![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#241 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dan kunt u ongetwijfeld ons een aantal zaken uitleggen. Enige tijd geleden konden we vernemen dat uw voorzitter het Nederlands als "een boerentaaltje" omschreef, zeker tegenover de wereldtaal die het Frans zou moeten zijn. Ook heeft hij meermaals gesteld dat de grenzen van Brussel gewijzigd kunnen worden opdat een groter gebied tweetalig kan worden. Dit alles lijkt me echt niet zo Vlaamsvriendelijk en werpt terecht de smet van Fransdolheid op jullie kaartersclub.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#242 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#243 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik gaf dan maar een tegenvoorbeeld van letterlijk vertaald Frans. Citaat:
Voor zover ik Kaal uit zijn berichten ken, zal ie mijn 'aanmerkinkje' wel appreciëren en er es om glimlachen. Geenszins slecht bedoeld, wel , euh, stekelig. ![]()
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.” Donald J. Trump Laatst gewijzigd door stab : 25 augustus 2006 om 10:20. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#244 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#245 |
Minister-President
|
![]() Dat heb je goed gezien
![]() Toen ik in het leger zat (in het Nederlands), moest ik af en toe les geven. Tuchtrecht, de conventie van Geneva, edm. Niemand die door had dat ik franstalig was, maar één keertje heeft iemand in een evaluatieverslag het volgende geschreven "gebruikt soms rare zinsbouw". Het is bijna onmogelijk om perfect twee talen te spreken/schrijven. Je zal altijd een sterke taal hebben en een zwakkere taal. In mijn geval is Frans (moedertaal) de sterke taal, met Nederlands als tweede taal (geen accent, maar soms rare zinsbouw ![]() Nu het is wel zo dat heel veel Vlamingen sterk beïnvloed zijn door het Frans. Een franstalige constructie wil niet meteen zeggen dat de auteur ervan franstalig is, verre van. Zo is het bv voor een vertaler veel gemakkelijker om Vlaams te vertalen dan Nederlands uit Nederland. Als je met Vlaams werkt zit de constructie veel dichter bij het Frans en kan je vaak de vertaling al beginnen uittikken voor je de zin hebt uitgelezen. Met Noord-Nederlands lukt dat al veel minder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#246 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ikzelf durf ook wel eens zeggen/denken, 'het zal d�*t zijn of het interesseert mij niet'.
![]() |
![]() |
#247 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#248 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik denk niet dat er zoiets bestaat als "Vlaams". En al evenmin dat dit "Vlaams" dichter bij het Frans zou staan dan het AN uit Nederland. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#249 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#250 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#251 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In het gewoon taalgebruik zijn wel een niet onaardig aantal letterlijk vertaalde omschrijvingen, verwoordingen e.d. ingeschoven die een Franse invloed verraden, naast natuurlijk een hoop barbarismen. Die laatste zijn echter volop aan het verdwijnen. De eerste zijn taaier, vaak ook omdat men denkt dat het om eigen maar goed taalmateriaal gaat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#252 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wij spreken Nederlands, net zoals de Oostenrijker, Liechtensteiner, Zwitser, Volksduitser in Hongarije of Servië Duits spreekt en geen Oostenrijks, Liechtensteins, Zwitsers of dergelijke. Regionale verschillen binnen een taal bestaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#253 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#254 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#255 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, dat zei hij niet.
![]() |
#256 | |
Minister
|
![]() Citaat:
En ga nu nog wat fulmineren tegen de volksverrader Noord-belgische ministre-président.
Laatst gewijzigd door Miguelito : 25 augustus 2006 om 16:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#257 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk eerder dat het pure ontspanning is de fransdolle voorzitter van de bub-kaartersclub in zijn belzieke blootje te zetten.
![]() |
#258 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad, "la Belgique sera..." komt van Raymond Colleye. Diezelfde Colleye schreef uit pure Fransdolheid:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 25 augustus 2006 om 16:08. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#259 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad. De luchtige noot op dit forum. In die zin zijn we op dit forum gezegend met een nar en diens gevolg, Narrenkoning Hans I de Grote en zijn paladijnen (alhoewel er steeds minder op de tonen van zijn warrig lied blijven dansen...).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#260 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |