![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#321 | ||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#322 | |
|
![]() Citaat:
Ik wil hier voor giggles even aannemen dat mijn autoradio (toch wel 100 watt), rechtsreeks door de motor (316,600 watt) wordt aangedreven. Ik heb dan een verlies van 0.031%. Waarachtig minder als dat ik een seconde aarzel voor het uitzetten van de motor! De radio wordt echter niet rechtsreeks aangedreven, ik drijf immers een 60w alternator aan die zowieso mijn motor belast.
![]() |
![]() |
#323 | ||||
|
![]() Citaat:
Dat is echter geen perpetuum mobile. Uw alternator betrekt 100 amp uit uw motor via een pulley, als gij die 100 amp gaat gebruiken om een electrische motor aan te drijven, rendeert dat minder als dat ge rechtsreeks met uw motor werkt. The point is dat ge uw 100 amp uit de motor betrekt, of ge ze nu verbruikt of niet. Citaat:
Ik heb idd. tot mijn verbazing gemerkt dat er een aantal webjournalisten zijn die niet weten hoe het stroomsysteem in een wagen werkt. Het verbaasde me echter ook dat er tegenwoordig jonge mensen zijn die niet weten hoe een alternator werkt. Citaat:
Citaat:
Maar kom, hier is een bron: http://chemistry.beloit.edu/BlueLigh...p/an1155-2.pdf Deze jongens gaan alle lichten op een wagen converteren naar LED, waardoor ze minder verbruiken. Waarom? Omdat ze een kleinere alternator gaan inschakelen. (zie in kadertje op eerste pagina) Als je echter je electrische snufjes en grotere alternator / battery al hebt, maakt het geen reet uit of je ze gebruikt of niet.
![]() |
![]() |
#324 |
|
![]() Of over een grasmachien.
![]() |
#325 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
De kleinere alternator is een bijkomende besparing. En weliswaar ook een grotere besparing, maar toch bewijst je bron dat het gebruik van electriciteit het verbruik van de wagen doet stijgen. Laatst gewijzigd door Edina : 3 november 2006 om 18:48. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#326 | |
|
![]() Citaat:
Via computer kan je idd., in moderne wagens, wanneer je boven het vermogen van je alternator aan een bepaald toerental gaat, de motor aan een hogere snelheid laten draaien. Dat gaat echter niet gebeuren tenzij je zware apparaten inschakelt (zoals a/c). Dus niet als je je lichten aansteekt of radio aanzet. Daarom drukken ze hun savings in watt aan, en niet in fuel. Herhaling van conclusie: Als ge wenst benzine te besparen door uw apparaten niet te gebruiken, gebruik dan een kleinere alternator.
![]() |
![]() |
#327 | |
|
![]() Citaat:
Via computer kan je idd., in moderne wagens, wanneer je boven het vermogen van je alternator aan een bepaald toerental gaat, de motor aan een hogere snelheid laten draaien. Dat gaat echter niet gebeuren tenzij je zware apparaten inschakelt (zoals a/c). Dus niet als je je lichten aansteekt of radio aanzet. Daarom drukken ze hun savings in watt aan, en niet in fuel. Herhaling van conclusie: Als ge wenst benzine te besparen door uw apparaten niet te gebruiken, gebruik dan een kleinere alternator.
![]() |
![]() |
#328 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#329 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Die dynamo (bij verlenging de motor) blijft domweg verder produceren en stookt de energie die hij opwekt op. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#330 |
|
![]() Om terug te gaan naar de oorspronkelijke discussie, vind ik dat dit veel constructiever is aangaande limieten dan te stellen dat 1 type wagen plots ergens niet meer mag rijden:
http://sitemaker.umich.edu/mhross/fi...uctioncarb.pdf Ze stellen hierin voor om de MPG en l/100km ratings te vervangen door een indexering die de eigenlijke vervuiling aangeeft. Je kan daarin zien dat bepaalde SUVs veel minder vervuilen als bepaalde personenvoertuigen, en vice versa. De indeling SUV vs. wagen is dus bullshit kwa milieuargument. Eerder toonde Alpina met de Europese safety ratings reeds aan dat ook kwa veiligheid er geen duidelijk onderscheid te maken is tussen SUV en andere wagens, ze ranken allemaal door elkaar. Het lijkt me dan ook niet meer als geldklopperij om de SUV speciaal te gaan viseren. Het enige resultaat zal zijn dat de SUV rijder iets anders gaat kopen binnen dezelfde prijsklasse, en dat dat ding mogelijk even vervuilend en gevaarlijk is op de baan.
![]() |
#331 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
De enige manier om die auto's zuiniger te maken, is die alternator weg te halen (waardoor je je auto niet meer opgestart krijgt) of door de alternator serieus kleiner te maken, waardoor de batterij mogelijk niet meer op tijd opgeladen kan geraken. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#332 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als jij fietst met je dynamo op en zonde ke licht aan, ga je even hard trappen, maar meer energie domweg opstoken, net zoals een auto doet wanneer je geen elektrische snufjes opzet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#333 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Hoe wil jij meer of minder stroom uit zo'n ding gaan trekken, dan het eigenlijk kan leveren? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#334 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Basiwerking van een generator... En die bronnen waarvan jij spreekt, vind je raar genoeg niet... Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#335 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#336 | |
|
![]() Citaat:
We zijn inmiddels al tot de conclusie gekomen dat de motor draait, dat die een alternator aandrijft die een batterij voedt, en die batterij levert stroom aan uw electrische apparaten. Uw alternator levert variabele stroom omdat hij met een riem aan de motor hangt, die stroom wordt uiteraard gereguleerd voor hij de batterij ingaat. Waarover men het in deze tekst heeft is het geval wanneer een alternator niet genoeg stroom kan leveren voor de huidige consumptie van de wagen. Dit kan bvb. gebeuren moest ge met een snertwagen aan een rood licht stilstaan (aan laag toerental) en een pak apparaten ineens hebt aanstaan (ik heb het hier niet over uw achterruitverwarming, eerder over een 2000W stereo, a/c etc.). In dat geval gaat de computer uw motor sneller doen draaien om het verschil op te vangen. Als ge in die situatie hebt overgeschakeld naar LED lichts, kan die 120 watt (haha, you smell the bullshit?) eventueel een verschil uitmaken. Dit is niet iets nieuw waarmee we afkomen, het is doorheen de thread reeds meermaals vermeld dat er uiteraard uitzonderlijke situaties en apparaten zijn waarmee je de wagen buiten normaal verbruik trekt. Bij normaal gebruik van een wagen gebeurd dit nooit, aangezien ze de alternator voorzien op een gemiddeld verbruik, of -in het geval van luxewagens- op meer dan dat.
![]() |
![]() |
#337 | ||
|
![]() Nee klopt, dat is wat ik zeg.
Ik vroeg geen bron van de algemene werking van een generator. Ik vroeg een bron waarin bevestigd wordt dat het gebruik van electriciteit het verbruik van de wagen niet doet stijgen. Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#338 | |
|
![]() Citaat:
|
|