![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Welke indeling vindt u het beste? | |||
1 |
![]() ![]() ![]() |
7 | 35,00% |
2 |
![]() ![]() ![]() |
1 | 5,00% |
3 |
![]() ![]() ![]() |
4 | 20,00% |
4 |
![]() ![]() ![]() |
1 | 5,00% |
5 |
![]() ![]() ![]() |
4 | 20,00% |
6 |
![]() ![]() ![]() |
2 | 10,00% |
7 |
![]() ![]() ![]() |
1 | 5,00% |
Aantal stemmers: 20. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Minister-President
|
![]() Zware nacht gehad ?
![]() |
#42 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() als ze mij echt dwingen te kiezen, dan maar optie 7.
maar ik ben tegen het concept van heel nederland owv een aantal redenen. Het Nederlands koningshuis met gepaard gaande Nederlandse oranje-gekte, De kleinburgerlijkheid van die Nederlanders, het feit dat wij gaan moeten onderdoen (wij als vlamingen) op demografisch en dus politiek vlak. Ook het feit dat wij alle problemen van Nederland gaan mee moeten helpen dragen , zoals daar zijn serieuze ontwateringsproblemen (binnen 20 jaar, garanti), vreemdelingenproblemen, enz. Ik ben principeel anti-imperialist en vind het dus niet kunnen dat wij Wallonië en Luxemburg mee in het "Rijk" opnemen. Ook Friesland moet vrij kunnen zijn. Als er democratisch (via referendum) voor een samenwerking tussen de lage landen gestemd wordt is dat zowiezo alleen in een losse confederale band. Een federatie daar zal vooral Vlaanderen nooit voor te vinden zijn, zeker niet als wij juist het Belgisch-imperialistisch juk hebben afgeworpen. Trouwens: Nederlanders zijn traditioneel kapitalisten en handelaars, terwijl Vlamingen veel meer voor hun rechten willen opkomen, en de Welvaartstaat hier belangrijker is dan winstbejag. Daar wil ik ook al geen verandering in brengen, integendeel. Laatst gewijzigd door Ambiorix : 25 november 2006 om 14:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
In Vlaamse handen. Bij de eerste splitsing der NL is het kapitaal samen met haar eigenaars gevlucht naar de Noordelijke NL. (Of hoe N-NL rijk werd, maar dat is een hoofdstuk apart...) Idem bij de tweede splitsing in 1830 (alhoewel de kapitaalvlucht minder groot was, omdat voorheen al een gestuurde verfransing van VL vanuit FR aan de gang was), met dat verschil dat het nieuwe kapitaal (en haar winsten) van de nieuwe fransoze belgozen vooral NIET in VL en haar Vlaamse bewoners geinvesteerd werd.
![]() |
![]() |
#44 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#45 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Hoe kunnen we hen de waarheid vertellen zonder hen te erg voor het hoofd te stoten ? ![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#46 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Geen enkele indeling. Laat Nederland zoals dit land nu bestaat, zo simpel is het.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#48 |
|
![]() Waarom zou jij je excuseren voor iets wat in 99% van de draden gebeurt?
![]() |
#49 | |||||||||
|
![]() Niemand dwingt u, maar u bent tenminste verstandig: u geeft uw voorkeur te kennen van de minst slechte optie in uw ogen.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#50 |
|
![]() Of laat het ons veranderen. Zo simpel zeg!
![]() |
#51 |
Lokaal Raadslid
|
![]() 1 lijkt me wel iets maar hoe ga je in hemelsnaam Artesië verwerven? De Fransen staan niet te springen een deel af te geven aan de Nederlanden. En een militair ingrijpen is al helemaal uit den boze.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Maar, er zijn een paar redenen om zelfs als progressive internationalist voor de hereninging van de lage landen te zijn. Ten eerste zou een regering van een groter land meer invloed hebben tegen de macht van het internationale kapitaal. VW, Renault, Sabena, ... zijn maar een paar vorbeelden van het feit dat de huidige Belgische politici veroordeeld zijn tot het voeren van een achterhoede gevecht. Je zou natuurlijk je hoop kunnen stellen op een verenigd Europa als tegnwicht voor de multiationals, maar dit lijkt een utopie, voorlopig. Van een sociaal Europa is geen sprake, het huidige neoliberale Europa verzwakt de pogingen tot sociale correcties en leidt tot een nivellering naar beneden. Mijn tweede reden is historisch en seculier. Eeuwenlang waren de Nederlanden verbonden op politiek en economisch vlak, onder de Bourgondiërs en de Habsburgers. De godsdienstoorlogen in de zestiende eeuw maakten hier een einde aan. Maar tegenwoordig is het onderscheid katholiek/protestant politiek onbelangrijk geworden. Hier althans, in Noord-Ierland iets minder.
![]() |
![]() |
#53 | |
|
![]() Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...olitical_issue zet België op "moderate to serious" en Nederland met Friesland op "nonexistent to minor" Als ik goed lees,krijgen binnen de "oude" Europese Unie (15 lidstaten) enkel Spanje en Cyprus een even zware of zwaardere graad toegekend. Maar Wikipedia is subjectief... ![]()
![]() |
![]() |
#54 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#55 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Men had er voor de volledigheid ook wel de verhouding Vlaanderen - Brussel bij kunnen zetten. Zou ik persoonlijk zelfs helemaal als 'serious' catalogeren, gezien deze de territoriale integriteit van Vlaanderen in vraag wil stellen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]() (Zo woedt er op Wikipedia een heftige discussie of de Brusselse gemeenten Schaerbeek of Schaarbeek moeten genoemd worden. De Vlamingen stellen allebei voor, maar er zijn zelfs Engelstaligen die zeggen :"Ik heb enkel de Franstalige gehoord hoor". Er is er zelfs een die voorstelt om enkel van Rhode Saint Ghenese te spreken ![]() Maar willen wij Brussel eigenlijk wel?? Tot in de eeuwigheid gaan we problemen hebben met verfransing en de voortdurende vraag tot uitbreiding van Brussel en faciliteiten enz.... ![]() even afwijking van het onderwerp: Voor de rest valt het op in die lijst dat het overal stevige ruzie is met de Russischtaligen in de Sovjetstaten. Als je weet dat de Baltische staten maar een halve eeuw in de Sovjetunie geweest zijn, vraag ik me eigenlijk af wie die Russische inwijkeling zijn en waarom zij dat zo interessant vonden om daar te gaan wonen. Ik heb al gesproken met iemand uit Kirgizië en zij zei ook dat Russisch en Kirgizisch daar beide officiële talen waren, en dat die Russen geen woord Kirgizisch leren. (Ik vraag me ook af dat die taalstrijd niet alleen tegen Russen is. Waarschijnlijk zijn er ook inwijkelingen uit andere Sovjetstaten of Tsjetsjenië die Russisch als brug gebruiken. Een beetje zoals Algerijnen hier die Frans maar geen Nederlands spreken ![]()
![]() ![]() Laatst gewijzigd door evilbu : 25 november 2006 om 17:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |