Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 september 2006, 20:29   #41
Vision
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
mensen als u halen het democratische draagvlak voor een goed sociaal systeem onderuit ...
Jup. De essentie.
Vision is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2006, 20:35   #42
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
de gemeenschap (werkenden) die samenleggen om die werkloosheidsuitkeringen te betalen mag de werklozen gerust verplicht werk opleggen oa in strijkwinkels (waar goedkoop gestreken wordt) zodat dat de tweeverdieners die geen tijd hebben voor de strijk weer ten goede komt. Daar is zeker niks mis mee. Bovendien maken die werklozen zichzelf op deze manier weer nuttig en dat komt de maatschappij én henzelf ten goede.

men zou die strijkwinkels zelfs quota kunnen opleggen om een percentage allochtone werklozen in (verplichte werk)dienst te nemen ...
bestaat de 'gemeenschap' volgens u enkel uit werkenden?
behoren werklozen m.a.w. niet tot de gemeenschap? maken zij volgens u geen deel meer uit van de samenleving?
klinkt erg als 'de gemeenschap' versus 'de werklozen'.
typisch nazistische uitsluitingsmentaliteit.
lekker allemaal samen rond de zondebok dansen.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2006, 20:36   #43
Vision
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
behoren werklozen m.a.w. niet tot de gemeenschap? maken zij volgens u geen deel meer uit van de samenleving?
klinkt erg als 'de gemeenschap' versus 'de werklozen'.
typisch nazistische uitsluitingsmentaliteit.
lekker allemaal samen rond de zondebok dansen.
Nogal cliché hé, afkomen met hitler en de zondebok?
Oud 8 september 2006, 20:39   #44
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vision Bekijk bericht

Jij hebt totaal geen verantwoordelijkheid, je bent een complete nietsnut die denkt dat hij niet moet werken omdat hij zogenaamd een intellectueel individu is dat merkelijk slimmer is dan zijn omgeving. Je neemt geen verantwoordelijkheid, je onderneemt niets om je situatie te veranderen. Neen, je neemt geld af van werkende mensen...
je zou bijna denken dat je 't over een bedrijfsleider hebt...
maar dat zou erg politiek incorrect zijn, niet?
Oud 8 september 2006, 20:40   #45
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Djust...

En dan zou mijn kennis mss ook strijksters/stiksters vinden (maaltijdcheques inbegrepen meer dan 1.200 € voor 37 u werk)...

Nu denkt hij om die afdeling naar Polen te verhuizen (lonen: circa 1/7 van hier)... zeker als de vakbonden toegang krijgen tot de kleinere bedrijven...
Dienstencheque's naar polen verhuizen?
Als dat kan, ben ik de man!
Hou me zeker op de hoogte a.u.b.
Oud 8 september 2006, 20:42   #46
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vision Bekijk bericht
Nogal cliché hé, afkomen met hitler en de zondebok?
is dit een tegenargument, of heb je gewoon weinig inspiratie?
Oud 8 september 2006, 20:44   #47
Vision
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
je zou bijna denken dat je 't over een bedrijfsleider hebt...
maar dat zou erg politiek incorrect zijn, niet?
Achzo, ik dacht dat het de bedrijfsleider was die de mensen betaalt? Neen? Ik dacht zelfs dat de bedrijfsleiders ons meer betalen dan deze in andere landen? Hoe komt het toch dat de werker minder geld heeft dat de werker in die andere landen?

Respect aan wie respect toekomt, aan verantwoordelijke mensen. Dat zijn bedrijfsleiders, en dat zijn geen politici met oogkleppen en kortetermijnsvisie, noch beggars en mitgards die de hele tijd lopen te zeuren en te lui of te onverantwoordelijk zijn om actie te ondernemen. Om hun leven zelf in handen te nemen.
Oud 8 september 2006, 20:47   #48
boerenverstand
Parlementsvoorzitter

