![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | ||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Dat is dan ook wat je nu steeds meer ziet gebeuren. Hoogopgeleiden die naar het buitenland vertrekken. De hoge loonlasten zijn daar zeker niet de enige reden van, maar dat dit een catastrofe is voor onze economie is wel duidelijk denk ik. Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Nee wat ik zeg is dat het aantal werknemers net zogoed de vraag- en aanbodcurve volgt als iets anders. (Dat heeft niks met 'solidariteit' te maken). Werkgevers zijn bereid een bepaalde vergoeding te betalen voor werk (inclusief alle lasten die ze erop betalen) en werknemers willen een bepaalde vergoeding om te werken. Door de hoge lasten verschuift het evenwichtspunt naar minder werkenden. Citaat:
Citaat:
2. Die vele werkzoekenden zijn eerder een gevolg van de hoge loonlasten. Door de hoge loonlasten => veel werkzoekenden => nog hogere loonlasten => nog meer werkzoekenden. Dit patroon moet doorbroken worden. Btw: imo moet er een groot onderscheid gemaakt worden tussen 'werklozen' en 'werkzoekenden', want bijlange na niet elke werkloze is ook werkzoekend. Leg het lijstje van werkloosheidscijfers en loonlasten binnen verschillende landen maar eens naast elkaar en je zal zien dat er wel degelijk een behoorlijk grote correlatie tussen beide is. Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 15 november 2006 om 19:16. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Nog 1 opm:
In de plaats van te spreken over werklozen, werkenden enz. (statistieken die quasi betekenisloos zijn geworden door de talloze manipulaties), zou men beter spreken over 'bijdragers' en 'consumenten' van belastingen. Dan zou het tenminste duidelijk worden dat de verhoudingen compleet scheefgetrokken zijn. Er zijn in de meeste europese landen nu aanzienlijk meer werklozen dan in de jaren '30 van vorige eeuw, alleen noemen veel van die 'werklozen' nu 'ambtenaar', 'bruggepensioneerd' of worden ze niet meer in de statistieken opgenomen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
In de USSR was er helemaal geen werkeloosheid, je kon zelfs aangeklaagt worden wegens parasitsme. Wat zou dit dan willen zeggen. Laatst gewijzigd door GaRnaaLBeeR : 15 november 2006 om 20:36. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar mooi dat je beseft dat die loonkost heus niet de enige reden is om alldan niet te gaan delokaliseren; hoe belangrijker je die kost maakt echter, des te meer dat die gaat doorwegen in de eindbeslissing, dat spreekt voor zich. Citaat:
Dus ja, meer loon willen betekent meer moeten opbrengen. Dat loon is immers gegarandeerd, die winst niet. Wil je dat niet, dan hoor je er maar voor te kiezen om voor een groter stuk variabel uitbetaald te worden, afhankelijk van je prestaties. Wil je daarvoorkiezen? Citaat:
Wat zou jij in een multinational van pakweg 100000 werknemers wereldwijd doen met een winst van 1miljard euro? Nog een betere vraag: waarom zou ik als investeerder mijn geld steken in een bedrijf waar ik niet eens zekerheid heb dat er iets van terugkomt, laat staan dat er enige winst uit komt? Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() [quote]
Een bedrijf moet proberen te overleven ten koste van andere bedrijven. Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() [quote]
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Loonkost is heus niet het enige plaatje waar naar gekeken wordt. Citaat:
Ik kan perfect mijn winst maximaliseren, en er tegelijk voor zorgen dat ik volgend jaar niet eens meer besta. Bedrijven die als enige doelstelling het maximaliseren van winst hebben, overleven niet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Dus nee, het is absoluut niet zo dat er, wanneer er winst gemaakt wordt, deze omgezet kan worden in meer winst; dat hangt van massa's andere factoren af. Als het bedrijfsleven werkelijk zo eenvoudig was, waarom dan al die faillisementen? Als het bedrijfsleven werkelijk zo simpel is, dan mag ik er van uit gaan dat jij sowieso je eigen bedrijf al hebt? Citaat:
