![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar wat de economie in het algemeen, en dan vooral de energie-afdeling ervan betreft ,dat wild geschommel de laatste jaren is er teveel aan.....met "olie" als parameter kan een modern land niet meer "rekenen".IK ben ervan overtuigd dat de EU-landen al dusdanig handelen......nog binnen de 20 jaar zullen we het energielandschap in Europa niet meer herkennen ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door tony p : 12 september 2006 om 17:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
milieuregels zijn leuk... maar een peulschil... en elk bedrijf ziet dat als pest omdat het opgelegd wordt... beetje ander politiek klimaat en hup je zou er missschien van af kunnen zijn en is omzeilbaar ook...risicoberekening voor gepakt te worden etc waar ik op doelde was louter de prijs als determinerende factor... dat is puur financiele mathematica... je kan er niet onderuit als nu de bedrijven veel veel energiezuiniger te werk gaan moet ge dat zien als louter een rendabele investering er komt een moment dat de ontzettende investeringen om je installatie aan te passen of te verbeteren puur uit rendabiliteitsredenen zal geschieden kortom.. wat ik in die vorige post je gewoon ergens wou laten inzien : stel de prijs van de olie ( en energie ) stijgen en je zal plots bemerken dat spectaculaire verbeteringen niet uitgesloten zullen zijn Laatst gewijzigd door praha : 12 september 2006 om 18:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Bio-energie-gewassen zullen inderdaad nooit boven een klein % van de energiebehoefte uitstijgen vanwege juist de beperktheid van het areaal, in concurrentie met de voedselgewassen, en Vlaanderen komt al helemaal niet in aanmerking. Ze vormen gewoon een (kleine) bijdrage in de mix. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door eno2 : 13 september 2006 om 09:56. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Slechts 18% van oliereserves in de wereld gepompt.
Volgens de voorzitter en CEO van Aramco is er nog genoeg olie voor 140 jaar, zelfs met de huidige consumtieniveaus. Voor meer informatie : klik op volgende link : "Saudi Oil Exec: Only 18% of World's Crude Reserves Tapped" |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#70 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#71 |
Burger
|
![]() Interessant gegeven.
Niemand kan zeggen hoe lang we nog olie naar boven zullen kunnen halen omdat we de ganse bol nog niet afgezocht hebben. Natuurlijk, de exploitatiekost om die olie dan naar boven te halen zal hoger liggen maar zolang de prijs van de olie hoog genoeg blijft loont dit een rechtvaardige investering. De vraag is echter niet hoe lang ... maar wat stellen we er tegenover eens het zover is. Wat met alle nevenproducten die er dank zij de olie tot stand kwamen wat alleen al een indrukwekkende lijst is. dat vergeten de mensen nog wel eens dat de industrie een groot deel in consumerproducten steekt. Dat ze nu het grooste olieveld van de laatste kwarteeuw hebben gevonden is net omdat ze in dat laatste kwart eeuw de technieken moderniseren om nog dieper ..lees in de oceanen te gaan. De oceaan voldoet trouwens aan 1 belangrijke factor. Druk. Dat er olie zit is dus meer dan aannemelijk, hoeveel is onmogelijk te zeggen. Fossiele brandstoffen zullen tot een bepaald vermogen wel kunnen verbannen worden , is het niet nu, dan zal het toch niet lang meer duren. Helaas is de olielobby nog steeds TE sterk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben vandaag eens gaan kijken in Zolder wat het kost om een gewone diesel om te bouwen om deze op plantaardige olie (tafelolie) te rijden. zonder werkuren kost dit +/- 600€ en de prijs van de palm en kokosolie zou rond de 0,10€ per liter liggen. Denk dus dat het voor sommige dieselrijders wel het overwegen waard is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Burger
|
![]() Ja maar helaas is het probleem van kwantiteit er nog steeds.
Voordeel is wel dat je dan in geval van pech toch even een supermarkt kan binnenspringen om wat brandstof op te slaan. Maar als teveel mensen zouden omschakelen zit je weer met een leveringsprobleem. Wat olie betreft: het zal niet zo lang meer duren voordat ze 4000 meter halen en daardoor meer dan aaarschijnlijk nog wel een aantal velden liggen. Immers deze bol is voor het grootste gedeelte bedekt met water en het gros daarvan is onontgonnen, deels omdat de kostprijs veel duurder is maar ook omdat het technologisch ook nog moet kunnen om naar de diepste plekken van de oceanen te gaan, nu dat gaan is niet direct het probleem, succesvol boren daarentegen wel. Maar als de prijs van de olie toch hoog blijft en zelfs nog doorstijgt zal ook dat lonen. Kokosolie , bij tekort stijgt ook die prijs hoor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maîsolie olijfolie, zonnebloemolie, koolzaadolie, brandnetelolie, enz... Dus of je snel zonder zal vallen en of deze snel zal stijgen in prijs, ik denk het niet voor de eerste jaren. En de kwantiteit is wel sterk aan het stijgen, enkel moeten de plaatsen van de pompen nog beter bekent worden. En daar komt bij dat als meer mensen er op gaan rijden deze ook een vaste plaats gaan krijgen bij de gewone tankstations. En dat die prijzen de eerste 5 jaar fel gaan stijgen betwijfel ik ten zeerste, daarvoor is er een te grote tegenstand voor deze energieevolutie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De "winst" berust dus op belasting-ontduiking.
![]() |
![]() |
#76 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee, die is niet onderhevig aan deze accijns en dit is dus geen belasting-ontduiking maar gewoon gebruiken maken van de wet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik denk dat jij donders goed weet dat je strafbaar bent als je gesnapt (getrappeerd) wordt.
![]() |
#78 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik vind het belangrijkste dat het gelukkig in de VS en niet in het M-O gevonden is. Op strategisch en geo-politiek vlak een goede zaak voor de VS. De waarde van dit individuele veld voor de toekomst van olie als brandstof lijkt me minder relevant. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Oorspronkelijk bericht door Antoon ![]() Citaat:
Citaat:
(enne, "blijft dalen"? ![]() Uit dat artikel: <Increasingly powerful state oil companies are limiting Western access to the world's known reserves. Does that worry you?> WIE heeft uiteindelijk de hand op de kraan, vnl. sinds de Irak-oorlog? (en waar zijn de oliecontracten van Elf-Aquitaine gebleven?) Laatst gewijzigd door filosoof : 17 september 2006 om 21:10. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik rijd op gas. En de accijns is een % op de kostprijs, hoewel die % verdomt hoog ligt, maar 250% van 0 is volgens mijn nog altijd 0 En je moet daar niet voor kwaad worden. De biodiesel is idd onderhevig aan deze accijns, maar door een gat in de wetgeving de grondstoffen er van niet. |
|
![]() |
![]() |