Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 november 2006, 11:56   #1
Kay_
Europees Commissaris

Standaard Reactie VB over jongeman onder tram

Citaat:

Vlaams Belang wil zerotolerantie op openbaar vervoer

Het Vlaams Belang wil dat er een zerotolerantie komt tegen agressie op het openbaar vervoer. De partij zegt dit naar aanleiding van het ongeval waarbij een jongen in Antwerpen vrijdag onder een tram terechtkwam en overleed. Vlaams Belang pleit ook voor een nieuw Antwerps bestuursakkoord dat voorziet in de oprichting van een bus-, tram- en metrobrigade voor de Antwerpse politie.

Vrijdag rond 18.30 uur kwam een jongeman om het leven nadat hij op de Franklin Rooseveltplaats in Antwerpen onder een tram terechtkwam. Volgens getuigen werd het slachtoffer geduwd tijdens een schermutseling met een groepje jongeren. Ze namen na het incident de benen en worden opgespoord. "De feiten van vandaag bewijzen dat de maatregelen die door Vlaams Minister Katleen Van Brempt in haar 'Veiligheidsplan voor De Lijn' werden voorgesteld, te laat komen", aldus de partij.

"Het Vlaams Belang is al jaren voorstander van een vaste tram-, bus- en metrobrigade, naar Brussels model, in de schoot van de Antwerpse lokale politie. De Vlaams Belang/VLOTT-fractie in de Antwerpse gemeenteraad wil er dan ook op aandringen om de realisatie van een BTM-brigade (bus-, tram-, metrobrigade) met 80 personeelsleden op te nemen in het nieuwe Antwerpse bestuursakkoord."

"In elk geval bewijzen deze feiten dat er met betrekking tot agressie op het openbaar vervoer een zerotolerantie gevoerd moet worden." (belga)

Eerst en vooral heb ik deze thread geopend omdat er dan in de andere thread enkel op het onderwerp zelf kan gereageerd worden.
Nu is de vraag, was deze reactie van het VB niet te snel? En kon een strenger beleid op het openbaar vervoer dit voorkomen...

Laatst gewijzigd door Kay_ : 4 november 2006 om 11:57.
Kay_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2006, 12:03   #2
berre
Minister

berre's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar berre
Standaard

te snel? dat denk ik niet. ze hadden het plan al een tijdje liggen en hadden enkel een dergelijk voorval nodig om er mee over de brug te komen. hoe sneller op de feiten, hoe meer het in het geheugen zit van de mensen en hoe meer men zal overtuigd zijn van hun gelijk wat betreft de maatregelen die ze willen treffen.

ik ben er tamelijk zeker van dat een strenger beleid dit niet zou kunnen voorkomen. welk beleid kan immers verhinderen dat iemand voor een tram wordt gesmeten. allemaal hekken rondom de tramsporen leggen? hetzelfde kon gebeuren met een bus op straat.
berre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2006, 12:04   #3
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
Nu is de vraag, was deze reactie van het VB niet te snel? En kon een strenger beleid op het openbaar vervoer dit voorkomen...
'reactie' van het VB, lol? Hoelang ijvert het VB al voor nultolerantie? Heb je soms 20 jaar op de Bahamas naar de lucht liggen kijken? Of ben je ziende blind?
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand

Laatst gewijzigd door Erw : 4 november 2006 om 12:06.
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2006, 12:08   #4
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door berre Bekijk bericht
te snel? dat denk ik niet. ze hadden het plan al een tijdje liggen en hadden enkel een dergelijk voorval nodig om er mee over de brug te komen. hoe sneller op de feiten, hoe meer het in het geheugen zit van de mensen en hoe meer men zal overtuigd zijn van hun gelijk wat betreft de maatregelen die ze willen treffen.

ik ben er tamelijk zeker van dat een strenger beleid dit niet zou kunnen voorkomen. welk beleid kan immers verhinderen dat iemand voor een tram wordt gesmeten. allemaal hekken rondom de tramsporen leggen? hetzelfde kon gebeuren met een bus op straat.
Ongetwijfeld is dit een ernstig voorval en moeten de daders bestraft worden. Maar ik vraag mij af wat een strenger openbaar vervoer beleid hiervoor had kunnen doen? De dader had de jongeman eveneens voor een truck of auto kunnen gooien.

