Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Vlaanderen onafhankelijk zonder Brussel, welke stad moet dan hoofdstad worden?
Antwerpen 23 41,82%
Leuven 5 9,09%
Toch Brussel, ook al is het een onafhankelijke stadstaat. 14 25,45%
Andere... 13 23,64%
Aantal stemmers: 55. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 21 september 2006, 19:46   #81
vooruit
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Er is gewoon geen discussie. Het is de logica zelve dat de grootste stad van Vlaanderen de hoofdstad wordt: Antwerpen dus. De stad kan daar enkel voordeel uit halen: meer inkomsten uit toerisme (want meer naambekendheid), meer investeringen van de overheid (nieuwe (vlaamse) overheidsgebouwen moeten worden gebouwd), tv-zenders en krantenredacties zullen naar Antwerpen verhuizen, komst van extra bedrijven, enzovoort enzoverder.
Sinds wanneer is hoofdstad = grooste stad?

Bovendien is er nog altijd de mogelijkheid om Brussel alle hoofdstedelijke functies te geven, ook al is het een onafhankelijke stadstaat. Dit zou misschien nog wel een mooi compromis zijn. We wachten niet op Godot tot als we Brussel mee met ons onafhankelijk krijgen, maar we bevestigen wel onze band met Brussel.
vooruit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2006, 21:30   #82
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
managers worden verkozen. Boekhouder: zelf een zijnde zou ik er geen probleem mee hebben. Ingenieurs en juristen staan doorgaans ook op een payroll.
Managers verkozen ?

Drama !
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2006, 22:50   #83
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Managers verkozen ?

Drama !
oh ja. Stel u voor. Geen privilegers meer voor de uitzuigers. Drama! Einde van de wereld!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2006, 23:39   #84
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
oh ja. Stel u voor. Geen privilegers meer voor de uitzuigers. Drama! Einde van de wereld!
Uitzuigers ?

Oh god, ze verdienen meer ! Ja, het is onrechtvaardig ! De schroefdraaiende bandarbeider zonder verantwoordelijkheden of vaardigheden moet evenveel verdienen als de manager met z'n resem masters of jaren ervaring.

Komaan seg. Ik heb al in veel bedrijven gewerkt, als productiearbeiderke, en ik kan u zeggen, het enigste wat dat deed was : fuck, ik wil hier weg, studeren ! Wat een volk dat ik daar tegenkwam......ik heb ooit brol gehad met een wijf waarmee ik in de lagere school had gezeten, ze werkte er voor 1050 in de maand en dat frustreerde haar. Dus begon ze me te te "pesten". Hell yeah, ze kreeg de volle lading terug, en ik ga haar nog wel eens informeren over mijn salaris nu......
Oud 21 september 2006, 23:59   #85
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vooruit Bekijk bericht
Sinds wanneer is hoofdstad = grooste stad?

Bovendien is er nog altijd de mogelijkheid om Brussel alle hoofdstedelijke functies te geven, ook al is het een onafhankelijke stadstaat. Dit zou misschien nog wel een mooi compromis zijn. We wachten niet op Godot tot als we Brussel mee met ons onafhankelijk krijgen, maar we bevestigen wel onze band met Brussel.
Ik ga daarin met je mee: niet overal is het de gewoonte dat de grootste stad de hoofdstad is. Voorbeeld: Canberra
Oud 22 september 2006, 00:01   #86
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uitzuigers ?

Oh god, ze verdienen meer ! Ja, het is onrechtvaardig ! De schroefdraaiende bandarbeider zonder verantwoordelijkheden of vaardigheden moet evenveel verdienen als de manager met z'n resem masters of jaren ervaring.

Komaan seg. Ik heb al in veel bedrijven gewerkt, als productiearbeiderke, en ik kan u zeggen, het enigste wat dat deed was : fuck, ik wil hier weg, studeren ! Wat een volk dat ik daar tegenkwam......ik heb ooit brol gehad met een wijf waarmee ik in de lagere school had gezeten, ze werkte er voor 1050 in de maand en dat frustreerde haar. Dus begon ze me te te "pesten". Hell yeah, ze kreeg de volle lading terug, en ik ga haar nog wel eens informeren over mijn salaris nu......
Levenslang studeren brengt een mens ver
Enne...elkeen kiest of hij veel of weinig wil verdienen hoor in zekere zin.
Oud 24 september 2006, 20:38   #87
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
En waar moeten die gebouwen komen?
Maakt niet uit, waar er plaats is. [...] Maar da's een zaak voor urbanisten en architecten. Mogelijkheden zat.
En dus nog een paar dorpen zoals Doel afbreken?

