Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: bestaat God?
ja! 33 37,50%
natuurlijk niet! 55 62,50%
Aantal stemmers: 88. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 16 oktober 2006, 13:58   #21
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Irrationaliteit vergt weinig repliek.
Kort maar krachtig ...
Volgens mij fout maar tsjah; I've got the point .

ps: check this out: http://nl.wikipedia.org/wiki/Rede
en
"Dat het gezond verstand niet altijd het correcte antwoord oplevert, wordt duidelijk bij het Driedeurenprobleem, waarop veel mensen, waaronder soms bekende wetenschappers, intuïtief het verkeerde antwoord geven. Het gezond verstand kan dus niet altijd worden vertrouwd." (bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gezond_verstand)
got it?
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2006, 14:03   #23
Lincoln

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Is dat niet beter deze draad te openen in het subforum "religies en andere levensovertuigingen" ?? of eventueel dat laten verplaatsen naar de gepaste subforum ??
Oud 16 oktober 2006, 14:08   #24
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
We spreken over iets dat toch al als "mens" kan worden aanzien dan zou ik zeggen iets dat enige moraal, verstand,... iets menselijk heeft dat is +-50 000 jaar terug->homo sapiens!
We zijn geen evenbeeld doch wel "naar zijn beeld gemaakt", de nuance is belangerijk! Het gaat hem om de "mens" in het algemeen; zijn goede zowel als zijn slechte kant, zijn emoties en zijn pijn,... God heeft geen ZOONs nog DOCHTERs of toch wel...iedereen en alles! Een boek is iets gevaarlijks; moet je mee opletten en nooit te letterlijk nemen en vooral zeer critisch lezen!
Romeo, Romeo, wherefore art thou, Romeo? Deny thy father, and refuse thy name. (shakespear)
Ik zal het ook niet meemaken en ben zeker dat niemand dat ooit zal doen! Hoe zou het ook kunnen?
Waarom kan jij enkel de homo sapiens menselijk noemen. Men weet van de andere soorten enkel dat ze bestaan hebben en sommige zelfs nog tegelijk met jou menselijke soort. Dus zie geen verschil.
Naar zijn beeld of evenbeeld, slechts woordspelling.
En dat boek, wel de ene zegt dat ik het letterlijk moet nemen en de andere zegt dat ik het moet interpreteren. En in dat boek staat letterlijk en de zonen van god kwamen zich vermeningvuldigen met de vrouwen der aarde. Als hij geen zonen heeft dan kunnen zij zich niet komen vermenigvuldigen met devrouwen der aarde. Maar als dat boek over dat punt niet juist is, waarom zou het dan over de andere punten wel juist zijn. Het is nogtans een van de twee meest verkochte en gelezen boeken terwereld waar dat in staat.

Heb die vent zijn boeken nooit graag gelezen veel te langdradig.

Laten we hopen dat dit ooit wel eens gebeurd, dat is onze eeuwige discussie eindelijk eens met een winnaar af te sluiten.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2006, 14:12   #25
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lincoln Bekijk bericht
Is dat niet beter deze draad te openen in het subforum "religies en andere levensovertuigingen" ?? of eventueel dat laten verplaatsen naar de gepaste subforum ??
Oej ja doe maar als je wilt...
Oud 16 oktober 2006, 14:14   #26
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens mij fout maar tsjah
Met jouw fouten hebben mensen als ik dan ook weinig te maken.
Oud 16 oktober 2006, 14:19   #27
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Waarom kan jij enkel de homo sapiens menselijk noemen. Men weet van de andere soorten enkel dat ze bestaan hebben en sommige zelfs nog tegelijk met jou menselijke soort. Dus zie geen verschil.
Naar zijn beeld of evenbeeld, slechts woordspelling.
En dat boek, wel de ene zegt dat ik het letterlijk moet nemen en de andere zegt dat ik het moet interpreteren. En in dat boek staat letterlijk en de zonen van god kwamen zich vermeningvuldigen met de vrouwen der aarde. Als hij geen zonen heeft dan kunnen zij zich niet komen vermenigvuldigen met devrouwen der aarde. Maar als dat boek over dat punt niet juist is, waarom zou het dan over de andere punten wel juist zijn. Het is nogtans een van de twee meest verkochte en gelezen boeken terwereld waar dat in staat.

Heb die vent zijn boeken nooit graag gelezen veel te langdradig.

Laten we hopen dat dit ooit wel eens gebeurd, dat is onze eeuwige discussie eindelijk eens met een winnaar af te sluiten.
Waarom noem ik een hond of een aap niet mens? Omdat ik met mijn hond niet kan spreken en dat ik de aap geen enige vorm van rede of moraliteit kan aanleren! Simpel en de essentie zit erin!

