![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#461 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ter illustratie (Dit is geen samenvatting van deze draad maar een stuk over een collega van Verbeke):
Citaat:
Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 17 november 2006 om 18:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#462 |
Banneling
|
![]() En zeggen dat de VB'ers, JVDB op kop, dit gewoon ontkennen...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#463 |
|
![]() Geef je nu ineens toe dat negationisme niets met vrijheid van meningsuiting heeft te maken dan? Of bedoel je nu dat je geen voorstander van vrijheid van meningsuiting bent?
Laatst gewijzigd door Edina : 17 november 2006 om 19:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#464 |
|
![]() En toch blijf ik, als een echte moppersmurf zeggen: Ik hou niet van negationisten maar ik hou ook niet van negationismewetten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#465 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#466 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Soms moeten we wetten aannemen omdat bepaalde mensen niets afweten van elementaire beleefdheid en correctheid. Wij betalen het gelag van sommige idioten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#467 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#468 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#469 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dat velen negationisme verdedigen is tekenend. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#470 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik hoop dat u in staat bent een verschil te maken tussen het verdedigen van de vrije meningsuiting en het verdedigen van negationisme.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#471 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#472 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Vergeeft u het mij als ik de ironie daarvan inzie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#473 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#474 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#475 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#476 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#477 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() De luie aap die ik ben, ga ik nog 1 keer (beloofd, het is de laatste keer) een voorbeeldje van de nefaste werking van deze wet uit mijn oude doos halen halen:
Citaat:
Voorts wil ik u de conclusie niet onthouden die van den Berghe in zijn wederwoord schreef : Citaat:
![]() |
![]() |
#478 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#479 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() En de conclusie die ik daar aan toevoegde, geldt voor mij nog steeds (nogmaals beloofd, het is de laatste keer):
Vergeet ook niet dat hier gesproken wordt over wat censuur doet op termijn. Voor mij is dat een van de wezenlijkste aspecten van deze discussie. En dat is ook de grote fout die opstellers van deze wet hebben gemaakt in weerwil van hun ongetwijfeld goede bedoelingen: Deze wet leert niet uit het verleden en reserveert dezelfde fouten voor de toekomst. Een fascistische maatschappij biedt iedereen een mooi afgeronde visie en helpt iedereen aan een mooi setje 'waarden en normen'. Centraal staat meestal een eeuwige en onveranderlijke visie op mens en maatschappij. Mensen die dit aanhangen gaan meestal er vanuit dat mensen in feite allemaal hetzelfde denken en willen. In een democratie is iets nooit af, het gaat altijd maar door. Een democratie is het enige systeem dat voldoende soepel is om zich aan te passen aan veranderende tijden. Als tijden veranderen, veranderen de houdingen en meningen mee. Dit impliceert dat het aantal absolute regels tot een minimum moet beperkt worden. Maar opdat dergelijke democratie zou kunnen werken moeten er zoveel mogelijk meningen kunnen geuit worden. De variatie aan meningen en het feit dat ook de meest extreme aan bod kunnen komen is het basismechanisme van een goed werkende democratie. Het is juist deze 'struggle of opinions' waardoor mensen in staat zijn tot democratie.Hoe meer meningen 'uitgeschakeld' worden, hoe meer je democratie verschraalt. Is het negationisme dan zo'n waardevolle bijdrage aan het (opgelet, stoplap volgt hierna) 'maatschappelijk debat'? Voor mij niet, nee. Maar het is dan ook mijn democratisch recht om er geen acht op te slaan. Onderdrukken zal niet helpen, in tegendeel over een tiental jaren kan deze zienswijze als een boomerang terugkeren in het gezicht van de bedenkers ervan. Misschien in een gewijzigd politiek klimaat. En misschien is dan ook het vertolken van een tegengestelde visie verboden. En wordt misschien ook het criterium extremistisch, dom en gevaarlijk gebruikt ter verantwoording. Democratie moet elke confrontatie aankunnen, dus ook de confrontatie met zichzelf. Geen democratie voor de vijanden van de democratie levert de paradox op dat iemand moet gaan bepalen wie de vijanden van de democratie zijn. En door dit onderscheid te willen maken, beseffen ze niet dat ze daardoor juist mee tot die groep gerekend kunnen worden.
![]() |
#480 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |