![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Vanaf welke leeftijd zou men volgens u mogen gaan stemmen? | |||
16 |
![]() ![]() ![]() |
11 | 12,64% |
18 |
![]() ![]() ![]() |
44 | 50,57% |
21 |
![]() ![]() ![]() |
20 | 22,99% |
25 |
![]() ![]() ![]() |
3 | 3,45% |
32 |
![]() ![]() ![]() |
1 | 1,15% |
Ik opteer voor een andere leeftijd |
![]() ![]() ![]() |
4 | 4,60% |
Niet |
![]() ![]() ![]() |
3 | 3,45% |
Geen mening |
![]() ![]() ![]() |
1 | 1,15% |
Aantal stemmers: 87. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Hij/zij die stemt draagt verantwoordelijkheid voor zijn stemgedrag. Als men die verantwoordelijkheid niet wil dragen of de draagwijdte van zijn daden niet begrijpt dan blijft men beter weg van de stembus. Daarom stemrecht vanaf 18 jaar. Recht geen plicht. Zie het als een morele plicht om van dit recht gebruik te maken. Snap je de politiek en het bestuur van de staat niet, blijf dan thuis en onderga de politiek van anderen.
![]() |
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niet alleen in een democratie, hoor.
![]() |
![]() |
#24 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Minister
|
![]() Als je als 18 jarige alleen belangstelling hebt voor de disco, voetbal, VTM-onzin dan zal het politieke bedrijf je weinig aanspreken en zal je niet opdagen tijdens de verkiezingen. (zo wie zo te vroeg op zondag)
Blijkt er toch enige hersenactiviteit te bestaan op 18, dan komen ze maar stemmen. Als de politiekers de kiezers moeten overtuigen om te komen stemmen en vervolgens op hen te stemmen dan wordt het een stuk moeilijker om zieltjes te winnen.
![]() |
#26 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Verder ben ik voor stemrecht vanaf 18 jaar. De meeste mensen zijn daar op hun zestiende nog niet serieus mee bezig, moet je ze ook niet mee lastig vallen, maar een veel hogere stemgerechtigde leeftijd zorgt ervoor dat een hele groep mensen die niet meer één gezinnetje vormen met hun ouders maar zelf ook niet mogen stemmen niet vertegenwoordigd worden. (Over de rechten van jongeren denken mensen wel na, maar starters en studenten moeten meestal vooral op zichzelf rekenen.) En anders kan je nog vreemde constructies verzinnen waarbij bijvoorbeeld voor de gemeenteraad wel eerder gestemd kan worden, maar goed, dat leidt er wel toe dat de ene persoon al op zijn zestiende mag stemmen en een ander pas op zijn 23'ste.
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 31 oktober 2006 om 12:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
|
![]() Persoonlijk heb ik geen probleem met de huidige stemgerechtigde leeftijd van 18 jaar. Lijkt mij goede grens.
Wel zou ik een hogere leeftijdsgrens willen invoeren voor verkiesbaarheid: -) ten minste 25 jaar voor eender welk verkozen mandaat -) ten minste 35 jaar voor eender welk uitvoerend mandaat |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
|
![]() Waarom kan ik in de polls op dit forum trouwens niet stemmen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
|
![]() Dezelfde leeftijd waarop men "volwassen" wordt geacht, me dunkt. Ik hou het dus op 18. De doorsnee 18-jarige heeft evenveel politieke kennis als de doorsnee 21-jarige, 25-jarige, 28-jarige, etc..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Minister-President
|
![]() Stemrecht kan enkel maar verleend worden door een persoon of een groep personen die een eigendom legitiem bekomen hebben aan een andere persoon. Dit stemrecht vertaalt zich in de praktijk dan naar een zekere beslissingskracht verbonden met een gebruik van een eigendom. In welke mate de stem van het individu beslissingskracht heeft wordt afgesproken tussen beide partijen.
Ik bezie het grondgebied van de staat als een illegitiem bekomen goed en weiger dus om daarover stemrecht te verkrijgen.
Laatst gewijzigd door netslet : 1 november 2006 om 01:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Schepen
|
![]() 16
14 eigenlijk waarom? omdat de basis van de bevolkingspiramide steeds smaller wordt, terwijl de top de restjes van onze welvaart opsoupeert. vergrijzing, weetjewel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Den Bal : 1 november 2006 om 08:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Minister
|
![]() Ik vind het vreemd dat velen van degenen die pleiten voor een strenger jeugdjustitiebeleid (plichten) dan weer zijn tegen een verlaagde stemleeftijd (rechten).
Consequent zou zijn om dus gewoon 16 (wanneer meer en meer jongeren zich in de criminaliteit begeven, sex hebben en kindjes krijgen) als grens te nemen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
|
![]() meerderjarig=vanaf 18
Dus stemmen=vanaf 18 voor iedere vrouw en man in de staat! Als we dit gaan veranderen dan keren we gewoon terug in de tijd; leuk he evolutie... ![]() Waarom ook niet; laten we het vrouwenstemrecht afschaffen, laten we het meervoudig stemrecht terug komen... Ik zie lombas dit wel nog aanvaarden ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het gevaar van geen stemplicht te hebben is wellicht dat diegenen die er het meeste nood aan /of nut van hebben te lui zullen zijn om zich te verplaatsen, en achteraf verwonderd zullen zijn dat bepaalde opgejutte groepen iets zullen afdwingen dat niet in hun kraam past...
Tenslotte zijn er nog heel wat dingen in het leven dat we liever niet zouden doen, maar ja... |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zit het gevaar er niet in dat men die groep jongeren zal manipuleren om toch maar voor een bepaalde groep te stemmen, wel wetende dat ze van het politieke leven nog weinig of niets afweten en gemakkelijk vanalles kunnen wijsgemaakt worden...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |