Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 september 2006, 00:50   #1
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard Jobs jobs jobs... bij de overheid

Citaat:
Personeel Vlaamse overheid groeit met een vijfde

Tussen 1999 en 2005 steeg het aantal personeelsleden van de Vlaamse overheid met 6.800 of 18 procent. Begin dit jaar waren ze met 44.083.

In zes jaar tijd steeg het aantal personeelsleden van de Vlaamse overheid met 6.800 eenheden, bijna een vijfde.

De uitbreiding deed zich vooral voor in de Vlaamse openbare instellingen ( + 5.100 of 20 procent). Dat zijn autonome agentschappen zoals de Lijn, de VDAB of Ovam.

Bij de wetenschappelijke instellingen stegen de cijfers verhoudingsgewijs het sterkst (+ 87 procent), maar in absolute cijfers gaat het maar om 210 personen. Die stijging is de reflectie van de sterke stijging van de Vlaamse uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling.

In het Vlaamse ministerie, in de departementen dus, was de groei beperkter: + 1.500 personeelsleden (+ 13 procent).

De groei ging niet naar vast benoemde personeelsleden (+ 1.250 of 6 procent); er kwam vooral tijdelijk personeel bij met een arbeidscontract zoals in de particuliere sector (+ 5.550, 33 procent). De Vlaamse overheid telt nu, net als de gemeenten, meer contractuele (22.365) dan vastbenoemde of ,,statutaire'' ambtenaren (21.718).

De sterkste stijgingen deden zich voor in 2001 en 2002 (telkens + 1.700); 2004 was ook een sterk jaar (+ 1.300), net als 2000 (+ 1.000). In 2005 was de stijging het kleinst. Dat is het gevolg van de wervingsstop die de regering-Leterme afkondigde bij haar aantreden in 2004 en die blijkbaar vooral effect had in de departementen (- 650) en in de wetenschappelijke instellingen, maar niet in de openbare instellingen.

Dat alles blijkt uit de antwoorden van de Vlaamse regering op vragen van Vlaams Parlementslid Luc Van den Brande (CD&V), voormalig Vlaams minister-president. Die vindt dat zijn opvolgers, de paars-groene regeringen van Patrick Dewael en Bart Somers (beiden VLD), de teugels hebben gevierd. Luc Van den Brande zegt dat de hervorming van de administratie had moeten leiden tot een productiviteitsstijging en een personeelsreductie met 10 procent.

Minister-president Yves Leterme antwoordt zeer neutraal en technisch op de vragen van zijn partijgenoot. De stijging van het personeelsaantal is ten dele te verklaren door de overdracht van bevoegdheden zoals Landbouw, dat van het federale naar het deelstaatniveau verschoof. Andere uitbreidingen kwamen er door nieuwe beleidsopties: bijkomende bos- en natuurwachters, de zorgverzekering. De toenemende deeltijdse arbeid is overigens niet in deze cijfers verrekend, merkt Leterme op.

Als deze cijfers handelden over een privé-bedrijf, zou de publieke opinie juichen: ,,6.800 nieuwe banen!''. Nu het om een overheid gaat, niet.
De staatseconomie wat dichterbij?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 19 september 2006 om 00:51.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2006, 01:00   #2
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Goh in Vlaanderen is werken voor de overheid ook heel wat ruimer geworden dan in Wallonië, maar ik ben het er wel mee eens met diegenen die nog meer de kaart van de privaat-publieke samenwerking (PPS) willen trekken. Dus als het kan, toch het aantal ambtenaren afbouwen.
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2006, 12:29   #3
Lodi
Provinciaal Gedeputeerde

Lodi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er Bekijk bericht
Goh in Vlaanderen is werken voor de overheid ook heel wat ruimer geworden dan in Wallonië, maar ik ben het er wel mee eens met diegenen die nog meer de kaart van de privaat-publieke samenwerking (PPS) willen trekken. Dus als het kan, toch het aantal ambtenaren afbouwen.
Ik ben ambtenaar en kan het werk nauwelijks volgen, en jij komt afdraven om het aantal ambtenaren nog af te bouwen! Kom, kom.
Wat misschien wel goed zou zijn, is een volledige herziening van de ingenomen plaatsen in de verschillende afdelingen. Ik bedoel hiermee dat het werk in sommige afdelingen kan worden gedaan door 1 of 2 man en waar dan 10 man zit, terwijl andere afdelingen dan onderbemand zijn. Dit aantal wordt samengeteld en als het totaal van ambtenaren is bereikt, komt er geen meer bij. Dit geeft een totaal vals beeld van de ambtenarij in zijn totaliteit. Dus neem ambtenaren weg op plaatsen waar er te veel zitten en plaats ze daar waar er een tekort is.
Geef Caesar wat Caesar toekomt.
Oud 19 september 2006, 12:39   #4
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lodi Bekijk bericht
Ik ben ambtenaar en kan het werk nauwelijks volgen
Je doet het ambtenarenstatuut hier wel geen eer aan, door tijdens je uren (op kosten vd gemeenschap, dus) je (kostbare ?) tijd te verprutsen op internetfora. Dan verwondert het mij niet dat je het werk niet kan volgen.

Laatst gewijzigd door Pietje : 19 september 2006 om 12:40.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2006, 12:44   #5
Lodi
Provinciaal Gedeputeerde

Lodi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Je doet het ambtenarenstatuut hier wel geen eer aan, door tijdens je uren (op kosten vd gemeenschap, dus) je (kostbare ?) tijd te verprutsen op internetfora. Dan verwondert het mij niet dat je het werk niet kan volgen.
Onder de middag is iedereen vrij te doen wat hij wil, of niet soms ?
Oud 19 september 2006, 12:50   #6
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je post hier zowel smorgens, smiddags als snamiddags. Handig natuurlijk, smiddags niet buiten gaan betekent dat er geen uren van je prikkaart afgaan. Loondiefstal dus !! Als je niet buitengaat, wordt je verondersteld van verder te werken ipv op kosten van de gemeenschap internetfora te bezoeken.
Oud 19 september 2006, 13:15   #7
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Onder de middag ??

Citaat:
Het is niet alleen in Antwerpen, hoor.
gepost om 07h52
Citaat:
Je meent het!
gepost om 07h52
Citaat:
Dan zijn we niet alleen om gehaat te worden.
gepost om 07h54
Citaat:
Als je ziet welke mensen er op de andere lijsten staan, is dat al voldoende reden om Vlaams Belang te stemmen!
gepost om 08h10
Citaat:
Dat geldt ook voor mij.
gepost om 08h30
Citaat:
Het zal trouwens niet alleen bij deze gebeurtenissen blijven. Moslims zijn blijvend haatdragend. Als het zoverder gaat, zullen we eerst onze woorden 10 maal in onze mond moeten omdraaien alvorens ze uit te spreken. Als je dat normaal vindt in een samenleving...
gepost om 08h46
Citaat:
Welke programma's zijn dat dan ?
gepost om 09h00
Oud 19 september 2006, 13:19   #8
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onder de middag ??

gepost om 07h52

gepost om 07h52

gepost om 07h54

gepost om 08h10

gepost om 08h30

gepost om 08h46

gepost om 09h00
Kan toch, als ge om 9u begint te werken?
Ik zit ook vaak op internet tijdens m'n werk.
Geen probleem, tot zolang m'n werk maar afgeraakt.
Oud 19 september 2006, 13:22   #9
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Verdoken werkloosheid.
Maar tegen die profiteurs zullen ze ni beginnen zagen natuurlijk, want in de ogen van de doorsnee burgertrut werken ze tenminste. Het al dan niet nut hebben daarvan, dat is nogal vergezocht voor over na te denken. Lekker simpel en oppervlakkig.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2006, 13:26   #10
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je post hier zowel smorgens, smiddags als snamiddags. Handig natuurlijk, smiddags niet buiten gaan betekent dat er geen uren van je prikkaart afgaan. Loondiefstal dus !! Als je niet buitengaat, wordt je verondersteld van verder te werken ipv op kosten van de gemeenschap internetfora te bezoeken.
Tsjongejonge... mocht ik een schraperige patroon zijn, ik nam je meteen in dienst om m'n werknemers te controleren. Compleet met keystroke-loggers, camera's en verborgen microfoontjes...

Ik heb -afhankelijk van het project- regelmatig wel wat mensen in dienst, maar geen haar op m'n kop dat er ooit aan denkt om die mensen op hun uren te controleren. Zoals Nynork het al stelde: het belangrijkste is dat het werk gepresteerd wordt. Of die mensen dat nu doen door 40 uur te werken elke week of dat kunnen aflappen op 10 uur, dat maakt voor mij niks uit. Voor mijn part werken ze zelfs liefst nog thuis, dan hoef ik er tenminste niet op te zitten kijken.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2006, 13:30   #11
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Kan toch, als ge om 9u begint te werken?
Ik zit ook vaak op internet tijdens m'n werk.
Geen probleem, tot zolang m'n werk maar afgeraakt.
"Lodi" is ambtenaar, en in de ambtenarij is het werk nooit af. Feit is, hij prikt om 07h00 en begint pas om 09h00 te werken. Dat zijn twee uren "gepikt". En omdat hij "vroeg" smorgens prikt kan hij snamiddags ook vroeg naar huis (meestal vanaf 16h00) . Erg handig dus.
Moest hij in de privé werken, maakte ik er geen punt van, omdat het daar ten koste van een bedrijf gaat die daar al dan niet mee akkoord gaat.
Maar iemand die voor de overheid werkt (zoals "Lodi" dus) wordt door "ons" allemaal betaald. Dus als hij dan ergens oppert :

Citaat:
Ik ben ambtenaar en kan het werk nauwelijks volgen.
vind ik dat ik daartegen mag gepast reageren.
Oud 19 september 2006, 13:42   #12
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

[quote=Pietje;2000508
vind ik dat ik daartegen mag gepast reageren. [/quote]

Nog beter is het om met belastingsgeld 25% van de belastingsbetalers te schofferen samen met het uitbouwen van naambekendheid (lees:zelfverrijking)...zoals 0110....
Oud 19 september 2006, 13:45   #13
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
"Lodi" is ambtenaar, en in de ambtenarij is het werk nooit af. Feit is, hij prikt om 07h00 en begint pas om 09h00 te werken. Dat zijn twee uren "gepikt". En omdat hij "vroeg" smorgens prikt kan hij snamiddags ook vroeg naar huis (meestal vanaf 16h00) . Erg handig dus.
Moest hij in de privé werken, maakte ik er geen punt van, omdat het daar ten koste van een bedrijf gaat die daar al dan niet mee akkoord gaat.
Maar iemand die voor de overheid werkt (zoals "Lodi" dus) wordt door "ons" allemaal betaald. Dus als hij dan ergens oppert :

vind ik dat ik daartegen mag gepast reageren.
waar haal je het dat Vlaamse ambtenaars prikken ?!
die werken meestal van thuisuit en hebben daarenboven 50 dagen verlof ...
toch niet jaloers ?!
ik alleszins niet.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2006, 13:49   #14
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Tsjongejonge... mocht ik een schraperige patroon zijn, ik nam je meteen in dienst om m'n werknemers te controleren. Compleet met keystroke-loggers, camera's en verborgen microfoontjes...
Ik heb -afhankelijk van het project- regelmatig wel wat mensen in dienst, maar geen haar op m'n kop dat er ooit aan denkt om die mensen op hun uren te controleren. Zoals Nynork het al stelde: het belangrijkste is dat het werk gepresteerd wordt. Of die mensen dat nu doen door 40 uur te werken elke week of dat kunnen aflappen op 10 uur, dat maakt voor mij niks uit. Voor mijn part werken ze zelfs liefst nog thuis, dan hoef ik er tenminste niet op te zitten kijken.
Wat mij voornamelijk stoort : VB-ers zoals "Lodi" die op onze kosten op internet prutsen tijdens zijn door ons betaalde uren, en tegelijkertijd werklozen als luieriken en parasieten bestempelen.....
Oud 19 september 2006, 14:02   #15
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat mij voornamelijk stoort : VB-ers zoals "Lodi" die op onze kosten op internet prutsen tijdens zijn door ons betaalde uren, en tegelijkertijd werklozen als luieriken en parasieten bestempelen.....
zelfs dat lijkt me geen VB standpunt ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2006, 14:05   #16
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
zelfs dat lijkt me geen VB standpunt ...
Maar VB-ers maken er wel gretig gebruik van
Oud 19 september 2006, 17:31   #17
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben ambtenaar en kan het werk nauwelijks volgen, en jij komt afdraven om het aantal ambtenaren nog af te bouwen!
Je bent hier vandaag en gisteren (56 postings !!!! op één "werk"dag) overdag bijna ononderbroken online geweest (tot het tijd werd voor uwen trein, waarschijnlijk). Niet slecht voor iemand die zijn "werk" nauwelijks kan volgen.
Citaat:
Kom, kom
Op uw duiven aan het roepen ??

Laatst gewijzigd door Pietje : 19 september 2006 om 17:43.
Oud 19 september 2006, 17:43   #18
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Onder de middag ??

gepost om 07h52

gepost om 07h52

gepost om 07h54

gepost om 08h10

gepost om 08h30

gepost om 08h46

gepost om 09h00

Citaat:
Die krijgt van mij geen commentaar meer. Ik zal doen wat Anna doet, hem nog lezen en verder negeren. Hij is niet meer goed wijs
gepost om iets na 14h....

Heel late middagpauze
Kay_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2006, 17:45   #19
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
gepost om iets na 14h....

Heel late middagpauze
Ik denk dat gans zijne werkdag één grote middagpauze is.
Oud 19 september 2006, 17:49   #20
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik denk dat gans zijne werkdag één grote middagpauze is.
http://forum.politics.be/showthread....53727&page=109

Zelfs posts tot ver na 15h. En dat komt dan op tegen 'sociaal profitariaat'. Wordt betaald door de overheid en doet de hele dag geen zak buiten wat internetten.
Go Vlaams Belang, de partij van de gewone (blijkbaar luie) man
Kay_ is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be