Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 september 2006, 12:02   #261
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Ik geloof je wel, Bal. Ik associeerde de voorbeelden die ik voordien gaf met "eventualiteit". Ik twijfel absoluut niet aan je woorden.
Hetgeen ik aanhaalde van 'de' vakbondslui... zijn dat eventualiteiten of zekerheden?... Of gelooft U er geen bal van?...

Ik durf veronderstellen dat er al werkgevers veroordeeld zijn voor misbruiken zoals De Bal ze aanhaalt...

En U voor die misbruiken/misdaden van het zakkencollectief?
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2006, 14:48   #262
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Hoe iemand zich het recht durft toe te kennen om zich te moeien met wat iemand anders op zijn zondag doet begrijp ik toch niet hoor. Over paternalisme gesproken...
Tot er eigenbelang blijkt bij betrokken te zijn natuurlijk ...

Laat dus iedereen eens zelf bepalen hoe hij wil dat zijn zondag eruit ziet, het is niet omdat jij een bepaald beeld hebt van hoe die zondag eruit moet zien dat daarom de hele samenleving naar jouw evenbeeld moet leven hé.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 2 september 2006 om 14:52.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2006, 15:37   #263
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Hoe iemand zich het recht durft toe te kennen om zich te moeien met wat iemand anders op zijn zondag doet begrijp ik toch niet hoor. Over paternalisme gesproken...

Laat dus iedereen eens zelf bepalen hoe hij wil dat zijn zondag eruit ziet, het is niet omdat jij een bepaald beeld hebt van hoe die zondag eruit moet zien dat daarom de hele samenleving naar jouw evenbeeld moet leven hé.
Oud 2 september 2006, 17:28   #264
ingenious

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht

dus je bent tegen zondagsopening? mooi zo! teken maar.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2006, 17:31   #265
Den Bal
Gouverneur

Den Bal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Riksken Bekijk bericht
Vakbonden verpesten het. Mensen die willen werken, laat hen werken.
In de bouwsektor is het verschil tussen bedrijven met vakbondsafgevaardigden en bedrijven zonder die moeials hemelsgroot. Heb ervaring met beiden. In het eerste geval trekt de sfeer tussen de werknemers op niks. Alles moet volgens het boekje. Vakbond enerzijds en baas anderzijds wijken geen duimbreed van die regeltjes en reglementen af en het kost bovendien handenvol geld. Werknemer is de dupe.
Zonder vakbondsafgevaardigde(n) is het veel aangenamer werken. Sfeer onderling is vele malen beter. Kameraadschap en collegialiteit staat voorop. Op een uurtje meer of minder wordt niet gekeken. De baas is veel toegeeflijker tegen zijn personeel en er kan al eens een bonusje gegeven worden.
Heb beiden meegemaakt. Liever zonder die onruststokers op de werkvloer. Het zijn dan nog dikwijls de grootste tamzakken want ze kunnen toch niet buitengesmeten worden zonder flinke opzegvergoeding en zo profiteren ze nog mee van de arbeid van hun collega's ook.
Er zitten in alle lagen van de bevolking rotte appelen. Feit is dat een vakbondsafgevaardigde toeziet dat de mensen zaken krijgt waar het recht op hebben. Die werknemer heeft uiteraard ook de plicht om zijn taak uit te voeren. Als de werkgever niet volgens het boekje werkt zoals bvb zwartwerk, het is een publiek geheim dat in de bouwsector veel zwartwerk is, dan steelt die werkgever van de gemeenschap en moeten de mensen die wel volgens het boekje werkt opdraaien (bijbetalen) voor die mensen die het niet doen. Het is eveneens een vorm van concurrentievervalsing. Zo zijn er 1000 en 1 dingen. Hoeveel mensen zouden niet in ongezonde omstandigheden werken? Weet welke producten waarmee je werkt schadelijk zijn en zoja welke beschermingsmiddelen je moet toepassen en gebruiken? Ik heb onlangs een Amerikaanse reportage gezien die over de Amerikaanse werknemers gingen. Een gezin wou de proef op de som nemen. Die man is in werkelijkheid een bedrijfsleider van een kleine firma. Ze zouden starten met 900$ en zich voordoen als mensen met een opleiding van hoger secundaire. Ze zochten een huisje en zochten werk. Dat huisje was blijkbaar volgens hun normen redelijk betaalbaar. Ze zochten beiden werk. Er is idd werk in overvloed daar. Ze verdienden beide ongeveer 7$ per uur. Ze hebben beide een tweede baan aangenomen voor ook ongeveer 7$. Ze werkten ook in het weekend. De vrouw is ziek geworden en hij had een arbeidsongeval, maar is (hoewel hij gekwetst was) blijven werken want geen werk is geen inkomsten. Beiden zijn naar de spoedgevallen geweest. Zij had nog naar een ziekenhuis geweest waar gratis bijstand was maar daar hadden ze geen arts. Ze konden niet betalen voor de ziekteverzekering. Resultaat van heel de zaak ze zijn uit hun huis gezet omdat ze geen huur meer konden betalen. Ze hebben in een opvangtehuis kunnen wonen. Die man is in werkelijkheid een bedrijfsleider van een kleine firma. Nadien verklaarde hij dat het minste dat hij kon doen was zijn werknemers een ziekteverzekering geven. Met het loon dat hij ontving kan je niet deftig leven. Hij voegde eraan toe dat duizenden Amerikanen in deze omstandigheden leven nl. op het randje van de afgrond. Hij zei eveneens dat hij na één maand uitgeput was door het zware werk dat hij moeten doen heeft. Hij was er zich van bewust dat hij dit maar één maand moeten doen heeft en dat die duizenden Amerikanen dit heel hun leven moeten doen tot ze erbij doodvallen.
Den Bal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2006, 17:34   #266
ingenious

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik heb hier dus nog geen enkel echt argument gelezen dat valabel zou zijn tegen zondagwinkelen.
De argumenten die aangehaald worden zijn wel degelijk stuk voor stuk waarheid, en soms vreselijk onrechtvaardig, doch ze zijn niet van tel tegen zondagwinkelen.
dus tis gewoon pech hebben en de mensen in de distributie moeten dan maar verplicht worden op zondag te werken. het vrijheidverhaaltje was maar om te lachen, het gaat enkel op voor de klant?
Citaat:
Voorbeeld: als de werknemers in een bepaalde sektor ondergewaardeerd worden tegenover de gemiddelde van de andere sektoren in Vlaanderen, dat is dat een argument om daartegen te strijden, om te pogen dat ten goede om te buigen. Maar dat is geen argument tegen de aanpassing van die sektor aan de evolutie van de maatschappij.
dit is een onderwaardering van een hele sector.
Citaat:
Ik zou zo kunnen beginnen met een aktie om groot vakantieverlof alleen maar toe te staan tijdens het zogenaamde bouwverlof. Alle argumenten die al aangehaald werden tegen dat zondagwinkelen, kunnen aangepast worden ten voordele van dat verlof tijdens enkel die weken.
de grote vakantie loopt momenteel voor een deel gelijk met het bouwverlof. in de meeste bedrijven kan je ook vrij krijgen tijdens het bouwverlof als je partner in den bouw zit.
Citaat:
Wel dat zou de onnozelheid zelf zijn. Heel wat mensen, die het kunnen met hun werk en met dit van hun partner, nemen graag hun verlof in midden of laag seizoen.
en dat is ook mogelijk dus.

Citaat:
Oud 2 september 2006, 17:36   #267
Den Bal
Gouverneur

Den Bal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Hetgeen ik aanhaalde van 'de' vakbondslui... zijn dat eventualiteiten of zekerheden?... Of gelooft U er geen bal van?...

Ik durf veronderstellen dat er al werkgevers veroordeeld zijn voor misbruiken zoals De Bal ze aanhaalt...

En U voor die misbruiken/misdaden van het zakkencollectief?
Zoals ik reeds hierboven schreef: In alle lagen van de bevolking zijn er rotte appelen. Soms worden mensen evenwel in het nauw gedreven dat ze soms domme dingen doen. Wanneer iemand bvb 38 jaar trouwe dienst heeft en hij krijgt van de directie te horen dat de firma opgedoekt wordt om zich ergens anders te vestigen en hij krijgt koelweg de keuze tussen zijn C4 of meeverhuizen (een kleine 400 km verder), dan kan ik die persoon begrijpen. Voor een gewone arbeider/bediende kan dit zwaar vallen. Let op dergelijke acties keur ik niet goed.
Den Bal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2006, 17:38   #268
Volksstormer
Minister-President

Volksstormer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Done ! Geen VS-toestanden hier waar winkels 24/24 open zijn.
Ik geef u 100% gelijk!
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2006, 18:23   #269
Percalion

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious Bekijk bericht
dus je bent tegen zondagsopening? mooi zo! teken maar.
Allez, voor een keer dat ik met Groentje-18 akkoord ga, heb ik inge tegen
Oud 2 september 2006, 18:30   #270
Percalion

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Ik ben een luizige kloot en ik wil enkel open zijn tussen twee uur 's middags en vier uur 's middags. Dan sta ik ongeschoren en naar alcohol stinkend achter mijn toonbank.

