![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Wat doen we met de leegstaande kerkgebouwen? | |||
afbreken tot de laatste steen, |
![]() ![]() ![]() |
3 | 7,14% |
moskees van maken, |
![]() ![]() ![]() |
3 | 7,14% |
gebruiken voor niet-religieze doeleinden, |
![]() ![]() ![]() |
33 | 78,57% |
niets. Er niet meer naar omkijken en laten verkommeren. |
![]() ![]() ![]() |
3 | 7,14% |
Aantal stemmers: 42. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Schoon verbond! Daar wil ik ook bijzijn. Als ge eerst uw familie ongeveer uitmoordt. Knap! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Maar hij doét het wel! Of zijn ze tegenwoordig niet meer onfeilbaar? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Oorspronkelijk bericht door cor [IMG]images/misc/backlink.gif[/IMG] Denkt niet dat ik vrede ben komen brengen op aarde, geen vrede maar het zwaard ben ik komen brengen. Mattheus, 10:34 Citaat: Oorspronkelijk bericht door Dave Brocatus [IMG]images/misc/backlink.gif[/IMG] Dat zijn profetische woorden die niets met de ethiek van het christendom te maken heeft. Jezus voorspelt hier dat er niet plots vrede zal ontstaan omdat Hij onder de mensen is gekomen maar dat diegenen die Hem volgen, vervolgd en zelfs gedood zullen worden. Het is helemaal geen oproep om dood en vernieling te zaaien. Nee (en nogmaals: ik heb, behalve directe ervaring, niets (meer) met religies), maar: als je de totale tekst van het hoofdstuk neemt lees je uit die regel hetzelfde als wat Dave ziet. "Buiten verband citeren" geeft minstens misverstanden.
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 12 november 2006 om 19:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Je notie van het dogma van de pauselijke onfeilbaarheid is wel heel beperkt. Kort gezegd behandelt dit dogma niet de paus als persoon - hij is een zondaar zoals wij allemaal - maar wel diens uitspraken. En dan nog alleen maar diens uitspraken "ex cathedra". Bedenk echter wel dat die man zich niet alleen bewust is van de (morele) macht hem door dat dogma toebedeeld, maar méér nog van de daaraan verbonden verantwoordelijkheid. Een paus zal zich dus wel hoeden voor uitspraken "ex cathedra". In de praktijk doet hij die enkel nopens aangelegenheden waarover men het over een zeer brede basis eens is. Een uitspraak "ex cathedra" die in een te beperkte basis van de kerkgemeenschap gehoor vindt, zou de geloofwaardigheid ervan zwaar hypothekeren, en meteen ook het dogma én de Kerk die dit dogma instelde. Dat dogma is dus niet zozeer een zegen voor de paus; ik zou het bijna als een vloek beschouwen. Het moet alleszins zeer zwaar op die man wegen. Vandaar dat hij zich niet te pas en te onpas "ex cathedra" uitlaat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Beiden moeten geïnterpreteerd worden, zo luidde mijn betoog. Maar wel is bijbelinterpretatie vele malen moeilijker dan interpretatie van de voorpagina van Het Laatste Nieuws. In die zin is de Bijbel niet de eerste, de beste gazet. Nu wel logisch? Dank je wel, en steeds tot je dienst! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
|
![]() Citaat:
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 12 november 2006 om 19:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Hoe dikwijls heb ik, facteur, al van "mijn mensen" moeten vernemen dat de betalingen van pensioen aan huis wordt afgeschaft? Hoe vaak heb ik al opkomende paniek moeten sussen? - Jamaar, facteur, het stáát toch in de gazet! - Ah natuurlijk. En die weten het natúúrlijk beter dan de facteur zélf?! - Dus... ge komt volgende maand nog wél? - Tja... als 't in de gazet staat niét. - Jamaar, wat is 't nu: komt ge nog of komt ge niet meer? - Zorg maar dat de koffie volgende maand goed warm is. 't Is dan winter... Echt waar, Willem, je houdt niet voor mogelijk hoe slecht mensen soms lezen. Er staat dan letterlijk hetvolgende: Citaat:
De context, mensen!!! De context!!! Of het nu de gazet is, of de Da Vinci Code, of de Playboy, of de Bijbel!!! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Je zal het met me eens zijn dat je inderdaad het hele artikel moet lezen om het goed te kunnen begrijpen. Ben je het ook met me eens dat je in het ideale geval de hele Bijbel moet gelezen hebben om hem goed te kunnen interpreteren? Zou toch maar logisch zijn, dacht ik zo... Ik heb de hele Bijbel nog niet gelezen, nog lang niet. Dat gaat heel langzaam, want - Dave Brocatus raakt dit aan - de Bijbel dateert uit een heel andere samenleving en cultuur dan de onze. (In feite dateert hij zelfs uit verscheidene samenlevingen en culturen.) Misschien dat mijn interpretatie daarom wel op méér gezag mag steunen dan die van iemand die nauwelijks aan bijbellezing toekomt, maar ik zou niet durven pretenderen dat mijn interpretatie zomaar kan tippen aan die van bvb. een Godfried Danneels, om maar iemand te noemen. Tussen twee haakjes: met je enigszins beperkte opleiding verkeer je in goed gezelschap. Ook de mijne is beperkt. En vergeten we niet dat de meeste apostelen waarschijnlijk (grotendeels) analfabeet waren op het ogenblik dat Christus hen riep om Hem te volgen. Zij waren voornamelijk vissers en eenvoudige boerenmensen; de enige die toendertijd zéker al kon lezen was de apostel Levi (Matteüs) omdat hij belastingsontvanger (tollenaar) was. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 12 november 2006 om 20:15. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Minister
|
![]() Citaat:
“25 Toen eens een talrijke menigte hem volgde, keerde hij zich om, en sprak tot hen: 26 Zo iemand tot mij komt, en zijn vader niet haat, zijn moeder, zijn vrouw en kinderen, zijn broers en zusters, hij kan mijn leerling niet zijn. 27 En wie zijn kruis niet opneemt, en mij niet volgt, kan mijn leerling niet zijn.” Als de papen zelf hun teksten voortdurend aanpassen, dan is de discussie omtrent de waarde van de bijbel wel een beetje verloren tijd, meen ik. We spreken hier over een wijziging van de tekst over een periode van enkele tientallen jaren. Wat kan er dan van het origineel nog overschieten na 2000 jaar? Nog afgezien van de vervormingen door mondelinge overdracht alvorens de teksten op papier gezet werden! Waardeloos zeg ik. In een context lezen kan ik ook wel, maar wat is een context nog waard als de teksten ettelijke malen vervormd werden? ik wens niet zó te interpreteren dat het telkens uitkomt. Ten andere, uitkomen met wat? Met wat de kerk wil? En wat? Men neemt wel aan dat er ooit een figuur jezus is geweest, maar echte bewijzen zijn er niet van, en zeker niet van een figuur die in zijn tijd een zeker belang heeft gehad (zie andere draad). Dat vind ik persoonlijk een veel belangrijker ‘context’. “”Ik begrijp dus niet waarom je vals insinueert dat Jezus opriep tot familiemoord.”” Heb ik dat gezegd? Lees eens opnieuw. "Zo iemand tot mij komt, en zijn vader niet haat, zijn moeder, zijn vrouw en kinderen, zijn broers en zusters, hij kan mijn leerling niet zijn". (Lukas, 14:26) Schoon verbond! Daar wil ik ook bijzijn. Citaat:Oorspronkelijk bericht door Dave Brocatus De Bijbel maakt duidelijk dat God de mensen liefheeft en dat ze steeds op Hem mogen rekenen. Als ge eerst uw familie ongeveer uitmoordt. Knap! Ik zou zeggen: kijk eens naar de context. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Iedere vertaling is natuurlijk een vertaling uit de Griekse Grondtekst. Dus als je écht wil weten wat er staat, dan moet je Bijbelgrieks gaan studeren vrees ik. Vroeger had je dat probleem niet van verschillende versies, er was één grondvertaling uit het Grieks in het Latijn, die voor alles werd gebruikt. Waardeloos??? Vind ik niet, ik vind het net een verrijking om op zoek te gaan (via taalexegese) naar de juiste betekenis.