boerenverstand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht

kweek ballen en ga ook doppen als het je niet aanstaat voor mij te werken

en zoniet is er maar één devies en dat is

zwijgen en werken en afdokken zodat mijn dop er op tijd ligt

met vriendelijke groeten

een langdurig werkloze
Hallo king,

weet je nog in een andere topic, waar ik stelde dat er wel geen geld is om blindegeleide honden op te leiden, geen geld voor gehandicapten om zo lang mogelijk zelfstandig te blijven, lange wachtlijst voor mentaal gehandicapten, hulpbehoevende oudjes,.....en jij pikt al dat geld op deze mensen hun rug in.
Je hebt toen niet geantwoord nu krijg je de kans .
Liefst niet zeuren over fiscale fraude.
M.a.w. omdat jij onterecht in de werkloosheid zit kan een blinde niet buiten, een oudje ligt thuis te creperen, zit een gehandicapte......
toffe typ ben je , je bent er mee de oorzaak van dat échte werklozen en dan bedoel ik mensen, die willen werken en niet aan werk geraken , mee overboord gaan.

Laatst gewijzigd door boerenverstand : 8 september 2006 om 20:50.
boerenverstand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2006, 20:49   #49
Vision
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
is dit een tegenargument, of heb je gewoon weinig inspiratie?
Citaat:

ge·meen·schap (de ~ (v.))5 samenleving => maatschappijmaat·schap·pij (de ~ (v.))1 de mensen samen, met de nadruk op hun onderlinge omgang => gemeenschap, samenleving, wereld
Ja, werkenden en werklozen maken deel uit van de gemeenschap.

Leg mij -oh domme ik- eens uit wat hitler en zondebokmechanismes hier komen doen.
Oud 8 september 2006, 20:50   #50
Vision
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boerenverstand Bekijk bericht
Hallo king,

weet je nog in een andere topic, waar ik stelde dat er wel geen geld is om blindegeleide honden op te leiden, geen geld voor gehandicapten om zo lang mogelijk zelfstandig te blijven, lange wachtlijst voor mentaal gehandicapten, hulpbehoevende oudjes,.....en jij pikt al dat geld op deze mensen hun rug in.
Je hebt toen niet geantwoord nu krijg je de kans .
Liefst niet zeuren over fiscale fraude.
M.a.w. omdat jij onterecht in de werkloosheid zit kan een blinde niet buiten, een oudje ligt thuis te creperen, zit een gehandicapte......
toffe typ ben je !
Daar heb ik ook het meeste problemen mee. Hoe kan je niet werken, als je weet dat met het geld dat uitgespaard wordt mensen die het écht nodig hebben geholpen kunnen worden. Egoïsme, dat is het.
Oud 8 september 2006, 21:15   #51
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dienstencheque's naar polen verhuizen?
Als dat kan, ben ik de man!
Hou me zeker op de hoogte a.u.b.
Zijn atelier, hé Mambo (de meeste zijn daar trouwens al)...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2006, 21:58   #52
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ge kunt dat schijten zoveel mogelijk in de werkuren doen, dan kan je een aardige duit besparen op het papier thuis ... (in het slechtste geval kan je zelfs een paar velletjes verdonkeremanen op de werkgeversplee.

een reis is luxe ... dat kan ik ook niet elk jaar hoor, en dat is absoluut geen must have. (laat de toerisme-industrie u niks wijsmaken) ... idem met die pinten, alcohol is trouwens bijzonder ongezond.
Gelieve nogmaals na te denken over de posting waarop u hier reageert en uit te leggen hoe iemand kan rondkomen met 300 € in de maand. Ik kan het niet ... Ik heb wel geen minimumloon, maar moet het doen met een stempelgeld van +/- 950 €. Trek mijn huishuur en vaste kosten er af en leg mij uit hoe ik kan leven zonder maandelijks aan mijn spaarcenten te zitten.
Maar wat mij ronduit vernedert, is de brief die ik vandaag aankreeg : volgende week moet ik mij aanmelden bij de PWA om eventueel ergens tot 45 uren in de maand te gaan kuisen waardoor ik tot 184,50 € per maand zou kunnen bijverdienen.
Ik ben 57, buiten mijn wil werkloos, trouwens ik solliciteer zoveel mogelijk, heel mijn leven heb ik bureauwerk gedaan en nu moet ik in vreemde huizen dweilen gaan uitwringen met een pijnlijke muisarm ? Het is een schande !
En dan zijn sommigen verwonderd dat mensen met minimumlonen of mensen die werkloos zijn ontevreden zijn en "jobs" zoals strijkwerk weigeren ? Hoe dom kan men zijn !
Oud 8 september 2006, 22:02   #53
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Marie, u hebt als 57-jarige jarenlang gewerkt en bijgedragen. Ik denk dat niemand er een probleem meeheeft dat u een gulle uitkering krijgt. Maar die jonge werklozen in blakende gezondheid kunnen toch wel strijken?
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2006, 22:15   #54
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Marie, u hebt als 57-jarige jarenlang gewerkt en bijgedragen. Ik denk dat niemand er een probleem meeheeft dat u een gulle uitkering krijgt. Maar die jonge werklozen in blakende gezondheid kunnen toch wel strijken?
Vindt u het dan juist dat men mij in de PWA wil dwingen ?
Denkt u dat wat u een "gulle" uitkering noemt voldoende is als men huishuur moet betalen ? Hoe hoog denkt u dat de huishuren zijn in Antwerpen ?
En eerlijk : hoeveel kan men voor jobs als strijkwerk betalen zonder er teveel bij in te schieten. In het zwart is dat misschien 5 € per uur. Dus officieel moet men daar zo'n 75 % loonlasten bijtellen (ik weet niet hoeveel precies) dat is 8,75 € per uur.
Welke idioot betaalt zoveel geld (meer dan 350 Frank) om zijn strijk te laten doen ? Niemand toch, dus daar moeten weer massa's subsidies en administratie bijkomen. Op zulke lapmiddelen verliest men geld. Gevolg : de maatschappij wordt armer, de gedwongen tewerkgestelden worden bitterder. Ten slotte, stel u zelf eens voor dat u een jongmens in blakende gezondheid is en dat u (mogelijk met een diploma van elektrieker, mecanicien, boekhouder, haarkapper) uren aan een stuk moet staan strijken.
Oud 8 september 2006, 22:29   #55
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Wat is PWA?
Ik zeg niet dat 950 Euro gul is en weet niet hoeveel men nodig heeft om degelijk rond te komen in een stad als Antwerpen. Ik denk ook niet dat men hier mensen zoekt die ergens in een atelier moeten staan met strijkplank en -ijzer maar eerder met professionele machines met hoge capaciteit. Misschien moeten de loonlasten op lagere inkomens omlaag zodat de baas meer kan betalen aan zijn werknemers zonder winstinlevering en er tegelijkertijd een groter verschil is tussen het netto-inkomen door werk dan door een uitkering. Werk moet terug (financieel) aantrekkelijk gemaakt worden.
En die electricien of boekhouder kan toch wel tijdelijk wat werken als 'strijker' tot hij/zij een job gevonden heeft in zijn/haar branche? Men zou zich moeten schamen om (goedbetaald) werk te weigeren ipv zich te schamen dat men moet werken buiten zijn oorsponkelijke talenten. En ik heb het hier helemaal niet op u persoonlijk bedoeld maar wederom op jongeren.

Laatst gewijzigd door longhorn : 8 september 2006 om 22:30.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2006, 22:54   #56
MaXiMuS
Banneling

MaXiMuS's schermafbeelding

Standaard

Ook de NMBS vindt geen treinbestuurders...
schrijnend...

afschaffen die werklozensteun!!
MaXiMuS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2006, 23:16   #57
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Wat is PWA?
Ik zeg niet dat 950 Euro gul is en weet niet hoeveel men nodig heeft om degelijk rond te komen in een stad als Antwerpen. Ik denk ook niet dat men hier mensen zoekt die ergens in een atelier moeten staan met strijkplank en -ijzer maar eerder met professionele machines met hoge capaciteit. Misschien moeten de loonlasten op lagere inkomens omlaag zodat de baas meer kan betalen aan zijn werknemers zonder winstinlevering en er tegelijkertijd een groter verschil is tussen het netto-inkomen door werk dan door een uitkering. Werk moet terug (financieel) aantrekkelijk gemaakt worden.
En die electricien of boekhouder kan toch wel tijdelijk wat werken als 'strijker' tot hij/zij een job gevonden heeft in zijn/haar branche? Men zou zich moeten schamen om (goedbetaald) werk te weigeren ipv zich te schamen dat men moet werken buiten zijn oorsponkelijke talenten. En ik heb het hier helemaal niet op u persoonlijk bedoeld maar wederom op jongeren.
de grondwet. lees art 23/1
Art. 23

Ieder heeft het recht een menswaardig leven te leiden.

