Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Bekijk resultaten enquête: Is Groen! nog groen?
Nee. 21 72,41%
Ja. 6 20,69%
Weet het niet. 2 6,90%
Aantal stemmers: 29. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 30 augustus 2006, 11:31   #21
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Ze hebben niet de mogelijkheid gekregen een alternatief op te dringen. Een belangrijke nuance, me dunkt!
4 jaar lang zelfs geen tijd gehad om er 1 te bedenken.
Terwijl er toen al verschillende technische oplossingen waren.
Windenergie en waterenergie worden al eeuwen gebruikt.
Waterstofenergie is al meer dan een eeuw gekent.
Biobrandstoffen zijn eeuwen in gebruik geweest voor er spraken was van aardolie.
Maar zij konden zelfs geen voorstel bedenken dat niet van tafel geveegt kon worden als alternatief voor kernenergie.
Ze hadden toch reeds 20 jaar daarvoor kunnen nadenken hier over.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2006, 13:16   #22
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

In haar beginjaren was Agalev een échte groene partij, die mijn stem zou verdiend hebben.

Dan is ze echter gekaapt door marxisten en stalinisten die alle centrum-rechtse bestuursleden en oprichters uit de partij hebben gezet. Ze hebben van de groene partij een rode vesting gemaakt, waarbij de groene elementen niet meer dan een façade zijn.

Vlaanderen heeft dringen nood aan een échte groene partij. Geen extreem linkse zweepgroep zoals vandaag, maar een waardige centrum-rechtse partij, liefst met Vlaamse accenten, die de groene waarden verdedigt.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2006, 13:38   #23
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
In haar beginjaren was Agalev een échte groene partij, die mijn stem zou verdiend hebben.

Dan is ze echter gekaapt door marxisten en stalinisten die alle centrum-rechtse bestuursleden en oprichters uit de partij hebben gezet. Ze hebben van de groene partij een rode vesting gemaakt, waarbij de groene elementen niet meer dan een façade zijn.

Vlaanderen heeft dringen nood aan een échte groene partij. Geen extreem linkse zweepgroep zoals vandaag, maar een waardige centrum-rechtse partij, liefst met Vlaamse accenten, die de groene waarden verdedigt.
Dan is het ook tijd om met zo'n partij te beginnen hé.
Oud 30 augustus 2006, 14:26   #24
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Groen is nu een partij voor losers die denken zo weinig mogelijk te moeten werken, en zich veschuilen achter "maatschappelijk welzijn" zonder één seconde na te denken waar het om draait of waar dat welzijn nu vandaan komt.. kweenie of iemand Vera Dua haar kop gisteren even heeft gezien, en hoe ze bezig was tegen een andere no-life hoe ze haar geluidsuitdrukking moest houden....

Laatst gewijzigd door Bierke : 30 augustus 2006 om 14:27.
Bierke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2006, 15:39   #25
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Waarom zou een échte groene partij centrum-rechts moeten zijn?!?
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2006, 16:17   #26
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
4 jaar lang zelfs geen tijd gehad om er 1 te bedenken.
Terwijl er toen al verschillende technische oplossingen waren.
Windenergie en waterenergie worden al eeuwen gebruikt.
Waterstofenergie is al meer dan een eeuw gekent.
Biobrandstoffen zijn eeuwen in gebruik geweest voor er spraken was van aardolie.
Maar zij konden zelfs geen voorstel bedenken dat niet van tafel geveegt kon worden als alternatief voor kernenergie.
Ze hadden toch reeds 20 jaar daarvoor kunnen nadenken hier over.
Ook dat kan je niet exclusief Agalev verwijten. Meer nog, de andere partijen hadden zelfs nog niet gedacht aan een uitstap uit de kernenergie!!! En er is wel degelijk aangedrongen om massaal te investeren in alternatieve energiebronnen, maar ook daar had Agalev niet alleen over te beslissen en dat die er nooit gekomen zijn kan je dus hen niet alleen verwijten. Die investeringen zijn er trouwens nog steeds niet hé. Dus jouw stelling als zouden andere partijen groener dan Groen! zijn, klopt totaal niet. Groen! is nog steeds de enige partij waarbij ecologie centraal staat. En het is wel dankzij de milieubewegingen en Agalev dat het ecologische gedachtegoed op de agenda is gekomen. Maar voor alle duidelijkheid: ook ik heb kritiek op Groen! en wil hen dus niet kost wat kost verdedigen. Maar beweren dat Groen! niet meer groen is en dat alle andere partijen groener zijn, is natuurlijk totaal van de pot gerukt.
Oud 30 augustus 2006, 17:13   #27
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
zelfs de VLD is tegenwoordig Groener dan de Groen.
Ja, dat zal wel.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje
Dus als jij je stem aan een partij wil geven die voor milieu behoud is, wel dan is elke partij goed behalve GROEN!
En ik leef heel milieu bewust, maar die krijgen zeker nooit mijn stem.
Het enige dat ze doen zijn belastingen bij invoeren uit naam van het milieu, maar voor de rest, niks.
Bespaar me please die hele preek aan mijn adres. Ik ben de Groene! partijvoorzitter niet. Ik ben gewoon een ongebonden groene en ik ben de laatste om hier te roepen dat Groen! fantastisch bezig is maar in het land der blinden is éénoog nog altijd koning.
Verder dient het gezegd dat het recente Groen!-voorstel rond GSM-masten een ronduit goeie zaak is, dat ik een partij als VLD nog niet bepaald zie verdedigen. Ook als het (af en toe) goed is, mag het gezegd.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2006, 17:21   #28
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
In de regering kon Groen inderdaad te weinig haar ecologische standpunten uit voeren. Maar is dat de schuld van Groen zelf, of van de onwillige coalitiepartners?
Natuurlijk vooral van die onwillige coalitiepartners maar ik denk dat ze veel hardere garanties hadden moeten vragen in het regeerakkoord. Die hadden ze misschien niet gekregen maar dan hadden ze hun conclusies kunnen trekken voor het kalf verdronken was.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie
Maar van alle partijprogramma's is dat van Groen wel het meest ecologisch. Wie komt er op voor meer open ruimte en groen-gebieden of tegen de vervuiling of het verdwijnen van bossen?
Ondanks alles heb je daarmee nog altijd gelijk (vind ik). Dat is natuurlijk relatief, gezien de weinig groene standpunten van de andere partijen maar als we gewoon even denken aan de discussie rond kernenergie, lijkt het verschil me toch wel duidelijk.
Oud 30 augustus 2006, 17:32   #29
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat hebben communautaire kwesties met ecologisch denken te maken?
Rechtstreeks niks. Onrechtstreeks wél. In het verleden wilden de Groenen zich niet profileren op communautaire thema's omdat zij in de eerste plaats een groene partij zijn. Alhoewel ik als Vlaamsgezinde natuurlijk liever anders zag, moet ik toegeven dat ze daarmee wel een punt hadden.

