Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 september 2006, 15:12   #1
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard 'Thuis eigen taal spreken goed voor Nederlands'

Voor diegenen die het nog niet wisten:
Citaat:
Veel mensen vinden het een slechte zaak dat veel allochtonen thuis geen Nederlands spreken, maar de moedertaal van hun ouders. De NVLF, de beroepsvereniging voor logopedisten, laat nu weten dat dat beeld verkeerd is. Het is juist goed voor de verwerving van het Nederlands om een goede basis te hebben in de taal die je thuis spreekt.

Mirjam Blumenthal van het Kenniscentrum Meertaligheid, Kind en Ontwikkeling, bevestigt deze conclusie. Het kan schadelijk zijn voor het Nederlands van de kinderen als ze thuis aangesproken worden in gebrekkig Nederlands. Een totaal andere taal is dan veel beter. Gebrekkig Nederlands zou de taalachterstand misschien zelfs vergroten.
Een andere reden dat het voor de taalontwikkeling van allochtone kinderen slecht kan zijn om thuis of in de schoolpauzes niet hun vertrouwde thuistaal te spreken, is dat dat bij een kind een negatief beeld over de eigen taal en cultuur kan scheppen, wat weer leidt tot een negatief zelfbeeld. Dat kinderen met een negatief zelfbeeld minder goed leren, was al langer bekend.
Blumenthal heeft de logopedisten van de NVLF gevraagd extra alert te zijn bij taalproblemen bij meertalige kinderen. Ook is het volgens haar erg belangrijk om het onderscheid tussen een taalachterstand en een taalstoornis te maken.
Bron: Fok/Trouw
Bron: AEL website

(C/P maar ik heb hier niet direct een schokkende of andere dan in het artikel vertolkte mening (niet dat die er echt is maar kom) over.)

Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 18 september 2006 om 15:12.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2006, 15:19   #2
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Dat zullen velen een perverse redenering vinden.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2006, 15:21   #3
Anna List
Banneling

Standaard

In Marokko Marokkaans spreken is nog beter voor het Nederlands

die was erover zeker ? ... graptje hé mensen
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2006, 15:40   #4
vulpes
Gouverneur

Standaard

goh.. 'k heb er eigenlijk geen probleem mee indien men verkiest thuis een andere taal te spreken. Ik benader dat positief: je kan maar meertalig zijn.

Overigens, mocht ik ooit uitwijken dan zou ik ook eigenlijk mijn kinderen mijn taal willen meegeven..

Daar staat wel tegenover dat ik wel zélf de lokale taal zou proberen aan te leren. Op die manier kan ik (1) zelf integreren, (2) mijn kinderen helpen. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat als ik als ouder naar een oudercontact ga moet hopen op de goodwill en de kennis van de school?
vulpes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2006, 15:53   #5
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Aangezien in de praktijk vele allochtonen thuis "de moedertaal" spreken en geen "Nederlands", betekent dit dus dat ze ook niet met lagere of minder kansen in het reguliere onderwijs stappen. Dat onderzoek van de VUB, waarvan vorige week de resultaten bekend werden gemaakt, en waarin net de schoolachterstand van allochtonen werd gekoppeld aan de gebrekkige kennis van het Nederlands van thuis uit, kunnen we dus volgens de logopedistische boekskes-theorie in de vuilbak kieperen.

Voila, het zoveelste probleem onder de mat geveegd. What's next?
Oud 18 september 2006, 16:55   #6
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Klaarkomen in het gezicht van Alexandra Colen misschien?
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2006, 17:03   #7
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Klaarkomen in het gezicht van Alexandra Colen misschien?
Waar het hart van vol is, loopt de mond van over.
Oud 19 september 2006, 10:10   #8
athena
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Voor diegenen die het nog niet wisten:
Bron: AEL website

(C/P maar ik heb hier niet direct een schokkende of andere dan in het artikel vertolkte mening (niet dat die er echt is maar kom) over.)
Het is toch al erg gekomen dat de AEL een joodse moet citeren om haar gelijk te proberen bewijzen.
athena is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2006, 10:52   #9
Cynical Ice
Lokaal Raadslid

Cynical Ice's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Cynical Ice
Standaard

Het zou beter zijn dat alle nederlandstaligen Marrokaans, Turks, Albanees etc... leren, dan zouden de allochtonen helemaal geen problemen meer hebben...
Cynical Ice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2006, 12:23   #10
Tegendradigaard

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Aangezien in de praktijk vele allochtonen thuis "de moedertaal" spreken en geen "Nederlands", betekent dit dus dat ze ook niet met lagere of minder kansen in het reguliere onderwijs stappen. Dat onderzoek van de VUB, waarvan vorige week de resultaten bekend werden gemaakt, en waarin net de schoolachterstand van allochtonen werd gekoppeld aan de gebrekkige kennis van het Nederlands van thuis uit, kunnen we dus volgens de logopedistische boekskes-theorie in de vuilbak kieperen.

Voila, het zoveelste probleem onder de mat geveegd. What's next?
U bent mij voor.....

Nu mag men dus opnieuw een excuus bedenken voor de slechte schoolresultaten van allochtone jongeren... even denken... racisme.... ?
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be