![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Wat doen we met de leegstaande kerkgebouwen? | |||
afbreken tot de laatste steen, |
![]() ![]() ![]() |
3 | 7,14% |
moskees van maken, |
![]() ![]() ![]() |
3 | 7,14% |
gebruiken voor niet-religieze doeleinden, |
![]() ![]() ![]() |
33 | 78,57% |
niets. Er niet meer naar omkijken en laten verkommeren. |
![]() ![]() ![]() |
3 | 7,14% |
Aantal stemmers: 42. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Als er tegenwoordig één geloof is dat het einde van deze planeet wel aan een draadje doet hangen is het wel uw ooooh zo mooie godsdienst he ![]() Je moet geertje excuseren voor zijn onwetendheid het zijn frustraties ik kan die wel snappen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Geertje : 26 oktober 2006 om 12:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Koningen horen thuis in sprookjes http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up ![]() "The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. " |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() De kerkgebouwen zouden toe moeten behoren aan de hele gemeenschap, een soort basilica zoals bij de oude Romeinen: dat kan dienst doen als cultureel centrum, overdekte marktplaats, concert- en tentoonstellings-ruimte, museum, bibliotheek, bezinnigsruimte voor religieuze en niet-religieuze plechtigheden, enz... Zelfs als er nog 1 mis / week wordt gegeven, dan lijkt het mij niet slecht om in de overige 6 dagen van de week het gebouw te gebruiken voor andere zaken. Maak er dus maar polyvalente zalen van die door iedereen kan gebruikt worden, gewoon kwestie van de reservaties te organiseren.
Koningen horen thuis in sprookjes http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up ![]() "The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. " Laatst gewijzigd door Fozzie : 26 oktober 2006 om 13:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
verkaar verder, en geef wat voorbeelden.. Wat, waar en hoe, en waarom en welk wetboek?? (..) = Het eurodollarisme is het gevaarlijkste geloof dat er is.. minderjarigen worden er nog altijd niet als mensen beschouwd, en mensen met chemische wappens aanvallen in de naam van hun geloof is 1 van de 8 steunpunten van dit geloof .. Los het maar op
>>>>> Defending islam in the west <<<<< FaithFreedom //.. Is islam een religie of een sekte?...\\ Answering-Islam ** An Islamic History of Europe ** Laatst gewijzigd door _Yahya_ : 26 oktober 2006 om 22:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
|
![]() Bassins in plaatsen voor het kweken van consumptievis; oud "ichtus"-logo kan worden herbenut.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ik ken geen leegstaande kerken...zo ongelovig zijn de Vlamingen blijkbaar niet geworden. We hebben minder tijd en willen ons graag uitslapen op zondagmorgen maar dat is iets anders.
We houden van onze kerken en willen ze behouden en koesteren voor wat ze zijn! Ons cultuurhistorisch patrimonium! Laat geen moskees toe op onze bodem, ze horen hier niet thuis! Indien ze leeg zouden staan zijn het nog steeds mooie musea.
multiculturele samenleving: een bonte maatschappij bestaande uit een evenwichtige verdeling van vele verscheidene culturen en religies. Hierbij bestaat dan wel respekt voor de oorspronkelijke cultuur/religie van de autochtone bevolking. De multiculturele samenleving is geen biculturele samenleving bestaande uit autochtonen en daarnaast een invasiemacht van een competitieve cultuur met uitbreidingsdrang zoals de islam. '' |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() bron: http://www.rorate.com/rorate/scripts...t.php?id=30972 Citaat:
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 11 november 2006 om 16:59. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
|
![]() Nederland heeft ongeveer 500 moskees, ruim driemaal zo veel als Duitsland waar ongeveer 3x zo veel moslims wonen, dus relatief gezien per moslim minstens 9x zo veel moskees.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
|
![]() Citaat:
Dat is de slotregel van een verhaal / voorbeeld (gelijkenis) die J vertelde en totaal niet iets dat op J of zijn leer betrekking heeft. Niet dat ik ook maar �*ets heb met kerken of religies, behalve een uit ervaring gegroeide weerzin ertegen, máár recht is recht en krom is krom.
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 11 november 2006 om 18:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Minister
|
![]() Citaat:
J heeft het over 'redden wat verloren was' en geeft als gelijkenis een verhaal van "een man van hoge geboorte", die wil dat zijn knechten zijn bezit beheren tijdens zijn afwezigheid. Maar als ge iets wil verduidelijken met een voorbeeld, dan heeft de inhoud van de gelijkenis toch wel betrekking op de leer! Alleszins een rare zin in een evangelie dat vrede en menslievendheid zou verkondigen. Tenandere, de zin ervoor is niet veel beter: "Ik zeg u: Wie heeft, aan hem zal worden gegeven; maar wie niet heeft, hem zal nog ontnomen worden, wat hij bezit." ![]() Verwondert me niet dat die vb'ers zo aan de bijbel houden! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
|
![]() Citaat:
J was een ongehoorde softie en tegen alle geweld en doodmakerij, zo erg dat de Kerk zelfs moordpartijen, levend-verbrandingen en kruistochten tegen Andersdenkenden steunde; evengoed was J wel enigszins sportief en duidelijk begiftigd met Joodse Humor, want Zijn truc-met-de-surfplank lag duidelijk eeuwen vóór op Rest Wereld en wordt door de meeste Gelovigen nog steeds niet echt begrepen. ![]()
![]() |
![]() |
#74 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Omdat ze behoren tot ons cultureel patrimonium vind ik het belangrijk dat de kerken blijven bestaan. Hoewel ik denk dat een aantal kerken nog altijd in gebruik zullen blijven zoals de kathedraal van Antwerpen. Alle kerken omtoveren tot cafés, discotheken, hotels, ... is geen goed idee, diegenen met unieke artefacten zouden beter omtoverd worden tot een museum over de streek (goed voor toerisme).
Ombouwen tot moskeëen is het laatste wat er mee mag gebeuren. Ik gruwel al bij de gedachte. Een kerk in Borgerhout is niet de Aya Sofia ter verduidelijking, omdat dat ook oorspronkelijk een kerk was die omgebouwd werd tot een moskee. |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
|
![]() Citaat:
http://www.ikonrtv.nl/kerknieuws/nie...tion=&oId=7708
![]() |
![]() |
#77 |
Minister
|
![]() Mag ik even de forummers deze vraag stellen?
Jullie vragen je duidelijk af wat er met de leegstaande kerken moet gebeuren. En ik lees reacties in de zin van "zolang het maar geen moskeeën worden". Gebouwen horen aan een nood te voldoen. Vroeger was er nood aan veel én grote kerken, want iedereen ging bijna dagelijks naar de mis, soms zelfs tweemaal dagelijks. De islam is niet echt mijn ding. Maar we moeten wel durven toegeven dat die moslims méér belang hechten aan samenkomen (in de moskee dus) dan wij, (ex-)christenen. Daar bestaat dus een nood. En ik vraag me af dat, als die nood daar zo groot is, we geen leegstaande gebouwen ter beschikking kunnen stellen. (Natuurlijk gesteld dat er afdoend wordt toegezien dat hetgeen daar in Allahs naam wordt verkondigd, niet tegen de rechtsstaat ingaat. Maar da's een andere discussie.) We zouden het natuurlijk ook weer anders kunnen oplossen. Met zijn allen terug naar de kerk! Dan DIENEN ze toch het doel waarvoor ze ooit werden opgetrokken. En dan is het probleem opgelost: iedereen tevreden. O ja, schrijver dezes is pratikerend katholiek. Wie echter in deze "oproep" enige zin voor proselitisme meent te ontwaren vergist zich; hij snapt de ironie erachter niet. Dat neemt mijn nieuwsgierigheid naar eventuele reacties niet weg... |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() flamencoloco: ik zie totaal niet in waarom wij ons cultureel erfgoed zomaar moeten uitverkopen aan een religie die haaks staat op dat cultureel erfgoed.
De kerken vormden een ontmoetingsplaats waar men de sociale cohesie van de dorpelingen kon versterken. Dit kan nog steeds gebeuren, zonder dat dit persé een katholieke ondersteek moeten hebben. Men kan er prachtige culturele centra van maken, maar géén moskeeën. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Minister
|
![]() Citaat:
En doe het ineens goed. Schaf subsidies aan godsdiensten af en laat de kerken dat onderling regelen. Leren ze ineens met elkaar praten. IK NIET! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
|
![]() Citaat:
![]() (en er zijn er nog veel in de stiel) Nu maak zelf de bedenking! Moskees gaan maken van onze kerken is dwaasheid. Waarom zouden we zelf? Het zou trouwens een teken van disrespect zijn tegenover onze voorouders! btw dat van de rechtstaat en de mohamedaanse staat is heel mooi gezegt ![]() |
|
![]() |
![]() |