Verder zie ik een trend, het verkeer wordt alsmaar agressiever en agressiever. Ik merk het dagelijks en betrap mij er zelf soms op. Nog enkele maanden geleden blokkeerde een man van een jaar of 50 mij de weg waarna hij uitstapte en dreigde mij te slaan (waarmee ik toch eens goed moest lachen). En dat allemaal omdat ik geen voorrang had gegeven aan een rondpunt waar ik mij op dat moment ook nog eens voor verontschuldigde.
Is die trend niet beter iets wat aangepakt moet worden? Meer sensibilisering?
Oud 4 november 2006, 12:09   #5
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
'reactie' van het VB, lol? Hoelang ijvert het VB al voor nultolerantie? Heb je soms 20 jaar op de Bahamas naar de lucht liggen kijken? Of ben je ziende blind?
Ik ben niet blind noch heb ik 20 jaar op de bahamas naar de lucht liggen kijken. Het ging mij hier over de snelle reactie nog voor het lichaam goed en wel geborgen was.
Oud 4 november 2006, 12:10   #6
Adriaan Koerbagh
Lokaal Raadslid

Adriaan Koerbagh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Meer sensibilisering?
Weer zo'n modetrend van prul de rien. Ga iedereen over zijn bol aaien, als je't niet laten kunt. Maar wat de burger nodig heeft, is een middel om zichzelf en zijn naasten te verdedigen. Dat is zijn volste recht.

Laatst gewijzigd door Adriaan Koerbagh : 4 november 2006 om 12:10.
Adriaan Koerbagh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2006, 12:11   #7
berre
Minister

berre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ongetwijfeld is dit een ernstig voorval en moeten de daders bestraft worden. Maar ik vraag mij af wat een strenger openbaar vervoer beleid hiervoor had kunnen doen? De dader had de jongeman eveneens voor een truck of auto kunnen gooien.
dat zou ik echt niet kunnen zeggen. misschien waren er op dat moment op die plaats geen truck en/of auto ter beschikking en kwam de tram beter uit. misschien garandeerde voor hen een tram beter hun succes. wie zal het zeggen?
Oud 4 november 2006, 12:13   #8
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adriaan Koerbagh Bekijk bericht
Weer zo'n modetrend van prul de rien. Ga iedereen over zijn bol aaien, als je't niet laten kunt. Maar wat de burger nodig heeft, is een middel om zichzelf en zijn naasten te verdedigen. Dat is zijn volste recht.
Ja, laten we allemaal onszelf bewapenen. Dan was er nu waarschijnlijk meer dan een slachtoffer gevallen nu.

Citaat:
dat zou ik echt niet kunnen zeggen. misschien waren er op dat moment op die plaats geen truck en/of auto ter beschikking en kwam de tram beter uit. misschien garandeerde voor hen een tram beter hun succes. wie zal het zeggen?
Dat bedoel ik net, dus waarom pleiten voor een verandering in het openbaar vervoer terwijl dit het zoveelste geval van verkeersagressie is?
Oud 4 november 2006, 12:18   #9
Adriaan Koerbagh
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Ja, laten we allemaal onszelf bewapenen. Dan was er nu waarschijnlijk meer dan een slachtoffer gevallen nu.
Onderzoek heeft uitgewezen dat slechts in 3% van alle conflicten waarbij een partij over een (hand)wapen beschikt én het voorwendt, het (hand)wapen daadwerkelijk afgevuurd wordt. Slechts een marginale hoeveelheid van die feiten resulteren in dodelijke afloop.

Ik zie liever één gewonde crimineel dan één dood slachtoffer. Ik zie zelfs liever één dode crimineel dan één dood slachtoffer.

Het gaat hier om elementaire rechten, het recht dat anderen indien ongevraagd met hun fikken van mensen moeten afblijven. De consequenties zijn dan voor de overtreder.

