Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 september 2006, 21:00   #21
Supervlaming
Gouverneur

Supervlaming's schermafbeelding

Standaard

Vreemd. Dezelfde persoon stelt dezelfde vraag ook al op Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wikipediae_kroeg#Er_zijn_zes_Brusselse_parlement sleden_in_het_Vlaams_Parlement.2C_hoe_worden_die_b epaald.3F en nu weer. Evilbu, angst en vrees bevangen u om met een tweetalige Brusselse lijst op te komen?
Supervlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2006, 21:00   #22
Supervlaming
Gouverneur

Standaard

Die is dus een : gevolgd door een D
Oud 22 september 2006, 21:08   #23
Supervlaming
Gouverneur

Standaard

De politieke consequentie van een afspiegelende vertegenwoordiging van Brussel in het Vlaams Parlement zijn:
* een vergroting van het aantal Brusselse zetels; 1.018.804 inwoners laat je niet door 6 mensen vertegenwoordigen.
* Brussel wordt onderdeel van Vlaanderen.
Evilbu, is dat wat u beoogt?
Oud 22 september 2006, 22:05   #24
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supervlaming Bekijk bericht
Vreemd. Dezelfde persoon stelt dezelfde vraag ook al op Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wikipediae_kroeg#Er_zijn_zes_Brusselse_parlement sleden_in_het_Vlaams_Parlement.2C_hoe_worden_die_b epaald.3F en nu weer. Evilbu, angst en vrees bevangen u om met een tweetalige Brusselse lijst op te komen?
Betrapt, ik zal het niet ontkennen : dat ben ik ook.
(Ze hebben me trouwens al half weggestuurd, het is er toch anders dan op de Engelstalige )
Verstaan doe ik het echter nog altijd niet.
Dat je moet verklaren tot welke groep je behoort om een formulier te krijgen kan gewoon niet waar zijn denk ik.
Ik vind het gewoon raar dat er blijkbaar een regel is die Franstaligen weghoudt van die zes posten.

Ik wil helemaal niets, in politiek stappen zal wel nooit iets voor me zijn en stemrecht in Brussel heb ik trouwens ook niet, ik vind het gewoon een opmerkelijk systeem...
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2006, 22:13   #25
Supervlaming
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Betrapt, ik zal het niet ontkennen : dat ben ik ook.
(Ze hebben me trouwens al half weggestuurd, het is er toch anders dan op de Engelstalige )
Misschien zijn ze tegen verengelsing?

Citaat:
Verstaan doe ik het echter nog altijd niet.
Dat je moet verklaren tot welke groep je behoort om een formulier te krijgen kan gewoon niet waar zijn denk ik.
Dat hoef je niet, je vraagt gewoon in je beste Frans om een Nederlandse lijst (anders verstaat men je plots niet) en met een knikje krijg je automatisch een Franstalig exemplaar.

Citaat:
Ik vind het gewoon raar dat er blijkbaar een regel is die Franstaligen weghoudt van die zes posten.
Ik vind het gewoon raar dat jij ervan uitgaat dat er anders rekening gehouden wordt met Nederlandstaligen.

Citaat:
Ik wil helemaal niets, in politiek stappen zal wel nooit iets voor me zijn en stemrecht in Brussel heb ik trouwens ook niet, ik vind het gewoon een opmerkelijk systeem...
Het is een systeem om een minderheid gegarandeerde rechten te geven. In een ander geval, als de minderheid nog geen rechten heeft, eist men voorkeurszetels op: positieve discriminatie.

Dit moet mensen aan het denken zetten ...
Oud 22 september 2006, 22:27   #26
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supervlaming Bekijk bericht
Misschien zijn ze tegen verengelsing?
Ik verengels de boel toch niet daarmee

Citaat:
Dat hoef je niet, je vraagt gewoon in je beste Frans om een Nederlandse lijst (anders verstaat men je plots niet) en met een knikje krijg je automatisch een Franstalig exemplaar.
Huh, bedoel je niet "Nederlandstalig exemplaar"?

Citaat:
Ik vind het gewoon raar dat jij ervan uitgaat dat er anders rekening gehouden wordt met Nederlandstaligen.
Deze zin van jou, Supervlaming, begrijp ik niet zo goed. (Ik ben soms traag van begrip). Ik zie wel de noodzaak in van zulke vertegenwoordiging van Nederlandstalig in Brussel, ik vraag me gewoon af of "de achterdeur wel goed op slot is".

Het is een systeem om een minderheid gegarandeerde rechten te geven. In een ander geval, als de minderheid nog geen rechten heeft, eist men voorkeurszetels op: positieve discriminatie.
Dit moet mensen aan het denken zetten ...[/quote]
Dat doe ik, maar hier snap ik je punt niet.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2006, 23:40   #27
Supervlaming
Gouverneur

Standaard

Misschien beter je stelling al in de vraag in te bouwen?

De Vlamingen in Brussel zullen echt niet zo gek zijn massaal op ééntalig-Franstaligen te stemmen. En het is ook niet te verwachten dat Franstaligen moedwillig het systeem gaan misbruiken door allemaal Nederlandstalige exemplaren te vragen. Zoals gezegd zal Vlaanderen dan terecht Brussel geheel opeisen. En zoveel misbruik zou - denk ik - taalrellen in Brussel en misschien zelfs een burgeroorlog opleveren.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be