![]() |
![]() |
#113 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
In het grieks staat dat Jezus vroeg hun vader, moeder,..."misei": denk aan onze leenwoorden: misantroop, misogynie (iemand die een afkeer heeft van mensen, hekel hebben aan vrouwen) Zo hebben ze het allen vertaald: Statenvertaling: HATEN Willibrordvertaling: VERFOEIEN Goed Nieuws Bijbel: HATEN Nieuwe Bijbelvertaling: BREKEN MET Naardense Bijbel: HATEN misei heeft dus niets te maken met uitmoorden of een oproep tot fysiek geweld, maar "een afkeer hebben van" zoals misei betekent
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 12 november 2006 om 21:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
|
![]() Citaat:
Edit: Judokus droeg al iets zinvols aan, zie ik nu.
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 12 november 2006 om 22:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
|
![]() Citaat:
![]() Feit is dat in mijn opvoeding/indoctrinatie (of pogingen daartoe) wel tamelijk geprobeerd werd, mij alles in hoofd en zintuigen te (laten) proppen. Mogelijk vooral omdat ik mij al jong van het "systeem" afkeerde, houd ik automatisch rekening met enige "ruimte" in sommige termen/woorden die wel eens een obstakel dreigen/lijken te vormen, zoals het woord "haat" in een vorige posting; het helpt ook, denk ik, een beetje dat ik al jong enige (moderne) talen tot niveau "bruikbaar/nuttig" bijleerde, waardoor wel eens typische eigenaardigheden door vergelijking met reeds ondervonden onvolledige vertaalbaarheden min of meer kunnen worden "geraden" of vermoed. Per iedere taal, oud of nieuw, bestaat een in de tijd "schuivend" idioom, vooral in het gebruik van woorden die van aanvang af al voor meerdere begrippen/betekenissen inzetbaar waren. "Interpretatie" vind ik een (te) gevaarlijk woord. Veel bewondering heb ik voor taalwetenschappers (in bijbel/koran-verband) die zowel in de (oud-)semitische als indogermaanse taal-opvolgingen, etymologiën, hun mannetje staan. Zelfs een beetje "kryptisch" denken (cryptogrammen) helpt soms; de beeldspraak "kameel door het oog van een naald" lijkt op bizarre manier meervoudig duidbaar, want "oog van de naald" schijnt ook de benaming te zijn geweest voor een loket-achtige kleine poort-in-de-stadspoort (maar ik weet niet wanneer aanvangend en/of in welke talen) máár mij is ook verteld dat in Semitische talen (onder andere Arabisch) de woorden "touw" en "kameel" niet of nauwelijks van elkaar te onderscheiden zijn .... dus 2 vervangingen mogelijk die allebei op hun eigen manier invulling kunnen geven aan een oude standaard-uitdrukking of aan een spreekwoord. Krypto is soms amusant; in een plaagzieke bui gebruikte ik onlangs tegen een inwoner van Tongeren de "vertaling": Beffen, voor de naam van zijn goede stad. Tja, helemaal foutloos ben ik ook niet maar een geintje moet eigenlijk wel kunnen. ![]()
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 12 november 2006 om 22:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
|
![]() @ Judokus: kan het (eveneens tamelijk oude) woord "verloochenen" wellicht dienen als (beter) nabijkomende invulling van dat "misei"??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |||||
|
![]() Citaat:
"toon eerbied voor uw vader en moeder, en ook: heb uw naaste lief als uzelf.’" In Matteüs zegt al wat u hier boven wil aantonen; ik ben weldegelijk op de hoogte van de boodschap hoor! En ik weet dat ze verschilt van andere ethieken; alle ethieken verschillen onderling van elkaar! Citaat:
De boodschap van jezus is inderdaad een groot deel van het geloof. Nog een korte tijd en de wereld zal mij niet meer zien, maar jullie zullen mij wel zien, want ik leef en ook jullie zullen leven. Dan zul je begrijpen dat ik in mijn Vader ben, dat jullie in mij zijn en dat ik in jullie ben. Wie mijn geboden kent en zich eraan houdt, heeft mij lief. Wie mij liefheeft zal de liefde van mijn Vader en mij ontvangen, en ik zal mij aan hem bekendmaken.’ (Ook uit Johannes) De bijbel is zoals hier al werd vermeld niet het laatste nieuws en moet dan ook helemaal niet letterlijk worden gelezen volgens mij. De boodschap van Jezus zit erin verwikkeld maar je moet ze er eerst uithalen en zo simpel is dat niet. Citaat:
Maar ik geloof dat Jezus de zoon van God was! Ik geloof ook in de boodschap van Jezus Christus (enig geboren zoon van God)! Ik durf mij dan ook een Christen noemen... Citaat:
Het Woord is mens geworden en heeft bij ons gewoond, vol van goedheid en waarheid, en wij hebben zijn grootheid gezien, de grootheid van de enige Zoon van de Vader. (ook Johannes) Jezus Christus onze Heer was een mens en beat NIKS Goddelijks. Doch was hij de zoon van God en de Messias. Maar hij is gestorven aan het kruis en heeft ervoor geweend en gebloed. Citaat:
Vroeger was de Eucharistie net zoals bij de joden; d.i. men zat aan tafel en brak het brood en deelde de wijn; de eucharistie zoals wij ze kennen heeft Jezus zelf in de verte verten nooit als doel gehad. Dus hoe kan, als Jezus de basis van ons geloof is, de Eucharistie zoals wij ze kennen de basis van ons geloof zijn? Het doopsel is volgens mij een beter voorbeeld van een heilig sacrament dat de basis vormt van ons geloof maar dan nog is het doopsel an sich eigenlijk ook puur vormgeving. De sacramenten zijn volgens mij de kleding en het woord is het lichaam. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | ||||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar u denkt dat het humanisme dus niet te combineren valt met het Christendom? Aj, ja dan ga ik helemaal niet akkoord. Als de mens niet centraal staat waarom is God tussen ons gekomen in de vorm van een mens? Over welk humanisme heeft u het trouwens? Want de moderne invulling van het humanisme is niet degene die hij altijd is geweest. Citaat:
Ik kan me niet vinden in het voorbeeld van 2. Noch kan ik me vinden in uw conclusie! Wist u dat Plato een humanist was? Wist u ook dat het Christendom een hoop Plato geïncultureerd heeft? Citaat:
Citaat:
Citaat:
HIER volg ik u ook! Citaat:
Want nu aanziet u uzelf als "de correcte" gelovige. deze bekrompen conservatieve manier van denken is waar onze kerk helemaal de mist in gaat. "ik ben de perfectie" en de rest die niet is zoals mij is verkeerd is helemaal gevaarlijk. Kerstmis/christusmis is niet enkel voor pratikerende Christenen (lees: mensen die elke zondag naar de mis gaan). het is een traditie en heeft z'n waarde. De kribbe met JEZUS blijft aanwezig in vele huizen van mensen die volgens u deze traditie "lichtfeest" zouden moeten noemen. Noem het lichtfeest en dan gaat ons geloof echt tenonder. Het is één van de enige perioden van het jaar waar mensen bewust gaan herdenken. het commerciële dat eraan gebreën werd kan je niemand kwalijk nemen toch? Degenen die dit puur gaan kerstmaniseren wel die kiezen daarvoor; maar toch blijft "kerstmis" een traditie die zijn bedje heeft in ons geloof. Laatst gewijzigd door largo_w : 13 november 2006 om 10:37. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
Minister
|
![]() Ik merk dat de discussie een heel eind opgeschoven is. Ik zal er dan maar niet terug tussenkruipen met de rest van mijn betoog, zeker.
Een discussie zoals boven van 'Ik geloof dit' en 'Ik geloof dat' is voor mij honderd percent aanvaardbaar. Het wordt alleen moeilijk als men stelt 'God is ...' of 'Men moet ...'. Overigens ben ik akkoord met ElFlamencoLoco om de gerecupereerde feesten terug te vervangen door de originele volksfeesten (Terugkeer van het licht, enz). |
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | ||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Tijdens de maaltijd nam Jezus een brood, sprak de zegenbede uit, brak het, gaf het aan zijn leerlingen en zei: ‘Neem en eet, dit is mijn lichaam.’ Ook nam Hij een beker, sprak het dankgebed uit en gaf hun die met de woorden: ‘Drink er allen uit, want dit is mijn bloed van het verbond, dat voor velen wordt vergoten tot vergeving van zonden. (Mt 26,26-28) Sacramenten zijn meer dan enkel kleding, hoewel de vorm ervan wel als kleding beschouwd kan worden. Een sacrament is immers meer dan een symbool, het is een middel om tot het heil (het geluk) van Christus te komen.
![]() |
![]() |