Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 september 2006, 07:54   #121
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Jawel. Het zijn net die firma's die strijkers met dienstencheques aanbieden die niet voldoende personeel vinden.
Maakt dat een verschil uit ? (of ze met dienstencheques werken of niet)
Het probleem blijft toch hetzelfde. Ze willen dat de staat hen onderhoud, maar ze willen er niets voor terugdoen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2006, 09:13   #122
guerin
Minister

Standaard

De nieuwe slavernij...bijna gratis huishoudelijk hulp...weg met die handel.
guerin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2006, 09:31   #123
guerin
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boerenverstand Bekijk bericht
Hallo king,

weet je nog in een andere topic, waar ik stelde dat er wel geen geld is om blindegeleide honden op te leiden, geen geld voor gehandicapten om zo lang mogelijk zelfstandig te blijven, lange wachtlijst voor mentaal gehandicapten, hulpbehoevende oudjes,.....en jij pikt al dat geld op deze mensen hun rug in.
Je hebt toen niet geantwoord nu krijg je de kans .
Liefst niet zeuren over fiscale fraude.
M.a.w. omdat jij onterecht in de werkloosheid zit kan een blinde niet buiten, een oudje ligt thuis te creperen, zit een gehandicapte......
toffe typ ben je , je bent er mee de oorzaak van dat échte werklozen en dan bedoel ik mensen, die willen werken en niet aan werk geraken , mee overboord gaan.
Kijk,het kapitalisme draait rond winst,schaaf die af en er is genoeg voor iedereen omdat er dan niet meer gewerkt is voor winst maar voor welzijn.
Oud 11 september 2006, 09:35   #124
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guerin Bekijk bericht
Kijk,het kapitalisme draait rond winst,schaaf die af en er is genoeg voor iedereen omdat er dan niet meer gewerkt is voor winst maar voor welzijn.
Daarom dat alle systemen die dit gedaan hebben, ondertussen al failliet zijn.
Oud 11 september 2006, 09:48   #125
chris k
Staatssecretaris

chris k's schermafbeelding

Standaard

Hoe betalen die strijkdiensten...zijn ze met alles in orde?
chris k is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2006, 09:57   #126
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Hoe betalen die strijkdiensten...zijn ze met alles in orde?
Als ze met dienstencheques werken, zijn ze uiteraard met alles in orde.
Oud 11 september 2006, 10:10   #127
vulpes
Gouverneur

Standaard

zoals ik het zie, wordt met de dienstencheque de vinger op de pijnlijke wonde gelegd: de sociale lasten zijn te hoog.

Laat ons de tweeverdieners nemen (al zijn het niet de enigen die gebruik maken van dienstencheques).
- Vrouwen gaan uit werken.
- bedrijven worden gecentraliseerd buiten de wooncentra (veel minder ontsloten door het openbaar vervoer).
- kantoren (dienstensector is belangrijker geworden dan secundaire sector) worden vaak gecentraliseerd in de grote steden.
GEVOLG: extra reistijd.
- de handel is geïnternationaliseerd. Dat heeft ook een impact op de 9-5 job. Men moet flexibeler zijn.
GEVOLG: flexibele uren
- en dan heb ik het nog niet over de internationale concurrentie.

ERGO: tweeverdieners kunnen extra hulp gebruiken. Je hebt - met andere woorden - een vraag.

AANBOD-zijde: Je hebt vrij veel werklozen. Niet iedereen is qua opleiding aangepast aan de 'nieuwe structuur'. Laaggeschoolden, geen aangepaste scholing etc.

In een volledig vrije markt zouden die twee elkaar normaliter vinden. Immers, werklozen hebben geen inkomen, zouden dus wel verplicht zijn van werk aan te nemen. De prijs die tweeverdieners betalen zou worden bepaald door hun inkomsten en door de aanbodzijde aan de werklozenkant.

Onze markt is evenwel niet volledig vrij. Er is zowel een overheidsingrijpen welke effect heeft op de 'vraagzijde', als op de 'aanbodzijde'.
Enerzijds zijn de sociale lasten torenhoog.
Stel, de vrouw gaat liever uit werken dan het huishouden te doen (om in de clichés te blijven ). Zij is bereid het geld dat zij op dat ogenblik verdient aan de persoon te geven die op dat ogenblik in haar plaats het huishouden voor haar komt doen. Probleem: van wat de vrouw verdient wordt al een groot stuk afgeroomd door de staat. Er blijft al een stuk minder over om aan de huishoudhulp te geven. Wat die huishoudhulp krijgt is al evenmin netto. Immers, er zijn - opnieuw administratieve en sociale lasten.