Nu vind ik persoonlijk dat die vele avonden in Café De Vuile Hoek zeer waardevol zijn.

Mijn concurrenten zouden daar ook van moeten kunnen genieten.

Het is schandalig dat klanten mijn vers-uit-bed-uiterlijk niet kunnen appreciëren. Ik vind mijn klanten eigenlijk eikels, en ik laat zeker niet na om hen dat op geregelde tijdstippen te zeggen ook, de achterlijke bloedzuigers.
Alleen spijtig dat ik die klanten nodig heb om te overleven.

Maar weet je wat - ik start snel een petitie dat alle winkeliers in mijn branche zich iedere avond verplicht moeten gaan te pletter zuipen en dan rond twee uur 's middags met een kater hun winkel eventjes moeten openhouden, en dat ze bovendien elke klant minstens tweemaal gemeend moeten beledigen.

Dat is goed, want het beschermt mijn levenswijze. En die is waardevol.

Iedere avond is alcohol-avond.

Teken de petitie, idioot.
Percalion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2006, 18:44   #271
ingenious

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Allez, voor een keer dat ik met Groentje-18 akkoord ga, heb ik inge tegen
ik ben het ook eens met groentje. ik vind ook niet dat iemand mij moet zeggen wat ik op zondag moet doen. niemand moet mij vertellen dat ik moet gaan werken. niemand moet het personeel van de distributie verplichten te werken. en een wettelijke uitbreiding op de zondagsopening zou dat wel doen. ik ben voor vrijheid. vrijheid om op zondag te kunnen doen wat je wil. voor iedereen, niet enkel voor wat klanten die niet toekomen met winkels die 70u per week open zijn.

Citaat:
Oud 2 september 2006, 18:45   #272
ingenious

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Ik ben een luizige kloot en ik wil enkel open zijn tussen twee uur 's middags en vier uur 's middags. Dan sta ik ongeschoren en naar alcohol stinkend achter mijn toonbank.

Nu vind ik persoonlijk dat die vele avonden in Café De Vuile Hoek zeer waardevol zijn.

Mijn concurrenten zouden daar ook van moeten kunnen genieten.

Het is schandalig dat klanten mijn vers-uit-bed-uiterlijk niet kunnen appreciëren. Ik vind mijn klanten eigenlijk eikels, en ik laat zeker niet na om hen dat op geregelde tijdstippen te zeggen ook, de achterlijke bloedzuigers.
Alleen spijtig dat ik die klanten nodig heb om te overleven.

Maar weet je wat - ik start snel een petitie dat alle winkeliers in mijn branche zich iedere avond verplicht moeten gaan te pletter zuipen en dan rond twee uur 's middags met een kater hun winkel eventjes moeten openhouden, en dat ze bovendien elke klant minstens tweemaal gemeend moeten beledigen.

Dat is goed, want het beschermt mijn levenswijze. En die is waardevol.

Iedere avond is alcohol-avond.

Teken de petitie, idioot.
dit is zelfs te goedkoop om een reactie op uit te werken.

Citaat:
Oud 2 september 2006, 18:47   #273
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
ik ben het ook eens met groentje. ik vind ook niet dat iemand mij moet zeggen wat ik op zondag moet doen. niemand moet mij vertellen dat ik moet gaan werken. niemand moet het personeel van de distributie verplichten te werken. en een wettelijke uitbreiding op de zondagsopening zou dat wel doen. ik ben voor vrijheid. vrijheid om op zondag te kunnen doen wat je wil. voor iedereen, niet enkel voor wat klanten die niet toekomen met winkels die 70u per week open zijn.
Je redenering klopt niet. Nu ga je juist wel bepalen wat mensen moeten doen. Ze mogen niet werken op zondag. En wat als er mensen zijn die dat wel willen doen (om een mooie cent extra te verdienen?)
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2006, 19:54   #274
ingenious

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Je redenering klopt niet. Nu ga je juist wel bepalen wat mensen moeten doen. Ze mogen niet werken op zondag. En wat als er mensen zijn die dat wel willen doen (om een mooie cent extra te verdienen?)
dat is net het punt hé.

