![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Tashunka : 23 november 2006 om 11:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#202 |
Banneling
|
![]() Nog niet zo slecht in de bak.
Vrijgelaten inbreker wil niet weg uit gevangenis Een man van Kroatische afkomst die in de gevangenis van Nijvel opgesloten zat en donderdag in vrijheid werd gesteld, wilde de gevangenis niet verlaten. Hij heeft het bevel gekregen om binnen de vijf dagen het Belgische grondgebied te verlaten. Meer dan een uur stond Slato Nicolo aan de gevangenisdeur in de regen, meldt de politie van Nijvel. Een politiepatrouille gaf de ex-gedetineerde een thermisch deken omdat zijn lichaamstemperatuur niet zou dalen. Gevangenismedewerkers en de politie probeerden met de man te praten, maar die weigerde hulp. Hij wilde enkel zijn advocaat spreken. Nu zou er toch een oplossing gevonden zijn. De Kroaat werd in september opgesloten in de gevangenis van Nijvel omdat hij ingebroken had in een woning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#203 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Tashunka : 23 november 2006 om 17:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#204 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Volgens mij heeft Mambo op een of andere anex gezeten ,wat deze zwaar gefrustreede man allemaal uitbraakt.....hij is nog steeds een gevaar voor de maatschappij !!
Over de pc's op cel ,de playstations de frigo's de zeer uitgebreide kantine ,de optredens- de ongestoorde bezoeken enz enz zullen we maar zwijgen zeker . Er zijn mensen die niets hebben misdaan die in VEEL slechtere omstandigheden moeten leven. Mensen moesten weten wat een luxeleven de verkrachter van hun dochter of de moordenaar van hun kind daarbinnen nog hebben ,en hoeveel noten deze heren nog op hun zang hebben binnen de muren. De slachtoffers zouden zich verlegen voelen in uw plaats!! Ga nog wat films bekijken , en lul niet over iets waar u geen kaas van gegeten hebt. En wat ons loon betreft wij werken er teminste voor , en er hangt geen bloed aan bij ons!! Heb het in het verleden nog eens van een gedetineerde gehoord"wat u op een maand verdiend ,verdien ik op één dag" De dag nadien moest ik hem bij iemand van het ocmw laten komen ...... ![]() Laatst gewijzigd door benji : 23 november 2006 om 20:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#205 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Cel in Vorst onder de titel ; onmenselijk. Hier wijsneus; ![]() En ik ben zeker geen verkrachter, pedofiel, drugs what ever, hold up pleger, ramkraker, oude wijven sjakossentrekker en nog 1000 van al uw fantasieen. En dit is de link waar hij staat; misschien vind jij hem wat groter. http://images.google.be/imgres?imgur...ial_s%26sa%3DG
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 23 november 2006 om 21:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#206 |
Minister
|
![]() Een artikel van de Liga voor Mensenrechten van vandaag:
---------------------------------------------------------- Het uitzonderingsregime in de gevangenis: vernederend en illegaal Het OIP, de Liga voor Mensenrechten en de Ligue des droits de l’homme zijn verontrust over het bijzonder strikt ‘extra’-regime waaronder bepaalde ‘gevaarlijke’ gedetineerden worden vastgehouden. Er bestaat een zeer grote onduidelijkheid, zowel normatief als in de praktijk, waardoor de kans op misbruik en willekeur reëel is. Als voorbeeld verwijzen we naar de drie gedetineerden in de gevangenis van Brugge, die in afwachting van hun veroordeling worden vastgehouden in onmenselijke en vernederende omstandigheden. Het gaat om drie beschuldigden in het DHKP-C proces. Hun strikt regime loopt sinds 28 februari, intussen dus 8 maanden. Twee van hen gingen daarom in hongerstaking Pestregime Gevangenen die bestempeld worden als gevaarlijk, worden volledig van de anderen geïsoleerd. Ze mogen aan geen enkele gevangenisactiviteit deelnemen. Ze blijven 23/24u in hun cel en komen er enkel uit om even naar de binnenplaats te gaan, uiteraard alleen. De contacten met de buitenwereld zijn beperkt tot zo goed als niets: geen enkel bezoek is toegestaan behalve dat van hun advocaat. Ook de mogelijkheid om te telefoneren wordt beperkt. Verder is de vertrouwelijkheid van de gesprekken met hun advocaat niet gegarandeerd. Bovendien wordt de overbrenging naar het Justitiepaleis onderworpen aan extra veiligheidsmaatregelen: de gedetineerden zijn dubbel geboeid en dragen een kogelvrije vest van 10.5 kg. Ze worden telkens drie maal volledig uitgekleed en op een onterende manier gefouilleerd. Nog meer verontrustend is de voortdurende observatie waaraan ze zich moeten onderwerpen. Dit maakt elke vorm van intimiteit volstrekt onmogelijk, en belet de gedetineerden zelfs te slapen. Om de dertig minuten wordt het licht aangestoken om na te gaan of de gevangene zich nog in zijn cel bevindt. Het gebrek aan slaap en het isolement brengen desastreuze gevolgen met zich mee voor de mentale en fysieke gezondheid van de gedetineerden (claustrofobie, spasmen, waanzin,...) Over deze praktijken is tot vier maal toe een procedure in kortgeding gevoerd. In elke procedure beval de rechter de opschorting van elke maatregel die tot doel of als effect heeft de slaap te