Omgekeerd: er zijn werkloosheidsuitkeringen. Mensen zijn in de regel maar gemotiveerd om te gaan werken als het meer oplevert dan de uitkering. Met andere woorden : het inkomen dat men krijgt moet - in vergelijking met de uitkeringen - voldoende hoger liggen PLUS men zit met bijkomende kosten: immers men heeft bijvoorbeeld kinderopvang nodig.

De dienstencheques proberen iets te doen aan de kant van de aanbodzijde. Zij proberen het potentieel aan werkaanbod officieel te activeren, door de sociale lasten te drukken waardoor de wig tussen wat de werkende netto verdient en de prijs die men moet betalen voor huishoudelijke hulp verkleint.

PS: blijkbaar krijgen mensen die tewerkgesteld worden in het dienstencheque systeem loon uitbetaald conform de officiële barema's.
vulpes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2006, 10:11   #128
vulpes
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Een gepast loon
Uw loon is bepaald volgens de officiële barema's van de activiteitensector, nooit minder. Uw maandloon wordt niet berekend op basis van het aantal dienstencheques dat u aan uw werkgever voor de betrokken maand overhandigt. U ontvangt wat in uw arbeidsovereenkomst werd overeengekomen.
Sociale voordelen
De bestaande reglementering van de verschillende takken van de sociale zekerheid voor arbeiders is van toepassing als u als arbeider in het kader van een arbeidsovereenkomst dienstencheques werkt:
ziekteverzekering - invaliditeit,
werkloosheid,
pensioenen,
jaarlijkse vakantie...
http://www.dienstencheques.be/nl/pag...ntage.asp?ru=4
vulpes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2006, 13:13   #129
boerenverstand
Parlementsvoorzitter

boerenverstand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Gelieve nogmaals na te denken over de posting waarop u hier reageert en uit te leggen hoe iemand kan rondkomen met 300 € in de maand. Ik kan het niet ... Ik heb wel geen minimumloon, maar moet het doen met een stempelgeld van +/- 950 €. Trek mijn huishuur en vaste kosten er af en leg mij uit hoe ik kan leven zonder maandelijks aan mijn spaarcenten te zitten.
Maar wat mij ronduit vernedert, is de brief die ik vandaag aankreeg : volgende week moet ik mij aanmelden bij de PWA om eventueel ergens tot 45 uren in de maand te gaan kuisen waardoor ik tot 184,50 € per maand zou kunnen bijverdienen.
Ik ben 57, buiten mijn wil werkloos, trouwens ik solliciteer zoveel mogelijk, heel mijn leven heb ik bureauwerk gedaan en nu moet ik in vreemde huizen dweilen gaan uitwringen met een pijnlijke muisarm ? Het is een schande !
En dan zijn sommigen verwonderd dat mensen met minimumlonen of mensen die werkloos zijn ontevreden zijn en "jobs" zoals strijkwerk weigeren ? Hoe dom kan men zijn !
Voor zover ik uw post kan inschatten toch enige kanttekeningen.
U stelt niet te kunnen toekomen met € 950/maand.
Tal van gepensioneerden hebben lang dat bedrag niet, zij hebben waarschijnlijk veel hogere kosten met geneesmiddelen, dokter,....
Het is ook mogelijk dat u nog mensen ten laste hebt, weet ik niet, maar als u alleenstaande bent, dan zijn er mensen , die het met veel minder moeten doen.
Anderzijds hebt u gelijk dat men u ,gezien uw beroepsverleden, wel wat kan gerust laten.
Evenwel is dit aanbod (poetsen ) vrijblijvend ?
Dan vind ik dat een goed voorstel: er is geen werk voor u gezien opleiding, leeftijd,....wil u wat bijverdienen, dan willen wij daarbij helpen.
Bent u niet akkoord dan laat u het, gezien u zich vernederd voelt.
Als u enkel wilt ingaan op een jobaanbieding , die u past gezien niveau, inhoud, belasting, glijdende uren,.....en daar moet de staat dan nog eens voor zorgen, dan droomt u.
Echter , maar dat wisten we al, als u te weinig dop trekt gezien uw bijdragen en inspanning in het verleden gelieve u te wenden tot VLD, SPA, groen en CD&V, die zo kwistig hebben omgesprongen met werkloosheidsvergoedingen en er zoveel mensen ten onrechte van genieten , dat er voor u maar weinig overschiet.
Maar dat is ook zo voor pensioenen....de drie klassieke partijen hebben decennia lang met uw en mijn belastingsgeld gesmost en noch voor u noch voor mij iets opzijgezet integendeel ze hebben in onze naam meer uitgegeven dan er was.
Aan dit feest moest wel eens een eind komen.