Op de Rooseveltplaats lopen vele mensen. Sommigen daarvan moeten gisteren de gebeurtenis gezien hebben. Niemand kon ingrijpen. Natuurlijk niet, geen zinnig mens zou dat onbeschermd doen. Maar tenslotte, waarom draagt de politie vuurwapens?
Oud 4 november 2006, 12:21   #10
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben niet blind noch heb ik 20 jaar op de bahamas naar de lucht liggen kijken. Het ging mij hier over de snelle reactie nog voor het lichaam goed en wel geborgen was.
Hoezo, lag het lichaam nog op een openbare plaats toen het VB haar standpunt 'nultolerantie' herhaalde? Als ik zou lezen dat er -nog maar eens- iemand sterft door boelzoekend en misdadig krapuul dan zou ik ook verontwaardigd genoeg zijn om direct een beleid te hekelen dat hetzelfde krapuul 100 keer oppakt en laat lopen om extra postjes bij het staatsapparaat te kunnen verantwoorden.
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2006, 12:26   #11
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Onderzoek heeft uitgewezen dat slechts in 3% van alle conflicten waarbij een partij over een (hand)wapen beschikt én het voorwendt, het (hand)wapen daadwerkelijk afgevuurd wordt. Slechts een marginale hoeveelheid van die feiten resulteren in dodelijke afloop.

Ik zie liever één gewonde crimineel dan één dood slachtoffer. Ik zie zelfs liever één dode crimineel dan één dood slachtoffer.

Het gaat hier om elementaire rechten, het recht dat anderen indien ongevraagd met hun fikken van mensen moeten afblijven. De consequenties zijn dan voor de overtreder.

Op de Rooseveltplaats lopen vele mensen. Sommigen daarvan moeten gisteren de gebeurtenis gezien hebben. Niemand kon ingrijpen. Natuurlijk niet, geen zinnig mens zou dat onbeschermd doen. Maar tenslotte, waarom draagt de politie vuurwapens?
Tot dat één van die "3%" zijn doelwit mist en je zou maar toevallig in de buurt lopen.
Zoals je zelf zegt op de Rooseveltplaats lopen vele mensen, ooit al gehoord van "collateral damage" het zou je maar overkomen dat zo'n gek een geweer trekt en jou per ongeluk raakt.

Citaat:
Hoezo, lag het lichaam nog op een openbare plaats toen het VB haar standpunt 'nultolerantie' herhaalde? Als ik zou lezen dat er -nog maar eens- iemand sterft door boelzoekend en misdadig krapuul dan zou ik ook verontwaardigd genoeg zijn om direct een beleid te hekelen dat hetzelfde krapuul 100 keer oppakt en laat lopen om extra postjes bij het staatsapparaat te kunnen verantwoorden
Maar dit is toch een duidelijk geval van verkeersagressie wat heeft dat nu te maken met het openbaar vervoer?
Oud 4 november 2006, 12:28   #12
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar dit is toch een duidelijk geval van verkeersagressie wat heeft dat nu te maken met het openbaar vervoer?
Ze rijden allebei op de openbare weg.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2006, 12:29   #13
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
En dat gecombineerd met het afschaffen van vervroegde vrijlating. Privatisering van het gevangeniswezen kan hier trouwens een cruciale rol spelen.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2006, 12:29   #14
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Ze rijden allebei op de openbare weg.
Openbaar vervoer en openbare weg zijn wel twee heel andere dingen.
Oud 4 november 2006, 12:30   #15
berre
Minister

berre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
inderdaad, daar hebt ge wel een punt. in feite is het voorstel van het VB hier (misschien niet totaal, maar toch een beetje) misplaatst. strenger beleid zou niets hebben kunnen verhinderen aan dit voorval.

Laatst gewijzigd door berre : 4 november 2006 om 12:30.
Oud 4 november 2006, 12:31   #16
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Openbaar vervoer en openbare weg zijn wel twee heel andere dingen.
Auto = verkeer

Bus = verkeer

Tram = verkeer

Verkeersagressie = Agressie op de openbare weg
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2006, 12:31   #17
bruut geweld
Minister-President

bruut geweld's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar tenslotte, waarom draagt de politie vuurwapens?
omdat zij (buiten enkele zeer specifieke uitzonderingen) het monopolie hebben op het gebruik van vuurwapens om hun taak te volbrengen die erin bestaat overtredingen vast te stellen en burgers aan te houden.

Dat gebruik van hun vuurwapen is aan stricte reglementering onderhevig en wordt na een gebruik ervan deftig onderzocht, zowel door de eigen dienst als eventueel het parket.

Bovendien leven wij in een maatschappij waarin het "eigenrecht" afdwingen verboden is en u dat recht dient af te dwingen via een rechtbank. niets houdt u echter tegen uzelf te verdedigen (of anderen) ingeval van nood mits het geweld dat u gebruikt proportioneel blijft.

Als u denkt dat met vrije toegang tot vuurwapens de situatie betert, moet u vooral naar de states gaan en kijken hoe veilig het daar is....
ooit al van "gated communities" gehoord ...

Bovendien had u met uw wapen deze moord zeer waarschijnlijk geeneens kunnen voorkomen, of het moest zijn dat uw punt enkel is dat u geilt van de gedachte op straat gewapend te kunnen rondlopen en daarmee een minderheidwaardigheidscomplex hoopt te vervangen in een dirt harry/Eastwood/vigilante/Charles bronson attitude .... Smile punk (leuke filmpjes trouwens, bijna parodiën)
MEYER: ZELF EEN HOLOCAUST SURVIVOR :"hetgeen israel de palestijnen aandoet is hetzelfde als datgene wat de nazi's de joden aandeden in de jaren 30" VN RESOLUTIES ISRAEL :Iran wel en zij niet? res 1 res 2

Laatst gewijzigd door bruut geweld : 4 november 2006 om 12:36.
bruut geweld is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2006, 12:31   #18
Adriaan Koerbagh
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Tot dat één van die "3%" zijn doelwit mist en je zou maar toevallig in de buurt lopen.
Zoals je zelf zegt op de Rooseveltplaats lopen vele mensen, ooit al gehoord van "collateral damage" het zou je maar overkomen dat zo'n gek een geweer trekt en jou per ongeluk raakt.
In het geval van de crimineel zelf: hij is verantwoordelijk.
In het geval van het slachtoffer: de crimineel is verantwoordelijk.

Niet iedereen heeft Gandhi-capaciteiten, m'n beste. Het moet duidelijk zijn dat de verantwoordelijkheid altijd bij de agressor ligt. Indien ik word neergeschoten in mijn arm omdat iemand zich moet verdedigen tegen een verkeersmaniak - wie is er dan in fout? Wie stelt een agressieve handeling? Degene die zijn lichaam verdedigt, of degene die het aanvalt? Wie moet je vooral veel kansen geven - de verdedigende, of de aanvallende partij?
Oud 4 november 2006, 12:33   #19
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door berre Bekijk bericht
inderdaad, daar hebt ge wel een punt. in feite is het voorstel van het VB hier (misschien niet totaal, maar toch een beetje) misplaatst. strenger beleid zou niets hebben kunnen verhinderen aan dit voorval.
Toch iemand die het begrijpt

Citaat:
Auto = verkeer

Bus = verkeer

Tram = verkeer

Verkeersagressie = Agressie op de openbare weg
Je kan verkeersagressie niet tegengaan door het openbaar vervoer aan een strenger beleid te onderwerpen
Oud 4 november 2006, 12:35   #20
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
In het geval van de crimineel zelf: hij is verantwoordelijk.
In het geval van het slachtoffer: de crimineel is verantwoordelijk.
Je kind zal het slachtoffer maar zijn.

Citaat:
Niet iedereen heeft Gandhi-capaciteiten, m'n beste. Het moet duidelijk zijn dat de verantwoordelijkheid altijd bij de agressor ligt. Indien ik word neergeschoten in mijn arm omdat iemand zich moet verdedigen tegen een verkeersmaniak - wie is er dan in fout?
Als je kind neergeschoten wordt omdat iemand het recht in eigen handen neemt heb je er bitter weinig aan om te weten wie de schuldige is.

Citaat:
Wie stelt een agressieve handeling? Degene die zijn lichaam verdedigt, of degene die het aanvalt? Wie moet je vooral veel kansen geven - de verdedigende, of de aanvallende partij
Wat bedoel je met kansen geven????
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be