![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Euro afschaffen? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
13 | 18,84% |
Neen |
![]() ![]() ![]() |
53 | 76,81% |
Ander |
![]() ![]() ![]() |
2 | 2,90% |
Geen mening |
![]() ![]() ![]() |
1 | 1,45% |
Aantal stemmers: 69. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Waarom een goudstandaard? Een fiduciaire standaard kan evengoed de markt vrij laten spelen. Je moet er gewoon voor zorgen dat je centrale bank geen controle heeft over de geldmarkt (i.e. marktbepaalde rente en enkel bijdrukken wat onder normale omstandigheden verloren gaat). Er is geen enkele reden voor het opslaan van duizenden miljarden aan commodities.
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dankzij de EURO is: -de inflatie nogal voorspelbaar(2 a 3%),voor iedereen,en zonder wilde maneuvres ,en dus zonder al te veel verstoringen in het sociaal klimaat. -de handel veel transparanter geworden. VOOR de Euro -waren de nationale banken van kleine landen(zoals Belgie) feitelijk gevoelig aan het worden voor de akties van individuele grootspeculanten in de VS of Azie...om het over regeringen die "economisch" wensen oorlog te voeren niet te hebben... -konden de grote Europese landen hun wil en import/export wetgeving opleggen naar eigen goeddunken en tegen de buren in.... Eigenlijk is de Euro het trage ,stabiele dieseltje in de monetaire wereld,heel af en toe zie je al statistieken waar de dollar tegen de euro afgewogen wordt (vroeger was het ALTIJD omgekeerd) ![]() Omtrent de rol van de euro als "wereldmunt" echter heeft kelt bedenkingen (zie andere thread hieromtrent) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Een mooi voorbeeldje over hoe de prijzen stijgen: vijf,zes jaar gelden viel je soms al eens achterover als je de prijs zag van een pint in een discotheek. Awel, diezelfde prijzen vind je nu al terug in de café's. Als mijn loon nu eens zo steeg bij de invoering van de Euro dan zou ik er veel minder problemen mee hebben ![]()
![]() |
![]() |
#24 | |
|
![]() Citaat:
![]() pintjes zijn idd zowel net voor als vlak na de euro in prijs gestegen. pintjes stijgen echter regelmatig in prijs. bovendien is het nogal onnozel om over een algemene prijsstijging te spreken obv de prijs van pintjes. qua electronica zijn bv de prijzen gedaald. in supermarkten zijn omwille van concurrentie de prijzen van verschillende zaken gedaald. en zo zijn er nog heel wat. en die dingen compenseren voor de prijsstijging van uw pintje. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De euro is makkelijk omdat je kan reizen zonder je blauw te betalen aan wisselkosten. Maar qua waarde is de euro een ramp. De belzieke frank was qua waarde ideaal want je kon van het kleinste tot het grootste kopen zonder achter de komma te gaan. Ik denk dat dat gesukkel met al die muntjes veel mensen danig de strot uitkomt.
Dus ja en nee. Ik heb maar voor "ander" gekozen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ook, ik sla daar alle 5 minuten mijn prijzen mee op en niemand die er bij stilstaat.
![]() Vroeger zei ik 't'is duzend frank madam" en ze vonden dat veel. Nu zeg ik "t' is 50 euro" en ze vinden zij dat niet veel.
![]() |
#27 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#28 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Was er geen zo'n studie van de ING, over de invoering van de euro en de vermeende link met extra inflatie.
Volgens mij kwam het hier op neer: de dagdagelijkse producten waren merkbaar gestegen, maar de duurzame goederen (zoals de elektronische dingen) zijn daarentegen niet gestegen, of dalen zelfs in prijs (rekening houdend met wat ze kunnen). Moraal van het verhaal: de euro heeft géén extra inflatie veroorzaakt, als je het geheel bekijkt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nee ik versta dat ook niet, tenzij ze ons flink bij ons pietje hebben!
![]() |
![]() |
#30 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Alhoewel: 'ze' ? Wie zijn 'ze'? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Minister
|
![]() Ja 'luxe'artikelen kosten misschien wat minder, maar de basisbehoeften, die blijven maar stijgen. Nu, dat de electronica-stuff enzo verlaagd zijn in prijzen vind ik eerder te verklaren aan het feit dat men meer en rapper 'nieuwere' versies en mogelijkheden van toestellen op de markt brengt. Weliswaar goedkoper; maar daar tegenover staat dan wel dat men rapper een nieuw toestel gaat kopen. Het perfecte voorbeeld hiervan is de GSMbranche. Dan heb ik het nog niet aan de overstock aan electronisch materiaal in sommige landen en de invloed van de internetshops.
"It is dangerous to be right when the government is wrong" -voltaire- Laatst gewijzigd door Gorefest : 8 september 2006 om 20:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Minister-President
|
![]() Simpel een printer-copy-scanner wordt in China, Korea, Tawai, ... gemaakt aan lage prijzen. Moesten ze er één maken in Europa en jij zou er de prijs voor betalen dan zou jij je geen etentje van 104 euro meer kunnen permitteren ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ze verkopen wel chinese kiekens in de bazaar. Trouwens het is gewoon "te duur" geworden! Overal en alles (behalve die printer die je niet kunt opeten)
![]() |
![]() |
#34 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#36 |
Europees Commissaris
|
![]() Nu we de euro hebben, is het best dat ze blijft...
De invoering van de euro heeft ongetwijfeld negatieve gevolgen gehad, zeker niet in laatste plaats de grote inflatie, en België heeft dan nog vrij veel geluk gehad in deze, in vele landen zijn de prijzen nog een stuk sterker gestegen, bovendien is er door onze indexkoppeling ook een bijna evenredige (doordat er aan de index gefoefeld is) loonstijging geweest. Het heeft nu een sterkere munt voortgebracht die het voor de consumenten voordeliger maakt door de hoge koers tegenover de dollar. Bovendien zou een muntverandering enkel maar weer een extra excuus zijn om de prijzen nogmaals extra te verhogen. De verschillende nationale burgerijen hebben zich echter serieus verkeken op de eenheidsmunt. Nu zitten verschillende staten met de gebakken peren, zoals bijvoorbeeld de rechtse regering in duitsland die geen kunstmatige inflatie kan doorvoeren omdat ze geen controle meer heeft op de munt. De Duitse en Italiaanse regering hebben de laaste jaren al duidelijk gemaakt dat ze van de munt afwillen... Lijkt mij al een reden genoeg om er nu voor te zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Minister-President
|
![]() Het natuurlijk voedsel dat in europa geproduceerd wordt, vraagt veel arbeid, en is dus duur, eet voedsel dat weinig arbeid vraagt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik eis opstand, nu! Steek de banden in brand, gooi de palleten op een hoop en haal die 15 terroristen uit de nor. ![]()
![]() |
![]() |
#40 | |
|
![]() Citaat:
en hoe graag ik ook pintjes drink, ze zijn absoluut niet bepalend voor het algemene prijspeil. het is gewoon iets wat veel opvalt, omdat de meeste mensen de prijs van een pintje van buiten kennen, maar van de meeste andere producten niet. ![]() |
|
![]() |
![]() |