Daartoe waarborgen de wet, het decreet of de in artikel 134 bedoelde regel, rekening houdend met de overeenkomstige plichten, de economische, sociale en culturele rechten, waarvan ze de voorwaarden voor de uitoefening bepalen.

Die rechten omvatten inzonderheid :
1° het recht op arbeid en op de vrije keuze van beroepsarbeid in het raam van een algemeen werkgelegenheidsbeleid dat onder meer gericht is op het waarborgen van een zo hoog en stabiel mogelijk werkgelegenheidspeil, het recht op billijke arbeidsvoorwaarden en een billijke beloning, alsmede het recht op informatie, overleg en collectief onderhandelen;
2° het recht op sociale zekerheid, bescherming van de gezondheid en sociale, geneeskundige en juridische bijstand;
3° het recht op een behoorlijke huisvesting;
4° het recht op de bescherming van een gezond leefmilieu;
5° het recht op culturele en maatschappelijke ontplooiing.

Iedereen heeft het recht op vrije beroepskeuze,het is dus niet aan u om te oordelen wie welk werk moet aannemen.
Het is daarentegen aan de overheid om er voor te zorgen dat er degelijk werk voorzien is.niet zoals nu met nepjobs,interimjobs,dienstencheques;pwa en vervangingsjobs.
Iedereen heeft recht op een regelmatig inkomen uit de job die hij zelf kiest,of een job die bij zijn diploma of mogelijkheden past.
Oud 8 september 2006, 23:21   #58
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Denkt u dat wat u een "gulle" uitkering noemt voldoende is als men huishuur moet betalen ? Hoe hoog denkt u dat de huishuren zijn in Antwerpen ?
En eerlijk : hoeveel kan men voor jobs als strijkwerk betalen zonder er teveel bij in te schieten. In het zwart is dat misschien 5 € per uur. Dus officieel moet men daar zo'n 75 % loonlasten bijtellen (ik weet niet hoeveel precies) dat is 8,75 € per uur.
Welke idioot betaalt zoveel geld (meer dan 350 Frank) om zijn strijk te laten doen ? Niemand toch, dus daar moeten weer massa's subsidies en administratie bijkomen. Op zulke lapmiddelen verliest men geld. Gevolg : de maatschappij wordt armer, de gedwongen tewerkgestelden worden bitterder. Ten slotte, stel u zelf eens voor dat u een jongmens in blakende gezondheid is en dat u (mogelijk met een diploma van elektrieker, mecanicien, boekhouder, haarkapper) uren aan een stuk moet staan strijken.
Dat zal wel via dienstencheques gaan, dus ge moet de berekeningen allemaal niet te ingewikkeld maken.
Dat van die diploma's is zever. De enigste verontschuldiging die kan ingeroepen worden, is dat men fysisch niet in staat is om strijkwerk te verrichten. Trouwens denk dat ge niet veel werkloze elektriekers en mecaniciens gaat vinden.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2006, 23:26   #59
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Groot gelijk.
Tip, ga er naartoe en laat u vallen over een draad die daar ligt en zet u op de ziekenkas voor een jaar of zo.
Laat u wel eerst inschrijven dat je verzekerd bent.
Oud 9 september 2006, 09:48   #60
Bill
Provinciaal Gedeputeerde

Bill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
Die voorbij gestreefde zageman heeft wel 1000 keren meer geld dan jij ... En met zijn nieuwe plaat blijft het maar binnen stromen! Hail kapitalism!!!
En moet ik nu jaloers zijn op een zageman omdat hij zijn eigen principes overboord heeft gegooid, net al zijn naïeve aanhang en hier tonnen geld mee verdient, of wat?
Hail kapitalism indeed !!!!
De kraan gaat weldra dicht voor de profiteurs, leg je er maar bij neer.
The times enz.....

Al is de nestbevuiler nog zo groot, het ontvangen van dopgeld brengt hem zelden in gewetensnood...
Waar een Bill is, is een weg...
Bill is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be