Bovendien is een echte hoofdstad gegroeid als hoofdstad. En niet zomaar neergpland door urbanisten en architecten. Brussel is als hoofdstad van Vlaanderen gegroeid. Mogelijk kan je een administratieve hoofdstad plaatsen in Antwerpen of Leuven, maar de echte hoofdstad zal Brussel blijven.
Wanneer je dan met alle geweld tóch van Anwterpen of Leuven de hoofdstad van Vlaanderen zou willen maken, zal Brussel een probleem worden binnen Vlaanderen. De grootste stad van Vlaanderen zal daardoor zijn bruisend leven verliezen, en een levensloze uitstralingsloze homp bakstenen van één miljoen inwoners worden. Meer en meer mensen zullen uit Brussel wegtrekken, en Vlaanderen zal dan in het centrum van zijn territorium een totaal verpauperde stad krijgen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2006, 20:43   #88
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En gij denkt dat ook maar 1 ingenieur, manager, boekhouder of jurist wil werken in zo een bedrijf, waar de arbeiders het voor het zeggen hebben?
Als ingenieur zijnde, moet ik zeggen dat ik met plezier in zo'n bedrijf zou willen werken!
Oud 24 september 2006, 20:46   #89
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een arbeider zonder verantwoordelijkheden???

Wanneer een manager een slecht beleid voert, worden er honderden arbeiders ontslagen, en krijgt hij een ontslagvergoeding van ettelijke miljoenen euro's. Is dat verantwoordelijkheid?
Een arbeider die een fout maakt, wordt op straat gegooid zonder dergelijke ontslagvergoedingen.

Altijd (of het nu in een arbeiderscoöperatieve of in een kapitalistische fabriek is) zijn het de arbeiders die de gevolgen dragen voor het beleid in de fabriek. Dan is het ook maar evident dat zij de beslissingen nemen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 24 september 2006, 23:27   #90
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Als ingenieur zijnde, moet ik zeggen dat ik met plezier in zo'n bedrijf zou willen werken!
Gij zijt zo een raar soort ingenieur

Ik denk persoonlijk dat een bedrijf gerund door zijn werknemers een hel moet zijn voor iemand die aan innovatie werkt. Als gij een productieproces hebt ontwikkeld waardoor uw bedrijf gigantisch veel meer winst kan maken, maar er moeten 40 man buiten omdat uw productielijn nu geautomatiseerd is, wat doet ge dan ?

Ik ben trouwens vanaf volgende week maandag innovator in een bedrijf zonder vakbond....ook leuk
Oud 24 september 2006, 23:42   #91
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk persoonlijk dat een bedrijf gerund door zijn werknemers een hel moet zijn voor iemand die aan innovatie werkt. Als gij een productieproces hebt ontwikkeld waardoor uw bedrijf gigantisch veel meer winst kan maken, maar er moeten 40 man buiten omdat uw productielijn nu geautomatiseerd is, wat doet ge dan ?
als ge een mens zijt dan primeert het leven van die veertig werknemers voor de gigantisch veel winst. Als ge onmenselijk zijt niet uiteraard.

Trouwens, als die innovatie werkelijk zo gigantisch veel winst zou maken dan zullen de werknemers in een coöperatie maar al te graag die innovatie aanmoedigen. Dan moeten zij immers maar twee uur per dag meer komen werken voor hetzelfde loon. Economische democratie is een véél grotere drijfveer voor innovatie dan het kapitalistische winststreven... net omdat die arbeiders aan hun eigen portemonee en gemak denken.
Oud 25 september 2006, 10:28   #92
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En dus nog een paar dorpen zoals Doel afbreken?
Voor een nieuw parlement en een paar ministeries hoef je geen dorpen af te breken...

Citaat:
Bovendien is een echte hoofdstad gegroeid als hoofdstad. En niet zomaar neergpland door urbanisten en architecten. Brussel is als hoofdstad van Vlaanderen gegroeid. Mogelijk kan je een administratieve hoofdstad plaatsen in Antwerpen of Leuven, maar de echte hoofdstad zal Brussel blijven.
Brussel is dus gegroeid als hoofdstad... Hmm, hoeveel Vlamingen voelen Brussel nog aan als 'natuurlijke' hoofdstad? Bitterweinig. De Vlaming vermijdt Brussel. D�*t is de realiteit. De Vlaming heeft mss wel wat economische banden met Brussel, maar een culturele of emotionele band helemaal niet. Ik vraag me af in hoeverre je dan nog van een hoofdstad kan spreken?

Antwerpen kan gerust groeien als hoofdstad. Het is vandaag al de economisce hoofdstad van Vlaanderen en de culturele banden met de rest van Vlaanderen zijn vele malen sterker dan die van Bruxelles met Vlaanderen.

Citaat:
Wanneer je dan met alle geweld tóch van Anwterpen of Leuven de hoofdstad van Vlaanderen zou willen maken, zal Brussel een probleem worden binnen Vlaanderen. De grootste stad van Vlaanderen zal daardoor zijn bruisend leven verliezen, en een levensloze uitstralingsloze homp bakstenen van één miljoen inwoners worden. Meer en meer mensen zullen uit Brussel wegtrekken, en Vlaanderen zal dan in het centrum van zijn territorium een totaal verpauperde stad krijgen.
Brussel is geen Vlaamse stad en kan dus onmogelijk "de grootste stad van Vlaanderen" zijn. Brussel is een internationale, Europese en Franstalige stad. Aanvaard dat. Brussel zal dus nog voldoende 'bruisen' nadat Vlaanderen Antwerpen heeft gekozen om de simpele reden dat dat niks aan de realiteit van vandaag verdandert. Wat die "Vlaamse" Dansaert-elite �* la Gatz & co ook beweert.

Laatst gewijzigd door Zeno! : 25 september 2006 om 10:28.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2006, 11:08   #93
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor een nieuw parlement en een paar ministeries hoef je geen dorpen af te breken...
Een hoofdstad is meer dan "een parlement en een paar ministeries". Allerlei organisaties planten er hun hoofdzetel, er komen musea, stadia, bibliotheken, administratieve gebouwen, enz...
Tel dat allemaal samen, en je komt tot de conclusie dat je bijna de helft van Antwerpen moet afbreken om je nieuwe hoofdstad te kunnen installeren.
Economisch is Antwerpen vandaag de tweede stad van Vlaanderen (na Brussel), maar door de komst van al die hoofdstedelijke infrastructuur zal de economische structuur vastlopen, en Anwterpen zal economisch in elkaar stuiken.

Citaat:
Antwerpen kan gerust groeien als hoofdstad. Het is vandaag al de economisce hoofdstad van Vlaanderen en de culturele banden met de rest van Vlaanderen zijn vele malen sterker dan die van Bruxelles met Vlaanderen.
Zo een proces duurt decenia of langer.
Dit vereist niet alleen dat de helft van Antwerpen plat gegooid wordt. Ook moet de hele structuur van Vlaanderen veranderd worden om zich dan niet langer op Brussel te richten (zoals ze vandaag doet), maar op Antwerpen. Brussel is vandaag het knooppunt van de spoorwegen, van de autowegen, de meeste instellingen hebben er hun hoofdzetel, enz... Dat alles zou dan moeten veranderen?

Hiermee zal u de twee grootste steden van Vlaanderen kapot maken. Brussel zal een grote stad zijn, met veel (arme) inwoners, maar geen uitstraling. Antwerpen wordt de tegenpool: enkel administratie, openbare gebouwen,... maar geen inwoners die voor leven zorgen in de stad.
De nodige mix van inwoners en instellingen worden in beide steden totaal ontwricht.

Citaat:
Brussel is geen Vlaamse stad en kan dus onmogelijk "de grootste stad van Vlaanderen" zijn. Brussel is een internationale, Europese en Franstalige stad. Aanvaard dat.
FDF-propaganda heeft niet zoveel vat op mij...

Citaat:
Wat die "Vlaamse" Dansaert-elite �* la Gatz & co ook beweert.
De Dansaert-elite wil net dat Brussel een aparte entiteit blijft. De Dansaert-elite wil Brussel als apart gewest houden met eigen Vlaams-Brusselse instellingen.

Zowel de FDF'ers (die van Brussel een aparte Franstalige entiteit willen maken), zowel de liberale flaminganten (die een Brussels-DC willen oprichten en zo hun eigen hoofdstad opgeven), als de Dansaert-elite (die kickt op hun eigen Vlaams-Brusselse instellingen en benoemingen, die leeft van Vlaams geld maar neerkijkt op de rest van Vlaanderen) zijn alledrie bondgenoten van elkaar: alledrie proberen ze Vlaanderen en Brussel uit elkaar te trekken.

Ik wil eens naar de Dansaertstraat gaan, en daar vragen wat ze ervan zouden vinde om het Brussels Gewest af te schaffen. Ik denk dat ik even snel zou mogen gaan lopen, dan wanneer ik dat zou voortstellen op een FDF-congres.

