanderen bijvoorbeeld. De meest van deze mensen zijn niet zo afkerig van ons maar hun leiding... Amai zenne!
Kortom, wij moeten in Brussel niet alleen een Vlaams front zien te scheppen met de andere Vlaamse partijen maar ook met anderstalige medestanders.
En dat gebeurt mijns inziens nog veel te weinig, zeker naar de Brusselse jeugd toe!
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2006, 10:01   #237
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet akkoord.
Je schrijft minder fouten dan ik, en aan je zinconstructies mankeert niets.
Bovendien spreek je zelfs Nederlands zonder frans accent.
Met mijn stekelig karakter kan ik af en toe niet nalaten om een 'knuppel' in het hoenderhok te gooien:

Citaat:
Het is belangrijk omdat het aangeeft dat zij geen ernstige mensen zijn. Het is dat of België interesseert hen niet.
Grappeke, Kale, grappeke.
Oud 25 augustus 2006, 10:07   #238
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN Bekijk bericht
Als men de IJzerwake en de IJzerbedevaart optelt komt men nog niet eens aan 10 000 man. (vgl. bv. eens met Pukkelpop)
Hier worden appelen met peren vergeleken. Men vergelijkt het aantal bezoekers aan een bepaald museum ook niet met het deelnemersaantal van een rockfestival. Of de aanwezigen op wetenschappelijk colloquium met de aanwezigen bij "Tien om te Zien" op de dijk van een of andere kustgemeente.

Politieke manifestaties trekken niet veel volk in ons land. Daar heeft de politiek zelf voor gezorgd. Hierdoor zijn mensen vrij onverschillig geworden ten opzichte van het politiek gebeuren. Vergelijken we echter politieke manifestaties met elkaar, dan stellen we vast die de bijeenkomsten van de Vlaamse Beweging nog steeds het grootst aantal deelnemers weten te trekken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2006, 10:08   #239
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Sorry Stab, maar ik kan niet volgen.
Ik weet niet uit welke context dit komt, noch waarop het een antwoord was.
Oud 25 augustus 2006, 10:09   #240
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niettemin heeft de bub dit soort acties altijd met veel plezier 'gerecupereerd'.
Inderdaad, de doorluchtige Leider Hans I le Grand had er lovende woorden voor over. En een van de "beschilderden" werd kort erna op het podium geroepen toen de BUB verzamelen blies bij het Muntplein (weet u nog, die roemrijke bijeenkomst die zo weinig volk trok omdat, naar de Leider zelf ons wist te vertellen, de overweldigende meerderheid van de deelnemers in de file stond...).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be