Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 september 2006, 17:09   #61
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.478
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Eventjes toch melden dat de prijs van een vat olie maar blijft dalen. We gaan dus voorlopig toch niet naar de 100 dollar per vat of naar een vat olie waarvan de prijs nooit meer zou dalen.

klik op volgende link : Oil prices drop below $66 a barrel
klopt......hoewel.....de olieprijs heeft een "bewegend gemiddelde" dat slechts in één richting gaat;omhoog.Op zich kan zoiets wel "opgevangen" worden,het gebeurt trouwens al sedert 1973.
Maar wat de economie in het algemeen, en dan vooral de energie-afdeling ervan betreft ,dat wild geschommel de laatste jaren is er teveel aan.....met "olie" als parameter kan een modern land niet meer "rekenen".IK ben ervan overtuigd dat de EU-landen al dusdanig handelen......nog binnen de 20 jaar zullen we het energielandschap in Europa niet meer herkennen
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2006, 17:48   #62
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alharb Bekijk bericht
Heb je genoeg groenafval van 1 gezin om uw auto op te laten rijden ? Heb je een mechanisme om geurhinder te vermijden, en om het gas te zuiveren ? Naar mijn weten zit er zonder zuivering nog een hoop ammoniak en waterstofsulfide in. Sorry voor de vele vragen, gewoon nieuwsgierig
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2006, 17:56   #63
tony p
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 10 januari 2006
Berichten: 950
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Dat dacht ik totnogtoe ook, maar ik verneem zopas, dat je alle bestaande plastics perfect met bio-olie van het veld kan produceren.
De landbouw verbruikt ook wel gigantische hoeveelheden olie: http://www.energybulletin.net/5045.html

Laatst gewijzigd door tony p : 12 september 2006 om 17:57.
tony p is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2006, 18:20   #64
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alharb Bekijk bericht
Tja, bedrijven denken aan winst. Het is aan de overheid om ze milieuregels op te leggen, wat dankzij de liberalisering van de wereldhandel niet meer zo evident is.

Energiezuinige installaties, daar winnen ze zelf aan en zullen ze ook wel uit zichzelf doen, spectaculaire verbeteringen moet je daar niet meer verwachten. Ik denk dat vooral emissienormen en veiligheidsnormen moeten afgedwongen worden, voor een bedrijf zijn dit verliesposten.
dat is niet echt wat ik bedoelde
milieuregels zijn leuk... maar een peulschil... en elk bedrijf ziet dat als pest omdat het opgelegd wordt... beetje ander politiek klimaat en hup je zou er missschien van af kunnen zijn en is omzeilbaar ook...risicoberekening voor gepakt te worden etc

waar ik op doelde was louter de prijs als determinerende factor... dat is puur financiele mathematica... je kan er niet onderuit
als nu de bedrijven veel veel energiezuiniger te werk gaan moet ge dat zien als louter een rendabele investering
er komt een moment dat de ontzettende investeringen om je installatie aan te passen of te verbeteren puur uit rendabiliteitsredenen zal geschieden
kortom..
wat ik in die vorige post je gewoon ergens wou laten inzien : stel de prijs van de olie ( en energie ) stijgen en je zal plots bemerken dat spectaculaire verbeteringen niet uitgesloten zullen zijn

Laatst gewijzigd door praha : 12 september 2006 om 18:20.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2006, 09:52   #65
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alharb Bekijk bericht
Om die 5.75% bio brandstof in de gewone brandstoffen te mengen, zoals Europa wil, moeten we in Vlaanderen letterlijk de helft van het landbouwareaal beplanten met energiegewassen. Dat geeft wel een idee van vraag/aanbod. Het is inderdaad mogelijk de chemische industrie op hernieuwbaar geproduceerde chemicaliën te laten draaien, maar de technologie om zulke reusachtige hoeveelheden te produceren is er nog niet.
Ze komt er wel.
Bio-energie-gewassen zullen inderdaad nooit boven een klein % van de energiebehoefte uitstijgen vanwege juist de beperktheid van het areaal,
in concurrentie met de voedselgewassen, en Vlaanderen komt al helemaal niet in aanmerking. Ze vormen gewoon een (kleine) bijdrage in de mix.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2006, 09:54   #66
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tony p Bekijk bericht
De landbouw verbruikt ook wel gigantische hoeveelheden olie: http://www.energybulletin.net/5045.html
Tuurlijk, voor al die grootschalige bedrijfsgewassenkweek...

Citaat:
The organic sector could be leading the development of a sustainable food system

Laatst gewijzigd door eno2 : 13 september 2006 om 09:56.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2006, 14:08   #67
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
klopt......hoewel.....de olieprijs heeft een "bewegend gemiddelde" dat slechts in één richting gaat;omhoog.Op zich kan zoiets wel "opgevangen" worden,het gebeurt trouwens al sedert 1973.
Maar wat de economie in het algemeen, en dan vooral de energie-afdeling ervan betreft ,dat wild geschommel de laatste jaren is er teveel aan.....met "olie" als parameter kan een modern land niet meer "rekenen".IK ben ervan overtuigd dat de EU-landen al dusdanig handelen......nog binnen de 20 jaar zullen we het energielandschap in Europa niet meer herkennen
Verklaar je nader...
__________________
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2006, 20:43   #68
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard slechts 18% van oliereserves in de wereld gepompt.

Slechts 18% van oliereserves in de wereld gepompt.

Volgens de voorzitter en CEO van Aramco is er nog genoeg olie voor 140 jaar, zelfs met de huidige consumtieniveaus.

Voor meer informatie : klik op volgende link : "Saudi Oil Exec: Only 18% of World's Crude Reserves Tapped"
__________________
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2006, 10:08   #69
La Chunga
Minister
 
La Chunga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2006
Locatie: Waar ik me thuisvoel...Overal dus
Berichten: 3.534
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
er is een steeds groter verschuiving naar alleen mobiliteit

niettemin is het aandeel voor de productie van energie globaal op wereldvlak nog steeds het grootst ondanks het stijgende aantal kerncentrales her en der... dus hier ligt nog wat hoop

en de vraag is nog steeds stijgende in alle drie de toepassingsgebieden, de acceleratie is echter lichtjes dalende

dacht ik, zover ik me het nog meen te herinneren, La Chunga

maar ik zoek het even op ... 'k heb daar in een gelijkaardige topic ooit wat gegevens over gevonden

hier alvast één link1 wat betreft de toename van de vraag
hier eentje, vrij recent wat betreft de conclusie hoeveel jaren nog

ps. dat van die procentuele verdeling bind ik niet meteen... doe ik dat nog alsnog dan post ik het hier in het topic wel gelijk
Bedankt!
__________________
Let your sympathies and your compassion be always with the under dog in the fight--this is magnanimity; but bet on the other one--this is business. - Mark Twain
La Chunga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2006, 10:09   #70
La Chunga
Minister
 
La Chunga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2006
Locatie: Waar ik me thuisvoel...Overal dus
Berichten: 3.534
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alharb Bekijk bericht
http://tonto.eia.doe.gov/dnav/pet/pe...nus_mbbl_a.htm Dit is de output van de rafinage in de VS. Zoals je ziet, zijn de aandelen van Finished Motor Gasoline en van Distillate Fuel Oil veruit de grootste.

http://www.eia.doe.gov/emeu/aer/pdf/pages/sec2_2.pdf Dit is de verdeling van het totale energieverbruik, ook in de VS.
In een interview met een expert, ook over de VS, zei die man dat 17% van de olie gebruikt wordt in de voedingsindustrie en 65% voor transport. Hier heb ik uiteraard geen bron voor.
Bedankt!
__________________
Let your sympathies and your compassion be always with the under dog in the fight--this is magnanimity; but bet on the other one--this is business. - Mark Twain
La Chunga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2006, 10:54   #71
benarty
Burger
 
Geregistreerd: 16 september 2006
Berichten: 177
Standaard

Interessant gegeven.

Niemand kan zeggen hoe lang we nog olie naar boven zullen kunnen halen omdat
we de ganse bol nog niet afgezocht hebben. Natuurlijk, de exploitatiekost om die olie dan naar boven te halen zal hoger liggen maar zolang de prijs van de olie hoog genoeg blijft loont dit een rechtvaardige investering.

De vraag is echter niet hoe lang ... maar wat stellen we er tegenover eens het zover is. Wat met alle nevenproducten die er dank zij de olie tot stand kwamen
wat alleen al een indrukwekkende lijst is. dat vergeten de mensen nog wel eens dat de industrie een groot deel in consumerproducten steekt.

Dat ze nu het grooste olieveld van de laatste kwarteeuw hebben gevonden is net omdat ze in dat laatste kwart eeuw de technieken moderniseren om nog dieper ..lees in de oceanen te gaan. De oceaan voldoet trouwens aan 1 belangrijke factor. Druk. Dat er olie zit is dus meer dan aannemelijk, hoeveel is onmogelijk te zeggen.

Fossiele brandstoffen zullen tot een bepaald vermogen wel kunnen verbannen worden , is het niet nu, dan zal het toch niet lang meer duren. Helaas is de olielobby nog steeds TE sterk.
benarty is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2006, 16:52   #72
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Ik ben vandaag eens gaan kijken in Zolder wat het kost om een gewone diesel om te bouwen om deze op plantaardige olie (tafelolie) te rijden. zonder werkuren kost dit +/- 600€ en de prijs van de palm en kokosolie zou rond de 0,10€ per liter liggen. Denk dus dat het voor sommige dieselrijders wel het overwegen waard is.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2006, 19:03   #73
benarty
Burger
 
Geregistreerd: 16 september 2006
Berichten: 177
Standaard

Ja maar helaas is het probleem van kwantiteit er nog steeds.
Voordeel is wel dat je dan in geval van pech toch even een supermarkt kan binnenspringen om wat brandstof op te slaan.
Maar als teveel mensen zouden omschakelen zit je weer met een leveringsprobleem.

Wat olie betreft: het zal niet zo lang meer duren voordat ze 4000 meter halen
en daardoor meer dan aaarschijnlijk nog wel een aantal velden liggen. Immers deze bol is voor het grootste gedeelte bedekt met water en het gros daarvan is onontgonnen, deels omdat de kostprijs veel duurder is maar ook omdat het technologisch ook nog moet kunnen om naar de diepste plekken van de oceanen te gaan, nu dat gaan is niet direct het probleem, succesvol boren daarentegen wel. Maar als de prijs van de olie toch hoog blijft en zelfs nog doorstijgt zal ook dat lonen.

Kokosolie , bij tekort stijgt ook die prijs hoor.
benarty is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2006, 19:25   #74
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door benarty Bekijk bericht
Ja maar helaas is het probleem van kwantiteit er nog steeds.
Voordeel is wel dat je dan in geval van pech toch even een supermarkt kan binnenspringen om wat brandstof op te slaan.
Maar als teveel mensen zouden omschakelen zit je weer met een leveringsprobleem.

Wat olie betreft: het zal niet zo lang meer duren voordat ze 4000 meter halen
en daardoor meer dan aaarschijnlijk nog wel een aantal velden liggen. Immers deze bol is voor het grootste gedeelte bedekt met water en het gros daarvan is onontgonnen, deels omdat de kostprijs veel duurder is maar ook omdat het technologisch ook nog moet kunnen om naar de diepste plekken van de oceanen te gaan, nu dat gaan is niet direct het probleem, succesvol boren daarentegen wel. Maar als de prijs van de olie toch hoog blijft en zelfs nog doorstijgt zal ook dat lonen.

Kokosolie , bij tekort stijgt ook die prijs hoor.
Door deze aanpassing kan je dus op beide gaan rijden, en kokosolie was slechts een van de oliën die je kan gebruiken na de aanpassingen.
Maîsolie olijfolie, zonnebloemolie, koolzaadolie, brandnetelolie, enz...
Dus of je snel zonder zal vallen en of deze snel zal stijgen in prijs, ik denk het niet voor de eerste jaren.
En de kwantiteit is wel sterk aan het stijgen, enkel moeten de plaatsen van de pompen nog beter bekent worden. En daar komt bij dat als meer mensen er op gaan rijden deze ook een vaste plaats gaan krijgen bij de gewone tankstations. En dat die prijzen de eerste 5 jaar fel gaan stijgen betwijfel ik ten zeerste, daarvoor is er een te grote tegenstand voor deze energieevolutie.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2006, 19:58   #75
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ik ben vandaag eens gaan kijken in Zolder wat het kost om een gewone diesel om te bouwen om deze op plantaardige olie (tafelolie) te rijden. zonder werkuren kost dit +/- 600€ en de prijs van de palm en kokosolie zou rond de 0,10€ per liter liggen. Denk dus dat het voor sommige dieselrijders wel het overwegen waard is.
Het overgrote deel van de prijs van brandstof aan de pomp bestaat uit accijns; zonder die accijns is plantaardige olie duurder dan fossiele brandstof.

De "winst" berust dus op belasting-ontduiking.
__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2006, 20:38   #76
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Het overgrote deel van de prijs van brandstof aan de pomp bestaat uit accijns; zonder die accijns is plantaardige olie duurder dan fossiele brandstof.

De "winst" berust dus op belasting-ontduiking.
Nee, die is niet onderhevig aan deze accijns en dit is dus geen belasting-ontduiking maar gewoon gebruiken maken van de wet.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2006, 20:45   #77
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nee, die is niet onderhevig aan deze accijns en dit is dus geen belasting-ontduiking maar gewoon gebruiken maken van de wet.
Ik denk dat jij donders goed weet dat je strafbaar bent als je gesnapt (getrappeerd) wordt.
__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2006, 20:54   #78
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.214
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
En daar gaan weer al die doemscenario's van de betweters die hier duizenden pagina's onzin hebben volgeschreven.

Ik vind het belangrijkste dat het gelukkig in de VS en niet in het M-O gevonden is. Op strategisch en geo-politiek vlak een goede zaak voor de VS.

De waarde van dit individuele veld voor de toekomst van olie als brandstof lijkt me minder relevant.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2006, 20:56   #79
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk bericht door Antoon
Citaat:
Eventjes toch melden dat de prijs van een vat olie maar blijft dalen. We gaan dus voorlopig toch niet naar de 100 dollar per vat of naar een vat olie waarvan de prijs nooit meer zou dalen.

klik op volgende link : Oil prices drop below $66 a barrel



Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
klopt......hoewel.....de olieprijs heeft een "bewegend gemiddelde" dat slechts in één richting gaat;omhoog.Op zich kan zoiets wel "opgevangen" worden,het gebeurt trouwens al sedert 1973.
Maar wat de economie in het algemeen, en dan vooral de energie-afdeling ervan betreft ,dat wild geschommel de laatste jaren is er teveel aan.....met "olie" als parameter kan een modern land niet meer "rekenen".IK ben ervan overtuigd dat de EU-landen al dusdanig handelen......nog binnen de 20 jaar zullen we het energielandschap in Europa niet meer herkennen
We zullen maar niet vragen wie daar verantwoordelijk voor is, en wie de winsten op zak steekt...
(enne, "blijft dalen"? Ik herinner me véél lagere prijzen, ook n�* 1973: 27 �* 28$/barril)

Uit dat artikel:
<Increasingly powerful state oil companies are limiting Western access to the world's known reserves. Does that worry you?>

WIE heeft uiteindelijk de hand op de kraan, vnl. sinds de Irak-oorlog?
(en waar zijn de oliecontracten van Elf-Aquitaine gebleven?)

Laatst gewijzigd door filosoof : 17 september 2006 om 21:10.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2006, 21:03   #80
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Ik denk dat jij donders goed weet dat je strafbaar bent als je gesnapt (getrappeerd) wordt.
Ik rijd niet met een diesel.
Ik rijd op gas. En de accijns is een % op de kostprijs, hoewel die % verdomt hoog ligt, maar 250% van 0 is volgens mijn nog altijd 0

En je moet daar niet voor kwaad worden.

De biodiesel is idd onderhevig aan deze accijns, maar door een gat in de wetgeving de grondstoffen er van niet.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:36.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be