Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 november 2006, 08:04   #161
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB Bekijk bericht
De vraag naar Toyota Prius in de VS is zodanig groot dat er wachtlijsten bestaan zoals normaal enkel op limited edition sportwagens bestaan.

Er is wel degelijk een groene economie tot stand gekomen die voor extra vraag zorgt. Om de paar weken is daar trouwens een marktonderzoek over.

Hier is zelfs een consumentenclubje van energieefficiente wagens:
http://www.nesea.org/greencarclub/whyev

Dat daar bij dure producten, zoals de auto, gepaard gaat met veel onderzoek, is ook normaal.

Milieuvriendelijke wagens hoeven trouwens ook helemaal niet lelijk te zijn, check bvb de Tesla uit:


Productontwikkeling bij autofirmas, zoals bij alle firmas, wordt geinitieerd door de marketing. Falende marketing ---> Falend product. Alle andere stappen in het process hebben niet dat gevolg.
De prius is ook één van de weinige modelen die echt aanslagen.

Bij John Deere hebben ze een waterstof werkwagenje ontwikkeld dat pas binnen 2 jaar in productie komt, ze moeten eerst de fabriek nog volledig aanpassen. De wacht tijd is nu al 18 maanden na opstarten productie, dit terwijl Claas het zelfde wagentje binnen 1 jaar al kan leveren en zelfs goedkoper is.

Ze willen bij John Deere niet eens de moeite doen om het zelfde wagentje met een verbrandingsmotor te maken. Hoe wel er heel veel vraag is naar dit wagentje.

Maar de vraag naar waterstofvoertuigen is dus zo klein, dat men ze zal moeten opdringen en de verbrandingsmotoren zeer duur zal maken om de andere toch te kunnen verkopen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2006, 09:09   #162
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.121
Standaard

De prius was tot voor kort de enige in zijn klasse, dus zal het ook wel de enige zijn die aanslaat. De vergelijking met een waterstofvoertuig doet niets terzake. De prius rijdt nog altijd op gewone benzine, die overal verkrijgbaar is, een waterstofvoertuig niet.
Ondertussen komen er andere hybride voertuigen op de markt, dus je zal dit type meer en meer zien. De ultra grote SUV's of sportwagens met hybride technologie zijn een lachtertje. Ze blijven veel te veel vervuilen door hun gigantisch verbruik.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2006, 10:23   #163
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

In een waterstofvoertuig wordt waterstof toch omgezet in water(damp?). Klopt dit? Indien ja, stelt zich dan niemand de vraag wat er gaat gebeuren als CO2-uitstoot vervangen wordt door waterdampuitstoot, nota bene een erger broeikasgas dan CO2?
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2006, 12:31   #164
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De industrie hebben we idd nodig om te kunnen overleven met deze overbevolking. Maar de industrie kan ook veel milieu en mens vriendelijker werken.

Voor hen telt echter maar één ding en dat is geld.
En het erge is dat ze na een tijdje niets meer kunnen doen met hun geld, Want ze kunnen het niet mee nemen naar de overkant.
Dat was juist mijn punt.
De moderne industrie werkt tegenwoordig veel milieuvriendelijker dan veertig jaar geleden ondanks een veel grotere productie.
Vergelijkt u maar eens met de vervuiling van dezelfde industrie in ontwikkelings- of communistische landen..
Het is pas wanneer er inderdaad voldoende winsten gemaakt worden dat er in verliespost milieu zal geïnvesteerd worden.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2006, 15:00   #165
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
In een waterstofvoertuig wordt waterstof toch omgezet in water(damp?). Klopt dit? Indien ja, stelt zich dan niemand de vraag wat er gaat gebeuren als CO2-uitstoot vervangen wordt door waterdampuitstoot, nota bene een erger broeikasgas dan CO2?
Een waterstofvoertuig is idd ook een vervuiler, en wel met zijn waterdampen en zijn warmte.

Dit type voertuigen wijzen er dus op dat er een ander probleem is voor de autoindustrie dan de vervuiling. Zij krijgen zelfs nog steeds geen normen opgelegd van de EU.

Moesten er geen problemen op komst zijn voor de verbrandingsmotoren, dan zou de autoindustrie ook geen geld uitgeven aan de ontwikkeling van andere motoren en aandrijvingsbronnen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2006, 15:09   #166
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Dat was juist mijn punt.
De moderne industrie werkt tegenwoordig veel milieuvriendelijker dan veertig jaar geleden ondanks een veel grotere productie.
Vergelijkt u maar eens met de vervuiling van dezelfde industrie in ontwikkelings- of communistische landen..
Het is pas wanneer er inderdaad voldoende winsten gemaakt worden dat er in verliespost milieu zal geïnvesteerd worden.
De moderne industrie werkt eigenlijk niet milieuvriendelijker, zij hebben enkel hun vervuiling verschoven.

40 jaar geleden werd er veel gewerkt met verpakkingen die terug werden herbruikt, daar zijn nu met wegwerpverpakkingen werkt.

Maar ook werd er 40 geleden door veel bedrijven zelf stroom opgewekt, terwijl ze die nu afnemen van de stroomproducenten.

En de zwaar vervuilende industrie is naar de landen met weinig of zonder wetgeving op de milieuvervuiling verhuist.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2006, 18:45   #167
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De industrie hebben we idd nodig om te kunnen overleven met deze overbevolking. Maar de industrie kan ook veel milieu en mens vriendelijker werken.

Voor hen telt echter maar één ding en dat is geld.
En het erge is dat ze na een tijdje niets meer kunnen doen met hun geld, Want ze kunnen het niet mee nemen naar de overkant.
"De Industrie" mankeert het naar mijn mening aan nationaal besef, want was/is als eerste schuldig aan de huidige overbevolking, door ongebreidelde en vervalsende importen.
De door "rechts" verwelkomde koekoeks-eieren werden en worden echter door "links" uitgebroed en vertroeteld.
Vicieuze cirkel.
__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2006, 18:54   #168
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

Citaat:
Jantje: .... Maar de vraag naar waterstofvoertuigen is dus zo klein, dat men ze zal moeten opdringen en de verbrandingsmotoren zeer duur zal maken om de andere toch te kunnen verkopen ....
Dat is geheel jouw eigen "baanbrekende" visie ...; ik denk alweer een klein, wensdromend dictatortje te herkennen.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 10 november 2006 om 18:55.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2006, 18:59   #169
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
In een waterstofvoertuig wordt waterstof toch omgezet in water(damp?). Klopt dit? Indien ja, stelt zich dan niemand de vraag wat er gaat gebeuren als CO2-uitstoot vervangen wordt door waterdampuitstoot, nota bene een erger broeikasgas dan CO2?
Nee, het lijkt mij juist een van de schaarse voordelen van waterstof dat het "water-neutraal" is, want wordt/was onttrokken aan reeds aanwezig .... water. Kringetje gesloten.
__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2006, 22:36   #170
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De moderne industrie werkt eigenlijk niet milieuvriendelijker, zij hebben enkel hun vervuiling verschoven.

40 jaar geleden werd er veel gewerkt met verpakkingen die terug werden herbruikt, daar zijn nu met wegwerpverpakkingen werkt.

Maar ook werd er 40 geleden door veel bedrijven zelf stroom opgewekt, terwijl ze die nu afnemen van de stroomproducenten.

En de zwaar vervuilende industrie is naar de landen met weinig of zonder wetgeving op de milieuvervuiling verhuist.
Goed u heeft daar een paar punten maar het doet niets af van het feit dat ze wel degelijk milieuvriendelijker werken en daar gigantische investeringen voor doen.
Denk maar aan de zuiveringen van hun afvalwater en uitlaatgassen, storten van industrieel afval enz..
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2006, 22:56   #171
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
We zitten nu eenmaal met teveel volk op deze planeet.
Tenzij ge die wilt decimeren zullen we toch op de industrie moeten rekenen om de aarde min of meer leefbaar te houden.
Dat is zo.
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2006, 23:03   #172
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

ALS er iets waar zou zijn van dat CO2-gevaar dan regelt dat zich naar verhouding tamelijk snel want de fossiele brandstoffen raken op.

Ruiming van aardbewoners, anders dan geleidelijk middels vrijwillige geboortenbeperking, staat mij ten zeerste tegen.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2006, 00:03   #173
Jos Verhulst
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 2.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Vergelijkt u maar eens met de vervuiling van dezelfde industrie in ontwikkelings- of communistische landen..
http://www.iol.co.za/index.php?set_i...2802340325R131
__________________
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE,
WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE
Jos Verhulst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2006, 02:48   #174
pekka_123
Provinciaal Gedeputeerde
 
pekka_123's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2005
Locatie: The Univers
Berichten: 983
Standaard

Tegen dat die fossiele brandstof opgebruikt zal zijn is het wel te laat. Trouwens, met zoekt nu nog altijd verder naar nieuwe aardolie bronnen. Bestaande oliereserves worden momenteel (nog) niet ontgonnen omdat ze niet rendabel zijn. In Canada heeft men een grote niet ontgonnen aardolie bron die aan de huidige hoge aardolie prijs wel rendabel zal zijn. Vroeger was dat niet omdat de prijs die men er voor kreeg niet hoog genoeg was.
Hoe dan ook welke energie men gaat gebruiken om een auto aan te drijven, waterstof of de huidige de prijzen zullen nooit meer dalen en enkel nog stijgen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
ALS er iets waar zou zijn van dat CO2-gevaar dan regelt dat zich naar verhouding tamelijk snel want de fossiele brandstoffen raken op.

Ruiming van aardbewoners, anders dan geleidelijk middels vrijwillige geboortenbeperking, staat mij ten zeerste tegen.
pekka_123 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2006, 02:52   #175
pekka_123
Provinciaal Gedeputeerde
 
pekka_123's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2005
Locatie: The Univers
Berichten: 983
Standaard

Een paar dagen geleden is er ook een nieuwe Honda Hybride op de markt gekomen die misschien veel beter zal aanslaan dan zijn voorganger en misschien wel een grote concurent zal zijn voor de Prius. Deze Honda ziet er trouwens niet zo slecht uit, vind ik.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
De prius was tot voor kort de enige in zijn klasse, dus zal het ook wel de enige zijn die aanslaat. De vergelijking met een waterstofvoertuig doet niets terzake. De prius rijdt nog altijd op gewone benzine, die overal verkrijgbaar is, een waterstofvoertuig niet.
Ondertussen komen er andere hybride voertuigen op de markt, dus je zal dit type meer en meer zien. De ultra grote SUV's of sportwagens met hybride technologie zijn een lachtertje. Ze blijven veel te veel vervuilen door hun gigantisch verbruik.
pekka_123 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2006, 02:54   #176
Vorenus
Banneling
 
 
Vorenus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 augustus 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 8.447
Standaard

Zal niet aanslaan.

* voor de werknemer te duur
* voor de bedrijven financieel niet aantrekkelijk genoeg.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2006, 04:24   #177
pekka_123
Provinciaal Gedeputeerde
 
pekka_123's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2005
Locatie: The Univers
Berichten: 983
Standaard

neen, niet op die manier dat hij zal concureren met de huidige diesels. Maar wel met de Prius
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Zal niet aanslaan.

* voor de werknemer te duur
* voor de bedrijven financieel niet aantrekkelijk genoeg.
pekka_123 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2006, 14:56   #178
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
ALS er iets waar zou zijn van dat CO2-gevaar dan regelt dat zich naar verhouding tamelijk snel want de fossiele brandstoffen raken op.
Ze zullen niet snel genoeg zijn. Men haalt nu zelfs olie uit teerzanden. Het kost onwaarschijnlijk veel energie om dat te doen zodat het uitendelijke energierendement absoluut niet hoog ligt, maar dat vomt geen obstakel ... Je moet niet vragen.

Citaat:
Ruiming van aardbewoners, anders dan geleidelijk middels vrijwillige geboortenbeperking, staat mij ten zeerste tegen.
Moest ik een andere indruk aan iemand hebben achtergelaten; mij ook hoor.
Maar dat is wel waar we naar toe stevenen, indien we zo voort blijven doen.
We kunnen nadien natuurlijk wel "wir haben es nicht gewusst" zeggen, maar dat zou niet echt oprecht zijn...
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2006, 22:31   #179
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:

Oceaan maakt de polen om beurten warm




Door onze redactie wetenschap
Rotterdam, 9 nov. Er is een nauwe samenhang tussen snelle klimaatveranderingen aan de Noordpool en die aan de Zuidpool. De verklaring kan van niets anders komen dan van veranderingen in de zeestroming in de Atlantische Oceaan. en verderoverzicht - Meer wetenschapsnieuws
print artikel mail artikelDie bepalen hoeveel warmte er uit zuidelijke wateren in de richting van Groenland wordt gebracht. Gaat er veel van zuid naar noord dan warmt Groenland op, terwijl tegelijk Antarctica afkoelt, en andersom.

Het optreden van dit wipeffect heet in vakkringen de bipolar seesaw. Voor trage klimaatveranderingen, die zich in millennia voltrekken, was het bestaan van het effect al aangetoond. Dat het ook voor korte, snelle veranderingen blijkt te bestaan, geeft belangrijke zekerheid over de rol van de oceanen in klimaatverandering.

Het nieuwe inzicht, vandaag gepubliceerd in Nature, komt van de analyse van een boorkern die door een grote groep onderzoekers van het Europese project EPICA uit het ijs op de Zuidpool is gehaald. Voor Nederland was de Universiteit Utrecht bij het werk betrokken. De kern, met een lengte van 2.500 meter, bevat informatie over temperatuur, wind, en luchtsamenstelling van de laatste 150.000 jaar en is als zodanig niet uitzonderlijk. Er zijn kernen die tot 800.000 jaar terug gaan. Bijzonder is de hoge resolutie: gemiddeld heeft elk jaar 17 millimeter ijs opgeleverd. Dat is twee tot drie keer zoveel als in andere boorkernen.

Daardoor is een precieze vergelijking mogelijk met de historische temperatuurontwikkelingen op Groenland die al evenzeer uit boorkernen zijn afgeleid (aan de hand van het voorkomen van zware zuurstof- en waterstofsoorten).

Ook op een tijdschaal van eeuwen blijken de veranderingen in noord en zuid secuur met elkaar samen te hangen. Precies in tegenfase, zoals bij een echte wip, zijn ze niet, maar de relatie is onmiskenbaar.

Opvallend is verder het overtuigende verband tussen de duur van koudeperiodes op Groenland en de grootte van temperatuurschommelingen aan de Zuidpool. Een extra grote temperatuurstijging op de Zuidpool gaat steeds gepaard met een extra lange koudeperiode op Groenland. De auteurs stellen zich voor dat in die periode het warmtetransport van zuid naar noord grotendeels wegviel, waardoor zich rond de Zuidpool steeds meer warmte in warm water ophoopte en Groenland van de weeromstuit gestaag afkoelde.

Waardoor de noord-zuidstroming in de Atlantische Oceaan in een terugkerend proces steeds wegviel en weer aanzwol, is nog steeds niet helemaal duidelijk. De vrees bestaat dat ook op dit moment de stroming begint weg te vallen.

9 november 2006
Alweer een zekerheid bij.
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2006, 10:41   #180
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
"De Industrie" mankeert het naar mijn mening aan nationaal besef, want was/is als eerste schuldig aan de huidige overbevolking, door ongebreidelde en vervalsende importen.
De door "rechts" verwelkomde koekoeks-eieren werden en worden echter door "links" uitgebroed en vertroeteld.
Vicieuze cirkel.
Industrie heeft maar één nationaliteit, KASSA_KASSA
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:17.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be