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 25 september 2006 om 11:09.
Oud 25 september 2006, 11:08   #94
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

en in Limburg of in de Westhoek gaan ze Antwerpen aanvaarden als 'hun' hoofdstad?
Oud 25 september 2006, 11:16   #95
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een hoofdstad is meer dan "een parlement en een paar ministeries". Allerlei organisaties planten er hun hoofdzetel, er komen musea, stadia, bibliotheken, administratieve gebouwen, enz...
Tel dat allemaal samen, en je komt tot de conclusie dat je bijna de helft van Antwerpen moet afbreken om je nieuwe hoofdstad te kunnen installeren.
Economisch is Antwerpen vandaag de tweede stad van Vlaanderen (na Brussel), maar door de komst van al die hoofdstedelijke infrastructuur zal de economische structuur vastlopen, en Anwterpen zal economisch in elkaar stuiken.

Zo een proces duurt decenia of langer.
Dit vereist niet alleen dat de helft van Antwerpen plat gegooid wordt. Ook moet de hele structuur van Vlaanderen veranderd worden om zich dan niet langer op Brussel te richten (zoals ze vandaag doet), maar op Antwerpen. Brussel is vandaag het knooppunt van de spoorwegen, van de autowegen, de meeste instellingen hebben er hun hoofdzetel, enz... Dat alles zou dan moeten veranderen?

Hiermee zal u de twee grootste steden van Vlaanderen kapot maken. Brussel zal een grote stad zijn, met veel (arme) inwoners, maar geen uitstraling. Antwerpen wordt de tegenpool: enkel administratie, openbare gebouwen,... maar geen inwoners die voor leven zorgen in de stad.
De nodige mix van inwoners en instellingen worden in beide steden totaal ontwricht.
dat is het dus net. Zij die zitten propageren dat Antwerpen hoofdstad moet worden wonen curieus genoeg doorgaans niet zelf in 't stad. Verkeer hier is nu al delicaat, als Antwerpen dan nog eens de rol van nationale hoofdstad moet opnemen dan ga ik voortaan zelfs niet meer met de tram want dan ben je veel sneller te voet. En Zeno mag me eens even op de stadskaart komen aanduiden waar hij het (toch vrij grote) parlementsgebouw gaat zetten, alsmede de ministeries en andere overheidsinstellingen.
Oud 26 september 2006, 14:58   #96
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Belachelijk zeg. Urbanisten zouden daar eens goed mee lachen.

Citaat:
Meen je dat nu? Dus de komst van nieuwe bedrijven, musea, stadia, enz zal de economie in elkaar doen stuiken???? Net omgekeerd! Het zal Antwerpen een extra economische boost geven.
Oud 26 september 2006, 15:00   #97
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
dat is het dus net. Zij die zitten propageren dat Antwerpen hoofdstad moet worden wonen curieus genoeg doorgaans niet zelf in 't stad. Verkeer hier is nu al delicaat, als Antwerpen dan nog eens de rol van nationale hoofdstad moet opnemen dan ga ik voortaan zelfs niet meer met de tram want dan ben je veel sneller te voet. En Zeno mag me eens even op de stadskaart komen aanduiden waar hij het (toch vrij grote) parlementsgebouw gaat zetten, alsmede de ministeries en andere overheidsinstellingen.
Op Google Earth zijn er nog plaatsen genoeg te vinden. http://earth.google.com/ Installeer en kijk zelf.

ps: ik heb m'n halve jeugd in A'pen doorgebracht, dus ik ken de stad redelijk goed...

Laatst gewijzigd door Zeno! : 26 september 2006 om 15:01.
Oud 26 september 2006, 15:07   #98
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Belachelijk zeg. Urbanisten zouden daar eens goed mee lachen.
ben jij er een?
Oud 26 september 2006, 15:08   #99
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Op Google Earth zijn er nog plaatsen genoeg te vinden. http://earth.google.com/ Installeer en kijk zelf.

ps: ik heb m'n halve jeugd in A'pen doorgebracht, dus ik ken de stad redelijk goed...
wel zeg dan eens nekeer, waar gaat het parlement komen, en alle andere regeringsgebouwen?
Breek de kievitbuurt wat verder af, ze zijn daar toch al goed bezig.

Laatst gewijzigd door Pelgrim : 26 september 2006 om 15:10.
Oud 26 september 2006, 15:09   #100
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
ben jij er een?
Je hoeft geen urbanist te zijn om in te zien dat je voor een parlementsgebouw en wat ministeries geen "halve stad moet platgooien".
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be