Laatst gewijzigd door boerenverstand : 11 september 2006 om 13:15.
boerenverstand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2006, 15:40   #130
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tal van gepensioneerden hebben lang dat bedrag niet, zij hebben waarschijnlijk veel hogere kosten met geneesmiddelen, dokter,....
Het is ook mogelijk dat u nog mensen ten laste hebt, weet ik niet, maar als u alleenstaande bent, dan zijn er mensen , die het met veel minder moeten doen.
Anderzijds hebt u gelijk dat men u ,gezien uw beroepsverleden, wel wat kan gerust laten.
Evenwel is dit aanbod (poetsen ) vrijblijvend ?
Dan vind ik dat een goed voorstel: er is geen werk voor u gezien opleiding, leeftijd,....wil u wat bijverdienen, dan willen wij daarbij helpen.
Bent u niet akkoord dan laat u het, gezien u zich vernederd voelt.
Als u enkel wilt ingaan op een jobaanbieding , die u past gezien niveau, inhoud, belasting, glijdende uren,.....en daar moet de staat dan nog eens voor zorgen, dan droomt u.
Echter , maar dat wisten we al, als u te weinig dop trekt gezien uw bijdragen en inspanning in het verleden gelieve u te wenden tot VLD, SPA, groen en CD&V, die zo kwistig hebben omgesprongen met werkloosheidsvergoedingen en er zoveel mensen ten onrechte van genieten , dat er voor u maar weinig overschiet.
Maar dat is ook zo voor pensioenen....de drie klassieke partijen hebben decennia lang met uw en mijn belastingsgeld gesmost en noch voor u noch voor mij iets opzijgezet integendeel ze hebben in onze naam meer uitgegeven dan er was.
Op de rug van mensen die vanaf hun veertiende tot hun zevenenvijftigste - of op pensioen gingen op vijfenzestig - hard gewerkt hebben natuurlijk, en die onvrijwillig werkloos zijn geworden. Mensen die als kindarbeider al belastingen betaalden en sociale wetten afdokten.
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2006, 19:30   #131
guerin
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Daarom dat alle systemen die dit gedaan hebben, ondertussen al failliet zijn.
systemen buiten uit,of dat nu in naam van het kapitaal is of zo gezegd comunisme.Voor welzijn is er geen systeem nodig maar eerder naastenliefde.
Oud 12 september 2006, 09:25   #132
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
REza:
Strijkdiensten vinden geen werklozen
Maar gelukkig vinden de werklozen wél de strijkdiensten.
Kijk ik word uit mijn woning gedreven, maar mijn strijkplank en mijn strijkijzer geef ik mee met het groot vuil, nu je mijn aandacht getrokken hebt op een héél andere mogelijkheid...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2006, 14:27   #133
Anna List
Banneling

Standaard

eno, gij hebt geen strijkijzer !

maar soit, niet getreurd, ge kunt het mijne krijgen
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2006, 10:21   #134
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
eno, gij hebt geen strijkijzer !

maar soit, niet getreurd, ge kunt het mijne krijgen
Omgekeerd, je kan het mijne krijgen.
En niet naar de kop gegooid!
Ik heb een reddingsplank nodig, geen strijkplank...
Ik heb het geprobeerd in de branding, maar een strijkplank is geen reddingsplanK...

Laatst gewijzigd door eno2 : 13 september 2006 om 10:23.
Oud 13 september 2006, 10:22   #135
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Omgekeerd, je kan het mijne krijgen.
En niet naar de kop gegooid!
Ik heb een reddingsplank nodig, geen strijkplank...
neeje ! ik wil van mij strijkijzer vanaf !!!

geen planken in de aanbieding, zwemles zou ik je wel kunnen geven
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2006, 10:32   #136
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik vraag me altijd af wat zo iemand als jij de hele dag doet.....
1
Ik doe wat moet.
Daar gaat al een halve dag mee zoet.

2

Maar in de zomer
akteer ik wat lomer.

Dan hou ik sombrero-feesten
op het strand.
Helemaal aangebrand,
maar dat geldt voor de meesten.

3

Dat vroeg me ook mijn Spaanse lerares:
"Wat doe jij zo de hele dag"?
Ik doe alleen wat mag-
terwijl ze horizontaal lag.

4

Ik leef alleen nog voor muziek.
Maar ik ben dan ook erg beroepsziek.
Oud 13 september 2006, 10:34   #137
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
neeje ! ik wil van mij strijkijzer vanaf !!!

geen planken in de aanbieding, zwemles zou ik je wel kunnen geven
Ik vrees van niet, ik zwem al een uur per dag, twee kilometer, alléz, als de toeristen weg zijn...

Ik kan niet echt goed doorzwemmen,
als ik voor de toeristen moet afremmen...

