![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Engels is toch zo hip.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
In Spanje was de belastingsvrije bijdrage aan de Kerk allang frankistische traditie en ze blijft bestaan - ze wordt nu zelfs opgetrokken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Burger
|
![]() Dienen die sociaal-culturele activiteiten gesteund te zijn vanuit de Kerkinstelling?
Men doet deze toch vooral vanwege de waarden die ze uiten, niet voor de instelling... |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Persoonlijk ben ik nogal anti katholiek en anti godsdienst; maar absolute voorstander van godsdienstvrijheid.
Ik erken evenwel, want ik zie het dagdagelijks, dat nog steeds heel wat mensen zich goed geholpen voelen op sommige ogenblikken (begrafenissen, .....) door die pastoors. In theorie dus: als we hun subsidie afschaffen, dan zouden sociale assistenten in de plaats moeten komen ..???? Ik pleit dus voor een langzame afbouwende subsidieregeling. Het Duitse systeem van Kirchensteuer is een mooie tussenstap. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Banneling
|
![]() alle kerken, moskeeën en synagogen die tot nu toe subsidies gekregenhebben , worden door de staat in beslag genomen, en verbouwd tot museums, bibliotheken, concertzalen, of waarom niet , tot opvangcentra voor daklozen van autochtone afkomst.Dat laatste specifiër ik maar, anders zitten die gebouwen binnen de kortste keren vol hongerstakers...
Laatst gewijzigd door carlgustaaf : 26 september 2006 om 22:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Politiek en religie horen volledig onafhankelijk van elkaar te zijn, iets wat onmogelijk is als de ene de broodheer is van de andere.
![]() |
![]() |
#27 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wie vertegenwoordigt deze burgers? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Minister-President
|
![]() Het heetste hangijzer in heel deze discussie is wel het feit dat wij in dit land géén scheiding tussen kerk en staat kennen. Nooit gekend hebben trouwens... Het is grotendeels dankzij die financiering dat de politiek greep heeft kunnen houden op de erkende godsdiensten. Momenteel zijn priesters een soort goedkope sociaal werkers, ambtenaren die braafjes het regiem volgen. Als de kerk voor z'n centen moet gaan wérven, dan kan het verhaal heel anders gaan klinken.
Even een bijdrage van enige tijd geleden terug naar boven halen: Citaat:
![]() |
![]() |
#30 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Persoonlijk zit ik mijn hele leven als antiklerikaal hoogst onaangenaam opgeschept met de inbeslagname van het sociale (gezins)-leven door één clerus wat in een gemengd huwelijk bv tot moord en brand aanleiding kan geven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
|
![]() Citaat:
Mij lijkt een volledige scheiding van kerk en staat als in NL dus de enige manier om de zaken zuiver en eerlijk te regelen. En natuurlijk kan de overheid dan altijd nog indirect de kerk subsidiëren, bijv. bij de renovatie van een monumentale kerk of een maatschappelijke activiteit van de kerk. Directe subsidies en directe bemoeienis van de overheid met de kerk (of omgekeerd) zijn echter uit den boze als je de scheiding tussen kerk en staat serieus neemt. Laatst gewijzigd door Dimitri : 27 september 2006 om 11:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En die moeten wij eerst en vooral serieus nemen, vooraleer we het bbv van de moslims gaan eisen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Minister
|
![]() De overheidsfinanciering heeft van de RKK een zeflgenoegzaam en zwak instituut gemaakt dat zich meer ten dienste stelt van "vorst en vaderland" dan van de eigen gemeenschap. Afschaffen dus. In het belang van de Kerk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Minister
|
![]() Citaat:
"Giving government money and power is like giving car keys and whiskey to a teenage boy" -- P.J. O'Rourke |
|
![]() |
![]() |