Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Wat doen we met de leegstaande kerkgebouwen?
afbreken tot de laatste steen, 3 7,14%
moskees van maken, 3 7,14%
gebruiken voor niet-religieze doeleinden, 33 78,57%
niets. Er niet meer naar omkijken en laten verkommeren. 3 7,14%
Aantal stemmers: 42. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 26 oktober 2006, 11:53   #61
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door yahyazakarya Bekijk bericht
ei eie ei .. dezelfde fout als die van Karl Marx (stichter van communisme = ga de geschiedenis leren, en kom terug om mij te vertellen wat deze systeem met godsdienst heet te maken )..

nee mijnheer
zo iets aanvaard ik niet..
iets beweren zonder te bewijzen trekt op niets..

praat gewoon over godsdiesnten waarmee je iets te maken had, en niet alle godsdienten met één steen gooien ...
want de islam is totaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaal anders..

dat is een echte oprechtheid van kennis..

zeg niet wat jij niet weet ..

of zoals De God (swt) in de koran zegt:

( volg niet hetgeen waarvan jij geen kennis hebt )

en dank u voor uw begrip

Yahya
Yahya
Als er tegenwoordig één geloof is dat het einde van deze planeet wel aan een draadje doet hangen is het wel uw ooooh zo mooie godsdienst he ...
Je moet geertje excuseren voor zijn onwetendheid het zijn frustraties ik kan die wel snappen...
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2006, 12:06   #62
Geertje

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door yahyazakarya Bekijk bericht
ei eie ei .. dezelfde fout als die van Karl Marx (stichter van communisme = ga de geschiedenis leren, en kom terug om mij te vertellen wat deze systeem met godsdienst heet te maken )..

nee mijnheer
zo iets aanvaard ik niet..
iets beweren zonder te bewijzen trekt op niets..

praat gewoon over godsdiesnten waarmee je iets te maken had, en niet alle godsdienten met één steen gooien ...
want de islam is totaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaal anders..

dat is een echte oprechtheid van kennis..

zeg niet wat jij niet weet ..

of zoals De God (swt) in de koran zegt:

( volg niet hetgeen waarvan jij geen kennis hebt )

en dank u voor uw begrip

Yahya
Waarschijnlijk is de Islam momenteel nog de meest barbaarse godsdienst die er is. De vrouwen worden er nog altijd niet als volwaardige mensen beschouwd en mensen vermoorden in naam van de godsdienst staat als een verheerlijking in hun wetboek ingeschreven.

Laatst gewijzigd door Geertje : 26 oktober 2006 om 12:07.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2006, 13:08   #63
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Kijk naar het journaal op de VRT en vergelijk het aantal positieve nieuwsberichten over de katholieke kerk met het aantal negatieve nieuwsberichten. U zult tot de conclusie komen dat de katholieke kerk meestal op een negatieve manier worden voorgesteld.
Bekijk het journaal en vergelijk het aantal positieve nieuwsberichten over het verkeer, Bush, de islam, Rusland, etc... met het aantal negatieve... Over gelijk welk onderwerp worden vooral de negatieve zaken benadrukt. Geen nieuws is goed nieuws, maar goed nieuws is ook geen nieuws (tenzij iets extreem goed is, dan is het wel terug nieuws).
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2006, 13:09   #64
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Het word tijd dat er moslims eens een kerk opkopen hier in Vlaanderen en dan omvormen tot een moskee. Of is dat al eens gebeurd? Want die reacties daarop zijn toch zo zalig hopeloos...
Als moslims een kerk op kopen, dan komt het omdat de katholieke kerkfabriek ze verkoopt aan de moslims, hé

De kerkgebouwen zouden toe moeten behoren aan de hele gemeenschap, een soort basilica zoals bij de oude Romeinen: dat kan dienst doen als cultureel centrum, overdekte marktplaats, concert- en tentoonstellings-ruimte, museum, bibliotheek, bezinnigsruimte voor religieuze en niet-religieuze plechtigheden, enz... Zelfs als er nog 1 mis / week wordt gegeven, dan lijkt het mij niet slecht om in de overige 6 dagen van de week het gebouw te gebruiken voor andere zaken. Maak er dus maar polyvalente zalen van die door iedereen kan gebruikt worden, gewoon kwestie van de reservaties te organiseren.
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "

Laatst gewijzigd door Fozzie : 26 oktober 2006 om 13:19.
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2006, 22:00   #65
_Yahya_
Parlementsvoorzitter

_Yahya_'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje Bekijk bericht
Waarschijnlijk is de Islam momenteel nog de meest barbaarse godsdienst die er is. De vrouwen worden er nog altijd niet als volwaardige mensen beschouwd en mensen vermoorden in naam van de godsdienst staat als een verheerlijking in hun wetboek ingeschreven.
Hoe zo?? leg uit, en zeg waarom dat jij dat denkt ...
verkaar verder, en geef wat voorbeelden..
Wat, waar en hoe, en waarom en welk wetboek??

(..)
=

Het eurodollarisme is het gevaarlijkste geloof dat er is.. minderjarigen worden er nog altijd niet als mensen beschouwd, en mensen met chemische wappens aanvallen in de naam van hun geloof is 1 van de 8 steunpunten van dit geloof ..

Los het maar op

Laatst gewijzigd door _Yahya_ : 26 oktober 2006 om 22:01.
_Yahya_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2006, 02:14   #66
willem1940NLD

Standaard

Bassins in plaatsen voor het kweken van consumptievis; oud "ichtus"-logo kan worden herbenut.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2006, 21:41   #67
Webcrusader
Provinciaal Statenlid

Webcrusader's schermafbeelding

Standaard Leegstaande kerken? Nooit gezien!

Ik ken geen leegstaande kerken...zo ongelovig zijn de Vlamingen blijkbaar niet geworden. We hebben minder tijd en willen ons graag uitslapen op zondagmorgen maar dat is iets anders.
We houden van onze kerken en willen ze behouden en koesteren voor wat ze zijn! Ons cultuurhistorisch patrimonium!
Laat geen moskees toe op onze bodem, ze horen hier niet thuis!
Indien ze leeg zouden staan zijn het nog steeds mooie musea.
multiculturele samenleving: een bonte maatschappij bestaande uit een evenwichtige verdeling van vele verscheidene culturen en religies. Hierbij bestaat dan wel respekt voor de oorspronkelijke cultuur/religie van de autochtone bevolking.
De multiculturele samenleving is geen biculturele samenleving bestaande uit autochtonen en daarnaast een invasiemacht van een competitieve cultuur met uitbreidingsdrang zoals de islam.

''
Webcrusader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2006, 16:59   #68
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Webcrusader Bekijk bericht
Ik ken geen leegstaande kerken...zo ongelovig zijn de Vlamingen blijkbaar niet geworden. We hebben minder tijd en willen ons graag uitslapen op zondagmorgen maar dat is iets anders.
We houden van onze kerken en willen ze behouden en koesteren voor wat ze zijn! Ons cultuurhistorisch patrimonium!
Laat geen moskees toe op onze bodem, ze horen hier niet thuis!
Indien ze leeg zouden staan zijn het nog steeds mooie musea.
In Nederland is het al zover
bron: http://www.rorate.com/rorate/scripts...t.php?id=30972

Citaat:
Begrafenisondernemer wil stukje van kerk

za 11 nov '06 om 16:38u (Bron: Eindhovens Dagblad)

ASTEN (RKnieuws.net) - De Astense begrafenisondernemer H. Verspeek ziet zijn rouwcentrum graag uitgebreid met een stukje van de St. Jozefkerk, die binnenkort gaat sluiten. Deze plannen zijn inmiddels kenbaar gemaakt aan het Bisdom van Den Bosch.

„Daar hebben ze ons laten weten dat deze plannen momenteel niet bespreekbaar zijn. Het Bisdom wil het kerkgebouw, inclusief de pastorie, in zijn geheel verkopen, maar dat zien wij niet echt zitten“, laat de echtgenote van H. Verspeek weten.
Het rouwcentrum, dat rechtstreeks aan de Jozefkerk grenst, had graag het zaaltje en een stukje van de kerk aan willen kopen, om uit te kunnen breiden. Volgens Verspeek is het jammer dat dit niet lukt. „Wij wachten voorlopig af“, is haar commentaar.

Laatst gewijzigd door Judokus : 11 november 2006 om 16:59.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2006, 18:15   #69
willem1940NLD

Standaard

Nederland heeft ongeveer 500 moskees, ruim driemaal zo veel als Duitsland waar ongeveer 3x zo veel moslims wonen, dus relatief gezien per moslim minstens 9x zo veel moskees.
Oud 11 november 2006, 18:27   #70
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje Bekijk bericht
En vergelijk dit met de heerlijkheid van de katholieke kerk: "En wat mijn vijanden aangaat, die me niet tot koning over zich wilden, breng ze hier, en steek ze voor mijn ogen neer." (Lukas, 19:27)
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2006, 18:41   #71
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht
En vergelijk dit met de heerlijkheid van de katholieke kerk: "En wat mijn vijanden aangaat, die me niet tot koning over zich wilden, breng ze hier, en steek ze voor mijn ogen neer." (Lukas, 19:27)
Ho, voorzichtig want je citeert volkomen buiten verband.

Dat is de slotregel van een verhaal / voorbeeld (gelijkenis) die J vertelde en totaal niet iets dat op J of zijn leer betrekking heeft.

Niet dat ik ook maar �*ets heb met kerken of religies, behalve een uit ervaring gegroeide weerzin ertegen, máár recht is recht en krom is krom.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 11 november 2006 om 18:42.
Oud 11 november 2006, 19:13   #72
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Ho, voorzichtig want je citeert volkomen buiten verband.

Dat is de slotregel van een verhaal / voorbeeld (gelijkenis) die J vertelde en totaal niet iets dat op J of zijn leer betrekking heeft.

Niet dat ik ook maar �*ets heb met kerken of religies, behalve een uit ervaring gegroeide weerzin ertegen, máár recht is recht en krom is krom.
Dat is juist. Ik heb het nagezien.
J heeft het over 'redden wat verloren was' en geeft als gelijkenis een verhaal van "een man van hoge geboorte", die wil dat zijn knechten zijn bezit beheren tijdens zijn afwezigheid.
Maar als ge iets wil verduidelijken met een voorbeeld, dan heeft de inhoud van de gelijkenis toch wel betrekking op de leer!
Alleszins een rare zin in een evangelie dat vrede en menslievendheid zou verkondigen.

Tenandere, de zin ervoor is niet veel beter:
"Ik zeg u: Wie heeft, aan hem zal worden gegeven; maar wie niet heeft, hem zal nog ontnomen worden, wat hij bezit."
Verwondert me niet dat die vb'ers zo aan de bijbel houden!
Oud 11 november 2006, 19:24   #73
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht
Dat is juist. Ik heb het nagezien.
J heeft het over 'redden wat verloren was' en geeft als gelijkenis een verhaal van "een man van hoge geboorte", die wil dat zijn knechten zijn bezit beheren tijdens zijn afwezigheid.
Maar als ge iets wil verduidelijken met een voorbeeld, dan heeft de inhoud van de gelijkenis toch wel betrekking op de leer!
Alleszins een rare zin in een evangelie dat vrede en menslievendheid zou verkondigen.

Tenandere, de zin ervoor is niet veel beter:
"Ik zeg u: Wie heeft, aan hem zal worden gegeven; maar wie niet heeft, hem zal nog ontnomen worden, wat hij bezit."
Verwondert me niet dat die vb'ers zo aan de bijbel houden!
Ik heb er - gezien mijn weerzin tegen alles wat religie probeert te heten - geen zin in om alles wat je aanhaalt per stuk op "verband" te gaan napluizen maar het lijkt mij dat je slim genoeg bent om mij daar niet bij nodig te hebben.

J was een ongehoorde softie en tegen alle geweld en doodmakerij, zo erg dat de Kerk zelfs moordpartijen, levend-verbrandingen en kruistochten tegen Andersdenkenden steunde; evengoed was J wel enigszins sportief en duidelijk begiftigd met Joodse Humor, want Zijn truc-met-de-surfplank lag duidelijk eeuwen vóór op Rest Wereld en wordt door de meeste Gelovigen nog steeds niet echt begrepen.
Oud 11 november 2006, 19:34   #74
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
... zijn truc-met-de-surfplank lag duidelijk eeuwen vóór op Rest Wereld en wordt door de meeste Gelovigen nog steeds niet echt begrepen.
Oud 11 november 2006, 20:03   #75
Avondland
Lokaal Raadslid

Avondland's schermafbeelding

Standaard

Omdat ze behoren tot ons cultureel patrimonium vind ik het belangrijk dat de kerken blijven bestaan. Hoewel ik denk dat een aantal kerken nog altijd in gebruik zullen blijven zoals de kathedraal van Antwerpen. Alle kerken omtoveren tot cafés, discotheken, hotels, ... is geen goed idee, diegenen met unieke artefacten zouden beter omtoverd worden tot een museum over de streek (goed voor toerisme).

Ombouwen tot moskeëen is het laatste wat er mee mag gebeuren. Ik gruwel al bij de gedachte. Een kerk in Borgerhout is niet de Aya Sofia ter verduidelijking, omdat dat ook oorspronkelijk een kerk was die omgebouwd werd tot een moskee.
Avondland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2006, 21:40   #76
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avondland Bekijk bericht
Omdat ze behoren tot ons cultureel patrimonium vind ik het belangrijk dat de kerken blijven bestaan. Hoewel ik denk dat een aantal kerken nog altijd in gebruik zullen blijven zoals de kathedraal van Antwerpen. Alle kerken omtoveren tot cafés, discotheken, hotels, ... is geen goed idee, diegenen met unieke artefacten zouden beter omtoverd worden tot een museum over de streek (goed voor toerisme).

Ombouwen tot moskeëen is het laatste wat er mee mag gebeuren. Ik gruwel al bij de gedachte. Een kerk in Borgerhout is niet de Aya Sofia ter verduidelijking, omdat dat ook oorspronkelijk een kerk was die omgebouwd werd tot een moskee.
Ik weet het niet zeker, maar denk dat er in Nederland al sommige kerken/kerkjes moskee zijn geworden.
http://www.ikonrtv.nl/kerknieuws/nie...tion=&oId=7708
Oud 12 november 2006, 10:34   #77
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Mag ik even de forummers deze vraag stellen?

Jullie vragen je duidelijk af wat er met de leegstaande kerken moet gebeuren. En ik lees reacties in de zin van "zolang het maar geen moskeeën worden".

Gebouwen horen aan een nood te voldoen. Vroeger was er nood aan veel én grote kerken, want iedereen ging bijna dagelijks naar de mis, soms zelfs tweemaal dagelijks.

De islam is niet echt mijn ding. Maar we moeten wel durven toegeven dat die moslims méér belang hechten aan samenkomen (in de moskee dus) dan wij, (ex-)christenen.

Daar bestaat dus een nood. En ik vraag me af dat, als die nood daar zo groot is, we geen leegstaande gebouwen ter beschikking kunnen stellen. (Natuurlijk gesteld dat er afdoend wordt toegezien dat hetgeen daar in Allahs naam wordt verkondigd, niet tegen de rechtsstaat ingaat. Maar da's een andere discussie.)

We zouden het natuurlijk ook weer anders kunnen oplossen. Met zijn allen terug naar de kerk! Dan DIENEN ze toch het doel waarvoor ze ooit werden opgetrokken. En dan is het probleem opgelost: iedereen tevreden.

O ja, schrijver dezes is pratikerend katholiek. Wie echter in deze "oproep" enige zin voor proselitisme meent te ontwaren vergist zich; hij snapt de ironie erachter niet.

Dat neemt mijn nieuwsgierigheid naar eventuele reacties niet weg...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2006, 10:52   #78
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

flamencoloco: ik zie totaal niet in waarom wij ons cultureel erfgoed zomaar moeten uitverkopen aan een religie die haaks staat op dat cultureel erfgoed.

De kerken vormden een ontmoetingsplaats waar men de sociale cohesie van de dorpelingen kon versterken. Dit kan nog steeds gebeuren, zonder dat dit persé een katholieke ondersteek moeten hebben.

Men kan er prachtige culturele centra van maken, maar géén moskeeën.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2006, 10:52   #79
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
En ik vraag me af dat, als die nood daar zo groot is, we geen leegstaande gebouwen ter beschikking kunnen stellen.
Geen bezwaar. Maar breek eerst de torentjes aub af!!
En doe het ineens goed. Schaf subsidies aan godsdiensten af en laat de kerken dat onderling regelen. Leren ze ineens met elkaar praten.

Citaat:
We zouden het natuurlijk ook weer anders kunnen oplossen. Met zijn allen terug naar de kerk! Dan DIENEN ze toch het doel waarvoor ze ooit werden opgetrokken. En dan is het probleem opgelost: iedereen tevreden.
IK NIET!
Oud 12 november 2006, 12:41   #80
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mag ik even de forummers deze vraag stellen?

Jullie vragen je duidelijk af wat er met de leegstaande kerken moet gebeuren. En ik lees reacties in de zin van "zolang het maar geen moskeeën worden".

Gebouwen horen aan een nood te voldoen. Vroeger was er nood aan veel én grote kerken, want iedereen ging bijna dagelijks naar de mis, soms zelfs tweemaal dagelijks.

De islam is niet echt mijn ding. Maar we moeten wel durven toegeven dat die moslims méér belang hechten aan samenkomen (in de moskee dus) dan wij, (ex-)christenen.

Daar bestaat dus een nood. En ik vraag me af dat, als die nood daar zo groot is, we geen leegstaande gebouwen ter beschikking kunnen stellen. (Natuurlijk gesteld dat er afdoend wordt toegezien dat hetgeen daar in Allahs naam wordt verkondigd, niet tegen de rechtsstaat ingaat. Maar da's een andere discussie.)

O ja, schrijver dezes is pratikerend katholiek. Wie echter in deze "oproep" enige zin voor proselitisme meent te ontwaren vergist zich; hij snapt de ironie erachter niet.

Dat neemt mijn nieuwsgierigheid naar eventuele reacties niet weg...
typ in google gewoon "belgisch dorp" ga naar afbeeldingen dan is de eerste foto dit:

(en er zijn er nog veel in de stiel)

Nu maak zelf de bedenking!

Moskees gaan maken van onze kerken is dwaasheid. Waarom zouden we zelf? Het zou trouwens een teken van disrespect zijn tegenover onze voorouders!

btw dat van de rechtstaat en de mohamedaanse staat is heel mooi gezegt dat is inderdaad een ander paar mouwen.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be