![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Banneling
|
![]() Neen dank u, ik werk graag, en verdien ook graag geld. Geen sociale betutteling voor mij. Ik heb de staat niet nodig om mij te vertellen wat ik met men centen moet doen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() teveel monarchie, te neoliberaal, te atlantistisch, te europees.
![]() |
![]() |
#83 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |||||||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
1) De VS is een wereldmacht; NL en VL zijn dat geen van beide; sterker nog NL en VL zijn maar kleine landjes en hebben daarom zelfs gezamenlijk onnoemelijk minder middelen dan de VS en zelfs dan de GB om zich in de wereld te handhaven, hun belangen te verdedigen en hun wetenschap te ontwikkelen, laat staan ieder op eigen houtje; 2) De bevolking van de VS is veel groter dan de Britse, zowel in absolute cijfers als procentueel; in het geval NL - VL is dat verschil in beide gevallen kleiner, er zijn dan ook minder kansen dat VL door NL wordt ondersneeuwd dan GB door de VS; 3) De VS en GB hebben geen gemeenschappelijke grens, NL en VL wel. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 2 september 2006 om 20:41. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vandaar dat een linkse partij als de SP daar zo goed doet?
![]() |
![]() |
#86 | |||||||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() ![]() ![]() ER BESTAAN GEEN RADICALERE NATIONALISTEN EN REBELLEN. Citaat:
Citaat:
![]() ![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | ||||||||||||||||||
Staatssecretaris
|
![]() Het Nederlandse uiteraard.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 2 september 2006 om 22:27. |
||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Nee, ik heb zeker niet de pretentie alles te weten en zeker niet om de toekomst te voorspellen... Niemand zeker?
![]() |
![]() |
#89 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ik ben niet van plan om de politiek te laten afhangen van onvoorspelbare hypothetische (r)evoluties. Een onafhankelijk Vlaanderen is dus per definitie sneller te bereiken dat uw Dietse Republiek. Want voor hetzelfde geld kan Nederland nog tweehonderd jaar een monarchie hebben. U weet het niet, zegt u. Precies. Het zijn luchtkastelen. Geef mij dus maar een concreet bereikbaar doel als de Vlaamse republiek. We zullen het daar al moeilijk genoeg mee hebben.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vlaanderen behoort tot de Nederlandse taalgroep. Ik zie dus geen imperialisme.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Er zijn ook Vlamingen die heel pro-Bush zijn en Vlaanderen als een soort protectoraat van de VS zien. Zijn dat geen imperialisten? Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Gouverneur
|
![]() Even terug naar het beginbetoog. Er staat dat het confederalisme waar de Belzieke/Vlaamse politici nu naar streven gelijk staat aan Vlaams particularisme, omdat er voor een confederatie eerst onafhankelijke staten voorhanden moeten zijn.
Dat is een historisch bezien onjuiste stelling! De Geconfedereerde Staten van Amerika ontstonden niet uit onafhankelijke staten, maar uit staten die het centralistisch gezag afzworen. Daardoor is het beginbetoog eerder een Vlaams-nationalistisch dan een irredentistisch betoog te noemen. Overigens, over die zuidelijke staten. Moet je eens zien wie als enige hen erkende ... http://nl.wikipedia.org/wiki/Geconfe...en_van_Amerika ... Zou Leopold I 30 jaar later koning zijn geworden had hij geweten hoe met "de Vlaamse kwestie" om te gaan en had er geen 175 + 25 geweest! |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
|
![]() Zozo, dan bent u dus een belgicist... Want als de Vlaamse onafhankelijke staat zo zeker en zo voorspelbaar is, wil ik nu weten wanneer dat zal gebeuren...
![]() |
#94 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#95 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
In een moderne confederatie is een grondwet wel degelijk nodig om de burgerrechten tegenover de overheid garant te stellen. Daarom moet er ook subiet een Vlaamse Grondwet komen. Ik denk dat u dooreen haalt dat er confederaties van onderop ontstaan (als Zwitserland, de Republiek, misschien de Verenigde Nederlandse Staten) dan wel van bovenaf (zoals de Geconfedereerden). De eersten hebben geen grondwet van bovenaf nodig omdat die er van onderop al was (alhoewel, destijds?). Bij de laatsten is er dus de noodzaak. Bij wie moet een individuele burger anders in Groot-Nederland/Dietsland/Deltaland/de Lage Landen zijn als de overheid hun rechten overtreedt? Of is de overheid van die confederatie oppermachtig? Zo'n superstaat moet ik niet!
![]() |
![]() |
#96 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#97 | |||
Gouverneur
|
![]() We gaan niet schelden hé, vooral niet op een medestander.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Vlaanderen laat de eigen ambtenaren die de eigen decreten uitvoert geen trouw meer zweren aan de Belgische grondwet. In essentie betekent dat dat er een juridisch manco is voor de burgerrechten van de Vlamingen ten opzichte van de regioregering. Dáárom dient er een Vlaamse Grondwet te komen, om die burgerrechten netjes te omschrijven. De situatie die nu ontstaan is is strijdig met het BuPo-verdrag. Nee, ik houd het hoofd koel.
![]() |
![]() |
#98 | |||||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#99 | ||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Vreemde definities houdt u erop na. Vlaams-particularistische zeverij. Nederlanders vinden Vlamingen niet altijd even betrouwbaar, en hier is wederom een bewijs. Het bewijs van 1830 wederom. (Ik dek me nu want oei, wat nu zal volgen ...) Citaat:
Citaat:
De noodzaak van een grondwet in een moderne confederatie is dezelfde. Ooit van het Europees Handvest gehoord? Ook een eerste poging. Dat van die CSA was geen flatertje, meer een Babylonische begripsverwarring. Uw Groot-Nederlandisme hangt aan elkaar met landjeplaklijm, het mijne gaat uit van soevereinisme: het volk zal ertoe besluiten of niet. Citaat:
Ziet u als Vlamingen zich eerst eens onder het Waalse juk vandaan te manoeuvreren, praten we daarna verder.
![]() |
![]() |
#100 | |||||||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Hans1 heeft ook veel last van Babylonische begripsverwarringen, KNIPOOG... (hoe moeilijk is het om iets toe te geven?) Citaat:
![]()
![]() |