![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Over de mate van opwarming is er inderdaad nog discussie, over de opwarming zelf nog nauwelijks, de bewijzen zijn er. Veel van de klimaatwetenschappers geven zelf toe dat ze er het fijne nog niet van weten, maar dit is geen reden om verder te doen zoals we bezig zijn, integendeel. Als blijkt dat de klimaatsverandering nog wel meevalt, is dat mooi meegenomen, maar als we niets doen en het blijkt erger dan verwacht, tja... dan is het inderdaad terug naar de steentijd.
![]() |
![]() |
#42 |
Banneling
|
![]() De openingsposting was wél veel ruimer dan klimaatwissel-besognes.
Waar het om gaat, is de juiste soort regulering van het maatschappelijke proces, met respect voor mens en milieu, naar een uitschakeling van de grootste ongelijkheden, naar een afremmen van de ongebreidelde ongecontroleerde groei, in tegenstelling tot de ongeremde neoliberale deregulering die ons in versneld tempo naar de ondergang voert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
In ruil mag je werken en eten en heb je mss juist genoeg om toe te komen. Nog niet opgemerkt dat je altijd juist te weinig hebt,en als je het zoals in de jaren 60/70 wat beter hebt en je kan je wat meer veroorloven dan gooit men het systeem om voor een tijdje en is er sprake van overcapaciteit en dan begingt men mensen te ontslaan. De regularisatie bepaald de concentratie of omgekeerd
![]() |
![]() |
#44 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat is ook mijn indruk ja. Het lijkt wel dat die middenmoot echter op een zeer perverse manier aan hun citroeneurs emotioneel, en anderzijds, verbonden blijft: ze vereren ze en ze benijden ze tegelijkertijd. In elk geval dienen ze kritiekloos en draaien ervoor op tot in alle eeuwigheid amen . Je laatste zin is obscuur. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De regelneverij bepaald wanneer er een overproduktie is of de overproduktie bepaald de regel. Bepaald door de superrijken?
![]() |
![]() |
#46 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil geloven dat elke stap die ons gebracht heeft waar we zijn, op het ogenblik dat we hem namen heel logisch zal geleken hebben. Als je echter het voorlopige eindresultaat bekijkt kan je niet zeggen dat onze evolutie een onverdeeld succes is. Al hetgeen Steven aanhaalt zou ik althans niet onder successen klaseren. Hoe zit het mechanisme in mekaar? Volgens mij zo: Grotere aantallen (mensen) vergen complexere structuren en efficientere productiemethodes. Complexere structuren en efficientere productiemethodes maken het mogelijk dat er meer mensen bijkomen. Nog groter aantallen vergen opnieuw nog complexer structuren en nog efficienter productiemethodes. Nog complexer structuren en nog efficienter productiemethodes maken het mogelijk dat er nog meer mensen bijkomen. En dat gaat zo maar door, tot het boeltje eens totaal ontspoort, of tot we verstandig genoeg worden om zelf de op hol slagende machine af te remmen. De keuze is aan ons ![]() Laatst gewijzigd door satiper : 12 september 2006 om 20:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kijk maar eens naar de opkomst van de auto, deze was voorbehouden aan de rijken en onbetaalbaar voor de middenklasse en de lagere klasse. Tot Henri Ford met zijn bandwerk en de fort T op de markt kwam, sinds dan is het bandwerk en de massaproductie niet meer uit onze economie te verbannen omdat iedereen alles wat op de markt komt wil hebben. En men met de reclame bewust op de jongeren inspeelt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Inderdaad.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
|
![]() En diegene die zich er tegen keerden omdat ze misschien de nare gevolgen al zagen aankomen, werden min of meer als 'waanzinnigen' bestempeld, niet minder achteraf (aan de vooruitgangsgedachte mag niet geraakt worden.) Een voorbeeld, de Luddites, begin 19de eeuw.
Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 12 september 2006 om 21:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Waarschijnlijk omdat ik reeds overtuigd ben van de noodzaak om de juiste keuze te maken. Zo overtuigd als ik zelf ben, zo weinig overtuigd zijn een heleboel andere mensen. Zo wordt het inderdaad niet eenvoudig om de juiste keuzes te maken. Buiten af en toe eens proberen mensen te overtuigen weet ik ook niet zo snel wat er anders nog kan gedaan worden ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door satiper : 13 september 2006 om 18:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Banneling
|
![]() Er is maar een oplossing:
Verdere industrialisatie met techonlogische en wetenschappelijke onderzoeken. Industrialisatie heeft zijn gebreken zoals vervuiling. We moeten echter deze gebreken omhelsen en niet verdringen. Als je ze omhelst dan kan je deze gebreken verhelpen en oplossen. Teruggaan naar een pre-industrieel of lagere vorm van industrialisatie is de terugkeer naar verdere vervuiling en oorlogen. Als je kijkt naar de geschiedenis dan zijn de leefomstandigheden voor de mens nog nooit zo goed geweest als nu. Een stad als Londen is ontelbare keer milieu- en mensvriendelijker dan 40 jaar geleden. Zelfs steden als Calcutta en Mexico-stad zijn gezonder dan het oude Rome. Het beste toekomstbeeld dat ik mij kan voorstellen is een leefwereld waarvan het een kruising is tussen the foundation (maatschappij) en Star Trek (technologie). Deze is dan nog een zeer positieve beeld. Ondernemersschap, vooruitgang en doeleinden zijn de idealen die we als mensheid moeten nastreven. De rest komt vanzelf. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik ben niet blind voor de vele voordelen die de vooruitgang ons gebracht heeft. Toch heb ik de indruk dat we in onze rush naar vooruitgang onvoldoende aandacht hebben geschonken aan de talrijke negatieve neveneffecten. Te vaak werd gedacht in termen van; "zorgen voor later". Ondertussen komen deze neveneffecten steeds dwingender op de deur kloppen. Onze reactie hierop, is nog steeds te vaak gewoon niet thuis geven. De kop in het zand steken kan misschien sommigen gemoedsrust bezorgen, een oplossing is het zeker niet. Het klopt, we hebben sanitair, stromend water, elektriciteit, internet, enz... Toch zijn dit verworvenheden die gebouwd zijn op een onstabiele ondergrond. Als de energiebevoorading spaak begint te lopen, stort alles wat we opgebouwd hebben als een kaartenhuis in elkaar. Veel zal dus afhangen of we er tijdig in zullen slagen om het energievraagstuk voldoende snel op te lossen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
|
![]() Citaat:
(Ik kan u wel volgen hoor. Heffing op milieugebruik (waar ik min of meer voor ben) ligt in dezelfde lijn maar kampt met dezelfde praktische problemen moest het ingevoerd worden.) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Bovenstaand citaat vind ik een goed voorbeeld van onbesuisd vooruitstormen. Men heeft ons destijds kernenergie aangepraat met de beloftes over geweldig veilige en goedkope en schier eindeloze energie. Veilig? Goedkoop? Eindeloos? Neem ze allemaal maar met een serieuze korrel zout, die verkoopsargumenten. Natuurlijk is kernenergie misschien in de huidige situatie een noodzakelijk kwaad, maar een kwaad is het. Beter zou zijn om een weg te bewandelen waardoor je al die verkeerde keuzes niet meer MOET maken, zoals nu wel vaak het geval is. Maar hiervoor moet je een andere politiek beginnen voeren dan steeds achter de feiten aan te hollen en overal zoals een loodgieter de gaten beginnen te dichten waar ze ontstaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Milieutaxen moeten niet dienen om de schatkist te spijsen maar om onderzoek naar het milieu en milieuvriendelijke technieken te onderzoeken. Citaat:
Doel is veilig en betrouwbaar. De huidige alternatieve vorm van energieopwekking is nog niet in staat om kernenergie volledig te vervangen. Wat de staat wel nu kan doen is om een gedeelte van de milieutaxen om te zetten in steun. Er zijn veel bedrijven met platte daken, laat daar is met steun van de staat daar zonnepanelen op plaatsen. Laatst gewijzigd door Vorenus : 14 september 2006 om 20:01. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dit neemt niet weg dat het zoveel beter kan. Maar de mens is vaak geneigd te berusten in bestaande situaties (er is toch niks aan te doen). Terwijl er juist vanalles aan te doen is. Verstand gebruiken en juiste keuzes maken. 2) Met je tweede opmerking ben ik het grotendeels eens. Het lijkt me ook het best om inkomsten uit milieutaksen te investeren in milieu gerelateerde zaken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En daar draait het om, geld en macht. En zolang men maar blijft aannemendat alles wat word vertelt juist is kunnen zij hun macht behouden. En heb je enig idéé hoelang men de afval van de kerncentrales moetzien veilig op te bergen? En wat dit kost of is dat een probleem voor de volgende 100 generaties, als wij maar geen moeite moeten doen en niet verder moeten kijken dan onze neus lang is. |
|
![]() |
![]() |