Geen één boek is het waard ernaar te leven! Je kan de bijbel helemaal uitlezen en herlezen nogtans zal je heel heel heel veel moeten nadenken vooraleer je alles snapt wat erin staat. Je maakt er trouwens van wat je wilt! De dag dat de moslims gaan snappen dat ze verder moeten denken dan letterlijk wat er staat in de koran zullen we al een hoop verder kunnen gaan en zal de aarde er beter uitzien...

Hehe, ik vind hem leuk soms...Het ging hem om het idee . Je ontkent omdat je er niet van wil horen!

ik hoop het voor u ook dat het ooit gebeurt!
Oud 16 oktober 2006, 14:21   #28
largo_w

Standaard

Citaat:
Met jouw fouten hebben mensen als ik dan ook weinig te maken.
helemaal waar ; nog een geluk want het geldt van beide kanten
Oud 16 oktober 2006, 14:22   #29
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
helemaal waar ; nog een geluk want het geldt van beide kanten
Jammer genoeg zijn er doorheen de geschiedenis meer godsaanbidders die ketters hebben aangespoord dan ketters die godsaanbidders een strobreed in de weg hebben gelegd.
Oud 16 oktober 2006, 14:27   #30
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom noem ik een hond of een aap niet mens? Omdat ik met mijn hond niet kan spreken en dat ik de aap geen enige vorm van rede of moraliteit kan aanleren! Simpel en de essentie zit erin!

Geen één boek is het waard ernaar te leven! Je kan de bijbel helemaal uitlezen en herlezen nogtans zal je heel heel heel veel moeten nadenken vooraleer je alles snapt wat erin staat. Je maakt er trouwens van wat je wilt! De dag dat de moslims gaan snappen dat ze verder moeten denken dan letterlijk wat er staat in de koran zullen we al een hoop verder kunnen gaan en zal de aarde er beter uitzien...

Hehe, ik vind hem leuk soms...Het ging hem om het idee . Je ontkent omdat je er niet van wil horen!

ik hoop het voor u ook dat het ooit gebeurt!
Ik ontken niets, er is niets om te ontkennen.

En ik zal zekers niet naar een boek leven, daar is het leven veel te mooi voor.

En ik had het ook niet over andere diersoorten, maar over echte mensen rassen die even als wij hulpmiddelen gebruikten om hun leven makkelijker te maken en die eveneens instaat waren om tekeningen te maken en dus vermoedelijk ook de sprakkunst hadden zoals wij. Het enige verschild tussen hen en ons is dat zij verdwenen zijn en wij nog bestaan.
Oud 16 oktober 2006, 14:33   #31
largo_w

Standaard

Citaat:
U ontkent misschien niet expres!

Citaat:
En ik zal zekers niet naar een boek leven, daar is het leven veel te mooi voor.
100% gelijk en mooi gezegt!

Citaat:
En ik had het ook niet over andere diersoorten, maar over echte mensen rassen die even als wij hulpmiddelen gebruikten om hun leven makkelijker te maken en die eveneens instaat waren om tekeningen te maken en dus vermoedelijk ook de sprakkunst hadden zoals wij. Het enige verschild tussen hen en ons is dat zij verdwenen zijn en wij nog bestaan.
Tot 50 000 jaar geleden waren de "mensen" nog geen echte mensen zoals je deze hier boven bespreekt; ze bezaten geen gereedschap, geen tekeningen op muren en geen spraak!
Oud 16 oktober 2006, 14:41   #32
largo_w

Standaard

Citaat:
Jammer genoeg zijn er doorheen de geschiedenis meer godsaanbidders die ketters hebben aangespoord dan ketters die godsaanbidders een strobreed in de weg hebben gelegd.
ketters?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ketter
deze?

Begin nog eens je zin maar dan met de correcte woordkeuze (of gaat dat niet meer?). Dan ga ik wel ontkennend antwoorden ...
Oud 16 oktober 2006, 14:47   #33
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

--------------------------------------------------------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk bericht door Jantje

U ontkent misschien niet expres!
Dat is dus het verschil tussen jou en mij.
Voor mij valt er niets te ontkennen, want er is niets bewezen.

En voor jo valt er blijkbaar niets te bewijzen, want alles is al geweten.

Citaat:
100% gelijk en mooi gezegt!
zoals altijd. zelfs jij begint dat toe te geven.

Citaat:
Tot 50 000 jaar geleden waren de "mensen" nog geen echte mensen zoals je deze hier boven bespreekt; ze bezaten geen gereedschap, geen tekeningen op muren en geen spraak!
Ben zo oud nog niet en zal dit dus maar met eenkleine vracht zout slikken zekers.
Oud 16 oktober 2006, 14:52   #34
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ketters?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ketter
deze?