Zoals ik al zei, je hebt 1Miljard€ winst en 100000werknemers; wat moet er mee gebeuren? Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Bovendien is er ook geen 100% relatie tussen winst en aantal mensen die voor een bedrijf werken. Soms is het aantal mensen dat bij een bedrijf werkt negatief voor de winst enz... Tenslotte: wat is voor u 'winst'? Het jaar beginnen met 1000 euro en eindigen met 1001 euro, is dat 'winst'? Op een spaarrekening had je nog meer gehad en met de inflatie is die 1001 eur er eigenlijk nog maar 970 waard. Bovendien zakt bij een dergerlijke 'winst' de aandelenkoers waarschijnlijk, voor aandeelhouders is dat dus een stevig verlies. De zaken zijn oneindig veel complexer dan uw stellingen. Mag ik zo vrij zijn te vragen vanwaar u die ideeën haalt? Hebt u die zelf bedacht, ergens gelezen/gehoord? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() [quote]
Beetje vage reactie niet waar? Citaat:
Citaat:
Of iets anders. Onderzoek naar nieuwe manieren om de productiviteit te verhogen, Dit onderzoek naar andere machines slorpt enorm veel geld op. Maar om er voor te zorgen dat je niet achterloopt op de concurent die met zijn moderne technologie u onderneming naar de afgrond kan sturen, ben je verplicht mee te gaan. Als je winsten niet voldoen om op de zelfste stroom te varen als die van de concurentie moet je dus op andere dingen besparen. En waarschijnlijk zullen die pesparingen niet opgaan voor het loon van de maneger. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dus als een patroon de oprengst van de arbeid van de werknemer zou uitdelen, is dit een vorm van liefdadigheid Laatst gewijzigd door GaRnaaLBeeR : 18 november 2006 om 13:00. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | ||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() [quote]
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Begin april berichtte De Tijd dat de Belgische beursgenoteerde bedrijven de komende weken voor in totaal 7,4 miljard euro aan dividenden zullen uitkeren. De beleggers profiteren zo mee van de recordwinsten die in 2005 werden behaald. De studie van Trends is gebaseerd op de jaarrekeningen van de 30.000 grootste Belgische ondernemingen in de periode 2000-2004. In vijf jaar tijd stegen de dividenden die aandeelhouders opstreken van 16 miljard euro naar 23 miljard euro, of een sprong van bijna 44 procent, terwijl de winsten met 38 procent toenamen, van 32 miljard euro tot 44 miljard euro. Analyse van deze cijfers leert dat in 2004 enkel één onderneming op de vijf (6.235 maatschappijen) een dividend uitkeerde en dat KMO’s proportioneel minder dividenden verdelen dan de zwaargewichten van de Belgische economie. http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...mf26042006_073 In ieder geval al meer dan 1 euro winst. Ik weet niet waartoe de beurzen allemaal toe in staat zijn maar als ze dit kunnen omvormen tot een groot verlies. Citaat:
Ik ga dan ook niet van de daken roepen dat ik een expert ben in dergelijke zaken. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | ||||||
Banneling
|
![]() Veel vaag zie ik daar niet aan; een beetje besef van bedrijfsstrategie en je snapt dadelijk wat ik daar zeg.
Citaat:
Je tweede opmerking slaagt verder op weinig; de vrije markt is heel zeker in staat tot het aanbieden van producten aan goedkopere prijzen (kijk maar eens om je heen, voorbeelden genoeg), maar als er mensen bereid zijn om meer te betalen voor wat "exclusiviteit" dan is dat geen falen van de vrije markt. Citaat:
Zolang jij met het idee fixe blijft zitten dat enkel winst het enige is dat telt, is ook hier verdere discussie overbodig. Winst maken en overleven zijn geen twee synoniemen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Hoe kan jij mij garanderen dat de winst die ik dit jaar maak, volgend jaar zal resulteren in nog meer verlies? Vooruitgang in het bedrijfsleven is geen synoniem voor nog meer winst maken. Denk toch nog maar eens na over het concept overleven versus het concept winst maken. Het ene is een onderldeellvan het andere, maar niet omgekeerd. Citaat:
Maar goed, dan blijft nog steeds de vraag: waarom zou ik investeren in een bedrijf, wanneer ik niets te zeggen heb over wat er met de opbrengsten van dat bedrijf moeten gebeuren? Want dat is wat jij stelt: de bazen mogen niet bepalen wat er met de winst moet gebeuren, de werknemers moeten die krijgen. Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | ||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() [quote]
Citaat:
Citaat:
Citaat: