Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Wie treft de meeste schuld voor de sluiting van VW?
Onze politiekers 31 33,70%
De directie van VW 21 22,83%
De globalisering van de wereldeconomie 21 22,83%
Andere 19 20,65%
Aantal stemmers: 92. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 november 2006, 16:33   #101
Revolutie
Parlementslid
 
Revolutie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 december 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.764
Standaard

om aan de topic te blijven.

Ik vind dit heel erg voor de werknemers van VW.
Gisteren ook al zitten te denken: omdat we te goed werken en steeds overproductie hebben worden we gestraft.
Revolutie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2006, 16:37   #102
Ratzo
Partijlid
 
Geregistreerd: 20 april 2005
Berichten: 258
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote Bekijk bericht
Misschien ligt het allemaal in de lijn van een groter beeld.

De tijd dat het westen de baas was aangaande kwaliteit en innovatie is op zijn einde aan het komen.
Het is geweten dat de autoindustrie het oosten heeft onderschat.
Slechtere verkoop en overproductie... morgen GM.

En de toekomst van andere sectoren??
Zoals computers, scheikundige?

Die gele mannetjes studeren en werken de pannen van het dak.

En idd, diensten en onderlinge binnenlandse handel brengen geen geld in het laatje.

Ik zie binnen de 15 jaren nog belangrijke verschuivingen.
En stappen terug zullen we moeten.

Mijn gedacht.
Het westen leeft sinds de tweede wereldoorlog vér boven zijn stand. En met een arrogantie die kan tellen. Wij weten niet meer wat het betekent om te leven met weinig of niets.

Die Aziaten zijn uit ander hout gesneden. Ze werken zich inderdaad de armen van hun lijf voor een bespottelijk loon. En ze zijn daar zelfs tevreden mee, want ze vinden weinig loon beter dan helemaal geen loon. Vakbonden kennen ze daar uiteraard niet.

Het zal wel cynisch klinken, maar we mogen eigenlijk heel blij zijn dat Afrika niet meetelt in de wereldeconomie, of we waren hier al veel langer allemaal dood en begraven.

Ondertussen is de Belgische bevolking dit jaar alweer toegenomen met enkele tienduizenden vreemdelingen. Rara, wat zouden die hier komen zoeken.
Ratzo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2006, 16:44   #103
baarle
Eur. Commissievoorzitter
 
baarle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2006
Locatie: waar mijn stella staat
Berichten: 8.427
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Revolutie Bekijk bericht
Ik vind dit heel erg voor de werknemers van VW.
Ik vind het ook heel erg.

Maar na het erg vinden moet men terug op zijn poten vallen en zich aanpassen aan de nieuwe feiten. Blijven zeuren en vasthouden aan iets wat dood is, heeft geen zin.

Ik vind het dan eveneens heel erg dat die arbeiders hun energie steken in het proberen behouden van die 3500 werkplaatsen, energie die ze hard nodig hebben om nieuwe strategieën te ontwikkelen. Doet denken aan het anachronistisch vasthouden aan de staalindustrie in de jaren '70 tot '90. De verantwoordelijkheid van de bonden hierin is groot.
__________________

Laatst gewijzigd door baarle : 21 november 2006 om 16:45.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2006, 16:53   #104
hurricane
Europees Commissaris
 
hurricane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2006
Berichten: 6.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Maar die jobs verdwijnen naar Duitsland, een van de hoogste loonlanden.
Als ze al verdwijnen, want je loopt erg ver vooruit op de autopruductie-herplanning bij VW.
Uiteraard gaandie jobs naar Duitsland. Daar gaat het om 'eigen volk eerst'.
Tjien ... ineens komt niemand op dit idee ???
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2006, 16:55   #105
Revolutie
Parlementslid
 
Revolutie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 december 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.764
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Ik vind het ook heel erg.

Maar na het erg vinden moet men terug op zijn poten vallen en zich aanpassen aan de nieuwe feiten. Blijven zeuren en vasthouden aan iets wat dood is, heeft geen zin.

Ik vind het dan eveneens heel erg dat die arbeiders hun energie steken in het proberen behouden van die 3500 werkplaatsen, energie die ze hard nodig hebben om nieuwe strategieën te ontwikkelen. Doet denken aan het anachronistisch vasthouden aan de staalindustrie in de jaren '70 tot '90. De verantwoordelijkheid van de bonden hierin is groot.
wacht maar.
Binnenkort waarschijnlijk hetzelfde geval bij Opel Antwerpen, Agva Gevaerts Mortsel, De Post, ...

Het ziet er helemaal niet goed uit
__________________
Noch doen, noch eer en wert vernomen
Revolutie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2006, 17:01   #106
PieterP
Gouverneur
 
Geregistreerd: 22 april 2004
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 1.343
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abi Bekijk bericht
Dat wordt later toch maar een detail in de geschiedenis,waarom daar nu zo een drukte rond maken
en wat mag dan de oplossing zijn van Philip Dewinter?
PieterP is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2006, 17:02   #107
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratzo Bekijk bericht
Ondertussen is de Belgische bevolking dit jaar alweer toegenomen met enkele tienduizenden vreemdelingen. Rara, wat zouden die hier komen zoeken.
Werk proberen ze ons wijs te maken.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2006, 17:05   #108
PieterP
Gouverneur
 
Geregistreerd: 22 april 2004
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 1.343
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Dankuwel grootkapitaal Eerst wat liegen en bedriegen (er gaan geen jobs sneuvelen of toch niet te veel) en dan vandaag 3.500 man buitensmijten.
Hebt u dan enig idee om een oplossing aan te reiken wanneer er overproductie is bij alle autoconstructeurs en dat daarenboven de loonkost verder blijft toenemen?
PieterP is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2006, 17:07   #109
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PieterP Bekijk bericht
Hebt u dan enig idee om een oplossing aan te reiken wanneer er overproductie is bij alle autoconstructeurs en dat daarenboven de loonkost verder blijft toenemen?
Er werden nog nooit zoveel wagens geproduceerd met zo weinig mensen in ons land en dan zouden de loonkosten per wagen toenemen. Yep right.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2006, 17:09   #110
PieterP
Gouverneur
 
Geregistreerd: 22 april 2004
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 1.343
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Het is net omgekeerd: in een socialistisch systeem bepaalt de burocratie wie waar werkt. Planning en voorrang voor de gemeenschap, weet je wel.

Onafhanklijke arbeiders, die zelf keuzes maken, kunnen enkel in een kapitalistisch systeem.
oei oei oei waar heb ik dat nog gehoord? Dat is lang geleden.

Ik dacht dat we in Vlaanderen wel wat pragmatischer waren en dat oeverloze gemkjeer over la gauche et la droite maar liever overlieten aan de fransen en hun volgelingen.
PieterP is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2006, 17:10   #111
alpina
Europees Commissaris
 
alpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2003
Berichten: 7.292
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratzo Bekijk bericht
Het westen leeft sinds de tweede wereldoorlog vér boven zijn stand. En met een arrogantie die kan tellen. Wij weten niet meer wat het betekent om te leven met weinig of niets.

Die Aziaten zijn uit ander hout gesneden. Ze werken zich inderdaad de armen van hun lijf voor een bespottelijk loon. En ze zijn daar zelfs tevreden mee, want ze vinden weinig loon beter dan helemaal geen loon. Vakbonden kennen ze daar uiteraard niet.

Het zal wel cynisch klinken, maar we mogen eigenlijk heel blij zijn dat Afrika niet meetelt in de wereldeconomie, of we waren hier al veel langer allemaal dood en begraven.

Ondertussen is de Belgische bevolking dit jaar alweer toegenomen met enkele tienduizenden vreemdelingen. Rara, wat zouden die hier komen zoeken.
't Is absoluut belachelijk om te denken dat het in Europa slechter zal gaan omdat de economie in een ander werelddeel aantrekt. En moesten we echt al meer als 50 jaar boven onze stand leven waarom kennen we hier in WestEuropa dan zo'n bijna ongeevenaarde welvaart?

't Is natuurlijk gemakkelijk om een negatieve toon aan te slaan na zulke massa-ontslagen maar dat is nog altijd geen reden om fatalistisch te gaan wezen.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2006, 17:12   #112
metten
Parlementslid
 
metten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juli 2006
Berichten: 1.808
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Werk proberen ze ons wijs te maken.
En een beter leven en een nieuwe toekomst uitbouwen, wat ons allemaal ten goede zal komen en de gevolgen van de vergrijzing zal indijken dixit Groen! en de pc's!
__________________
Wie zich zo dom weet te houden, dat de domme meent dat hij de verstandigste is, dat is de echte diplomaat."
Fliegende Blätter - Duits humoristisch weekblad (1844-1944)
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.

Laatst gewijzigd door metten : 21 november 2006 om 17:12.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2006, 17:15   #113
Dr. Strangelove
Minister
 
Dr. Strangelove's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PieterP Bekijk bericht
Hebt u dan enig idee om een oplossing aan te reiken wanneer er overproductie is bij alle autoconstructeurs en dat daarenboven de loonkost verder blijft toenemen?
Ik zal even on-topic reageren (mijn verontschuldigigen voor mijn uitstapje naar Cambodja daarnet).
Ik vind het bevreemdend dat zovelen schijnen mee te gaan in de neoliberale loonkost-logica. Wat voor zin heeft het om onze "concurrentiepositie" te willen veilig stellen door onze koopkracht te verminderen? Niet alleen verminderen we zo de binnenlandse vraag, wat kan leiden tot een neerwaartse spiraal, maar er is nog een veel essentiëler argument. De mens moet niet ten dienste van de economie staan, maar omgekeerd. Wij zijn meer dan raderjes in een productieproces dat als enig doel zou hebben om zo veel mogelijk goederen te produceren.
__________________
Be an independent thinker. There is no other kind.

Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove : 21 november 2006 om 17:23.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2006, 17:16   #114
ERLICH
Minister-President
 
ERLICH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juli 2006
Berichten: 5.035
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens Bekijk bericht
bedankt vakbonden!
Correct, nog iermand die weet waar het schoentje wringt. Iets dat de linkse rakkers niet graag horen maar veel oproepen tot staken doet de arbeider zeker geen deugd. Sabena, Renault, de koolmijnen en nu Volkswagen. En hup nu, ontkennen en het recht op zinloze stakingen verdedigen. En rechts nu beginnen verwijten dat ze tegen zinloze stakingen zijn en dus niet staanvoor de arbeider.
ERLICH is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2006, 17:18   #115
lib
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 10 november 2005
Berichten: 77
Standaard Volkswagen

Beetje straf is wel de argumentatie van de toekomstige burgemeester van Brussel"éénmaal 40 is het moeilijk voor ons om nog werk te vinden voor de
laagst geschoolde ontslagenen bij VW "
Niet vergeten dat veel mensen van deze leeftijd studerende kinderen hebben,dikwijls een huis dienen af te betalen en een stuk koopkracht gaan verliezen
Anderzijds is het ook zo dat in het verleden dezelfde catastrofes gebeurden bij andere topbedrijven en vele gedupeerden stilaan in de nieuwe armoede afgleden.
Voor de zoveelste keer is het de bevolking die deze zaak financiel zal moeten dragen,nadat de bedrijfsleiding het vet van de soep heeft geschept.
Ergste is ,we hebben in Vlaanderen niets om op terug te vallen,alle goede
bedrijven zijn ofwel verkocht ofwel in de schandaalsfeer terechtgekomen.( L&H , Beaulieu , Domo,Picanol enz.
Hieruit blijkt ook dat de hele constructie van het warande manifest er volledig naast zit waar ze de economische splitsing als enige waarde-
meter beschouwen,niets is minder waar.
Eenheid van dit land,initiatief en inovatie zijn onze enige kansen om binnen europa nog een rol van betekenis te spelen.
Belgie als kwaliteitslabel heeft nog steeds genoeg kansen,de huidige vetpotmentaliteit moet er echter uit.
Een nieuwe generatie Belgische inventieve initiatiefnemers dienen zich aan te melden,en dit zo vlug mogelijk.
Een ander en realistischer beleid hebben we eveneens nodig.
Burgermanifesten en beloften voor 200.000 nieuwe arbeidsplaatsen kunnen
de kiezer niet meer begeesteren,Vlaams Belang dromen zullen evenmin iets
aan deze toestand veranderen,de tijd van dromen is voorbij.
De traditionele partijen en de aanhangsels hiervan hebben generaties lang de kans gehad een samenleving voor te bereiden naar een Europese eenheid toe,ze hebben het niet kunnen waarmaken.
De tijd is rijp om zowel politiek,sociaal economisch als moreel een andere koers te varen.
lib is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2006, 17:22   #116
baarle
Eur. Commissievoorzitter
 
baarle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2006
Locatie: waar mijn stella staat
Berichten: 8.427
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Revolutie Bekijk bericht
wacht maar.
Binnenkort waarschijnlijk hetzelfde geval bij Opel Antwerpen, Agva Gevaerts Mortsel, De Post, ...

Het ziet er helemaal niet goed uit
En niemand die die mensen wakker maakt en hen in andere, toekomstgerichte richtingen stimuleert...
__________________
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2006, 17:24   #117
baarle
Eur. Commissievoorzitter
 
baarle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2006
Locatie: waar mijn stella staat
Berichten: 8.427
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PieterP Bekijk bericht
oei oei oei waar heb ik dat nog gehoord? Dat is lang geleden.

Ik dacht dat we in Vlaanderen wel wat pragmatischer waren en dat oeverloze gemkjeer over la gauche et la droite maar liever overlieten aan de fransen en hun volgelingen.
Ik liet me even gaan, met al die marxosaurussen hier.

Maar even ernstig: in welk systeem kunnen mensen fundamentele vrije keuzes maken volgens u?
__________________
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2006, 17:30   #118
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ERLICH Bekijk bericht
Correct, nog iermand die weet waar het schoentje wringt. Iets dat de linkse rakkers niet graag horen maar veel oproepen tot staken doet de arbeider zeker geen deugd. Sabena, Renault, de koolmijnen en nu Volkswagen. En hup nu, ontkennen en het recht op zinloze stakingen verdedigen. En rechts nu beginnen verwijten dat ze tegen zinloze stakingen zijn en dus niet staanvoor de arbeider.
Probleem is alleen dat voor rechts stakingen per definitie zinloos zijn en die optie alleen theoretisch wordt opgengehouden om te kunnen zeggen dat ze niet tegen het recht op staken zouden zijn. Dezelfde houding voor vakbonden. Zal men zeggen dat men tegen vakbonden is? Uiteraard niet. Zal men vakbonden op enig moment gelijk geven laat staan steunen? Nooit. Nee het vlaams belang is het patronaal belang ook al zitten die in Duitsland.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 21 november 2006 om 17:30.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2006, 17:34   #119
Sante
Partijlid
 
Geregistreerd: 2 november 2006
Berichten: 260
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN Bekijk bericht
Hoe erg ik dit ook vind, ik vrees dat zoiets onvermijdelijk is.
We evolueren nu eenmaal naar een economie waar de tertiaire sector steeds belangrijker wordt ten nadele van de arbeiders-jobs(die uitwijken naar lageloonlanden).
Hoogstwaarschijnlijk en ik herinner me de pijnlijke beelden van verlaten fabrieken en krotten in England na zoveel jaar Margaret Tatcher die de secundaire sector (en de vakbonden) ook niet zag zitten.
Ik vrees dat er nog vele zullen volgen en dat we met een probleemgeneratie zitten indien mensen van 40 reeds als 'te oud' bestempeld worden terwijl men geruchten verspreid om de pensioensleeftijd op te trekken.
__________________

----------------------------------------------------------------------
Democracy is the name we give the people whenever we need them.

(Marquis de Flers Robert and Arman de Caillavet)
Sante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2006, 17:36   #120
PieterP
Gouverneur
 
Geregistreerd: 22 april 2004
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 1.343
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Er werden nog nooit zoveel wagens geproduceerd met zo weinig mensen in ons land en dan zouden de loonkosten per wagen toenemen. Yep right.
De loonkosten nemen toe, en blijven toenemen in België, zodanig dat wij aan de top staan van alle geïndustrialiseerde landen, ondanks de beloftes van paars van het omgekeerde. Zelfs na speciale regelingen inzake verlaagde bijdragen voor de sociale zekerheid op ploegenarbeid.

Het is evident dat de productiviteit stijgt door de toenmende automatisering van het productieproces.

Dit is de paradox: hoe hogere loneen door looneisen, hoe hogere loonlast door patronale lsten voor de soaile zekerheid, hoe meer automatisering. dit geldt overigens niet alleen voor de automobielindustrie.

Ik neem aan dat wat de Duitse Vakbonden onderhandelt hebben, met name vijf uur meer werken per week voor hetzelfde loon, wel tot een daling van de loonkosten zal leiden. Dat is andere koffie dan de gescleroseerde houding van een aantal deléguées in Vorst. De gewonen arbeider was het overigens niet met hen eens, evenmin met sommig PVDA gelul.

Laatst gewijzigd door PieterP : 21 november 2006 om 17:41.
PieterP is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be