![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#5561 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De libanese burgeroorlog tussen christenen en moslims is ontstaan omdat de moslims de macht wilden grijpen en dus de de facto democratische staat Libanon de nek om wilden draaien. Zij werden hierdoor onder meer opgestookt door de PLO die een paar jaar eerder door Koning Hoesseins bedoeïnen Jordanië was uitgeknikkerd, óók al omdat ze daar aan het stoken was en de rechtsgang belemmerde. De PLO maakte van de burgeroorlog gebruik om vanuit Zuid-Libanon raketten af te vuren op Israel. Daarom moest Israel wel ingrijpen. (En Israel was toen niet de enige). En nu heeft de geschiedenis zich herhaald. Hezbollah is een rechtstreekse voortzetting van de PLO. Libanon is trouwens een mooi voorbeeld van wat Israel wil voorkomen te worden. Het wás een democratische staat met verschillende religies en bevolkingsgroepen. Toen moslims de demografische samenstelling gingen veranderen werd het hommeles. Vind je het gek dat Israel er niets voor voelt de zogenaamde 'palestijnse vluchtelingen' te laten terugkeren? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5562 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5563 |
|
![]() Waarmee u opnieuw illustreert dat u een supporter bent van deze anti-semitische terroristische organisatie en een tegenstander van volledige Libanese souvereiniteit over het Libanese grondgebied.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5564 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5565 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5566 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5567 |
|
![]() Denkt u nu echt dat Jordanië en Egypte fans zijn van Hizbollah? U bent nog idioter dan ik dacht.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5568 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5569 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5570 | |
Minister
|
![]() Citaat:
http://www.menapress.com/article.php?sid=1479 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5571 | |
Banneling
|
![]() Jawel, de discussie wordt weer op 'niveau' gevoerd.
Citaat:
Israël heeft trouwens al meermaals Palestijnse burgers gebruikt als schild. Letterlijk zelfs. Israël heeft dus geen reden om Hezbollah op dat punt met de vinger te wijzen. Laatst gewijzigd door groene flamingant : 3 september 2006 om 20:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5572 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Groene Flamingant. Als jezelf aangesproken voelt door mijn veralgemening, en niet persoonlijk gerichte opmerkking "Pro Hezbolidioten" zegt meer over je zelfbeeld dan mijn niveau.
Ik zal de "veroverde Israël vraag" voor jou anders formuleren. Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5573 |
Banneling
|
![]() We gaan er nooit uitgeraken...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5574 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Toen Libanon onafhankelijk werd, werd vastgelegd dat de president altijd een christen zou zijn, de premier een soenniet en de parlementsvoorzitter een sjiiet. Dat ingebakken onderscheid op basis van godsdienst was een recept dat vroeg of laat voor miserie moest zorgen. Dat het wankele Libanese evenwicht verstoord raakte door de grote groep Palestijnse vluchtelingen die Libanon binnenstroomde in 1948, was dan ook niet toevallig. Verder was het systeem relatief democratisch zolang de christenen de (weliswaar beperkte) meerderheid vormden. Toen er uiteindelijk een lichte moslimmeerderheid ontstond, werd het systeem onhoudbaar en ontstond de roep om democratische hervormingen. De vraag van de moslims had dus niks te maken met 'het de nek omwringen van de democratische staat Libanon' maar was een terechte eis. Het is ook niet zo dat alleen de moslims het systeem wilden democratiseren, want aan het begin van de burgeroorlog vochten moslims én seculieren zij aan zij in één Nationale Beweging. Met je vergelijking tussen de Libanese burgeroorlog en het recht op terugkeer van de Palestijnse vluchtelingen, wordt je echter ronduit grof, vooral wanneer je het woord demografie bovenhaalt. De enige staat in het Midden-Oosten die immers een voortdurende demografische politiek voert, is immers niet Libanon maar Israël zelf. De huidige joodse meerderheid is enkel kunnen ontstaan door de etnische zuivering van de Palestijnse bevolking in 1948. De terugkeer van de Palestijnse vluchtelingen zou dan ook helemaal geen demografische aanslag zijn op Israël, maar integendeel een herstelling van de natuurlijke situatie van vóór 1948, waarbij de joden één van de bevolkingsgroepen waren, zonder absolute meerderheid. Verder is het nogal zwak dat je zelfs niet de moeite doet om mijn argumenten rond de desastreuze Israëlische Libanonpolitiek te beantwoorden (vermoedelijk bij gebrek aan tegenargumenten) maar er in een boogje omheen loopt en hetzelfde krakkemikkige verhaaltje bovenhaalt. Ik herhaal dan ook mijn stelling dat het juist de agressieve Israëlische politiek was die zowel Hezbollah als PLO creeërde. Laatst gewijzigd door groene flamingant : 3 september 2006 om 21:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5575 |
Banneling
|
![]() Ik supporter niet. Ik stel gewoon vast. Ik betreur dat juist een fundamentalistische beweging als Hezbollah een heldenstatus moet verwerven maar dat deze beweging de enige is die op noemenswaardige wijze de Libanese soevereniteit kan verdedigen is gewoon een feit. Tijdens de recente Israëlische invasie was het Libanese officiële leger zo goed als machteloos.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5576 |
|
![]() Trigger/aanleiding denk ik (iets scherpere karakterisering); "de druppel die de emmer deed overlopen", ook wel "klap op de vuurpijl".
Evengoed maakt het mij geen van zessen blij.
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 3 september 2006 om 21:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5577 | |
|
![]() Citaat:
- U spreekt uzelf tegen over a. De democratische staat Libanon en b. de demografische samenstelling in libanon. Maak uw keus: Ofwel Libanon was democratisch of niet. Ofwel de demografische samenstelling is veranderd, of niet. - Israel was en is een land waar de arabische (moslim) bevolking dezelfde rechten en plichten heeft als iedereen. - Als u de libanese burgeroorlog bij Israel in de schoenen wilt schuiven bent u echt ver heen. En het is nog paternalistisch ook. U doet net alsof 'palestijnen' losgeslagen projectielen zijn die geen eigen verantwoordelijkheid hebben of keuzes kunnen maken. En u doet net alsof 'libanezen' losgeslagen projectielen zijn die geen eigen verantwoordelijkheid hebben of keuzes kunnen maken. Verder vergeet u de invloed van Iran en Syrië. - Over uw laatste opmerking: Het is het arabisch antisemitisme dat de PLO veroorzaakte en het is de PLO die Hezbollah veroorzaakte. Niet meer en niet minder. Mag ik u eraan herinneren dat Israel zich toch al wel een paar jaartjes heeft teruggetrokken uit Libanon? Mag ik u er tevens aan helpen herinneren dat ALLE internationale waarnemers al zagen aankomen wat nu gebeurde? Hezbollah IS een terroristische organisatie. Waarom denkt u eigenlijk dat zowel Egypte als Jordanie als Saoudie-Arabie Israel het recht bevestigden op zelfverdediging? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5578 |
Banneling
|
![]() U valt in herhaling. Dit moet de 10de keer zijn dat u dat zinnetje herhaalt.
Dat het Israëlische leger ondertussen nog steeds de Libanese havens en het Libanese luchtruim blokkeert, een overduidelijke schending van de Libanese soevereniteit, is blijkbaar voor u geen punt. Dat bewijst dat u eigenlijk helemaal niet geeft om de Libanese soevereniteit maar deze soevereniteit louter gebruikt als drogreden om de Israëlische politiek te rechtvaardigen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5579 | |
|
![]() Citaat:
Het kan bijna onmogelijk de enige of hoofd-reden zijn geweest voor de inval. Ik ben vóór de westerse cultuur, maar sluit mijn ogen niet voor, zacht gezegd, bedenkelijke zaken. Recht is recht en krom is krom. Doodmaken vind ik zeer verkeerd.
![]() |
![]() |
#5580 | |
|
![]() Citaat:
Het libanese officiele leger stond machteloos tegen Hezbollah (met Iran en Syrie) die in feite de macht heeft overgenomen. Israel, met in het kielzog de VN, zorgen er nu voor dat de libanese overheid weer de soevereiniteit kan herstellen. |
|
![]() |
![]() |