verstoren. Het gevangenisbestuur vond hiervoor al snel een oplossing: sindsdien wordt het licht niet meer om de dertig minuten aangedaan maar blijft het gewoon de hele nacht branden. Dit vormt niet alleen een inbreuk op door de grondwet gegarandeerde rechten, maar miskent ook de autoriteit van de rechter en het gezag van gewijsde. Onwettigheid Het moet benadrukt worden dat deze methodes in strijd zijn met de fundamentele rechten en vrijheden die door de Europese Conventie tegen Foltering zijn erkend. Het CPT, het controleorgaan van deze conventie, heeft België al op de vingers getikt voor de afwezigheid van een wettelijke basis voor het bijzonder regime. De gevangenisautoriteiten handelen dus in totale illegaliteit, wat ook door de Belgische rechter vier maal bevestigd werd. Het O.I.P, de Liga en de Ligue veroordelen de afwezigheid van heldere en objectieve maatstaven om een gedetineerde in zo’n strikt detentieregime te houden, het grote verschil in behandeling in de verschillende gevangenissen en tot slot de behandeling zelf, die als onmenselijk en onterend kan worden beschouwd. Jos Vander Velpen, voorzitter Liga voor Mensenrechten Delphine Paci, Présidente de l’OIP Benoît Vander Meerschen, Président de la LDH |
![]() |
![]() |
![]() |
#207 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Velen troepen daar samen. Of er komen bv soms leden van een organisatie binnen. Ze laten de cipiers maar een beetje doen...tot op zekere hoogte. Ze weten dat daar wel. Zolang ieder op zijn kant blijft lukt dat daar wel.
![]() |
![]() |
#208 |
Minister
|
![]() Koppen heeft het vandaag over de Belgische gevangenissen31/10/2006
![]() De schrijnende toestanden achter de gevangenismuur. Zijn onze gevangenissen mensonterend? Cellen zonder toilet maar met kakkerlakken en ratten. Koppen toont een blik achter de tralies. “Ik ben lichamelijk en geestelijk gekraakt, nog altijd word ik om 3 uur ’s nachts badend in het zweet wakker als ik denk aan mijn gevangenisverblijf.” Koppen sprak voor het eerst met Hans Evenepoel, de directeur-generaal van de Regie Der Gebouwen, die meer dan honderd dagen in voorhechtenis zat in de gevangenis van Vorst. “Ik zat vaak met drie in een cel. Beeld je in als je dan naar het groot toilet moet en er is alleen een emmer. De stank, het gebrek aan privacy, dat is mensonterend. Om nog maar te zwijgen over de kakkerlakken en de ratten.” Koppen kon die ratten filmen. Ook uniek beeldmateriaal van binnenin de gevangenissen is te zien. Toch is het belangrijkste probleem de overbevolking. Er zijn om en bij de 8300 plaatsen voor bijna 10.000 gedetineerden. “Door de jarenlange politieke desinteresse zijn er wantoestanden gegroeid, er werd gewoon decennia lang geen geld vrijgemaakt,” legt Kristel Beyens uit, een onderzoekster aan de Vrije Universiteit Brussel. “Buitenlandse experts trekken hun ogen vaak open over wat ze hier nog te zien krijgen.” “Door de overbevolking loopt de agressiviteit snel op, maar dat kan ook niet anders als je met drie mensen in een cel van 8 m² zit,” verklaart penitentiair beambte Dirk Huldentops. Huldentops is al tien jaar cipier, nu werkt hij in het arresthuis in Antwerpen. “De eersten die de agressiviteit aan den lijve ondervinden, zijn de cipiers. Geweld is schering en inslag, het minste kan de toestand doen escaleren. Vergeet ook niet dat slechts de helft van de gedetineerden Nederlands spreekt, zo krijgt je logischerwijs een explosieve cocktail.” Hans Evenepoel zat honderd dagen in voorhechtenis voor corruptie en bendeleiderschap. Een dossier dat volgens zijn advocaat bijzonder licht weegt. “Toen ik op 12 mei dit jaar werd vrijgelaten, ben ik beginnen te wenen als een kind, zo zwaar was het. Ik kon ook dagenlang mijn bed niet uit. Ik herhaal het: ik was gekraakt, stilletjes aan kom ik weer wat bij positieven. Ik ben behandeld als een beest, daarvoor moet ik me ook psychologisch laten begeleiden.” Evenepoel zal van de Belgische staat een schadevergoeding eisen. Bron: http://www.showbizzsite.be/nieuws/de...?iImsNid=25168 |
![]() |
![]() |
![]() |
#209 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 23 november 2006 om 21:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#210 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ze stoken daar met kolen, radiators hebben ze daar niet nodig, en dat vensterje, dat zal wel u schuld zijn zeker met je uitbraak poging, deurkrukje niet gevonden en dan maar langs het raampje proberen buiten te geraken, helaas, je bierbuik is te dik en ben je blijven hangen. ![]() Vierentwintig uur geleden heb ik je aangeraden een paar valiumtjes te nemen om te bedaren en je dan aan te melden in Sleidinge voor de hulp die u zeer nodig hebt. Het is daar 24 op 24 uur open. ![]() Zeg kaffertje, zag ik u om 18 uur niet even komen piepen om dan op je sokken te verdwijnen en dan terug te keren als mambo! Moest je op weg zijn naar Assenede kijk dan eens in het rond want er loopt nog een verdwaalde Odillon ergens tussen de velden. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#211 |
Europees Commissaris
|
![]() Spijtig dat je hier niet inhoudelijk op reageert. Die toestanden zijn gewoon mensonterend en getuigen zeker niet van respect voor de medemens, ook al heeft die in zijn leven eens iets mispeuterd.