Om concreet te zijn, vind ik vind dus gewoon dat een groene partij rond communautaire thema's maar twee mogelijkheden heeft: Ofwel houden ze zich op de vlakte en concentreren ze zich op hun kernthema's, ofwel nemen ze een standpunt in op een constructieve en verzoenende manier. De uitval deze week van Vera Dua, vond ik allesbehalve constructief.
Oud 30 augustus 2006, 20:25   #30
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom zou een échte groene partij centrum-rechts moeten zijn?!?
Ecologie is per definitie een rechts standpunt.

Links: doorgedreven industrialisatie => verstedelijking => vernietiging van de natuur en het leefmilieu.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2006, 20:37   #31
multa
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht

Links: doorgedreven industrialisatie => verstedelijking => vernietiging van de natuur en het leefmilieu.
Je gaat toch niet zeggen dat Groen! pro-industrialisatie is?
multa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2006, 20:44   #32
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Waarom zou links voor doorgedreven industrialisatie en verdstedelijking staan??? Dat slaat echt nergens op.
Oud 30 augustus 2006, 20:50   #33
van Maerlant

Standaard

Links=industrie.
Oud 30 augustus 2006, 20:56   #34
multa
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Links=industrie.
Sure... als dat u definitie is, is Groen! niet links.
Oud 30 augustus 2006, 20:59   #35
van Maerlant

Standaard

Groen! is links. Groen is echter niet links. Ecologie is conservatief, weet u.
Oud 30 augustus 2006, 21:04   #36
multa
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Kunt u dit even verduidelijken?
Oud 30 augustus 2006, 21:06   #37
van Maerlant

Standaard

Duidelijk genoeg, medunkt. Progressie houdt per definitie verstedelijkinging in.
Oud 30 augustus 2006, 21:20   #38
multa
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Duidelijk genoeg, medunkt. Progressie houdt per definitie verstedelijkinging in.
Maar verstedelijking in België is net het enige ecologisch alternatief. Als iedereen blijft in grote villa's op het platteland wonen, waarvoor er er bossen moeten sneuvelen, en waarbij men met auto's naar het werk moet (wat dan weer maakt dat je overal autowegen moet aanleggen), kun je Vlaanderen nooit ietsje groener maken. De moderne urbanisatie is er net op gebaseerd dat men zoveel mogelijk de woonfuncties naar de steden brengt waardoor er buiten de steden veel meer ruimte is voor groen.
Oud 30 augustus 2006, 21:26   #39
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ecologie is helemaal niet conservatief, beste Van Maerlant. De natuur is niets anders dan evolutie. En links staat in de eerste plaats voor solidariteit. En het is enkel die solidariteit die kan leiden tot ecologsich denken. In het individualistische rechtse gedachtegoed is er weinig of geen plaats voor ecologie. Daar is een iets bredere visie voor nodig.
Oud 30 augustus 2006, 21:36   #40
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door multa Bekijk bericht
Maar verstedelijking in België is net het enige ecologisch alternatief. Als iedereen blijft in grote villa's op het platteland wonen, waarvoor er er bossen moeten sneuvelen, en waarbij men met auto's naar het werk moet (wat dan weer maakt dat je overal autowegen moet aanleggen), kun je Vlaanderen nooit ietsje groener maken. De moderne urbanisatie is er net op gebaseerd dat men zoveel mogelijk de woonfuncties naar de steden brengt waardoor er buiten de steden veel meer ruimte is voor groen.
De leegstand in Brussel wordt echter niet aangepakt. Men breidt de geurbaniseerde kernen uit naar het platteland toe, wat een doodsteek voor het groen is.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be