Laatst gewijzigd door eno2 : 13 september 2006 om 10:35.
Oud 13 september 2006, 10:35   #138
genehunter
Gouverneur

genehunter's schermafbeelding

Standaard

Puh, als alle vrouwen terug aan de haard zouden gaan staan, hadden we geen strijkateliers nodig...

Just kiddin' people, just kiddin'...
genehunter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2006, 10:36   #139
boerenverstand
Parlementsvoorzitter

boerenverstand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door metten Bekijk bericht
Op de rug van mensen die vanaf hun veertiende tot hun zevenenvijftigste - of op pensioen gingen op vijfenzestig - hard gewerkt hebben natuurlijk, en die onvrijwillig werkloos zijn geworden. Mensen die als kindarbeider al belastingen betaalden en sociale wetten afdokten.
Toch een beetje opletten met beeldvorming.
Gisteren werd bekend via Eurostat dat 32% van de 55-plussers aan het werk is en dat dit aantal sterk gestegen is , vroeger was dit nog vele procenten lager.
Dat betekent dat de huidige generatie gepensioneerden al op pensioen was rond 50 jaar of werkloos.
Van de door u geschetste werkmensen zijn er niet veel.
Als je dan nog bedenkt dat ambtenaren pas op 60 en leerkrachten op 58 mogen gaan dan betekent dit dat in de privé héél weinig mensen boven de 55 aan het werk zijn.
Als je bedenkt dat men makkelijk 80 jaar wordt, kinderen , ambtenaren, 1 op 5 van de "actieven" geniet van een vervangingsinkomen, werking van de staat (wegen, gebouwen.....) , fiscale fraude met bakken.......dan kan dat niet anders dat de belasting op arbeid waanzinnig moet zijn.
Het is mij een raadsel dat dit allemaal zo lang heeft kunnen duren maar dat het feest stilaan op zijn einde loopt heeft iedereen met een beetje doorzicht al lang door.
Gelukkig hebben de "jongeren" nog niet door dat de huidige 50-plussers het land hebben leeggemolken en nog op hun kap jaren gaan leven.
Zij rijden elke weekend met velen op hun Gazelle of hun elektrische Sparta, gaan daarna nog lekker op restaurant.
Als daar maar geen miserie van komt !
Wie daar problemen mee heeft: gelieve u te wenden tot VLD, CD&V, SPa en groen!

Laatst gewijzigd door boerenverstand : 13 september 2006 om 10:41.
boerenverstand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2006, 11:13   #140
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...................................
Nee, 950 € is voor mij niet voldoende.

(quote)Tal van gepensioneerden hebben lang dat bedrag niet, zij hebben waarschijnlijk veel hogere kosten met geneesmiddelen, dokter,.... (unquote)

Waarom denkt u dat ik minder medische kosten heb ? Enkel omdat ik niet gepensioneerd ben ? Ik moet tot mijn 65 wachten om met pensioen te gaan omdat mijn pensioen anders te klein zou zijn. Denkt u dat een werkende/stempelende 58-jarige minder dokterskosten heeft dan een gepensioneerde 58-jarige ? Voor iemand die beweert gezond boerenverstand te hebben vind ik dat toch wat naïef.
Natuurlijk weet ik dat vele mensen het slechter hebben dan ik. Maar er zijn er heel veel die het beter hebben. Toen ik gisteren door een villawijk fietste, heb ik me afgevraagd wat voor soort mensen die kasten kunnen bouwen en onderhouden, wel wetend dat ik waarschijnlijk even hard gewerkt heb als de meeste van hen.

(quote) Dan vind ik dat een goed voorstel: er is geen werk voor u gezien opleiding, leeftijd,....wil u wat bijverdienen, dan willen wij daarbij helpen. (unquote)

Wat bedoelt u hiermee ? Zegt men niet overal dat de leeftijd geen rol meer mag spelen, dat de ervaring van de oudere werknemers belangrijk is en dat gezien de financiële problemen door het grote aantal gepensioneerden het belangrijk is dat we met zijn allen langer blijven werken ? En wat weet u van mijn opleiding ?

(quote) Als u enkel wilt ingaan op een jobaanbieding , die u past gezien niveau, inhoud, belasting, glijdende uren,.....en daar moet de staat dan nog eens voor zorgen, dan droomt u. (unquote)

Bij iedere sollicitatie waar dit ter sprake komt, zeg ik dat ik bereid ben weekends, avonden, nachten enzovoort te werken. Ik hoef echt niet als een prinses behandeld te worden. Waar haalt u zoiets ? Ik ben ook bereid om minder te verdienen dan in mijn vorige job en ook qua niveau mag het gerust wat lager zijn. Ik ben niet pretentieus.
En ik trek ook geen conclusies over mensen op basis van wat ik vermoed ipv wat ik weet, zoals u hier doet.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be