de ene zijn vrijheid om op zondag te mogen werken, creëert voor massa's anderen, die op zondag thuis willen zijn, de verplichting om op zondag te werken. het vrijheidsargument waar sommigen hier mee schermen, is een loos argument, want vrijheid voor de ene, zal de vrijheid van een ander inperken. wettelijk zal er vrijheid zijn om op zondag al dan niet te werken, maar de facto zal die vrijheid er niet zijn voor de werknemers uit de distributie. in werkelijkheid zullen ze gedwongen worden.

momenteel is de groep die niet op zondag wil werken veel groter dan de groep die wel wil werken. ik heb zelfs nog niemand weten zeggen dat hij/zij op zondag wil werken. ik heb er al veel weten tegen protesteren. ik zie niet in waarom die kleine groep die wel zou willen werken, die grote groep zou mogen verplichten van te werken op zondag. de vrijheid van die kleine groep is niet meer waard dan de vrijheid van die grote groep.

Citaat:
Oud 2 september 2006, 20:06   #275
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat is net het punt hé.

de ene zijn vrijheid om op zondag te mogen werken, creëert voor massa's anderen, die op zondag thuis willen zijn, de verplichting om op zondag te werken. het vrijheidsargument waar sommigen hier mee schermen, is een loos argument, want vrijheid voor de ene, zal de vrijheid van een ander inperken. wettelijk zal er vrijheid zijn om op zondag al dan niet te werken, maar de facto zal die vrijheid er niet zijn voor de werknemers uit de distributie. in werkelijkheid zullen ze gedwongen worden.

momenteel is de groep die niet op zondag wil werken veel groter dan de groep die wel wil werken. ik heb zelfs nog niemand weten zeggen dat hij/zij op zondag wil werken. ik heb er al veel weten tegen protesteren. ik zie niet in waarom die kleine groep die wel zou willen werken, die grote groep zou mogen verplichten van te werken op zondag. de vrijheid van die kleine groep is niet meer waard dan de vrijheid van die grote groep.
Dus moet men de groep die wil werken de vrijheid ontnemen om op een zondag te werken.

U kent maar één argument: gedwongen (slavernij)

Als ik op een zondag wil weken of men baas wilt de zondag open zijn moet hij dat recht hebben.

Laatst gewijzigd door Vorenus : 2 september 2006 om 20:07.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2006, 20:06   #276
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik heb geen winkel maar geen mens die mij verbied om op zondag te werken.
Veel bedrijven werken trouwens op zondag en 24/7 door.
Vanwaar mogen de winkeliers dat dan niet doen?
Trouwens moest ik een winkel hebben, en tijd of mensen kunnen vinden om rendabel 24/7 open te doen wel dan zou ik dat doen.
Wat kan mij die andere winkel schelen?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2006, 20:09   #277
ingenious

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Dus moet men de groep die wil werken de vrijheid ontnemen om op een zondag te werken.

U kent maar één argument: gedwongen (slavernij)

Als ik op een zondag wil weken of men baas wilt de zondag open zijn moet hij dat recht hebben.
dat kan hij, hij moet dan gewoon een andere dag sluiten. zoals al vaak gezegd.

mensen hebben recht op 1 vaste rustdag per week. eentje maar. en jammer genoeg is er een wet nodig om daar voor te zorgen. dat dankzij de verregaande flexibilisering in de distributiesector.

Citaat:
Oud 2 september 2006, 20:11   #278
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Trouwens ik zit er aan te denken om nachtwinkels open te doen, vlaamse winkels met varkensvlees in. Aangename winkels, goedkoop en vriendelijk. Verzorgd en uitdrukkelijk veel zichtbaarheid om veiligheid tentoon te spreiden.
Niet van die norse groezelige moslim winkels waar je niet eens een condoom kunt vinden.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2006, 20:11   #279
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
dat is net het punt hé.

Ik wil wel werken op zondag (ik doe het trouwens )...
Nu zit U trouwens te mekkeren op zondagwerk en gisteren was een verplichte sluitigsdag, die niet op zondag moest vallen, voldoende...
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=243

Kunt U trouwens geen werk buiten de distributie vinden of bent U in die 'sector' een schijnzelfstandige?
Oud 2 september 2006, 20:12   #280
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat kan hij, hij moet dan gewoon een andere dag sluiten. zoals al vaak gezegd.

mensen hebben recht op 1 vaste rustdag per week. eentje maar. en jammer genoeg is er een wet nodig om daar voor te zorgen. dat dankzij de verregaande flexibilisering in de distributiesector.
Ik snap niet wat u probleem is.

De werkgever kan 7 op 7 open zijn

De werknemer heeft 1 dag recht op rust.

Als dit zo geregeld word, is er geen probleem.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be