Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: bestaat God?
ja! 33 37,50%
natuurlijk niet! 55 62,50%
Aantal stemmers: 88. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 22 oktober 2006, 16:31   #201
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MARE Bekijk bericht
Heb jij dan een god nodig om lief te hebben? Kan je dat niet uit jezelf opbrengen?
Neen. Ik heb God niet nodig om verliefd te worden, om te neuken, om te beslissen: nou ja ik blijf dan toch maar bij haar want ze komt mij goed uit.
Ik heb God niet nodig om mijn kinderen graag te zien, het is mijn nageslacht. Of om mijn buurman graag te hebben omdat hij mij uitnodigd naar zijn barbecue iedere zomer. Of om mijn demente grootouders graag te zien want nja ze zijn wel dement maar zolang gaan ze ook niet meer mee.

Maar om van een vreemde te houden? Iemand die je niet kent en als een Barmhartige Samaritaan helpt, zomaar... Zieken helpen, gemarginaliseerden helpen, zich ontfermen over uitschot en tollenaars. Daarvoor heb je God nodig.

Geloven is zichzelf vrijgeven. Geloven is dus anti-Darwiniaans. Geloven is strijden tegen het onrecht tot de einde, in navolging van Jezus.
Oud 22 oktober 2006, 16:33   #202
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Als je iemand die op straat ligt te verekken een kopje soep geeft is dat nog niet direct naastenliefde. Hij blijft op straat verekken, hij blijft uitgestoten. Indien je hem opneemt in je huis en hem een toekost gunt, dan ligt dat anders. Maar daar zouden de meeste christenen schrik van krijgen me dunkt. Zo'n vuile ongelovige in mijn huis?
Zo'n situatie onderscheidt echte christenen van fake-christenen.
Oud 22 oktober 2006, 16:42   #203
MARE
Provinciaal Gedeputeerde

MARE's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Neen. Ik heb God niet nodig om verliefd te worden, om te neuken, om te beslissen: nou ja ik blijf dan toch maar bij haar want ze komt mij goed uit.
Ik heb God niet nodig om mijn kinderen graag te zien, het is mijn nageslacht. Of om mijn buurman graag te hebben omdat hij mij uitnodigd naar zijn barbecue iedere zomer. Of om mijn demente grootouders graag te zien want nja ze zijn wel dement maar zolang gaan ze ook niet meer mee.

Maar om van een vreemde te houden? Iemand die je niet kent en als een Barmhartige Samaritaan helpt, zomaar... Zieken helpen, gemarginaliseerden helpen, zich ontfermen over uitschot en tollenaars. Daarvoor heb je God nodig.

Geloven is zichzelf vrijgeven. Geloven is dus anti-Darwiniaans. Geloven is strijden tegen het onrecht tot de einde, in navolging van Jezus.
Kant zei: ik doe een ander niet aan wat ik zelf niet aagedaan wil worden. Je kan het dus evengoed een vorm van eigenbelang noemen als een vorm van naastenliefde.
MARE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2006, 16:43   #204
MARE
Provinciaal Gedeputeerde

MARE's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo'n situatie onderscheidt echte christenen van fake-christenen.
Dus jij hebt al clochards in je huis opgenomen. Indien dat zo is heb ik het grootste respect voor je. Indien dat niet zo is, ben jij een fake-christen zoals je zelf zegt.
Oud 22 oktober 2006, 16:48   #205
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Kant zei: ik doe een ander niet aan wat ik zelf niet aagedaan wil worden. Je kan het dus evengoed een vorm van eigenbelang noemen als een vorm van naastenliefde.
Een christen gaat een stap verder.

Hiermee besluit Jezus de bergrede (Mt5)
Citaat:
[38] Jullie hebben gehoord dat er gezegd is: Oog om oog en tand om tand. [39] Maar Ik zeg jullie een zaak niet uit te vechten met iemand die je kwaad heeft gedaan. Maar als iemand jou een klap op je rechterwang geeft, houd hem dan ook de andere voor. [40] Als iemand een geding tegen je aanspant om je hemd te krijgen, geef hem dan ook je jas. [41] Als iemand je dwingt hem een mijl te begeleiden, ga er dan twee met hem mee. [42] Geef aan wie jou iets vraagt, en wend je niet af als iemand van je wil lenen.
[43] Jullie hebben gehoord dat er gezegd is: U zult uw naaste liefhebben en uw vijand haten. [44] Maar Ik zeg jullie: heb je vijanden lief en bid voor wie je vervolgen, [45] dan zullen jullie kinderen worden van je Vader in de hemel, want die laat zijn zon opgaan over slechten en goeden, en Hij laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen. [46] Want als je liefhebt wie jou liefheeft, welk loon verdien je dan? Doen de tollenaars dat ook niet? [47] Als je alleen je broeders groet, wat voor bijzonders doe je dan? Doen de heidenen dat ook niet? [48] Jullie zullen dus onverdeeld goed zijn, zoals jullie hemelse Vader onverdeeld goed is.