Maar je blijft de toestanden maar vergoelijken he en doen alsof het de allemaal de schuld is van de gevangenen. Wie is nu eigenlijk de boef, die voor of die achter de tralies? Eigenlijk heb ik veel meer respect voor Mambo dan voor jou hoor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#212 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Mambo die zijn knipmes opentrekt wanneer hij door de politie staande werd gehouden wanneer hij met zijn zoon van 14 opweg was naar een fuif in Oostende en het feit dat er ook drugs in zijn wagen werd gevonden zodat zijn wagen in beslag werd genomen. Een ruig type zoals hij zichzelf noemt! Wie moet er nu voor of achter de tralies? Beter zou het zijn dat Mambo zich enkele tijd laat behandelen in een Opvang voor druggebruikers of het Psychiatrische Centra Sleidinge |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#213 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#214 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#215 |
Europees Commissaris
|
![]() En de verhalen die ik hier lees van "de cipiers" in de vorm van "lichtje aan, lichtje uit, een beetje rook", sorry die horen eigenlijk achter de tralies want dat zijn mensonterende sadisten. Het enige dat hen scheidt is dat ze zo handig zijn om geen strafblad te hebben. Ik ben er van overtuigd dat de meeste gevangenen eigenlijk veel meer een hart op de juiste plaats hebben dan die klootzakken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#216 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
t'was zijn spitsbroeder kaffer, op zijn beurt de drielingbroer van odillon ![]() Nog niet zo slecht in de bak. Vrijgelaten inbreker wil niet weg uit gevangenis ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#217 | |
Europees Commissaris
|
![]() Oorspronkelijk bericht door willem1940NLD [IMG]images/misc/backlink.gif[/IMG]
Ik zou een ander vak hebben gekozen. Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#218 |
Europees Commissaris
|
![]() Je reageert weer niet inhoudelijk he. Zeg nu eens specifiek je mening wat je over de schrijnende toestanden en de sadistische praktijken van een aantal cipiers vindt. Zijn de cellen "aanvaardbaar" om mensen in te steken? Is er wel of niet overbevolking? Hebben de gevangenen een eigen toilet (en dus het minimum aan privacy, althans om te kakken)? ......
|
![]() |
![]() |
![]() |
#219 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Maar als ik zie hoe Turnhout en Merksplas erbij liggen is het antwoord op uw eerste vraag volgens mij nee. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#220 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Cellen: Nihoul kwam destijds op zijn sloefen de gevangenis van Brugge binnen, had er al wat zijn hartje maar lusten kon, maar verkoos toch voor één van die beruchte cellen die mambo voorsteld in Vorst, en heb je hem horen klagen, de arm zolang als.......... neen. Overbevolking, ja en dat is geen geheim, maar waar ligt hiervan de schuld? Eigen toilet: wel, als deze die zich niet kunnen gedragen in de maatschappij en ervoor kiezen om achter de tralies te zitten moeten ze zich ook tevreden stellen met het comfort die er voor handen is. En beste, al eens binnengeweest in de instellingen als Hasselt, Ittre, Brugge , Oudenaarde,en andere? of als eens binnengeweest in een rusthuis!!!!!!! Moest het nu werkelijk zo zijn dat er zulke bullebakken als u zich niet kunnen tevreden stellen met wat er voorhanden dan kan je nog altijd je kakje doen in je bord na je smakelijke maaltijd ![]() |
|
![]() |
![]() |