Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 november 2006, 16:26   #341
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Casca Bekijk bericht
En dat van iemand die mij antidemocratisch zit te noemen zonder mijn posts grondig te lezen.
Antidemocratisch zou ik u niet noemen. Wel gebruikt u zoals zovelen het democratieconcept om er uw eigen agenda in te verstoppen.
Oud 10 november 2006, 16:28   #342
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Maar het is wel een argument voor de invoering van de democratie.

Hoe meer mensen beslissen, hoe meer kans op een juiste beslissing. Vooral als degenen die beslissen degenen zijn die de beslissing zullen moeten ondergaan.
Daar ben ik eerlijk gezegd niet van overtuigd. Waarom "kans op een juiste beslissing" wanneer je de zekerheid kan hebben om voor jezelf de "juiste" beslissing te maken? Dat argument wordt zeker versterkt door 't feit dat juist en fout subjectieve begrippen zijn.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2006, 16:30   #343
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Daar ben ik eerlijk gezegd niet van overtuigd. Waarom "kans op een juiste beslissing" wanneer je de zekerheid kan hebben om voor jezelf de "juiste" beslissing te maken? Dat argument wordt zeker versterkt door 't feit dat juist en fout subjectieve begrippen zijn.
Er zijn aspecten die je alleen niet aankan. Om die aan te pakken bestaan er vormen van gemeenschap. En die horen zichzelf democratisch te besturen.
Oud 10 november 2006, 16:31   #344
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Je hoeft het zo extreem niet te zien. Als een democratische meerheid beslist diefstal te plegen door middel van belastingen, dan blijft het diefstal.
Wel, in een democratie kan je op twee manier stemmen: met je handen (door een bolleke te kleuren) en met je voeten (door je te onttrekken aan de wetten door te verhuizen).

Voor mijn part mag je zelfs je eigen huis onafhankelijk verklaren (ook zo een eeuwige dooddoener die steeds blijft terug komen), maar dan moet je ook aanvaarden dat er rond je huis een grens komt en dat je bv. tolgelden moet betalen om Heftruckistan uit te mogen. Ook zal je zelf een infrastructuur op poten moeten zetten en eventueel moeten betalen voor de voorzieningen van een ander land. Of was je van plan te freeriden? Zet dat maar uit je hoofd...

Dus zal je alliantie moeten vormen met andere mensen die ontevreden zijn over de diefstal. Pas als je een significant aantal mensen hebt gevonden in de juiste geografische configuratie, zal je een leefbare omgeving kunnen creëren. Uiteraard heeft die gemeenschap ook kosten en dus wordt er pot gelegd... tot Prosper van om de hoek niet meer wil. Dan wil de rest ook niet en tot slot komt er in het ministaatje ook een belastingsheffing.

Misschien ben ik een pessimist, maar je kan je niet aan een staat onttrekken. Dan toch maar liever de dictatuur van de meerderheid dan die van een kleine elite...
Oud 10 november 2006, 16:32   #345
Tantist

Standaard

Citaat:
Er zijn aspecten die je alleen niet aankan. Om die aan te pakken bestaan er vormen van gemeenschap. En die horen zichzelf democratisch te besturen.
Wel ja, zo zeg je het natuurlijk korter...
Oud 10 november 2006, 16:33   #346
Heftruck

Standaard

Citaat:
Wat is er dat jou belet om samen met anderen mensen die dingen voor jezelf te regelen, indien ik daar niet wil aan meedoen? Met andere woorden, vanwaar die overtuiging om anderen dwangmatig te laten deelnemen aan die samenwerking?
Oud 10 november 2006, 16:34   #347
Tantist

Standaard

Natuurlijk beseffen de meesten dat ze wel belastingen moeten betalen. Waar de meesten het niet mee eens zijn, is de manier waarop daarmee omgegaan wordt. En dat lijkt me maar normaal...
Oud 10 november 2006, 16:34   #348
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Voor mijn part mag je zelfs je eigen huis onafhankelijk verklaren (ook zo een eeuwige dooddoener die steeds blijft terug komen), maar dan moet je ook aanvaarden dat er rond je huis een grens komt en dat je bv. tolgelden moet betalen om Heftruckistan uit te mogen. Ook zal je zelf een infrastructuur op poten moeten zetten en eventueel moeten betalen voor de voorzieningen van een ander land. Of was je van plan te freeriden? Zet dat maar uit je hoofd...

Dus zal je alliantie moeten vormen met andere mensen die ontevreden zijn over de diefstal. Pas als je een significant aantal mensen hebt gevonden in de juiste geografische configuratie, zal je een leefbare omgeving kunnen creëren. Uiteraard heeft die gemeenschap ook kosten en dus wordt er pot gelegd... tot Prosper van om de hoek niet meer wil. Dan wil de rest ook niet en tot slot komt er in het ministaatje ook een belastingsheffing.
Dat heb je prachtig uitgelegd, Tantist.

Doe zo voort!
Oud 10 november 2006, 16:35   #349
Tantist

Standaard

Citaat:
Wat is er dat jou belet om samen met anderen mensen die dingen voor jezelf te regelen, indien ik daar niet wil aan meedoen? Met andere woorden, vanwaar die overtuiging om anderen dwangmatig te laten deelnemen aan die samenwerking?
Onttrek je je er dan aan he... Als je dit tenminste ernstig bedoelt.
Oud 10 november 2006, 16:35   #350
Tantist

Standaard

Citaat:

Doe zo voort!
Waf waf!
Oud 10 november 2006, 16:36   #351
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het gaat om grondgebied. Geen enkel bestel kan bestaan zonder een grondgebied, zeker een democratie niet.

Woon jij toevallig op dat grondgebied, dan hoor jij tot de gemeenschap van wie de staat is. Rien �* faire.

De facto zal je overigens ook van onze voorzieningen gebruik maken. Daarvoor zal overleg nodig zijn!

Zoals Tantist schreef: verhuizen is de meest logische oplossing.

Laatst gewijzigd door baarle : 10 november 2006 om 16:37.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2006, 16:38   #352
ERLICH
Minister-President

ERLICH's schermafbeelding

Standaard

[quote=baarle;2153072]Vanzelfsprekend niet.

Hoe komt u erbij?

Op welke elementen zou u de stelling als zou België een democratie zijn willen baseren?[/quot Op geen één. Hoe men er zou kunnen toe komen om te geloven dat den belziek een democratie is wel, er is geen één land denk ik waar er zoveel zelfbenoemde democraten rondlopen als hier. Het is goed te zien dat er nog zijn die niet alleen in het woord 'democratie' geloven maar die er ook de daden moeten van zien.
ERLICH is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2006, 16:40   #353
Heftruck

Standaard

Citaat:
Het gaat om grondgebied. Geen enkel bestel kan bestaan zonder een grondgebied, zeker een democratie niet.

Woon jij toevallig op dat grondgebied, dan hoor jij tot de gemeenschap van wie de staat is. Rien �* faire.

De facto zal je overigens ook van onze voorzieningen gebruik maken. Daarvoor zal overleg nodig zijn!

Dat staat in schril contrast met de vrijwilligheid om het mandaat te geven aan de staat. Een democratie kan bestaan zonder dat je verplicht bent om jouw bezittingen, en dus ook jouw grond, af te geven. Wanneer ik dan uittreed uit die democratie, neem ik mijn eigendom mee, inclusief mijn grond.
Oud 10 november 2006, 16:43   #354
MARE
Provinciaal Gedeputeerde

MARE's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Wel, in een democratie kan je op twee manier stemmen: met je handen (door een bolleke te kleuren) en met je voeten (door je te onttrekken aan de wetten door te verhuizen).

Misschien ben ik een pessimist, maar je kan je niet aan een staat onttrekken. Dan toch maar liever de dictatuur van de meerderheid dan die van een kleine elite...
Maar de meerheid heeft niet steeds een correcter oordeel dan de minderheid. Is allemaal structureel bepaald. De ouheid kent talloze voorbeelden van benign dictators die de steun dan de bevolking genieten.
MARE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2006, 16:45   #355
MARE
Provinciaal Gedeputeerde

MARE's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

En in deze overbevolkte wereld zul je nergens een plaatsje vinden waar je met rust wordt gelaten. Kortom Heftruck: je bent geneukt. Get with it.
Oud 10 november 2006, 16:46   #356
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat staat in schril contrast met de vrijwilligheid om het mandaat te geven aan de staat. Een democratie kan bestaan zonder dat je verplicht bent om jouw bezittingen, en dus ook jouw grond, af te geven.
Grond =/= grondgebied

Je hoeft de eigendom over je grond niet af te geven. Maar het lijkt me dat je op je eentje niet het grondgebied van de democratische staat kan wijzigen.

Jouw eigendom blijft jouw eigendom en tot we een oplossing gevonden hebben voor dit probleem blijft die tot het grondgebied van de democratische staat behoren.

Citaat:
Wanneer ik dan uittreed uit die democratie, neem ik mijn eigendom mee, inclusief mijn grond.
Dat vormt een technisch probleem, zo lijkt me.
Oud 10 november 2006, 16:46   #357
MARE
Provinciaal Gedeputeerde

MARE's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat staat in schril contrast met de vrijwilligheid om het mandaat te geven aan de staat. Een democratie kan bestaan zonder dat je verplicht bent om jouw bezittingen, en dus ook jouw grond, af te geven. Wanneer ik dan uittreed uit die democratie, neem ik mijn eigendom mee, inclusief mijn grond.
Allé, veel succes met uwe grond mee te nemen. Kan het nog utopischer?
Oud 10 november 2006, 16:46   #358
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MARE Bekijk bericht
Maar de meerheid heeft niet steeds een correcter oordeel dan de minderheid. Is allemaal structureel bepaald. De ouheid kent talloze voorbeelden van benign dictators die de steun dan de bevolking genieten.
Ongetwijfeld is dat zo. Maar die dictators hadden niet het lef zich democraten te noemen.

Bovendien is de vraag van correct of niet correct irrelevant in een democratie. Als achteraf de beslissing als niet correct zal worden ervaren, is dat omdat die volksmassa daar globaal zo over zal denken, niet omdat dat ergens geschreven staat of door God ingefluisterd is of zo...
Oud 10 november 2006, 16:47   #359
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Maar de meerheid heeft niet steeds een correcter oordeel dan de minderheid.
Toch wel. Altijd!

Citaat:
De ouheid kent talloze voorbeelden van benign dictators die de steun dan de bevolking genieten.
Dat spreekt de stelling dat de meerderheid per definitie correcter oordeelt geenszins tegen.
Oud 10 november 2006, 16:48   #360
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Allé, veel succes met uwe grond mee te nemen. Kan het nog utopischer?
Hij kan theoretisch zijn grondgebied toch aan het staatsterritorium onttrekken?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be