Begin nog eens je zin maar dan met de correcte woordkeuze (of gaat dat niet meer?). Dan ga ik wel ontkennend antwoorden ...
Ik zou, als ik van jou was, eens serieus beginnen antwoorden. Een ketter is iemand die door een bepaald orgaan als afwijkend in relatie tot de beginselen van de gemeenzame stellingen van de mensen die door dat orgaan geleid worden, beschouwd wordt.

Een ketter in de enge zin is een afvallige van de Katholieke of Orthodoxe kerk. In de brede zin is het een afvallige van eender welk geloof of eender welke leerstelling.

Laatst gewijzigd door lombas : 16 oktober 2006 om 14:53.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2006, 14:57   #35
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zou, als ik van jou was, eens serieus beginnen antwoorden. Een ketter is iemand die door een bepaald orgaan als afwijkend in relatie tot de beginselen van de gemeenzame stellingen van de mensen die door dat orgaan geleid worden, beschouwd wordt.

Een ketter in de enge zin is een afvallige van de Katholieke of Orthodoxe kerk. In de brede zin is het een afvallige van eender welk geloof of eender welke leerstelling.
En ik ben geen ketter, want ik val mijn geloof niet af.

Maar het zijn idd de pilaarbijters die de meeste mensen hebben vermoord in naam van God en Allah.
En dan willen ze nog dat een mens in zoiets gelooft en aanvaard dat die god voor het goede staat.

Dag Jan, mij niet gezien.
Oud 16 oktober 2006, 15:03   #36
largo_w

Standaard

Citaat:

Inderdaad!
Daarom net!
Niet alle ketters zijn atheïsten en ik dacht dat het wel daarover ging.

Als u de vraag stelt is het niet zo dat in het verleden meer onrecht werd aangedaan van enige kerk aan atheïsten? Dan ben ik geneigd te zeggen NEEN! Dus...

Trouwens zelf met de ketters klopte je bedenking niet! De geuzen hebben meer katholieken aan de tand gevoeld dan omgekeerd hoor . En zelf de katharen waren niet heilig te verklaren... Maar bon soit je woord "ketter" is net als de term "rechts of links" niet veel waard aangezien voor een "ketter" een "katholiek" een "ketter" is...
Oud 16 oktober 2006, 15:07   #37
largo_w

Standaard

[quote=Jantje;2086249]Dat is dus het verschil tussen jou en mij.

Ben zo oud nog niet en zal dit dus maar met eenkleine vracht zout slikken zekers.[/quote]

God is iets dat je nooit zal kunnen bewijzen! Je moet "het" aannemen... Ik geloof niet dat alles geweten is ik denk alleen dat dit begrip boven het te bewijzen valt!

Sorry maar dat snap ik echt niet! Ik ben de laatste die zoiets zou zeggen; ooit!

Je doet zoals je wilt we verstaan elkaar

Oud 16 oktober 2006, 15:17   #38
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Trouwens zelf met de ketters klopte je bedenking niet! De geuzen hebben meer katholieken aan de tand gevoeld dan omgekeerd hoor .
Een grapje, hoop ik.

Citaat:
En zelf de katharen waren niet heilig te verklaren...
Ja, hun beroemde gewelddadige kruistocht op Parijs doet menige Toulousien nog steeds dromen.
Oud 16 oktober 2006, 15:28   #39
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote=largo_w;2086334]
Citaat:
Dat is dus het verschil tussen jou en mij.

Ben zo oud nog niet en zal dit dus maar met eenkleine vracht zout slikken zekers.[/quote]

God is iets dat je nooit zal kunnen bewijzen! Je moet "het" aannemen... Ik geloof niet dat alles geweten is ik denk alleen dat dit begrip boven het te bewijzen valt!

Sorry maar dat snap ik echt niet! Ik ben de laatste die zoiets zou zeggen; ooit!

Je doet zoals je wilt we verstaan elkaar

Ja eerst zeggen dat iok 100% gelijk heb en dan terug krabbelen zoniet he.

Geeft toe men kan nu dus niet bewijzen dat god bestaat, maar men kan het ook niet ontkennen. Maar blind in iets geloven is voor mij onmogelijk geworden. Heb te veel slecht gezien in deze werled om nog te geloven dat er een macht bestaat die het goed met ons voor heeft.

en dat is het belangrijkste.
Oud 16 oktober 2006, 16:07   #40
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Ja God bestaat, want de liefde bestaat en God is Liefde. DEUS CARITAS EST (zoals de de encycliek van paus Benedictus XVI getiteld is)
God is liefde, zonder die liefde zijn we niets, en zijn we geen mens meer.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be