Laatst gewijzigd door Judokus : 22 oktober 2006 om 16:53.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2006, 16:50   #206
MARE
Provinciaal Gedeputeerde

MARE's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lincoln Bekijk bericht
Zaratustra is een perzische profeet die leefde 600 j voor chr, zoroastrisme is een spiritueele filosofie die zzer dicht staat bij het monotheisme,. Maar om te zeggen dan bv judaisme een afkooksel is van het zoroastrisme is helemaal verkeerd, waarom ? simpel, omdat abraham de vader van de joden die als de eerste profeet van het midden oosten is, die het monotheisme beleide, dus monotheisme is voor zoroastrisme en kan dus geen afkooksel zijn ook omdat de thora rond 1200 v ch is ontstaan (geopenbaard),. Maw je theorie klopt dus niet !!!

Laatst gewijzigd door MARE : 22 oktober 2006 om 16:52.
Oud 22 oktober 2006, 16:50   #207
MARE
Provinciaal Gedeputeerde

MARE's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zaratustra is een perzische profeet die leefde 600 j voor chr, zoroastrisme is een spiritueele filosofie die zzer dicht staat bij het monotheisme,. Maar om te zeggen dan bv judaisme een afkooksel is van het zoroastrisme is helemaal verkeerd, waarom ? simpel, omdat abraham de vader van de joden die als de eerste profeet van het midden oosten is, die het monotheisme beleide, dus monotheisme is voor zoroastrisme en kan dus geen afkooksel zijn ook omdat de thora rond 1200 v ch is ontstaan (geopenbaard),. Maw je theorie klopt dus niet !!!
Zarathustra, Zarathoestra of Zoroaster was een Perzische profeet en de grondlegger van het Zoroastrisme, de (staats)godsdienst van het Oude-Perzische Rijk.
Het is niet duidelijk wanneer hij geleefd heeft, schattingen variëren van de 14e eeuw v. Chr. (gehanteerd door Iraanse nationalisten) tot rond 600 v. Chr. (gehanteerd door de Brittanica). Men vermoedt ook wel dat onder de naam Zarathustra meer dan een profeet schuilgaat. De godsdienst die hij stichtte is een vroege vorm van monotheïsme, of eigenlijk dualisme. Er bestaat een god van het goede (Ahoera Mazda) en een god van het kwade (Angra Mainyu). De mens is ingeklemd tussen de twee en moet trachten voor het goede te kiezen. Zarathustra was de profeet voor de goede god. Ook was Zarathustra's god een geestelijk wezen en is dus niet afbeeldbaar. Volgens hem is hij de ware god en zijn alle andere goden halfgoden. De mens is geschapen om te strijden tegen de machten van de leugen. Het geloof is daarom ook niet het aanvaarden van een leer, maar het doel is mee te strijden voor het goede.

Ook ik heb Google hoor. Abraham 1200 voor Christus? Wat is je bron? De bijbel? of de thora, koran? Allé 't zal dan wel waar zijn zeker.

Laatst gewijzigd door MARE : 22 oktober 2006 om 16:51.
Oud 22 oktober 2006, 16:53   #208
MARE
Provinciaal Gedeputeerde

MARE's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een christen gaat een stap verder.

Hiermee besluit Jezus de bergrede (Mt5)
En Gandhi, ging nog een stap verder. Wat wil je bewijzen? Ik moet overigens zeggen dat ik nog niet veel bespeurd heb van die exttreme vorm van naastenliefde in deze discussie.

Laatst gewijzigd door MARE : 22 oktober 2006 om 16:54.
Oud 22 oktober 2006, 16:53   #209
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Zarathustra, Zarathoestra of Zoroaster was een Perzische profeet en de grondlegger van het Zoroastrisme, de (staats)godsdienst van het Oude-Perzische Rijk.
Het is niet duidelijk wanneer hij geleefd heeft, schattingen variëren van de 14e eeuw v. Chr. (gehanteerd door Iraanse nationalisten) tot rond 600 v. Chr. (gehanteerd door de Brittanica). Men vermoedt ook wel dat onder de naam Zarathustra meer dan een profeet schuilgaat. De godsdienst die hij stichtte is een vroege vorm van monotheïsme, of eigenlijk dualisme. Er bestaat een god van het goede (Ahoera Mazda) en een god van het kwade (Angra Mainyu). De mens is ingeklemd tussen de twee en moet trachten voor het goede te kiezen. Zarathustra was de profeet voor de goede god. Ook was Zarathustra's god een geestelijk wezen en is dus niet afbeeldbaar. Volgens hem is hij de ware god en zijn alle andere goden halfgoden. De mens is geschapen om te strijden tegen de machten van de leugen. Het geloof is daarom ook niet het aanvaarden van een leer, maar het doel is mee te strijden voor het goede.

Ook ik heb Google hoor. Abraham 1200 voor Christus? Wat is je bron? De bijbel? of de thora, koran? Allé 't zal dan wel waar zijn zeker.
Dus je geeft toe dat je theorie niet deugd ??
Oud 22 oktober 2006, 16:55   #210
Lincoln

Standaard

Citaat:

Abraham leefde 3000 jaar voor christus, mozes ongv 1200 v chr het bewijs daarvan is de joodse kalender, het begin van het joodse diaspora...
Oud 22 oktober 2006, 16:56   #211
MARE
Provinciaal Gedeputeerde

MARE's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus je geeft toe dat je theorie niet deugd ??
Neen. Het staat er toch letterlijk dat Zarathoustra de uitvinder is van het monotheïsme. Hoe kan Abraham dat dan voor hem uitgevonden hebben. 't Niet omdat religieuse geschriften zeggen dat Abraham 1200 v. Chr. geleefd heeft, dat dat zo is. Voor zover ik weet is er nog nooit bewijs geleverd dat Abraham überhaupt geleefd heeft.
Oud 22 oktober 2006, 16:57   #212
MARE
Provinciaal Gedeputeerde

MARE's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Abraham leefde 3000 jaar voor christus, mozes ongv 1200 v chr het bewijs daarvan is de joodse kalender, het begin van het joodse diaspora...
Dus dat is voor jou bewijs. Vergeef me als ik niet verder wil praten. Er staat overigens ook dat men niet duidelijk weet wanneer hij geleefd heeft. Perzen zeggen 14eeuw voor Chr. Dus dat is voor uw datum van Abraham.

Laatst gewijzigd door MARE : 22 oktober 2006 om 17:00.
Oud 22 oktober 2006, 16:59   #213
Lincoln

Standaard

Bron over abraham.
Bron over mozes.

Joodse kalender.
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2006, 16:59   #214
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
En Gandhi, ging nog een stap verder. Wat wil je bewijzen? Ik moet overigens zeggen dat ik nog niet veel bespeurd heb van die exttreme vorm van naastenliefde in deze discussie.
Gandhi's beroemde quote:
Als de bergrede is waar christenen voor staan, dan zeg ik: Ja, ik ben christen.

Citaat:
[38] Jullie hebben gehoord dat er gezegd is: Oog om oog en tand om tand. [39] Maar Ik zeg jullie een zaak niet uit te vechten met iemand die je kwaad heeft gedaan. Maar als iemand jou een klap op je rechterwang geeft, houd hem dan ook de andere voor. [40] Als iemand een geding tegen je aanspant om je hemd te krijgen, geef hem dan ook je jas. [41] Als iemand je dwingt hem een mijl te begeleiden, ga er dan twee met hem mee. [42] Geef aan wie jou iets vraagt, en wend je niet af als iemand van je wil lenen.
[43] Jullie hebben gehoord dat er gezegd is: U zult uw naaste liefhebben en uw vijand haten. [44] Maar Ik zeg jullie: heb je vijanden lief en bid voor wie je vervolgen, [45] dan zullen jullie kinderen worden van je Vader in de hemel, want die laat zijn zon opgaan over slechten en goeden, en Hij laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen. [46] Want als je liefhebt wie jou liefheeft, welk loon verdien je dan? Doen de tollenaars dat ook niet? [47] Als je alleen je broeders groet, wat voor bijzonders doe je dan? Doen de heidenen dat ook niet? [48] Jullie zullen dus onverdeeld goed zijn, zoals jullie hemelse Vader onverdeeld goed is.
Oud 22 oktober 2006, 17:00   #215
Lincoln

Standaard

Citaat:
Neen. Het staat er toch letterlijk dat Zarathoustra de uitvinder is van het monotheïsme. Hoe kan Abraham dat dan voor hem uitgevonden hebben. 't Niet omdat religieuse geschriften zeggen dat Abraham 1200 v. Chr. geleefd heeft, dat dat zo is. Voor zover ik weet is er nog nooit bewijs geleverd dat Abraham überhaupt geleefd heeft.
Dus je neemt alles wat in google staat klakkeloos over zonder na te denken ???

Laatst gewijzigd door Lincoln : 22 oktober 2006 om 17:00.
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2006, 17:00   #216
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Wat een zinlose discussie. Het enigste wat jullie doen is jullie kennis in elkanders cyber-smoel ejaculeren.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2006, 17:00   #217
MARE
Provinciaal Gedeputeerde

MARE's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je bron vermeldt de bijbelse tijdslijn. Dat is voor mij verre van een bewijs.
Oud 22 oktober 2006, 17:01   #218
Lincoln

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Wat een zinlose discussie. Het enigste wat jullie doen is jullie kennis in elkanders cyber-smoel ejaculeren.
Ejaculeren is dat zoiets als erectie ???
Oud 22 oktober 2006, 17:03   #219
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

?
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2006, 17:03   #220
Lincoln

Standaard

Citaat:
Dus dat is voor jou bewijs. Vergeef me als ik niet verder wil praten. Er staat overigens ook dat men niet duidelijk weet wanneer hij geleefd heeft. Perzen zeggen 14eeuw voor Chr. Dus dat is voor uw datum van Abraham.
Abraham heeft 3000 j v chr geleefd dat is wel degelijk voor 14 eeuw v chr, en waarom wilt u niet verder praten ?? Omwille van mijn identiteit ??
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be